Steward
Balogh Boglárka
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. január 24. hétfő

Katarban Perez volt az előzések mestere, összesítésben viszont az „öregek” dominálnak

Az idei évtől már különdíjat kap az év végén a szezon során legtöbb előzést bemutató versenyző, így fél szemmel azt is érdemes figyelemmel követni, ilyen szempontból ki hogyan teljesített az adott versenyen. A Katari Nagydíjon Sergio Perez nem kevesebb, mint 17 előzést produkált – viszont az összesített listán épp az a Fernando Alonso vezet, akit már nem sikerült a futam hajrájában elkapnia. A spanyol előnye mindössze egyetlen előzés a másik két, középmezőnyben szereplő világbajnokkal, Sebastian Vettellel és Kimi Raikkönennel szemben, de Perez is felzárkózott rájuk – mindez az alábbi lapozható Instagram-posztból derül ki:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Verstappen érkezése, a halo bevezetése, Alonso kempingszékes pihenése – ez mind a hibridérában történt!

Az F1 2022-ben új korszakba lép, a friss szabályok már egy fenntarthatóbb jövő felé visznek, ahol a versenyzés is sokkal szorosabb lehet. Legutóbb 2014-ben volt ekkora volumenű változás, az a szabályrendszer pedig nyolc szezon után most már a múlté. Megannyi emlékezetes és jelentős pillanatot élhetett át a száguldó cirkusz közössége ebben az időszakban, az F1 pedig ezeket is felidézve vett búcsút történetének ezen fejezetétől. Nyolc szezonban benne volt elképzelhetetlen mennyiségű Mercedes-győzelem, a shoey debütálása, nagy balesetek és sajnos tragédia is, mely újabb biztonsági fejlesztésekhez vezetett.

A videó a képre kattintva indul.

3 ezred döntött három pilóta között a juniorszériában

Az talán egyetlen autósportrajongónak sem meglepetés, hogy a nevelőszériák épp annyi, ha néha nem több izgalmat tartogatnak, mint a királykategória. Az F1-es szezonzáróra tavaly mindenki felkapta a fejét, talán kívánni sem lehetett volna körömlerágósabb befejezést, ám az Egyesült Arab Emírségek Formula-4-es sorozatában legalább ilyen erős befutó kerekedett. A pénteki szezonnyitón a küzdelem ugyanis olyan kiélezett volt három premás versenyző, Andrea Kimi Antonelli, Aiden Neate és James Wharton között, hogy végül három ezredmásodperc (!) döntött a győzelemről. Mit is mondhatnánk, ha nem azt, hogy ez a versenyzés!

Megegyezett a Red Bull és a Mercedes a csapatváltó mérnökről

Noha holtszezon van, a Red Bull képviselőinek akad dolga. Az új éra kezdete előtt is jönnek-mennek a szakemberek az F1-ben, az energiaitalosoknak pedig nemrég egy távozó kollégájuk kapcsán bíróságra is kellett menniük; Dan Fallows végül majd csak április 2-án kezdhet az Aston Martinnál.

Azonban egy érkező csapattag miatt is egyeztetéseket folytattak. A nemrég kitüntetést kapó Mercedes-mérnök, Ben Hodgkinson jövőjéről állapodott meg a két istálló, a Red Bull új motorrészlegét erősítő, az Ezüst Nyilakat húsz év után elhagyó szakember ennek megfelelően 2022. május 24-én csatlakozhat majd a bikásokhoz. A felek egy rövid üzenetben tudatták a megegyezést közösségi oldalaikon.

A Mercedesnek is lesz védence a Formula-2-ben

Magasabb kategóriában folytatja Frederik Vesti, aki az elmúlt két szezonban negyedikként végzett a Formula-3-ban, összesen négy futamgyőzelmet szerezve. A 20 esztendős dán, aki éppen egy éve a Mercedes juniorcsapatának tagja, 2021-es istállójánál maradva az ART-t erősíti, Theo Pourchaire csapattársaként.

