Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. június 21. hétfő

Verstappen eddig többször előzte meg Hamiltont, mint fordítva

Az idei szezon eddigi mindhárom futama hozott csatát a két bajnokaspiráns, Max Verstappen és Lewis Hamilton között. Az Autósport és Formula Magazin legújabb számában felidézzük kettőjük múltbeli összetűzéseit, a holland pedig saját szavaival értékeli idei esélyeit.

enmy947bib8ju4pytk5n_lg   

Verstappen mesterhármasa, Norris diadalmenete – érdekes statisztikák a Francia Nagydíjról

Sokunk meglepetésére a vasárnapi Francia Nagydíj az év egyik legjobb F1-es futamával szolgált, amelyen az izgalmas befutó mellett számos érdekes statisztikai adat is született. A Formula1.com ebből szemezgetve kiválogatta a legjobbakat.

- Max Verstappen élete első mesterhármasát (pole-pozíció, leggyorsabb kör, futamgyőzelem) szerezte.
- Idén ez volt az első alkalom, hogy a Red Bull mindkét pilótája a dobogón végzett.
- Valtteri Bottas a Francia Nagydíjig bezárólag csak harmadik helyekkel szerzett pontot 2021-ben, most viszont negyedik lett, így ez a sorozat megszakadt.
- Aytron Senna 1990-ben elért harmadik helyezése óta ez (5. és 6.) a McLaren legjobb eredménye a Paul Ricard versenypályán.
- Lando Norris az utóbbi hét versenyből hatodik alkalommal végzett az első öt között.
- Hetedik helyezésének köszönhetően Pierre Gasly egy hatfutamos pontszerző szériát tudhat magáénak. Ennél csak Lando Norris teljesít stabilabban, aki az utóbbi 12 versenyen megszakítás nélkül ponto(ka)t szerzett.
- George Russell 12. helyezése a Williams idei legjobb eredménye.
- Az F1 története során mindössze ez volt a tizedik alkalom, hogy egyetlen autó sem esett ki a versenyből. Az összes eset 60%-a a hibrid érában történt.

E4VW5s2XoAI-tgz

Zengős győzelemmel indult útjára az elektromos túraautó-bajnokság

A hétvégén az olaszországi Vallelungában startolt el a Pure ETCR, amely nemcsak attól egyedülálló, mert az első nemzetközi, többmárkás elektromos túraautós széria, hanem mert a lebonyolítása is eltér a megszokottól. Az összesen tizenkét pilótát ugyanis két hatos csoportba sorsolták, amelyben különböző hármas felállásokban párharcokat vívtak egymással: ezek csupán néhány körig tartottak, s a versenyzők egymás mellől, egy „kapuból” indulhattak.

A szombati napot Mikel Azcona zárta az élen a Zengő Cuprájával, vasárnap viszont egy defekttel indított, így az A jelű szuperdöntőben a legrosszabb pozícióból rajtolhatott. Onnan viszont ennek ellenére győzött a spanyol, s mivel összességében ő szerezte a legtöbb – szám szerint 77 – pontot a hétvégén, Azcona – és ezzel a Zengő Motorsport – lett a Pure ETCR története első fordulójának királya.

A magyar csapat ráadásul a harmadik és negyedik helyet is elhozta Matthias Ekström és Jordi Gené révén (a Hyundait erősítő Jean-Karl Vernay lett a második), míg negyedik pilótájuk, Nagy Dániel kilencedik lett, meglehetősen kevés tesztlehetőséggel a háta mögött. A Romeo Ferraris által épített Alfa Romeókat indító M1RA legjobbja Luca Filippi lett az ötödik helyen, míg Rodrigo Baptista a hatodik, Oli Webb a nyolcadik, Stefano Coletti a nyolcadik legtöbb ponttal zárta a hétvégét.

azcrona-zengo-etcr-1

Verstappen útja a hibától a győzelemig – itt a Francia Nagydíj összefoglalója

Váratlanul izgalmasan alakult a futam a Paul Ricard versenypályán – itt pótolhatod vagy felidézheted a lényeget (a videó átkattintás után indul!):

Miért nem büntették Perezt, ha lement a pályáról Bottas megelőzése után?

Sergio Perez a hajrában érte utol frissebb abroncsainak köszönhetően a harmadik helyen haladó Valtteri Bottast, akit a hátsó egyenesben elhelyezett sikánból kigyorsítva hagyott le a mexikói. Utána viszont a Signes névre hallgató gyors jobbosban Perez lesodródott és a kijáraton a fehér vonalat is átlépve elhagyta a pályát. A felügyelők vizsgálták is az incidenst, végül azonban nem büntették a Red Bull-ost.

