Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. június 21. hétfő

Hajszállal da Costáé a monacói pole, hat századon belül az első négy

Rendkívül szoros végjátékban szerezte meg szezonja második pole-pozícióját a Formula-E címvédője, Antonio Felix da Costa. A kvalifikáció zárószakaszában, a Superpole-ban ugyanis 12 ezredmásodperccel volt gyorsabb az alapszakaszt megnyerő Robin Frijns Virginjénél, de Mitch Evans Jaguarját is csak 51, míg saját csapattársát, Jean-Eric Vergne-t 59 ezredmásodperccel előzte meg. A DS Techeetah várhatja tehát a legkedvezőbb pozíciókból a közép-európai idő szerint 16 órakor startoló futamot - ami az idei temérdek balszerencse után rá is fér a csapatra. Da Costa reméli, hogy hat futam után végre tényleg beindíthatja a címvédő kampányát, miután legutóbb Valenciában az első futamon az élen haladva érte őt utol a kizárását eredményező akkumulátortöltöttség-botrány.

A bajnoki tabella élmezőnyéből tehát Frijns és Evans találta magát erős rajtpozícióban, nem jött ki azonban a lépés a listavezető Nyck de Vriesnek. A mercedeses holland a balesetező Sette Camarát leszámítva a mezőny leglassabbja lett, miután egy szoftverhiba miatt a gyorsköre közben autója teljesítményszintje 250-ről 200 kW-ra esett. Stoffel Vandoorne és Sam Bird pedig a mezőny sűrűjéből, a 15-16. helyről várhatják majd a piros lámpák kialvását a Formula-E első olyan monacói versenyén, amelyen a pálya teljes hosszát használják.

 

Az időmérő végeredménye:

SP Versenyző Csapat Idő Hátrány
1 Antonio Felix da Costa DS 1'31.317  
2 Robin Frijns Virgin 1'31.329 0.012
3 Mitch Evans Jaguar 1'31.368 0.051
4 Jean-Éric Vergne DS 1'31.376 0.059
5 Max Guenther BMW 1'32.039 0.722
6 Oliver Rowland Nissan - -
Q        
7 Nick Cassidy Virgin 1'31.853 0.215
8 Pascal Wehrlein Porsche 1'31.900 0.262
9 Alex Lynn Mahindra 1'31.952 0.314
10 Norman Nato Venturi 1'31.964 0.326
11 René Rast Audi 1'32.125 0.487
12 Alexander Sims Mahindra 1'32.146 0.508
13 Sébastien Buemi Nissan 1'32.209 0.571
14 Jake Dennis BMW 1'32.247 0.609
15 Stoffel Vandoorne Mercedes 1'32.277 0.639
16 Sam Bird Jaguar 1'32.281 0.643
17 Lucas di Grassi Audi 1'32.303 0.665
18 Edoardo Mortara Venturi 1'32.329 0.691
19 André Lotterer Porsche 1'32.339 0.701
20 Nico Müller Penske 1'32.344 0.706
21 Tom Blomqvist NIO 1'32.630 0.992
22 Oliver Turvey NIO 1'32.633 0.995
23 Nyck de Vries Mercedes 1'33.070 1.432
- S.Sette Câmara Penske - -

E03GL_mWQAIXoCt

 

Verstappen mesterhármasa, Norris diadalmenete – érdekes statisztikák a Francia Nagydíjról

Sokunk meglepetésére a vasárnapi Francia Nagydíj az év egyik legjobb F1-es futamával szolgált, amelyen az izgalmas befutó mellett számos érdekes statisztikai adat is született. A Formula1.com ebből szemezgetve kiválogatta a legjobbakat.

- Max Verstappen élete első mesterhármasát (pole-pozíció, leggyorsabb kör, futamgyőzelem) szerezte.
- Idén ez volt az első alkalom, hogy a Red Bull mindkét pilótája a dobogón végzett.
- Valtteri Bottas a Francia Nagydíjig bezárólag csak harmadik helyekkel szerzett pontot 2021-ben, most viszont negyedik lett, így ez a sorozat megszakadt.
- Aytron Senna 1990-ben elért harmadik helyezése óta ez (5. és 6.) a McLaren legjobb eredménye a Paul Ricard versenypályán.
- Lando Norris az utóbbi hét versenyből hatodik alkalommal végzett az első öt között.
- Hetedik helyezésének köszönhetően Pierre Gasly egy hatfutamos pontszerző szériát tudhat magáénak. Ennél csak Lando Norris teljesít stabilabban, aki az utóbbi 12 versenyen megszakítás nélkül ponto(ka)t szerzett.
- George Russell 12. helyezése a Williams idei legjobb eredménye.
- Az F1 története során mindössze ez volt a tizedik alkalom, hogy egyetlen autó sem esett ki a versenyből. Az összes eset 60%-a a hibrid érában történt.

