Steward
Vaszilykó Péter
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. április 17. szombat

Montoya: A fiatalok nem ülnek két órán át a tévé előtt egy verseny miatt

A versenyszéria egykori pilótája, Juan Pablo Montoya szerint az utóbbi egy év során pozitív változásokon ment keresztül a Formula-1, ami így biztosította a hosszú távú fennmaradását. A Liberty Media vezetésével a sorozat átvészelte a világjárvány gazdasági hatásait, és több olyan szabálymódosítást is bevezetett, ami néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt, például a költségvetési plafont és a csapatok teljesítményéhez igazított fejlesztési időket. 

"Jót fog tenni a show-nak, hogy mindenki közelebb kerül egymáshoz" - fogalmazott a kolumbiai, aki a hamarosan érkező első sprintverseny ötletére is reagált. "Érdekes lesz a Liberty Media és az F1 számára. Észre fogják venni, hogy az emberek figyelme egyre rövidül, szóval nem reménykedhetnek abban, hogy tömegek fognak két órán keresztül a tévé előtt ülve versenyt nézni. Azok megteszik, akik imádják a sportot, de a fiatalabb generációk szenvedni fognak. Szerintem a sprintverseny a jó út az F1 előtt" - idézte őt a Motorsport.

ham-ver-20211

Fotó: DPPI

Exkluzív: Barcelonában biztosan nem lesznek nézők

Ezekben a percekben érkezett a hír Mészáros Sándor kollégánktól egyenesen Imolából, miszerint az F1-es szezon negyedik versenyhétvégéjén, Spanyolországban egészen biztosan nem lesznek nézők. Az ezt megelőző hétvégén, Portugáliában egyelőre kérdéses a helyzet. Portimao május 2-án, Barcelona május 9-án rendez F1-es futamot. A hírről hamarosan hivatalos bejelentés érkezik.

00120013_267

Fotó: DPPI

Így vált közszemlévé Verstappen lerobbant autója

Az F1 nézői számára komikus, a Red Bull istállója számára azonban inkább aggasztó jelenetsor játszódott le az Emilia-Romagna-i Nagydíj pénteki második szabadedzése során. A történet ott kezdődött, hogy Max Verstappen alatt az első percekben meghibásodott az autó, így a pilóta kénytelen volt leparkolni egy pályabírói poszt mellett. Szerencséjére erre a célegyenesben, a paddockhoz meglehetősen közel talált helyet, így minden esély megvolt rá, hogy ő és az autó is hamar visszaér az istállóhoz. Nem lett ekkora mázlijuk, ugyanis az RB16B szállítására alkalmas teherjármű nem hajthatott be a paddockba, a bokszutcába pedig pláne nem, így a pályabírók kénytelenek voltak egy jóval hosszabb útvonalat választani a garázsok felé. A Red Bull pechére ráadásul le sem takarták az autót, így bárki alaposan megvizsgálhatta - és le is fotózhatta -, aki a közelben járt, az F1TV pedig az egész utat élőben közvetítette online. Ebből íme egy rövidebb részlet.

1g3zrYv

Végre a teljes monacói kört fogja használni a Formula-E – két apró csavarral

A Formula-E többször is ellátogatott már Monacóba, ám az eddigi alkalmak során az F1-esnél jóval rövidebb nyomvonalat használtak, amelyből olyan ikonikus pontjai maradtak ki a pályának, mint a Casino-kanyar, a visszafordító vagy épp az alagút. Nos, az idei májusi kiírás során viszont végre a teljes vonalvezetésen fognak száguldani az elektromos autók – illetve csak majdnem pontosan ugyanazon, mint amit a Formula-1-es nagydíjak során megszokhattunk, az 1-es kanyarnál, a Sainte Devote-nál ugyanis lesz egy apró eltérés, valamint az alagút utáni sikánt is átalakítják kissé, ezáltal összesen 5 méterrel lesz rövidebb a pálya a két héttel később rendezendő F1-es futam során látotthoz képest.

fe-monaco-nyomvonal-1

F1, MotoGP, IndyCar: a szombati program

Íme a mai menetrend a tv-közvetítésekkel együtt:

10:55-11:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)

11:00-12:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

14:00-15:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

14:30-15:00 MotoGP, negyedik szabadedzés (Aréna4)