A Mercedesnek így lesz védence a Formula-2-ben, míg a Ferrarinak nem, miután Robert Svarcman elhagyja a szériát, Marcus Armstrong pedig kikerült a versenyzői akadémiából. Velük ellentétben a Red Bull nem kevesebb, mint öt juniorpilótáját indítja a Formula-2-ben: Jüri Vips, Liam Lawson, Jehan Daruvala, Dennis Hauger és Ayumu Iwasa is az energiaitalos cég utánpótlásába tartozik.

Komoly szponzorral gazdagodott a Red Bull

Pénteken Christian Horner csapatfőnök jelentette be, hogy új támogatót találtak csapatuknak. Nem mással, mint a PokerStarsszal írtak alá többéves partneri szerződést; az online kaszinó az F1 hivatalos európai fogadóirodájaként is működik, és a kontinensen belül a reklámért is felelnek. Az új szponzor logója természetesen az autókon és a versenyzők öltözetén egyaránt feltűnik majd.

„A tavalyi, kasszasikert jelentő szezon után örömmel jelentem be a PokerStars mint új partner érkezését 2022-től. A sportunk folyamatosan változik, és ez nem csak az autókra vonatkozik, hanem azokra az új technológiákra is, amelyekkel a szurkolókat kívánjuk megszólítani, interaktív élményeket nyújtva nekik” – fogalmazott köszöntőjében Horner, izgatottan várva az együttműködést.

Újra Piastrinak ítélték a Brabham-díjat

A Formula-1 háromszoros világbajnok ausztráljáról, Sir Jack Brabhamről elnevezett kitüntetést 2005 óta mindig annak az autóversenyzőnek osztják ki, aki Ausztrália hírnevét öregbítve jelentős sikereket ért el nemzetközi szinten. A 2021-es Brabham-díjat Oscar Piastrinak ítélték, aki első évében Formula-2-es bajnoki címet szerzett, ezzel együtt pedig három egymást követő szezonban nyert meg különböző kategóriákat.

2020-ban ugyancsak Piastri nyerte az ausztrál motorsport nagy presztízsű kitüntetését, miután a Formula-3-ban lett bajnok ugyancsak első nekifutásra, a megelőző évben pedig a Formula Renault Eurocupot is megnyerte. Az ifjú pilóta csupán a második, aki kétszer is Brabham-díjat nyert: Will Power 2007-ben és 2018-ban kapta meg a kitüntetést, még Daniel Ricciardót és Mark Webbert is csak egy-egy ízben díjazta az ausztrál motorsportszövetség.

Piastri az Ausztrál Nagydíj helyszínén, az Albert Parkban vette át a díjat Tim Schenkentől, a korábbi Formula-1-es versenyzőtől.

Legyőzi-e gokartban két kör hátrányból az F1-es újságírót Lando Norris?

A Formula1.com újságírói stábját erősítő Lawrence Barretto mérte össze gokarttudását a McLaren Formula-1-es pilótájával. A köridők között óriási volt a szakadék, így az eredetileg tervezett egy helyett kétkörös előnyt adtak a szakírónak Norrisszal szemben – egy ötkörös versenyen… A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

norris-gokart-video

Beindították az új Alpine-t – ez már tényleg a 2022-es autó hangja

Enstone-ban is sor került az előszezon egyik fontos eseményére: először indították be az új versenygép motorját. A csapat idei modellje az A522 nevet viseli – bemutatójának időpontja egyelőre nem ismert.

Az Alpine próbára tette a rajongók türelmét, mivel az elmúlt napokban többször is publikáltak hangfelvételeket: hozzáfűzve, hogy most NEM az új autó beindítását halljuk, hanem egy kerékpisztolyt, a rajongókat vagy éppen Alonsót és Ocont.

Az istállók közül elsőként a Mercedes indította be új autóját, Brackley-ben már karácsony előtt sor került erre a mérföldkőre.