Ennek a magyarázata benne van a poszt címében feltett kérdésben: a felügyelők úgy ítélték meg, hogy Perez addigra már befejezte az előzési manővert, azaz nem azzal nyert pozíciót, hogy átlépte a fehér vonalat. Innentől kezdve pedig egyszerű „pályahatáros” kérdésként lehetett kezelni a történteket, a stewardok pedig úgy látták, a pilóta kellő hátrányt szenvedett a következő kanyarban, így szó sem lehetett tartós előnyszerzésről.

Kiss Norbi: Két győzelem a Hungaroringen, két fa ültetése Sarudon

Továbbra is tartja azt a fogadalmát a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert, hogy minden futamgyőzelme után elültet egy fát. Mivel a Kamion-Eb múlt vasárnapi, magyarországi idénynyitóján kétszer is elsőként intette le őt a kockás zászló, ezért két facsemetét ültetett el, méghozzá Sarudon: az egyik az iskola előtt, a másik a Sulyom Tájétterem előtt kapott helyet.

kiss-norbi-faultetes-1

kiss-norbi-faultetes-2

kiss-norbi-faultetes-3

Négyszeres világbajnokok egymás között: Prost sisakot dedikált Vettelnek

Komoly megtiszteltetésben lehetett része a Francia Nagydíj versenye előtt a Formula-1 történelme iránt köztudottan nagy érdeklődést mutató Sebastian Vettelnek: mint az helyszínen dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor fotóin is látszik, a hozzá hasonlóan négyszeres világbajnok Alain Prost egy bukósisakkal lepte meg a németet, amelyet még alá is írt neki a francia legenda.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mészáros Sándor (@mesandor) által megosztott bejegyzés

 

vettel-prost-sisak-2

F3: Doohan első futamgyőzelmét szerezte az esős-száraz vasárnapi versenyen

Öldöklő küzdelem zajlott a Paul Ricard versenypályán a Formula-3-asok hétvégi harmadik futamán, amelyen a rajt előtti percekben érkező eső kavarta meg a paklit. A mezőny a rajtrácson várakozva kapott engedélyt a gumicserére, amit követően Frederik Vestivel az élen elrajtolhatott a 20 körös futam. Az indítást a második rajtkockából induló Dennis Hauger nagyszerűen kapta el, és állt az élre, miközben a 30 fős mezőny nagyobb probléma nélkül eljött a szakadó esőben. Miközben Hauger kényelmes 2-3 másodperces előnyt alakított ki, az eső elállt, ami újra megkavarta az erőviszonyokat. Ennek nagy vesztese a második helyen haladó Vesti volt, akit féltávnál előbb Jack Doohan, majd nem sokkal később Victor Martins és Clément Novalak is megelőzött. 

Az élen álló Hauger előnye a 14. kör végére fogyott el, ekkor érkezett meg a hátsó szárnyára Doohan, aki ellentmondást nem tűrően utasította maga mögé a norvégot. Ezt követően az első három között már nem történt változás, az ötszörös motoros világbajnok Michael Doohan fia élete első F3-as győzelmét szerezte meg Franciaországban, míg a dobogóra Hauger és az ötödik helyről rajtoló Caio Collet állhatott fel.

A futam nagy vesztese Olli Caldwell volt, aki bajnoki éllovasként a negyedik körben futóműsérüléssel kiesett.

A verseny első tíz helyezettje:

E4UcnHEWYAM-5qx

Kubica újra lehetőséget kap: Raikkönen autóját vezetheti a Stájer Nagydíjon

Természetesen nem a teljes versenyhétvégén, hanem csak az első szabadedzésen ülhet be a finn Alfa Romeójába az első spielbergi fordulón a lengyel pilóta. A csapat hivatalos tartalékversenyzője idén már nem először kap ilyen lehetőséget, hiszen Barcelonában is részt vehetett a tréningen. Frederic Vasseur csapatfőnök szerint eddig igencsak hasznosak voltak Kubica visszajelzései, s most különösen értékesek lehetnek ezek, hiszen egymás után két nagydíjat fut majd a mezőny a Red Bull Ringen.

Egy héttel később, az Osztrák Nagydíjon egyébként az Alfa másik tartalékja, Callum Ilott is lehetőséget kap: ő Antonio Giovinazzi autóját fogja vezetni az első edzés során.

kubica-edzes

Megpakolták BoP-vel a Mercedest és a Ferrarit, születésnapos Audi-pole a DTM-ben

A hétvégén Monzában rajtol(t) el a DTM új, GT3-as érája, amelynek szombati futam Liam Lawson és a Ferrari sikerét hozta, miután az időmérőt még a Mercedes dominálta. A két márka jó teljesítményének viszont ára volt, hiszen ebben a kategóriában is él a teljesítményt kiegyenlítő Balance of Performance-rendszer: a Mercedesek 25, a Ferrarik 30 kg-mal lettek nehezebbek vasárnapra. Ha mindez nem lenne elég, a dobogósok – Lawson mellett Vincent Abril és Maximilian Götz – további 25, 18, illetve 15 kg-ot kaptak az eredményeik miatt.