15:10-15:50 MotoGP, időmérő (Aréna4)

23:55-23:05 IndyCar, időmérő (Aréna4)

imola2

fotó: dppi

Piros zászlók, ütközések, netproblémák: Összefoglaló a szokatlanul eseménydús pénteki edzésekről

Ritkán történik annyi esemény pénteken, mint ma Imolában: Perez, Ocon, Mazepin és Leclerc is összetörte az autóját, Verstappen alatt megállt a Red Bull, ráadásul számos másik pilóta is meglátogatta a sóderágyat. Az FP1-ben a Formula-1 adatátviteli rendszere akadozott, mintegy mellékesen pedig a Mercedes mindkét edzést az első két helyen zárta. Mindez a hivatalos összefoglalókban (melyek a YouTube-ra átkattintva tekinthetők meg):

Közösen emlékezik meg vasárnap az F1 és a MotoGP Fausto Gresiniről

A korábbi kétszeres 125 köbcentis világbajnok és legendás csapatfőnök Fausto Gresini februárban, közel két hónapos küzdelem után hunyt el a koronavírus-fertőzés annak szövődményeinek következtében. Jól mutatja, mennyire fontos alakja volt a motorsportoknak Gresini, hogy vasárnap a Formula-1 és a MotoGP két külön helyszínen, koordinált közös megemlékezést tart a tiszteletére. Az F1-es Emilia-Romagna-i Nagydíj helyszínén 13:42-kor, míg a gyorsaságimotoros-vb Portugál GP-jén 12:42-kor (ez a kettő időpont az egyórás eltolódás miatt egybeesik) emlékeznek meg a 60 éves exmotorosról. Imolában – ahol egyébként Gresini született – Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója találkozik Gresini családjával a parc fermében, míg Portimaóban az összes kategória motorjai, versenyzői és csapattagjai gyűlnek össze az Aprilia Racing Team Gresini garázsa előtt, és csatlakozik hozzájuk Carmelo Ezpeleta Dorna-elnök és Jorge Viegas, a FIM vezetője is.

gresini-motogp

A biztonság kedvéért egy harmadik tartalékpilótát is igazolt a McLaren

A Mercedesszel kötött együttműködés értelmében a McLaren igénybe veheti a németek két hivatalos tartalékosát, amennyiben szükség van rájuk: Stoffel Vandoorne-t és Nyck de Vriest. Mivel azonban a belga és a holland is a Formula-E-ben versenyez, amely alkalmanként ütközik a Formula-1-gyel, a McLaren egy harmadik tartalékpilótát is készenlétbe állított, a tévésként dolgozó Paul di Restát, aki a tavalyi 70. Évfordulós Nagydíjon már betöltötte ezt a pozíciót a csapatnál.

„A fő a Mercedesszel való együttműködés, de jó kapcsolatban vagyunk Paul di Restával, aki szintén szuperlicensz birtokosa. Ezért vele is megegyeztünk, hogy ha szükség van rá, beugorjon. Felkészülünk különböző eshetőségekre” – magyarázta Andreas Seidl csapatfőnök Imolában, hangsúlyozva, a prioritás a Mercedes tartalékosa: Imolában például Vandoorne van szolgálatban.

A mezőnyben 2011 és 2013 között versenyző Di Restának nem ismeretlen a beugró szerepkör, 2017-ben a Magyar Nagydíjon a mikrofon mögül szállt be a Williamsbe, mikor Felipe Massa a szombati napra megbetegedett. A skót aktívan versenyez, tavaly a WEC LMP2-es kategóriájában szerzett második helyet, idén Le Mans-ban biztosan szerepelni fog a United Autosportsszal, amely éppen a McLaren-vezérigazgató, Zak Brown csapata.

Nem kíméli Mazepint az internet, Imolában parkot neveztek el róla

Kellemetlen helyzetben sínylődik a Formula-1 orosz újonca, Nyikita Mazepin, akit az internet népe tavaly év vége óta az F1 ügyeletes rosszfiújaként tartja számon, miután az orosz pilótáról kikerült egy videó, amint kéretlenül fogdos egy fiatal nőt egy autóban. Mazepin azóta tárgya különféle vicceknek, és a helyzeten csak súlyosbít, hogy egyelőre az autójával sem találja az összhangot, így rendszeres megpördüléseket mutat be a versenypályákon. Ebből fakad az angolul gyakran használt Mazespin (Mazepörgés) kifejezés, ami az imolai hétvége pénteki napján is felbukkant. Mészáros Sándor kollégánk a Google Mapsen szúrta ki, hogy egy rosszmájú felhasználó a pálya kettes kanyarjának bukóterét Mazespin Parknak nevezett el. 

