Steward
Gobodics Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. május 6. csütörtök

Videó: Tömegbalesettel indult az IndyCar szezonja

A hétvégén a Barber Motorsports Parkban vendégeskedik az IndyCar a 2021-es évad első fordulóján, a vasárnapi futam pedig egyből egy nagy incidenssel indult. Josef Newgarden forgott meg, miután elcsípte a fű szélét, a balesetbe pedig még többek között Colton Herta, Felix Rosenqvist és Max Chilton is belekeveredett:

Egy teljesen értelmetlen, de szórakoztató grafika: F1-es rajtrács, ahol a pilóták nők

Egy F1-es témájú YouTube-csatornán találtunk erre az agymenésre: elkészítettek (a bahreini hétvége alapján) egy rajtsorrend-grafikát, amelyben a versenyzők portréját nővé alakították. Íme a rajtrács Lucy Hamiltonnal, Daniela Ricciardóval, Antonia Giovinazzival és vetélytársnőikkel…

Még kevesebb lesz az előzés Barcelonában az új 10-es kanyar miatt?

Némileg módosult vonalvezetés fogadja a Formula-1-es mezőnyt a hétvégi Spanyol Nagydíjon: a pálya középső szektorában található egyenes végi 10-es kanyart alakították át a Circuit de Catalunyán. Korábban egy lendületes, nagy ívű kanyar volt a 10-es, hosszú ideje azonban egy élesebb és lassabb kanyart használtak helyette az F1-esek. Most ismét hozzányúltak a szóban forgó részhez, s a korábbi verzióra jobban emlékeztető, valahol a két eddigi nyomvonal között elhelyezkedő ívet rajzoltak a 10-es kanyarnak. Ezzel mindenekelőtt a bukótér méretét szeretnék növelni – elsősorban a motorosok miatt –, másfelől pedig „visszatérni a nyomvonal eredetéhez”.

Csakhogy nem biztos, hogy ez javítani fogja a versenyzést az F1-ben – Lando Norris szerint legalábbis nem tesz jót az előzéseknek, hogy immár nem egy kemény féktáv előzi meg a 10-est: „Kissé furcsa kanyarnak tűnik. A 10-es kanyar volt talán az egyetlen előzési lehetőség az 1-es kanyaron kívül, most viszont nem úgy tűnik, mintha komoly féktáv lenne előtte” – mondta el a McLaren britje a RaceFans.net szaklapnak.

barcelona-turn10-1

A barcelonai pálya másik vitatott része az utolsó kanyar előtti szakasz, ahol szintén egy gyorsabb szekciót váltott fel több éve egy sikán. Pierre Gasly szerint jobb lenne visszatérni a régi változathoz (ahogy azt a MotoGP-sek már megtették): „Szerintem mindig jobb a nagy tempó, főleg ezekkel az autókkal. Sokkal inkább úgy érezzük, hogy a határon megyünk, több adrenalin szabadul fel, és jó lenne lecserélni ezt az utolsó, lassú kanyart” – vélekedett a francia, Norris azonban ezzel sem ért egyet: szerinte a nagy tempójú jobbosban nehezebb lenne egymást követni a jelenlegi autókkal.

Schumacher előz egy kanadait a Williamsben – ilyet már láttunk!

Nem tudtuk nem megválasztani a hétvége pillanatának ezt a jelenetet – s ennek kapcsán arról is beszéltünk, hol jár most a Haas, Schumacher és Mazepin. Mindez 45:18-tól hallgatható a podcastben.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Három év után újra Spanyolországban versenyez Alonso – de üres lelátók előtt

A kétszeres világbajnok utoljára a 2018-as Spanyol Nagydíjon versenyzett hazai közönség előtt: az F1-től távol töltött időszakban sem szerepelt hazájában, mivel a WEC-nek nincsen spanyol fordulója. Hétvégén visszatér Barcelonába, de bánatára az otthoni rajongósereg továbbra sem láthatja: bár a verseny nem lesz zárt kapus, a helyi rendeletek értelmében mindössze ezer néző lehet a lelátókon, ráadásul csak vasárnap (mivel akkortól lép hatályba az enyhítés), ez pedig messze van a megszokott sok tízezres tömegtől.

„Igazán sajnálatos lesz úgy versenyezni otthon, hogy nem lesznek rajongók a lelátókon” – idézi a RaceFans.net Alonsót. „A Formula-1 a rajongóival igazán különleges, de még különlegesebb, ha hazai rajongókról van szó. Emlékszem, mennyire támogatók és szenvedélyesek voltak a spanyol szurkolók a múltban, ezért hiányozni fognak a hétvégén. Amikor versenyzünk, átérezzük a minket támogató rajongók érzelmeit. Remélem, hogy hamarosan visszatérhetnek a futamokra, addig is azonban jó műsort szolgáltatunk számukra, amit otthonról figyelhetnek.”