E4VW5s2XoAI-tgz

Zengős győzelemmel indult útjára az elektromos túraautó-bajnokság

A hétvégén az olaszországi Vallelungában startolt el a Pure ETCR, amely nemcsak attól egyedülálló, mert az első nemzetközi, többmárkás elektromos túraautós széria, hanem mert a lebonyolítása is eltér a megszokottól. Az összesen tizenkét pilótát ugyanis két hatos csoportba sorsolták, amelyben különböző hármas felállásokban párharcokat vívtak egymással: ezek csupán néhány körig tartottak, s a versenyzők egymás mellől, egy „kapuból” indulhattak.

A szombati napot Mikel Azcona zárta az élen a Zengő Cuprájával, vasárnap viszont egy defekttel indított, így az A jelű szuperdöntőben a legrosszabb pozícióból rajtolhatott. Onnan viszont ennek ellenére győzött a spanyol, s mivel összességében ő szerezte a legtöbb – szám szerint 77 – pontot a hétvégén, Azcona – és ezzel a Zengő Motorsport – lett a Pure ETCR története első fordulójának királya.

A magyar csapat ráadásul a harmadik és negyedik helyet is elhozta Matthias Ekström és Jordi Gené révén (a Hyundait erősítő Jean-Karl Vernay lett a második), míg negyedik pilótájuk, Nagy Dániel kilencedik lett, meglehetősen kevés tesztlehetőséggel a háta mögött. A Romeo Ferraris által épített Alfa Romeókat indító M1RA legjobbja Luca Filippi lett az ötödik helyen, míg Rodrigo Baptista a hatodik, Oli Webb a nyolcadik, Stefano Coletti a nyolcadik legtöbb ponttal zárta a hétvégét.

azcrona-zengo-etcr-1

Verstappen útja a hibától a győzelemig – itt a Francia Nagydíj összefoglalója

Váratlanul izgalmasan alakult a futam a Paul Ricard versenypályán – itt pótolhatod vagy felidézheted a lényeget (a videó átkattintás után indul!):

Miért nem büntették Perezt, ha lement a pályáról Bottas megelőzése után?

Sergio Perez a hajrában érte utol frissebb abroncsainak köszönhetően a harmadik helyen haladó Valtteri Bottast, akit a hátsó egyenesben elhelyezett sikánból kigyorsítva hagyott le a mexikói. Utána viszont a Signes névre hallgató gyors jobbosban Perez lesodródott és a kijáraton a fehér vonalat is átlépve elhagyta a pályát. A felügyelők vizsgálták is az incidenst, végül azonban nem büntették a Red Bull-ost.

Ennek a magyarázata benne van a poszt címében feltett kérdésben: a felügyelők úgy ítélték meg, hogy Perez addigra már befejezte az előzési manővert, azaz nem azzal nyert pozíciót, hogy átlépte a fehér vonalat. Innentől kezdve pedig egyszerű „pályahatáros” kérdésként lehetett kezelni a történteket, a stewardok pedig úgy látták, a pilóta kellő hátrányt szenvedett a következő kanyarban, így szó sem lehetett tartós előnyszerzésről.

Kiss Norbi: Két győzelem a Hungaroringen, két fa ültetése Sarudon

Továbbra is tartja azt a fogadalmát a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert, hogy minden futamgyőzelme után elültet egy fát. Mivel a Kamion-Eb múlt vasárnapi, magyarországi idénynyitóján kétszer is elsőként intette le őt a kockás zászló, ezért két facsemetét ültetett el, méghozzá Sarudon: az egyik az iskola előtt, a másik a Sulyom Tájétterem előtt kapott helyet.

