Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. április 16. péntek

Szereted a múltidéző cikkeket? Akkor a Formula Retro csoportban a helyed!

Nyáron indult el a Formula Retro Facebook-csoport, ahol weboldalunk évfordulós múltidéző cikkjeit osztjuk meg napi rendszerességgel, így ha érdekelnek az ilyen témájú olvasmányok, akkor csatlakozz minél hamarabb a képre kattintva:

retro_1_1 (1)

Öt emlékezetes pillanat az imolai futamok történelméből

Ahogy közeledik a hétvégi Emilia-Romagna-i Nagydíj, úgy vesz elő nosztalgikus felvételeket a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornája. Az továbbra sem egyértelmű, hogy pontosan mi is a válogatási szempont, hiszen az alábbi összeállításba Jenson Button első pole-ja, Ralf Schumacher első győzelme mellett Michael Schumacher és Juan Pablo Montoya afférja is belefért – meg egy érdekes hiba is Heinz-Harald Frentzen 1997-es sikerénél, ahol egy darabig egy Prostot használnak vágóképként a német pilóta Williamse helyett… (A videó átkattintás után nézhető!)

Fülöp herceg temetése miatt változik az imolai F1-es hétvége időrendje

Múlt héten hunyt el 99 éves korában Fülöp herceg, II. Erzsébet brit királynő férje. A temetésre április 17-én, szombaton fog sor kerülni, ez pedig a hétvégi Formula-1-es Emilia-Romagna-i Nagydíjra is hatással lesz. Az F1 ugyanis ma bejelentette, hogy annak érdekében, hogy a program ne ütközzön a temetési ceremóniával, a pénteki szabadedzésekre a tervezettnél fél órával előbb kerül sor, a szombati program pedig egy teljes órával csúszik korábbra (a pénteki változtatásra az edzések között előírt időtartam betartása miatt van szükség). Az időmérőt megelőzően egy egyperces csenddel fognak megemlékezni Fülöp hercegről. Így fest tehát az imolai forduló módosított programja (a teljes autó-motorsportos hétvégi menetrendről szokás szerint szerdán külön cikkben számolunk majd be!):

Péntek  
11:00 - 12:00 1. szabadedzés
14:30 - 15:30 2. szabadedzés
   
Szombat  
11:00 - 12:00 3. szabadedzés
14:00 - 15:00 Időmérő edzés
   
Vasárnap  
15:00 Futam

imola-f1-dppi_1

Fotó: DPPI

Marquez és a Repsol Honda is elmondta, mi a cél Portimaóban

Szombaton derült ki, hogy Marc Marquez csaknem kilenc hónapos kihagyás után a hétvégi Portugál GP-n visszatér a versenyzéshez. A Repsol Honda a szokásos keddi előzetes sajtóközleményében azért hozzátette, hogy csütörtökön még a helyszínen is vár egy ellenőrző vizsgálat a nyolcszoros világbajnokra, de ez vélhetően csak formalitás. Marquez egyébként néhány hete épp Portimaóban ült fel (Barcelona után) a MotoGP-motoron alapuló utcai RC213V-S-re, így a pályát a tavalyi futam kihagyása ellenére is ismeri.

Csapata ennek ellenére óvatos elvárásokat fogalmazott meg a spanyollal szemben: „A hétvége célja, hogy Marquez visszatérjen a versenyzéshez és sikeres nagydíjat teljesítsen, kerülve bármilyen felesleges kockázatot, hogy sikeres 2021-es szezon várhasson rá” – írták a közleményben, amelyben persze maga a 28 éves versenyző is megszólalt:

„Nagyszerű érzés visszatérni a MotoGP-be a csapatommal és a motorommal. Rendkívül keményen dolgoztunk azért, hogy ezt elérjük, sok órát töltöttünk el az edzőteremben és a fiziómmal, Carlosszal. Szerettünk volna már Katarban is ott lenni, de az orvosok végül ezt nem javasolták, én pedig hallgattam rájuk. Nagyon figyeltem arra, amit az orvosok mondtak, valamint a testemre is, hogy visszatérhessek a MotoGP-be és ahhoz, amit imádok csinálni. Van egy kis tapasztalatom Portugáliáról, de a célunk erre a hétvégére, hogy jól dolgozzunk. Lépésről lépésre térünk vissza, és ez biztató egy ilyen hosszú periódust követően.”

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

marquez-repsol-1

 

Ha sikeres lesz, akkor sem teszi állandóvá a sprintversenyeket az F1

Bár hivatalos megerősítés még mindig nem érkezett róla, minden jel arra utal, hogy idén néhány Formula-1-es versenyhétvégén egy szombati sprintfutam fog dönteni a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjéről. Az első ilyen alkalom alighanem a silverstone-i Brit Nagydíj lesz, emellett Monza és Interlagos szerepel még állítólag a tervek között.