Alonso pechje, hogy jelen állás szerint épp Spanyolország után engedik be nagyobb számmal a nézőket: Monacóban 7500 rajongó lehet jelen. Júliusban pedig a Brit Nagydíj már teltházban bízik – természetesen a befogadó ország járványhelyzetén múlik, hol mennyi néző lehet jelen.

A kulisszák mögött: Egy mérnök munkája a Mercedes F1-es csapatánál

Emma Corfield mutatja be, mit jelent aerodinamikai teljesítménymérnöknek lenni egy Formula-1-es istállónál. A Mercedes videós anyaga magyar szinkronnal:

Albon is megvillant a DTM-teszten – de tart a Mercedes-uralom

A Lausitzringen tesztel a Német Túraautó-bajnokság, a Mercedes hegemóniája pedig tovább folytatódott a szerdai második napon: akárcsak kedden, újra a Haupt Racing Team-es Maximilian Götz futotta a legjobb kört, 1:43,311-et. Eddig minden tesztnapon, Monzában és a Lausitzringen is egy Mercedes volt a leggyorsabb, de míg kedden a márka az első öt pozíciót vitte, szerdán Alex Albon az AlphaTauri-fényezésű Ferrarival befért a második helyre, másfél tizedmásodperc lemaradásban. A testvérautóval Liam Lawson harmadik lett, legjobb audisként Mike Rockenfeller nyolcadik helyet szerzett, a BMW pedig továbbra is hátul kullog, a leggyorsabb, Marco Wittmann is csak 12. pozícióban zárt másfél másodperccel lemaradva.

Érdekesség, hogy a nap során tartottak egy 20 perces BoP-futást, hogy a sorozat releváns adatokat nyerjen a szezonnyitó előtt esedékes teljesítménykiegyenlítéshez: minden autót 30 kilogramm üzemanyaggal kellett megtankolni és friss gumikkal felszerelni. Az itt mért idők alapján Lucas Auer Mercedesszel leggyorsabb volt, Albon újra második lett csupán 21 ezredmásodperc hátrányban, Nico Müller a Rosberg Audival harmadik helyet szerzett.

A DTM hivatalos tesztidőszakából egyetlen nap, a csütörtöki maradt, de a mezőny foghíjas lesz, mivel többen elutaznak, hogy részt vegyenek a hétvégi monacói Formula-E-n és a nürburgringi 24 óráson.

Mennyivel lesz lassabb Monacóban az FE, mint az F1?

A hétvégén Monacóban először lesz közvetlenül összehasonlítható a Formula-1 és a Formula-E autóinak teljesítménye, hiszen végre az elektromos széria is a teljes vonalvezetésen fog versenyezni a herecegségi pályán - még ha két apróbb eltérés lesz is a nyomvonalban a célegyenes végén és az alagút utáni sikánnál. Akárhogy is, az FE most már nem fog tudni elmenekülni az összehasonlítások elől, hiszen két héttel később a Formula-1 is Monacóban száguld majd.

Az Audi versenyzője, Lucas di Grassi pedig Instagramján most válaszolt is néhány, a rajongókat foglalkoztató kérdésre a két formulaautós széria összehasonlítása kapcsán.

Melyik bajnokság versenyén lesz több előzés?

A jelenlegi F1-es autókkal lehetetlen előzni Monacóban. A Formula-E-ben lényegesen több előzés lesz. Hogy miért? Mert egységes az aerodinamika, szerepet játszik az energiamenedzsment, az autó pedig robusztusabb, nehezebb az F1-esekhez képest.

Mennyivel lesz lassabb az FE, mint az F1?

Nehezebb az autónk, kisebb a leszorítóerőnk, az univerzális abroncsok tapadása pedig alacsony. Nagyjából 20 másodperccel lassabbak leszünk egy körön, azonban háromszor többet is csúszkálunk.

Mennyivel lennének gyorsabbak slick gumikon a Formula-E autói?

Talán 5-7 másodperccel. [majd mellékelte az alábbi képet, ami bemutatja, mennyivel vékonyabbak az FE bordázott gumijai az F1 slickjeinél]

Az FE vagy az F1 autóit a menőbb vezetni?

Az F1-es autók vezetése a legkirályabb. De az FE versenyei sokkal jobbak és nehezebbek, az autók pedig egyenlőbbek.