Meghallgattattak a versenyzők imái: újraaszfaltozták az austini pálya nagy részét

Az elmúlt években folyamatosan a kritikák kereszttüzébe került a Circuit of the Americas versenypálya aszfaltja: a Formula-1-esek is többször panaszkodtak a huplikra, de különösen a MotoGP-sek titulálták veszélyesnek a helyzetet – olyannyira, hogy a tavaly októberi futam során belengették: ha nem orvosolják a problémát, nem térnek vissza a texasi helyszínre. Nos, az illetékesek hallgattak a motorosokra: a COTA közösségi oldalain közzétett információk alapján újraaszfaltozták a kritikus szakaszokat, konkrétan a 2-es és 10-es, valamint a 12-es és 16-os kanyar közötti szekciókat.

A probléma gyökerével is igyekeztek foglalkozni, hiszen az okozza a gondot Austinban, hogy eleve a talaj olyan jellegű a pálya alatt, amely miatt néhány évente megjelennek rajta a hibák. Ennek elkerülése érdekében talajradarral és lézerrel próbálták feltérképezni, hol van probléma a talaj szerkezetével, s a 2-es és 10-es kanyar közötti rész alapját meg is erősítették. A puding próbája az evés: a MotoGP áprilisban, az F1 októberben utazik Amerikába, ekkor derül ki, mennyire váltak be a munkálatok.

A szezon harmadik szakaszán tört totálra az első hibrid WRC – videó

A Monte-Carlo harmadik gyorsasági szakaszán Adrien Fourmaux sokallt be egy kanyarban és törte darabokra a Ford Puma Rally1-et - ezzel ő "írta le" az első hibrid "WRC-t". Videón az eset:

Prost versenybe akart szállni az FIA-elnökségért

Nagyjából egy hónappal ezelőtt Mohammed Ben Sulayemet választották a Nemzetközi Automobil Szövetség új elnökévé, a szavazáson egyetlen kihívóját, Graham Stokert utasította maga mögé. Ám mint most kiderült, lehetett volna még egy ellenfele a voksoláson Ben Sulayemnek, méghozzá az Alpine tanácsadói pozíciójából távozó négyszeres F1-es világbajnok, Alain Prost!

„Elárulok egy titkot: úton voltam afelé, hogy elinduljak az FIA elnöki pozíciójáért, de elkéstem” – árulta el a francia legenda a L’Equipe-nek. „Csaknem 40 éve vagyok jelen a Formula-1-ben mindenféle pozícióban: versenyzőtől kezdve csapatfőnökön át több igazgatói tanácsig. Emellett vezettem a GPWC-is [egy tervezett szakadárszéria volt – a szerk.], szóval elégedettséggel töltött volna el az a pozíció.”

Arra a kérdésre, hogy milyen tervei vannak az Alpine-tól való keserédes távozása után, így felelt Prost: „Nem keresek semmi konkrétat. Csak boldog akarok lenni és olyan emberekkel dolgozni, akikkel jó móka a munka.”

alain-prost-2021-dppi

Majdnem kukázással telt Albon első napja a Williamsnél

Néhány nappal ezelőtt először tett látogatást hivatalos Williams-pilótaként Alexander Albon az alakulat grove-i központjában, ahol elsősorban a csapattagokkal ismerkedett össze, valamint némi szimulátormunkát is elvégzett. Ám mint azt az F1-be egy év kihagyás után visszatérő brit-thai elmondta: nem sokon múlt, hogy nem a szemétben turkált ehelyett!

„Már az első napon elhagytam a kocsikulcsomat, de szerencsére megtaláltam őket. Azt hittem, az ebédtálcámon hagytam, szóval már épp át akartam nézni a szemetesládákat, de szerencsére csak lecsúszott a kanapé oldalán a szimulátorszobában, szóval megúsztam egy utat a kukákhoz!” – magyarázta Albon a Williams honlapján.

albon-williams-1

Cowboy-kalapban fakadt dalra a volán mögött Daniel Ricciardo

Szemlátomást jól érzi magát a holtidényben a McLaren ausztrálja:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