És ha ez nem lenne elég: egy weboldal kizárólag azért létezik, hogy számon tartsa a pilóta megpördüléseinek számát és az arról készült felvételeket.

mazespinpark

 

Nyugdíjazza gigantikus és idejétmúlt motorhome-ját a McLaren

Az idei évtől kezdve nem utazik Európa versenypályáira a McLaren védjegyének számító motorhome, a Brand Centre - közölte a Racefans. Az F1-es istálló 2007 óta minden évben ezt a többszintes monstrumot használta mobil főhadiszállásaként az öreg kontinens versenyhétvégéin, ám a sorozat környezetvédelmi törekvései mellett eljárt az épület felett az idő. Elvégre nehezen lenne magyarázható, egyetlen istálló főépületét miért szállítja több tucatnyi kamion Európa országain át, miközben az F1 a környezetvédelem igéjét hirdeti. Ebből fakadóan a csapat új megoldáshoz folyamodott: jelenleg is egy olyan épület megtervezésén dolgozik, amit szállítani, felépíteni és használni is sokkal környezetkímélőbb. Amíg ez nem készül el, addig a csapat egy ideiglenes épületet használ motorhome-jaként.

mclaren-motorhome-2018

Fotó: DPPI

Marquez visszatérése az év legőrültebb statisztikáját idézi elő

Közel kilenc hónapos kihagyás után újra áll rajthoz a hétvégi Portugál GP-n Marc Marquez, aki az eddig őt helyettesítő Stefan Bradl „helyét” veszi át a Repsol Honda. A MotoGP-s statisztikák koronázott királya, Martin Raines pedig rámutatott: ez a spanyol–német csere azt eredményezi, hogy a királykategória 72 éves története során először fordul elő olyan, hogy nem lesz a rajtrácson a 46. szélességi körnél északabbról származó versenyző! Persze Bradl távozása csak a végső lökést adta meg ehhez, ennél sokkal fontosabb, hogy idén nincs brit motoros a legnagyobbak között (ahogy skandináv vagy finn sem, a két francia, Johann Zarco és Fabio Quartararo pedig hazájuk déli részéről származik).

Aki egyébként imádja a statisztikákat és a MotoGP-t, annak kötelező követni Martin Raines Twitter-oldalát: több évtizedes gyűjtőmunkának köszönhetően állított össze egy adatbázist, amelyből versenyről versenyre a legelképesztőbb érdekességekkel áll elő:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Kiderült, hogyan ütközött össze Perez és Ocon

Furcsa jelenetnek lehettünk szemtanúi az imolai F1-es versenyhétvége első szabadezdésén, amelyen a közvetítés során felmerült technikai probléma miatt egyszerűen lemaradtunk egy balesetről. Húsz perccel a leintés előtt Perez félig a füvön parkoló autója jelent meg a kameraképen, szemmel láthatóan sérült bal hátsó kerékkel, míg Esteban Ocon a pálya melletti egyik gumifal tövében rostokolt. Mivel az esetről a felügyelők sem rendelkeztek felvételekkel, a leintést követően beidézték a pilótákat, akik a helyzetet vázolva végül semmilyen büntetést nem kaptak.

A felügyelők közlése szerint "Ocon az 5-ös kanyar előtt lelassított és teljesen a kanyar belső ívéhez húzódott, hogy elengedje Perezt, aki gyors körön volt. A két autó egyszerre ért a kanyarcsúcsponthoz, így a kerekeik kissé összeértek". A páros egyetértett abban, hogy a történtek egy szerencsétlen véletlen eredményei, a felügyelők pedig ezt, valamint a technikai problémákból fakadó akadozó rádiókommunikációt figyelembe véve elengedték az esetet.