181721926_295404595525265_8090853588253134141_n

 

Elveszített társukra is emlékeztek az autókrosszosok a makói viadalon

Az Alföld Kupával vette kezdetét az autókrosszos szezon: bár a verseny amatőr besorolású volt, az országos bajnokság húzónevei valamennyien elutaztak Makóra. A 11 kategória közül az Épített 4x4-re szegeződött a legnagyobb figyelem, az ő versenyüket végül Dóczi László nyerte meg.

Sajnos nem lehetett ott Makón Tóth Richárd, aki két héttel a verseny előtt, 44 éves korában súlyos betegsége következtében elhunyt. A versenytársak autós felvonulással emlékeztek meg a versenytársról, aki kemoterápiás kezelés mellett versenyzett az elmúlt szezonokban – ez is látható az összefoglaló videóban.

Ez már a normál időket idézi: Monacóba is visszatérhetnek a nézők

Negyvenszázalékos kihasználtság mellett idén a Monacói Nagydíj helyszíne is fogadhat nézőket - közölte  BBC kedden. A május 23-i hétvégén megrendezésre kerülő futamra külföldieket is beengednek, a belépés feltétele azonban egy maximum 72 órával azelőtti negatív PCR-teszt. A versenyhétvége három napján (csütörtökön, szombaton és vasárnapi) napi maximum 7500 fő tartózkodhat lelátókon. A hercegségben a péntek szokás szerint pihenőnap lesz az F1 számára, más versenyszériák azonban ekkor is pályára hajtanak. Aznap 3000 nézőt engednek fel a tribünökre.

f1-monaco-laudatribute

Fotó: DPPI

Dinoszauruszépítésben sincs kegyelem Leclerc és Sainz között

Idén is folytatódik a kihívások sorozata a Ferrari versenyzői között: Portimaóban egy-egy T-rexet kellett összerakniuk. Nem kis feladatot jelentett ez Charles Leclerc és Carlos Sainz számára, a spanyol egy ponton nem is találta a dinoszaurusz csípőjét, viszont a versenyszellem itt is kiütközött a két fiatal pilóta között, Leclerc például elleste csapattársától a lábak összerakásának fortélyait – miközben Sainznak szemlátomást még dallamtapadással is meg kellett küzdenie…

Portimao megmutatta, mennyit számíthat idén az időjárás

Bár a Portugál Nagydíjon a Mercedes legyőzte a Red Bullt, a Formula Podcast futamértékelő adásában arra jutottunk, hogy még egyáltalán nem kell temetni az energiaitalosokat, mivel pálya- és időjárásspecifikus eredmény született. A vonatkozó részt 9:37-től hallgathatjátok:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Raikkönen hibája, Verstappen csatái a Mercedesekkel – a legjobb portimaói onboard felvételek

Megérkezett a szokásos belső kamerás válogatás az F1-es Portugál Nagydíjról is: az összeállításban a címben említetteken kívül többször feltűnik Lando Norris és Esteban Ocon is (a videó a YouTube-ra átkattintva indul!).

Együtt hódítaná meg Le Mans-t és Daytonát a Porsche és a Penske

Azt már néhány hónapja tudjuk, hogy a Porsche érdeklődését is felkeltette az Endurance-világbajnokság és az IMSA WeatherTech SportsCar Championship közös élkategóriájának szánt LMDh, amely egy géposztályban fog szerepelni a WEC-ben a múlt hétvégén bemutatkozott hiperautókkal. Most pedig azt is bejelentette a német márka, hogy nem kisebb nevű csapattal, mint a Penskével fogják közösen működtetni az LMDh-projektet. A Penske és a Porsche kapcsolata nem új keletű: a hetvenes és a 2000-es években is nyertek bajnoki címeket a Can-Am bajnokságban, illetve az Amerikai Le Mans-szériában.

porsche-penske-1

A Porsche Penske Motorsport két gyári LMDh-autóját 2023-tól láthatjuk majd a WEC és az IMSA versenyein, köztük a csúcseseménynek számító Le Mans-i és Daytonai 24 órásokon is, de a tervek szerint az új prototípus már az idei év vége előtt pályára fog gurulni. A Porsche egyébként szeretne ügyfélautókat is szerepeltetni mindkét bajnokságban.

porsche-penske-2

A TCR Európa-kupában egyesíti újra erőit Nagy Dániel és a Zengő Motorsport

A hétvégén rajtol a TCR Europe 2021-es szezonja, s a Slovakia Ring-i nyitányon lesz magyar induló is. Nagy Dániel és a Zengő Motorsport ugyanis bejelentette, hogy a fiatal pilóta a csapat egyik Cuprájával áll rajthoz. A két fél nem ismeretlen egymás számára, hiszen Dani 2016-ban és 2017-ben másfél szezont töltött el Zengőéknél a Túraautó-világbajnokságon, míg az utóbbi három szezonban már az Európa-kupa mezőnyét erősítette előbb a M1RA, majd a BRC Racing Team színeiben. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy mik a tervek az évad további részére, mindenesetre a szlovákiai fordulóra komolyak a célkitűzések: „A mai napon tettem meg az első métereket az autóval, így a kihívás nem is lehetne nagyobb. Az elmúlt években kétszer is az utolsó fordulóig harcban voltam a kontinensbajnoki címért, így a cél nem is lehet más, mint a minél erősebb dobogós helyezés” – írta hivatalos sportolói Facebook-oldalán Nagy Dani.