Gasly pályabejárást tartott Miamiban

Pierre Gasly az Egyesült Államokban, azon belül is Miamiban töltötte az elmúlt napokat, s ha már ott járt, vetett egy pillantást a készülő versenypályára, amelyen a tervek szerint május elején fog összecsapni a Formula-1-es mezőny. Az AlphaTauri franciája röviden be is jelentkezett (méghozzá névre szóló NFL-mezben), megmutatva, hogy már az első lelátók is elkészültek a helyszínen:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1 Miami Grand Prix (@f1mia) által megosztott bejegyzés

 

A Miami Nagydíj Instagram-oldala egyébként néhány napja tett közzé pár fotót a Hard Rock Stadium körül felhúzandó pályán zajló munkálatok fejleményeiről:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1 Miami Grand Prix (@f1mia) által megosztott bejegyzés

Magyar versenyző is indul az ázsiai Formula Regional futamain

Néhány hete már beszámoltunk róla, hogy Révész Levente idén az európai Formula Regional sorozatban fog versenyezni, ám még mielőtt ott bemutatkozna, egyfajta hangolódásként a széria ázsiai megfelelőjében is próbára teszi magát. Az Evans GP Academy színeiben szereplő fiatal versenyző 28 fős mezőnyben indul, amelyben lesz néhány ismerős név, kezdve például Arthur Leclerc-rel, Sebastian Montoyával és Oliver Bearmannal. A bajnokság versenyeit öt egymást követő hétvégén futják a mostanival kezdve: az első és az utolsó állomásnak Abu Dhabi, a közte lévő háromnak pedig a dubaji pálya ad otthont, s mivel forduló során három futamot rendeznek.

Volkswagenes egyeztetésekről és Red Bull–Porschéről beszélt a McLaren vezére

Az utóbbi időben egyre erősebben lehet hallani, hogy a Volkswagen Csoport egy vagy akár két márkával is beszállhat motorszállítóként a Formula-1-be az új erőforrások 2026-os bevezetésekor. A pletykák arról szólnak, hogy a Red Bull a Porschével, a McLaren pedig az Audival léphet együttműködésre – sőt, utóbbi kapcsán a wokingiaknak egyszer már azt is cáfolniuk kellett, hogy a négykarikás gyártó felvásárolta volna a teljes csapatot. Ennek ellenére Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója nemrég nem tagadta, hogy zajlottak a háttérben egyeztetések a Volkswagen-konszernnel, egyúttal pedig azt is elhintette, hogy az ő értesülései szerint igazak lehetnek a másik kapcsolatról szóló hírek:

„Azt hallom, hogy valamit csinálni fognak a Red Bull-lal a porschés vonalon” – idézi Brownt az F1i.com. „Szerintem számos emberrel beszéltek a mezőnyből, és ahogy az sejthető, nekünk is voltak beszélgetéseink. De rövid és közép távon elégedett vagyunk a jelenlegi helyzettel. Szóval megvárjuk, hogy lássuk, hogy beszállnak-e a sportba. Mert szerintem ez még nincs teljesen eldöntve. Ha beszállnak, akkor is szerződésünk van erre az időszakra, aztán pedig természetesen felmérjük, hol állunk mi, kik vannak jelen a sportban, s aztán eldöntjük, mit csinálunk 2026-ban.”

A Red Bull jelenleg a Hondától megörökölt projektet viszi tovább sajátként, a McLarent pedig a Mercedes látja el hajtásláncokkal. Ez utóbbi kapcsán Brown hangsúlyozta: hisz benne, hogy ügyfélcsapatként is lehet világbajnokságot nyerni az F1-ben, a motorok ugyanis megegyeznek a gyári istálló által használttal, nekik csak az autó többi részének hozzáalakításában van előnyük.