kiss-norbi-faultetes-1

kiss-norbi-faultetes-2

kiss-norbi-faultetes-3

Négyszeres világbajnokok egymás között: Prost sisakot dedikált Vettelnek

Komoly megtiszteltetésben lehetett része a Francia Nagydíj versenye előtt a Formula-1 történelme iránt köztudottan nagy érdeklődést mutató Sebastian Vettelnek: mint az helyszínen dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor fotóin is látszik, a hozzá hasonlóan négyszeres világbajnok Alain Prost egy bukósisakkal lepte meg a németet, amelyet még alá is írt neki a francia legenda.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mészáros Sándor (@mesandor) által megosztott bejegyzés

 

vettel-prost-sisak-2

F3: Doohan első futamgyőzelmét szerezte az esős-száraz vasárnapi versenyen

Öldöklő küzdelem zajlott a Paul Ricard versenypályán a Formula-3-asok hétvégi harmadik futamán, amelyen a rajt előtti percekben érkező eső kavarta meg a paklit. A mezőny a rajtrácson várakozva kapott engedélyt a gumicserére, amit követően Frederik Vestivel az élen elrajtolhatott a 20 körös futam. Az indítást a második rajtkockából induló Dennis Hauger nagyszerűen kapta el, és állt az élre, miközben a 30 fős mezőny nagyobb probléma nélkül eljött a szakadó esőben. Miközben Hauger kényelmes 2-3 másodperces előnyt alakított ki, az eső elállt, ami újra megkavarta az erőviszonyokat. Ennek nagy vesztese a második helyen haladó Vesti volt, akit féltávnál előbb Jack Doohan, majd nem sokkal később Victor Martins és Clément Novalak is megelőzött. 

Az élen álló Hauger előnye a 14. kör végére fogyott el, ekkor érkezett meg a hátsó szárnyára Doohan, aki ellentmondást nem tűrően utasította maga mögé a norvégot. Ezt követően az első három között már nem történt változás, az ötszörös motoros világbajnok Michael Doohan fia élete első F3-as győzelmét szerezte meg Franciaországban, míg a dobogóra Hauger és az ötödik helyről rajtoló Caio Collet állhatott fel.

A futam nagy vesztese Olli Caldwell volt, aki bajnoki éllovasként a negyedik körben futóműsérüléssel kiesett.

A verseny első tíz helyezettje:

E4UcnHEWYAM-5qx

Kubica újra lehetőséget kap: Raikkönen autóját vezetheti a Stájer Nagydíjon

Természetesen nem a teljes versenyhétvégén, hanem csak az első szabadedzésen ülhet be a finn Alfa Romeójába az első spielbergi fordulón a lengyel pilóta. A csapat hivatalos tartalékversenyzője idén már nem először kap ilyen lehetőséget, hiszen Barcelonában is részt vehetett a tréningen. Frederic Vasseur csapatfőnök szerint eddig igencsak hasznosak voltak Kubica visszajelzései, s most különösen értékesek lehetnek ezek, hiszen egymás után két nagydíjat fut majd a mezőny a Red Bull Ringen.

Egy héttel később, az Osztrák Nagydíjon egyébként az Alfa másik tartalékja, Callum Ilott is lehetőséget kap: ő Antonio Giovinazzi autóját fogja vezetni az első edzés során.

kubica-edzes

Megpakolták BoP-vel a Mercedest és a Ferrarit, születésnapos Audi-pole a DTM-ben

A hétvégén Monzában rajtol(t) el a DTM új, GT3-as érája, amelynek szombati futam Liam Lawson és a Ferrari sikerét hozta, miután az időmérőt még a Mercedes dominálta. A két márka jó teljesítményének viszont ára volt, hiszen ebben a kategóriában is él a teljesítményt kiegyenlítő Balance of Performance-rendszer: a Mercedesek 25, a Ferrarik 30 kg-mal lettek nehezebbek vasárnapra. Ha mindez nem lenne elég, a dobogósok – Lawson mellett Vincent Abril és Maximilian Götz – további 25, 18, illetve 15 kg-ot kaptak az eredményeik miatt.

Mindez pedig érződött is a vasárnapi futamot megelőző időmérőn, amelyen egy Audi hódította el a pole-pozíciót, méghozzá a 25. születésnapját Kelvin van der Linde révén. Őt Lawson követte, míg a harmadik helyre testvére, Sheldon van der Linde fért oda, aki viszont BMW-t vezet. A legjobb mercedeses Abril lett a maga hatodik pozíciójával – még egy Lamborghini is megelőzte őt Esteban Muth révén. Alexander Albon a 12. helyen zárta a kvalifikációt. A második verseny 13:30-kor startol.

vanderlinde-audi-monza-pole

Vasárnap 13 órakor kapcsoljatok a FIX TV-re!