Mindez pedig érződött is a vasárnapi futamot megelőző időmérőn, amelyen egy Audi hódította el a pole-pozíciót, méghozzá a 25. születésnapját Kelvin van der Linde révén. Őt Lawson követte, míg a harmadik helyre testvére, Sheldon van der Linde fért oda, aki viszont BMW-t vezet. A legjobb mercedeses Abril lett a maga hatodik pozíciójával – még egy Lamborghini is megelőzte őt Esteban Muth révén. Alexander Albon a 12. helyen zárta a kvalifikációt. A második verseny 13:30-kor startol.

vanderlinde-audi-monza-pole

Vasárnap 13 órakor kapcsoljatok a FIX TV-re!

Érkezik ugyanis a Motorsporthíradónk legújabb adása, benne többek között Cserkuti „Öcsivel”, Salgó Ralival, WRC-vel, némi Mercedesszel és motokrosszal – ne feledjétek: ma 13 óra, FIX TV!

afm-motorsporthirado_1

Verstappen Mercedes-verő köre a fedélzetről

Először győzték le időmérőn a Mercedest a Paul Ricard pályán, amely 2018 óta a Francia Nagydíj otthona. Íme Max Verstappen 1:29,990-es köre az időmérőn, amellyel negyed másodpercet adott Lewis Hamiltonnak. A videó a képre kattintás után vagy itt érhető el.

Versenyek késő délelőttől éjfélig – itt a vasárnapi menü

F1 és F3 Franciaországból, MotoGP a Sachsenringről, DTM Monzából, IndyCar a Road Americáról, Formula-E Mexikóból, valamint a Pure ETCR történetének első versenye Vallelungából – lesz mit néznünk, az egyszer biztos!

10:10-10:30 DTM, második időmérő (Digisport 1)

11:00-11:40 Moto3, futam (Aréna4)

11:40-12:25 Formula-3, harmadik futam (M4 Sport)

12:20-13:05 Moto2, futam (Aréna4)

13:10-13:40 TCR Europe, második futam

13:30-15:00 DTM, második futam (Digisport 1)

14:00-14:45 MotoGP, futam (Aréna4)

15:00-17:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

15:15 Pure ETCR 1-2. futam (Sport 2)

16:15-17:00 Formula-E, harmadik szabadedzés

19:00-20:00 Formula-E, második időmérő

18:40 IndyCar, futam (Aréna4)

23:00-23:50 Formula-E, második futam (Eurosport 1)

f1-paulricard-dppi-3

Wehrlein és a Porsche közösen is pole-t szerzett Mexikóban

Másfél hónapos pihenő után Mexikóban folytatódik a Formula-E első világbajnoki szezonja – viszont a korábbiaktól eltérően ezúttal Pueblában. A szombati első futamra Pascal Wehrlein szerezte meg a rajtelsőséget: ennek érdekessége, hogy a német pilóta 2018-ban már állt pole-ban Mexikóban, ám akkor még a Mahindrával, viszont a Porschének ugyancsak van első rajthelye innen, csak épp André Lottererrel 2019-ből – mind a pilótának, mind a gyártónak ezek voltak mostanáig az egyetlen pole-jai az elektromos sorozatban.

wehrlein-dppi-puebla-kvali

Oliver Rowland lett mögötte a második, az újonc Jake Dennis pedig a harmadik. Az élmenők közül viszont többen pórul jártak: a bajnokságot vezető Robin Frijns például mindössze 22. lett, miután az időmérő „csoportkörének” első felvonása már-már versenyszerű jeleneteket hozott a résztvevők között, így egymásnak és saját maguknak is tönkretették a köreiket.

A szombati időmérő végeredménye:

fe-puebla-kvali1

Leclerc öccse először győzött a Formula-3-ban

Az F1-es időmérő után következett a Formula-3-asok második futama a Paul Ricard versenypályán, ahol a fordított rajtrács révén Arthur Leclerc indulhatott a pole-ból. A Ferrari akadémiájához tartozó ifjú monacói, aki Charles Leclerc öccse, egy pillanatig nem engedte ki a kezéből a vezetést a versenyen, így karrierje első F3-as győzelmét aratta.

Úgy tűnt, csapata, a Prema pedig ki fogja sajátítani a dobogót: a bajnokságban élen álló Dennis Hauger a féltávhoz közeledve előzte meg Olli Caldwellt, így övé lett a második hely – Caldwellt viszont a legvégén még Victor Martins is megelőzte, aki délelőtti második helye után duplázott a pódiumokat illetően Franciaországban, s így összetettben is minimális a különbség közte és Hauger között, akik holtversenyből kezdték meg a mostani futamot. Folytatás vasárnap a harmadik viadallal.

arthur-leclerc-dppi

fotó: DPPI

Ha meccset néztél helyette, itt bepótolhatod az időmérő eseményeit!