Leclerc és Giovinazzi is speciális sisakfestéssel készült Imolára

A mezőny egyetlen olasz pilótájaként Antonio Giovinazzinak az Emilia-Romagna-i Nagydíj az egyik hazai versenye, így ennek apropójából egyedi bukóval fog versenyezni. „Olaszországban ha a szavak nem elegendők, hadd beszéljenek a színek” – írta a sisakjáról készült képekhez az Alfa Romeo versenyzője:

 

Charles Leclerc számára a Ferrari versenyzőjeként különleges az imolai hétvége, így ő is különleges dizájnnal készült, amellyel elmondása szerint az olasz rajongók támogatását szeretné megköszönni:

 

Hamilton annyira fázott, hogy gumimelegítő paplant húzott magára

A pilóta kiment köszönni a szerelőknek és olyan hideg volt, hogy a bal első kerékre való gumimelegítő paplannal takarózott be (a Mercedes fotója):

ham_2

Nagy a csend: az F1 nem kommentálja a Kanadai Nagydíj kapcsán felröppent pletykát

A Formula-1 egyelőre nincs olyan helyzetben, hogy reagáljon a híresztelésre, miszerint a Kanadai Nagydíjat a koronavírus-járvány miatti idén is eltörlik - közölte a Racer a hivatalos reakciót. Csütörtökön délelőtt elsők között írtunk róla, hogy a hírek szerint nagy bajba került a montreali F1-es futam, amit a szervezők idén valószínűleg több okból sem tudnak majd megrendezni. Bár a verseny csak júniusban lenne, utcai helyszín lévén az előkészületeket hosszú hetekkel a rajt előtt meg kellene kezdeni.

A Racer arról írt, az akadályt jelentő helyi intézkedések egy részéhez az F1 a saját járványügyi protokolljaival teljes mértékben alkalmazkodni tudna, a beutazási korlátozásnak azonban nem tud megfelelni. A hatóságok ugyanis kéthetes karantént írtak elő mindenkinek, aki külföldről érkezik az ország területére, ami egy F1-es menetrend mellett kivitelezhetetlenné tenné a lebonyolítást. Még ha erről meg is tudnának egyezni a helyi hatóságokkal, arra valószínűleg kevés befolyásuk lesz, hogy nézőket engednek-e a lelátókra. A zárt kapuk mögött megrendezett futam pedig jelentős kiadásokat róna a városra, amit ebben a helyzetben lehet, hogy nem vállalnak.

canada-20191

Fotó: DPPI

Kezdődik a hétvége, íme a pénteki program

Pénteken a Formula-1 és a MotoGP hétvégéje is elrajtol a szabadedzésekkel, mutatjuk, hogy mikor és hol követhetjük az eseményeket:

10:55-11:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

11:00-12:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

14:30-15:40 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

15:10-15:55 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

A hétvége teljes programja itt megtekinthető!

imola

fotó: dppi

Leclerc-t nem érdeklik az ötödik helyek

A Ferrari monacói F1-es pilótáját arról kérdezték, hogy min dolgozott leginkább az elmúlt időszakban, mit tanult meg a Formula-1-ből és állítása szerint egy emberi tulajdonság tekintetében fejlődött legtöbbet.

"Nagyon sokat dolgoztam azon, hogy türelmesebb legyek. Eleinte mindent azonnal akartam, főleg a ferraris időszakom elején. Mist már tudom, értem, hogy türelmesnek kell lennem, a dolgok megjavításán pedig sokat kell munkálkodni" - idézi Leclerc szavait az Il Giornale. Azt azonban nem tagadja, hogy az eredmények tekintetében nehezen megy neki a türelmes viselkedés...

"Az én mentalitásom olyan, hogy akkor is a győzelemre gondolok, ha semmi esélyem nincs rá és mondjuk a sor végéről indulok. Engem a negyedik-ötödik helyek nem érdekelnek. Idén is jó lenne legalább egy versenyt megnyerni - nehéz lesz, de én mindig így gondolkodom."

lec

fotó: dppi

2019-ben eltiltották, most mégis visszatér a TCR Europe-ba Borkovic

A 2019-es autósportszezon egyik legnagyobb balhéjaként híresült el, hogy a TCR Europe vezetősége nyáron eltanácsolta Dusan Borkovicot a bajnokságban való további részvételtől, miután a Red Bull Ringen a versenyt követően agresszív magatartást tanusított egyik versenyzőtársa, Natan Bihel iránt - egyébként tévedésből, mert nem ő volt az, aki felbosszantotta a pályán.