Érkezik ugyanis a Motorsporthíradónk legújabb adása, benne többek között Cserkuti „Öcsivel”, Salgó Ralival, WRC-vel, némi Mercedesszel és motokrosszal – ne feledjétek: ma 13 óra, FIX TV!

afm-motorsporthirado_1

Verstappen Mercedes-verő köre a fedélzetről

Először győzték le időmérőn a Mercedest a Paul Ricard pályán, amely 2018 óta a Francia Nagydíj otthona. Íme Max Verstappen 1:29,990-es köre az időmérőn, amellyel negyed másodpercet adott Lewis Hamiltonnak. A videó a képre kattintás után vagy itt érhető el.

Versenyek késő délelőttől éjfélig – itt a vasárnapi menü

F1 és F3 Franciaországból, MotoGP a Sachsenringről, DTM Monzából, IndyCar a Road Americáról, Formula-E Mexikóból, valamint a Pure ETCR történetének első versenye Vallelungából – lesz mit néznünk, az egyszer biztos!

10:10-10:30 DTM, második időmérő (Digisport 1)

11:00-11:40 Moto3, futam (Aréna4)

11:40-12:25 Formula-3, harmadik futam (M4 Sport)

12:20-13:05 Moto2, futam (Aréna4)

13:10-13:40 TCR Europe, második futam

13:30-15:00 DTM, második futam (Digisport 1)

14:00-14:45 MotoGP, futam (Aréna4)

15:00-17:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

15:15 Pure ETCR 1-2. futam (Sport 2)

16:15-17:00 Formula-E, harmadik szabadedzés

19:00-20:00 Formula-E, második időmérő

18:40 IndyCar, futam (Aréna4)

23:00-23:50 Formula-E, második futam (Eurosport 1)

f1-paulricard-dppi-3

Wehrlein és a Porsche közösen is pole-t szerzett Mexikóban

Másfél hónapos pihenő után Mexikóban folytatódik a Formula-E első világbajnoki szezonja – viszont a korábbiaktól eltérően ezúttal Pueblában. A szombati első futamra Pascal Wehrlein szerezte meg a rajtelsőséget: ennek érdekessége, hogy a német pilóta 2018-ban már állt pole-ban Mexikóban, ám akkor még a Mahindrával, viszont a Porschének ugyancsak van első rajthelye innen, csak épp André Lottererrel 2019-ből – mind a pilótának, mind a gyártónak ezek voltak mostanáig az egyetlen pole-jai az elektromos sorozatban.

wehrlein-dppi-puebla-kvali

Oliver Rowland lett mögötte a második, az újonc Jake Dennis pedig a harmadik. Az élmenők közül viszont többen pórul jártak: a bajnokságot vezető Robin Frijns például mindössze 22. lett, miután az időmérő „csoportkörének” első felvonása már-már versenyszerű jeleneteket hozott a résztvevők között, így egymásnak és saját maguknak is tönkretették a köreiket.

A szombati időmérő végeredménye:

fe-puebla-kvali1

Leclerc öccse először győzött a Formula-3-ban

Az F1-es időmérő után következett a Formula-3-asok második futama a Paul Ricard versenypályán, ahol a fordított rajtrács révén Arthur Leclerc indulhatott a pole-ból. A Ferrari akadémiájához tartozó ifjú monacói, aki Charles Leclerc öccse, egy pillanatig nem engedte ki a kezéből a vezetést a versenyen, így karrierje első F3-as győzelmét aratta.

Úgy tűnt, csapata, a Prema pedig ki fogja sajátítani a dobogót: a bajnokságban élen álló Dennis Hauger a féltávhoz közeledve előzte meg Olli Caldwellt, így övé lett a második hely – Caldwellt viszont a legvégén még Victor Martins is megelőzte, aki délelőtti második helye után duplázott a pódiumokat illetően Franciaországban, s így összetettben is minimális a különbség közte és Hauger között, akik holtversenyből kezdték meg a mostani futamot. Folytatás vasárnap a harmadik viadallal.

arthur-leclerc-dppi

fotó: DPPI

Ha meccset néztél helyette, itt bepótolhatod az időmérő eseményeit!