Noha sokan tartanak tőle, hogy a rövidebb szombati viadal elértékteleníti a vasárnapi versenyt, Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója többször is hangsúlyozta, hogy el akarják különíteni a két futamot – például azzal, hogy olyan nevet adnak az új eseménynek (a sprintkvalifikáció az egyik ilyen opció), amellyel egyértelműen megkülönböztetik a vasárnapi nagydíjtól. Domenicali most az Auto Motor und Sportnak nyilatkozva azt is elárulta, hogy ha idén sikeresen debütál a formátum, akkor sem teszik azt rendszeressé 2022-ben:

„Nagyon egyszerű a statisztikai adatok szempontjából a helyzet: aki megnyeri a szombati kvalifikációs versenyt, az indul a pole-ból vasárnap. Egyetlen nagydíjgyőztes lesz a hétvégén, és ez vasárnap fog kiderülni. Nem akarjuk a jövőben sem minden nagydíjon ezt a formulát használni. Ennek „Grand Slamnek” kellene lennie néhány kiválasztott esemény számára” – mondta el Domenicali. Hozzátette: a tv-társaságok örültek a sprintkvalifikáció ötletének, és álláspontja szerint a kiválasztott helyszínek is jól járnak azzal, hogy a péntekre előrehozott időmérő okán a hétvégék első napján is jobb jegyeladási mutatóik lehetnek – már amikor ezt majd a koronavírus-járvány lehetővé teszi.

f1-start-bahrein-dppi

Emlékeztek Schumacher és Montoya imolai összecsapására?

A hétvégi Emilia-Romagna-i Nagydíjra hangolódva idézte fel az F1 YouTube-csatornája a 2004-es imolai futam rajtja után történt esetét, amikor Juan Pablo Montoya a visszafordító kanyar külső ívén próbált elmenni Michael Schumacher mellett, viszont mivel nem maradt helye, kénytelen volt leszaladni a pályáról. Az alábbi videóban minden elérhető kameraállásból visszanézhetjük a verseny utáni sajtótájékoztatón Montoya részéről kisebb beszólást („vagy hülye, vagy vak, hogy nem látott”) kiváltó incidenst:

Elkezdődtek a munkálatok az új szaúd-arábiai F1-es pályán

Tavaly novemberben jelentették be az idei szezontól kezdődően Szaúd-Arábiába is ellátogat a Formula-1, néhány hete pedig a „világ leggyorsabb utcai pályájának” titulált új helyszín nyomvonalát is bemutatták. A napokban újabb mérföldkőhöz érkezett a projekt, ugyanis megkezdődtek a munkálatok, amit „történelmi pillanatnak” nevezett a Szaúdi Automobil Szövetség vezetője. Az biztos, hogy gyorsan kell dolgozniuk, hiszen december első vasárnapján fogadják a versenynaptár szerint az F1-es mezőnyt, és nyilván több héttel előtte végezniük kell a munkálatokkal, hogy a pálya áteshessen az ilyenkor szokásos inspekción.

Kilenc korábbi győztes csap össze az idei Indy 500-on

Nem akármilyen csoportkép készült Indianapolis híres téglacsíkján: a fotón látható kilenc úriember mind az Indy 500 futamgyőztese, és mind indulnak a 2021-es kiadáson.

A felső sorban balról jobbra Simon Pagenaud (2019), Scott Dixon (2008), Ryan-Hunter Reay (2014), Will Power (2018) és Alexander Rossi (2016), az alsóban Juan Pablo Montoya (2000, 2015), Takuma Sato (2017, 2020), Helio Castroneves (2001, 2002, 2009) és Tony Kanaan (2013). A három dél-amerikai, Montoya, Castroneves és Kanaan nem fut teljes szezont, de Indianapolisban rajthoz állnak több-kevesebb más helyszínhez hasonlóan.

A nagy versenyt május 30-án tartják, a szezon hatodik állomásaként: az első forduló hétvégén lesz a Barber Motorsports Parkban.

Ezt rakjuk össze: az elhalasztott motoros Le Mans megkapta az autós Le Mans eredeti időpontját

A koronavírus-járvány továbbra is újra meg újra a technikai sportok 2021-es menetrendjét. Ez alól az autósok és a motorosok Endurance-világbajnoksága sem kivétel: mindkét széria legendás Le Mans-i 24 órás versenyét későbbi időpontra kellett tolni a pandémiával összefüggő okokból kifolyólag. Hétfőn viszont bejelentették, hogy a kétkerekű viadalt éppen a WEC-futam eredeti időpontjára, június 12-13-ra halasztották.

Elsőre nehéz lehet megérteni, hogy ha az autósokok Le Mans-ját nem tudták megtartani június közepén, miként lehetséges ez a motorosok versenyével. A magyarázat az, hogy az autós Le Mans-t szervező ACO idén már mindenképp nézők előtt szeretné megrendezni az ikonikus viadalt, ezért rakták át a nyár végére azt, amikor erre már jobb esély kínálkozhat. A motorosok esetén viszont mindenekelőtt azzal indokolták az egyébként eredetileg az előttünk álló hétvégére kiírt verseny lefújását, hogy a franciaországi kórházak jelenlegi leterheltsége mellett nem lenne kapacitás a motorverseny biztonságos kiszolgálására. Az EWC promótere, az Eurosport Events a jelek szerint bízik benne, hogy nyár elejére javul a járványhelyzet a franciáknál – viszont az már most biztos (már amennyire bármit is biztosnak lehet tekinteni manapság), hogy a motorosok üres lelátók előtt fognak körözni, azaz az ő esetükben nem volt szempont a helyszíni nézők beengedése.