mclaren-redbull-2021-dppi

fotó: dppi

Új névvel és logóval vág neki a 2022-es szezonnak az Alfa Romeo

Új identitást kapott a Formula-1 idén kezdődő új korszakára az Alfa Romeo: a csapat bejelentése értelmében mostantól hivatalosan Alfa Romeo F1 Team Orlen névre hallgat az istálló. A névadó szponzor tehát maradt az Orlen, az egyetlen – voltaképpen csak szimbolikus – változtatás, hogy a „Racing” szó helyét átvette az „F1 Team” kifejezés, amellyel a közlemény szerint azt kívánják hangsúlyozni, hogy a gárda azon szűk, tízfős csoportba tartozik, amely Formula-1-es csapatnak mondhatja magát. Az új névhez pedig természetesen új logó is dukál – íme:

Audi-versenyzőként folytatja Michelisz márkatársa

Az előző két WTCR-szezont a Hyundai gyári pilótájaként, a Team Engstler színeiben töltötte Luca Engstler. A 21 éves német fiatal a lokális TCR-bajnokságok             specialistája hét címmel a német, ázsiai, közel-keleti és maláj sorozatokban, de a WTCR-ben hiányzott neki az áttörés: a bajnokságban csak 16. és 15. helyen végzett az elmúlt két évben (habár 2021-ben ő nyerte a junior értékelést), egyetlen dobogós helyet ért el, második helyet tavaly a Nürburgringen, a második futamon.

Engstler 2022-ben már nem lesz a Hyundai pilótája, és a márkát váltó, Hondával társuló családi csapatnak sem marad versenyzője. Helyette az Audi Sport ügyfélprogramjával írt alá szerződést. Hasonló státuszt kap, mint a márka WTCR-pilótái, Gilles Magnus, Nathanael Berthon és Frederic Vervisch, Engstler azonban a jelek szerint nem a világkupán fog szerepelni, hanem a GT3 kategóriára koncentrál.

Ismét lesz hölgyversenyző a Bajnokok Tornáján

Bő három hét múlva, február 5-6-án rendezik Svédországban, havas-jeges pályán a Bajnokok Tornáját, az esemény közeledtével pedig lassan véglegessé válik a mezőny is. Valtteri Bottas, Sebastian Vettel és Mick Schumacher után újabb F1-es kötődésű résztvevőt jelentettek be David Coulthard személyében, akinek társa a W Series kétszeres bajnoka, Jamie Chadwick lesz. Chadwick mindössze a második hölgyversenyző, aki részt vehet a tornán, előtte Susie Wolff kapott erre lehetőséget még 2014-ben.

„Szuper izgatott vagyok. Nagy megtiszteltetés lesz egy olyan ikon mellett képviselni Nagy-Britanniát, mint David Coulthard” – nyilatkozta Chadwick. Coulthard, aki már tapasztalt résztvevő a Bajnokok Tornáján, természetesen a győzelmet célozta meg, de elismerte, ez nem lesz könnyű, és nem a tapasztalatlan társ miatt. „Már vezettem jégen korábban, egy AMG Mercedest Svédországban, de nagyon nehéz lesz legyőzni az északi versenyzőket a természetes környezetükben” – mondta.

Betilthatja egyik rajt előtti hagyományát az F1

A Formula-1-hez mindig is hozzátartoztak bizonyos szokások, amelyek teljes egésszé tették a versenyhétvégét, az elmúlt években pedig különösen igaz, hogy a szervezők szeretnének minden alkalmat megragadni a szórakoztatásra. Azonban ezzel párhuzamosan a sport egy olyan irányba mozdul el, amellyel környezetbarátabb módon működhet, ebbe pedig egyes dolgok nem férnek bele.

Ilyenek a rajt előtti légi parádék is, melyektől a hírek szerint idén elköszönhetünk. Mindezt a karbonkibocsátás csökkentése miatt tervezi meglépni az F1 vezetősége, illetve azért, mert felmerült, hogy egyes országok akár katonai erőfitogtatásra is felhasználhatják ezt a látványelemet. A szigorítás értelmében például Monzában és Silverstone-ban sem láthatnánk már idén légi showt.

Mindazonáltal a civil repülőgépek bemutatóját meghagyhatják, azzal a megkötéssel, hogy fenntartható üzemanyaggal hajtott gépek szállhatnak csak fel.