Max Verstappen uralja eddig a Francia Nagydíjat, de az időmérő edzésen nem volt nyilvánvaló a sikere, mivel a Q2-t még a Mercedes vitte. A kvalifikáció eleje is eseménydúsan zajlott, a Q1-et két piros zászló szakította meg, ami váratlan kiesésekhez is vezetett. Az időmérő összefoglalója itt olvasható el, lent kattintva pedig a hat és fél perces hivatalos összefoglalót láthatjátok a YouTube-on:

Így készül(ődik) egy sisak a bevetésre

Bár azt gondolhatnánk, hogy egy fejvédő használata annyiból áll, hogy a pilóta csak felcsatolja és kész, valójában, mint minden az autóversenyzésben, ez a mozdulat is gondos előkészítést igényel. Aki látta már a közvetítésekben feltűnni a pilóták sisakjait, olykor különböző rajzokkal „összefirkálva” a rostélyon, biztos elcsodálkozott azon, vajon mi is történik ezzel az eszközzel a pályára gurulás előtt. A Mercedes most egy rövid videóban mutatta be, hogyan történik egy bukósisak finomhangolása.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1) által megosztott bejegyzés

Hamilton diktálja a divatot, Damon Hill követi

Vagy legalábbis próbálja. Lewis Hamilton csütörtöki szettje jócskán meglepett mindenkit, a hétszeres világbajnok ugyanis a 28 fokos meleg ellenére gumicsizmában sétált be a paddockba. A brit előszeretettel választ feltűnő darabokat a ruhatárából, hiszen saját bevallása szerint sem áll távol tőle a divatikon szerep.

Ha pedig már ez a helyzet, kellenek követők is. Az örök fiatalság jegyében nem más, mint maga Damon Hill kísérelte meg felvenni Hamiltonnal a ritmust, ám a közösségi oldalára feltöltött kép kísérőszövege alapján az 1996-os világbajnok nem egészen érzi magáénak ezt az új trendet. „Nem biztos, hogy értem ezt a divat dolgot” – írta a fotóhoz, melyen kerti gumicsizmájában pózol.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Damon Hill (@96f1champ) által megosztott bejegyzés

A Francia Nagydíjon is szurkolunk a magyaroknak

Néhányan ferde szemmel néznek most kollégánkra, Mészáros Sándorral a Paul Ricard pályán, de helyszíni tudósítónk büszkén hirdeti, a ma 15 órakor kezdődő Magyarország–Franciaország labdarúgó Európa-bajnoki mérkőzésen melyik válogatott felé húz a szíve. Hajrá, magyarok!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mészáros Sándor (@mesandor) által megosztott bejegyzés

DTM: Mercedes 1-2-3-4 az új éra első időmérőjén

A Német Túraautó Bajnokság hétvégi szezonnyitójával, Monzával új korszak kezdődik el: ez a GT3-as szabályrendszer első versenye, amely következtében a 19 fős rajtrács mind csapatok, mind versenyzők terén jelentősen átalakult.

A megszokott formátumnak megfelelően szombaton és vasárnap is rendeznek egy futamot, valamint ezt megelőzően egy időmérő edzést. A hétvége első 20 perces kvalifikációján a hivatalos teszteken látottaknak megfelelően a Mercedes-AMG GT3 bizonyult nyerő választásnak, és különösen a HRT csapat brilírozott: 1:46,488-as körével a francia újonc, Vincent Abril szerezte meg az első pole-pozíciót. Három márkatárs következik mögötte, a DTM három visszatérője, Daniel Juncadella, Lucas Auer és Maximilian Götz – utóbbi Abril csapattársa, aki a teszteken favoritnak tűnt.

Meglepetés, hogy a négy Mercedes mögött egy Lamborghini következik, a márkával versenyző T3 Motorsport ugyanis nem vett részt a hivatalos teszteken, így az autó teljesítménye nagy kérdőjel volt a szezonnyitó előtt. A nemzetközi szinten eddig szerény eredményeket szállító 19 éves Esteban Muth lett ötödik. A Ferrari legjobb eredményét hetedik hellyel Liam Lawson szállította, a legjobb audis a nyolcadik Nico Müller, a legjobb BMW-s a csupán 15. Marco Wittmann lett. A szombati futam 13:30-kor kezdődik, idén pedig a Digisport 1 közvetíti a versenyeket.

Aki lemaradt a pénteki F1-es eseményekről, az itt pótolhatja

A Formula-1 készített összefoglalót az első és a második szabadedzésekről - a videók ezen a linken, vagy a Youtube-ra átkattintva megtekinthetők!

Olvastad már?