Max Verstappen uralja eddig a Francia Nagydíjat, de az időmérő edzésen nem volt nyilvánvaló a sikere, mivel a Q2-t még a Mercedes vitte. A kvalifikáció eleje is eseménydúsan zajlott, a Q1-et két piros zászló szakította meg, ami váratlan kiesésekhez is vezetett. Az időmérő összefoglalója itt olvasható el, lent kattintva pedig a hat és fél perces hivatalos összefoglalót láthatjátok a YouTube-on:

Így készül(ődik) egy sisak a bevetésre

Bár azt gondolhatnánk, hogy egy fejvédő használata annyiból áll, hogy a pilóta csak felcsatolja és kész, valójában, mint minden az autóversenyzésben, ez a mozdulat is gondos előkészítést igényel. Aki látta már a közvetítésekben feltűnni a pilóták sisakjait, olykor különböző rajzokkal „összefirkálva” a rostélyon, biztos elcsodálkozott azon, vajon mi is történik ezzel az eszközzel a pályára gurulás előtt. A Mercedes most egy rövid videóban mutatta be, hogyan történik egy bukósisak finomhangolása.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1) által megosztott bejegyzés

Hamilton diktálja a divatot, Damon Hill követi

Vagy legalábbis próbálja. Lewis Hamilton csütörtöki szettje jócskán meglepett mindenkit, a hétszeres világbajnok ugyanis a 28 fokos meleg ellenére gumicsizmában sétált be a paddockba. A brit előszeretettel választ feltűnő darabokat a ruhatárából, hiszen saját bevallása szerint sem áll távol tőle a divatikon szerep.

Ha pedig már ez a helyzet, kellenek követők is. Az örök fiatalság jegyében nem más, mint maga Damon Hill kísérelte meg felvenni Hamiltonnal a ritmust, ám a közösségi oldalára feltöltött kép kísérőszövege alapján az 1996-os világbajnok nem egészen érzi magáénak ezt az új trendet. „Nem biztos, hogy értem ezt a divat dolgot” – írta a fotóhoz, melyen kerti gumicsizmájában pózol.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Damon Hill (@96f1champ) által megosztott bejegyzés

A Francia Nagydíjon is szurkolunk a magyaroknak

Néhányan ferde szemmel néznek most kollégánkra, Mészáros Sándorral a Paul Ricard pályán, de helyszíni tudósítónk büszkén hirdeti, a ma 15 órakor kezdődő Magyarország–Franciaország labdarúgó Európa-bajnoki mérkőzésen melyik válogatott felé húz a szíve. Hajrá, magyarok!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mészáros Sándor (@mesandor) által megosztott bejegyzés

DTM: Mercedes 1-2-3-4 az új éra első időmérőjén

A Német Túraautó Bajnokság hétvégi szezonnyitójával, Monzával új korszak kezdődik el: ez a GT3-as szabályrendszer első versenye, amely következtében a 19 fős rajtrács mind csapatok, mind versenyzők terén jelentősen átalakult.

A megszokott formátumnak megfelelően szombaton és vasárnap is rendeznek egy futamot, valamint ezt megelőzően egy időmérő edzést. A hétvége első 20 perces kvalifikációján a hivatalos teszteken látottaknak megfelelően a Mercedes-AMG GT3 bizonyult nyerő választásnak, és különösen a HRT csapat brilírozott: 1:46,488-as körével a francia újonc, Vincent Abril szerezte meg az első pole-pozíciót. Három márkatárs következik mögötte, a DTM három visszatérője, Daniel Juncadella, Lucas Auer és Maximilian Götz – utóbbi Abril csapattársa, aki a teszteken favoritnak tűnt.

Meglepetés, hogy a négy Mercedes mögött egy Lamborghini következik, a márkával versenyző T3 Motorsport ugyanis nem vett részt a hivatalos teszteken, így az autó teljesítménye nagy kérdőjel volt a szezonnyitó előtt. A nemzetközi szinten eddig szerény eredményeket szállító 19 éves Esteban Muth lett ötödik. A Ferrari legjobb eredményét hetedik hellyel Liam Lawson szállította, a legjobb audis a nyolcadik Nico Müller, a legjobb BMW-s a csupán 15. Marco Wittmann lett. A szombati futam 13:30-kor kezdődik, idén pedig a Digisport 1 közvetíti a versenyeket.

Aki lemaradt a pénteki F1-es eseményekről, az itt pótolhatja

A Formula-1 készített összefoglalót az első és a második szabadedzésekről - a videók ezen a linken, vagy a Youtube-ra átkattintva megtekinthetők!

Olvastad már?