A szerb versenyző a 2020-as évadot eggyel alacsonyabb szinten, a TCR Eastern Europe-ban teljesítette, ahol a M1RA-val hengerelve minden időmérőt és futamot megnyerve szerezte meg a bajnoki címet. Most azonban bejelentette, idén visszatér a TCR Europe-ba, amit az tesz lehetővé, hogy bármennyire is nemkívánatos személlyé nyilvánították őt két éve, eltiltása csak arra a szezonra szólt.

Borkovic ráadásul a tavalyi bajnokkal, a Comtoyou Racinggel szövetkezett, akik tavaly a csapatok között, Mehdi Bennani révén pedig az egyéni pontversenyben is az élen zártak. A 36 éves versenyző most először fog Audival versenyezni túraautós karrierje során, csapattársa pedig Tom Coronel lesz, aki a WTCR-ben való szereplés folytatása mellett a kontinentális szériában is rajthoz áll. A TCR Europe hét versenyhétvégéből álló 2021-es szezonja május 9-én startol a Slovakia Ringen.

173883445_4225234597508330_7777029417772904301_n

Kimi, mi emlékeztet téged Mickben Michaelre? Hát... emlékeztet rá, nem tudom, miről beszéljünk

Kimi Raikkönen még a bahreini futam előtt mondta azt, hogy Mick Schumacher nagyon emlékezteti őt hétszeres világbajnok édesapjára, Michaelre. Az imolai hétvége előtti sajtótájékoztatón a finn pilóta kapott is erről egy kérdést: pontosan miben is emlékezteti Michaelre Mick? Az Alfa Romeo versenyzője igazi raikkönenes választ adott:

"Hát... sok dologban igazából... nem igazán értem, hogy miről kellene most itt beszélnem... sok mindenben emlékeztet rá és nincs itt nagyon miről beszélni" - ütötte el a kérdést rá jellemző módon Raikkönen a Formula.hu jelenlétében.

rai_2

fotó: dppi

Ifjú belga tehetségé a negyedik új Audi a WTCR-ben

Vadonatúj Audi RS 3 LMS-eket láthatunk majd idén a Túraautó-világkupában, szám szerint négyet, amelyeket a Comtoyou Racing fog indítani. Ebből háromnak a tulajdonosa már korábban megvolt: a gyár által támogatott Frederic Vervisch és Nathanael Berthon mellett a WTCR örökifjú mókamestere, Tom Coronel is náluk fog versenyezni 2021-ben.

Most pedig kiderült a negyedik pilóta személye is: Gilles Magnusról van szó, aki tavaly debütált a belga RACB támogatásával a sorozatban, s összesen négy dobogós helyezést szerezve a legjobb újoncnak bizonyult a Comtoyou Audival.

A mostani bejelentéssel összesen 16 versenyző szereplése vált biztossá a júniusban, a Nordschleifén startoló szezonban: az Audi mellett a Honda, a Hyundai és a Lynk & Co is négy pilótát küld csatasorba – de biztosak lehetünk benne, hogy például a Cupra révén még további nevezők is lesznek.

01-Gilles-Magnus-scaled

70 évesen ismét versenyezni fog a kétszeres Le Mans-győztes

Hans-Joachim Stuck a legnagyobb sikereit a Le Mans-i 24 óráson érte el, amelyet kétszer is (1986-ban és 1987-ben) megnyert, de emellett bajnok lett a DTM-ben is, a Formula-1-ben pedig két dobogós helyezésig jutott. Stuck január 1-jén töltött be a 70. életévét, de a hétvégén ismét versenyautóba ül: a GT2 European Series monzai idénynyitóján áll rajthoz. A német pilóta egy 660 lóerős KTM X-Bow GT2-est fog vezetni, amelyen az osztrák Kris Rosenbergerrel fog osztozni.

Stuck hivatalosan a 2011-es nürburgringi 24 órás után vonult vissza az aktív versenyzéstől, de azóta is többször feltűnt versenyeken: legutóbb 2017-ben az Audi TT Cup hockenheimi viadalán szerepelt, míg a tavalyi év elején jégversenyen indult egykori F1-es Marchával.

hans-joachim-stuck-dppi

Fotó: DPPI

Olvastad már?