A TCR Európa-kupával kapcsolatos fejlemény egyébként, hogy a csapatok egyöntetűen megszavazták, hogy két futamot „mínuszolhatnak” a versenyzők az év végi pontösszesítésnél, amelybe így a hétfordulós idény 14 versenyéből 12-nek az eredménye fog mindenkinél beleszámítani. A széria indoklása szerint erre a koronavírus-járvány miatti utazási korlátozások jelentette nehézségek miatt van szükség.

nagydani-zengo-cupra-tcreurope

Világsztárok, dráma és botrány Boldogkőn

Hiába érkezett három világsztár a magyar bajnokság első versenyére, a Boldogkő Ralira, mégis a címvédő Hadik András zsebelte be a legtöbb pontot – a futamgyőztest és Turán Frigyest kizárták... Az AFM versenyriportja:

Összezavarodott Hamilton, elszánt Alonso – így szólt a rádió Portugáliában

Megérkezett a jól megszokott rádiós válogatás a legutóbbi F1-es futamról, a Portugál Nagydíjról. Hallhatjuk többek között Max Verstappen kiakadását, a "vérre" éhező Fernando Alonsót és az összezavarodottságában kék zászlóért kiáltó Lewis Hamiltont.

33 hónappal gerincsérülése után ült újra versenyautóba Robert Wickens

A kanadai versenyző 2018-ban, az IndyCar poconói futamán szenvedett súlyos gerincvelő-sérülést, amelynek következtében egy időre szinte teljesen lebénultak alsó végtagjai. Hosszú, küzdelmes és fájdalmas munkával - amit közösségi oldalán részletesen dokumentált - Wickensnek sikerült komoly lépéseket tennie a felépülés érdekében, s lassan visszanyerte az irányítást lábai felett. Bár szimbolikus jelleggel visszatért már a volán mögé, amikor 2019-ben az IndyCar torontói versenye előtt a mezőny felvezetőautóját kormányozta teljes kézi vezérléssel, ám a nagy áttörés, a versenyautóba való visszatérés most jött el: Mid-Ohióban egy Hyundai Veloster TCR-t vezetett, amely az IMSA szervezete alá tartozó Michelin Pilot Challenge versenyautója. Ez a gép szintén teljes egészében kézi vezérléssel volt irányítható - a bajnokságban egy másik mozgássérült versenyző, Michael Johnson vezeti.

w1

w2

 

Fent és lent: lepontoztuk a Portugál Nagydíj résztvevőit!

A Formula Podcast futamértékelői adásainak idei újítása, hogy rendre pontozzuk a versenyzők adott hétvégi teljesítményeit. Hogy miképp láttuk a portimaói produkciókat, 1:03:51-től hallgathatjátok meg:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

„2009-ben vagy 2010-ben Spában megjelent Jos Verstappen egy kiskölökkel” – F1-es terepszemle Mészáros Sándorral

A Formula Podcastből a hangját már mindenki jól ismerheti: kollégánk, Mészáros Sándor az Autósport és Formula Magazin stúdiójában járt, ahol Hamiltontól át az újoncokig terepszemlét tartott a mezőnyről, sztorizott egy jót első találkozásáról Max Verstappennel, megemlékezett az első születésnapját nemrég ünneplő podcast sztárvendégeinek impozáns soráról, és arról is mesélt, milyen a vírushelyzetben egy Formula-1-es versenyhétvégén újságíróként dolgozni. Nézzétek és hallgassátok!

Sportruházati márkával szövetkezett a McLaren

A 2022-es szezontól a Castore prémium sportruházati gyártó szállítja a McLaren csapatruházatát - közölte a csapat kedden késő délután. A két fél többéves szerződést kötött egymással, aminek megfelelően a márka neve a csapattagok ruházatán kívül a pilóták tűzálló overalljain is feltűnik. Együttműködésük azonban nem most kezdődik, tavaly év végén már bemutatták első közös ruhakollekciójukat, amit a Castore az utcai autókat gyártó McLaren Automotive-val készített.

A Castore-t 2015-ben alapították, székhelye a nagy-britannia liverpool, termékeit pedig több, mint 50 országban értékesítik.

castore-mclaren

Olvastad már?