A teljesség kedvéért: az EWC azt is bejelentette, hogy a májusi oscherslebeni 8 órás motorversenyt is elhalasztották bizonytalan időre, így az említett Le Mans-i 24 órás lesz az évadnyitó.

motoros-lemans-1

Michelisz: Most vagyok a legjobb éveimben, most akarok bajnoki címekért harcolni

Ahogy arról beszámoltunk és ahogy arra számítani is lehetett, Michelisz Norbert idén is a BRC Racing Team színeit fogja erősíteni a WTCR-ben, viszont a Hyundai ügyfélcsapata immár egy új modellt, az Elantra N TCR-t veti be. A Túraautó-világkupa 2019-es győztese így nyilatkozott a hivatalos sajtóközleményében az új autóról: „Tavaly lényegében az első tesztektől vezettem az Elantrát. Fejlesztőpilótaként vettem részt a projektben, így magamért is dolgozhattam. Az i30 N TCR egy rendkívül kifinomult autó volt, amelynél pilótaként sokkal jobbat nem lehet elképzelni a kanyarodást és a fékezést tekintve, de voltak területek, amelyeket lehetett csiszolni az Elantra fejlesztése során. Összességében tettünk apró előrelépéseket, de nem ugrásszerűeket, hiszen az előző is egy nagyon magas szintű és a mai napig versenyképes konstrukció volt.”

Magáról a hyundaios folytatásról és a célokról a következőket mondta el Michelisz: „A világjárvány nagyon nehéz helyzetet teremtett a motorsportban is, a legtöbb gyártónak át kellett gondolnia a lehetőségeit és az abból következő céljait. Nekem az volt a fontos, hogy ezek a célok találkoznak-e a sajátjaimmal. Versenyzőként soha nem akarnék abba a helyzetbe kerülni, hogy kapom a fizetésemet valamiért, de mindegy hányadik helyen végzem. Én most vagyok a legjobb éveimben, most vagyok motivált, most van lehetőségem bajnokságokat nyerni, és harcolni akarok ezekért. Amint nyilvánvalóvá vált, hogy erre a Hyundai Motorsport kötelékében továbbra is esélyem nyílik középtávon, nem maradt több kérdés. Sok mindenen keresztül mentünk már együtt, voltunk a csúcson és a mélyben is, büszkén folytatom az utat ezzel a csapattal” – nyilatkozta a pilóta. Norbi és a már korábban bejelentett Tassi Attila (Münnich Honda) révén idén is minimum két magyarnak szurkolhatunk a WTCR-ben.

Michelisz Norbert

Imola adhat képet a Williams valós teljesítményéről

A szezonnyitó Bahreini Nagydíj nem alakult számukra a legjobban, a soron következő imolai forduló azonban valós képet adhat a Williams idei teljesítményéről - véli Nicholas Latifi. Az istálló kanadai pilótája Bahreinben nem ért célba, de úgy érzi, az FW43B-ben ott van a potenciál egy pozitív eredmény eléréséhez. Ehhez szélcsendes időben bíznak, ugyanis az autójuk meglepehetősen érzékeny a légmozgásra.

"Reménykedünk benne, hogy a pályán, amelynek vonalvezetése jobban fekszik nekünk, stabilabbak lesznek a körülmények. Kíváncsiak vagyunk, hogyan fogunk teljesíteni, és szeretnénk tisztább képet kapni arról, mit várhatunk az idei évtől" - idézte őt a Racefans.

latifi-action1-2021

Fotó: DPPI

Ilyen keményen készül Perez a következő futamra

Izzasztó edzéstervet követ a Red Bull mexikói Formula-1-es pilótája, aki a szombati Instagram-posztjában úgy fogalmazott, "remélem, nektek jobban telik a hétvégétek".

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Checo Pérez (@schecoperez) által megosztott bejegyzés

Így mutatnának a 2021-es F1-es festések gokartokon

A formula.addict képzelte el, hogyan festenének az F1-es csapatok színvilágai ezeken az apró négykerekű járgányokon.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA ADDICT (@formula.addict) által megosztott bejegyzés

Ha lemaradtál a római Formula-E-futamokról, itt pótolhatod a lényeget!

Hemzsegett az akciótól az elektromos világbajnokság idei harmadik és negyedik versenye – íme, a hivatalos videós összefoglalók:

Ricciardo: Ha befejezem, akkor tényleg vége lesz

Már a tizedik teljes szezonját tölti a Formula-1-ben a többszörös nagydíjgyőztes Daniel Ricciardo, aki egy hetedik helyezéssel indította mclarenes karrierjét a két héttel ezelőtti Bahreini Nagydíjon. Az ausztrál 31 éves, azaz még jó pár év lehet a pályafutásában – mindenesetre amikor Square Mile-nak adott interjúban arról kérdezték, mi a terve az F1 után, Ricciardo elárulta, hogy a visszavonulása után mindenféle versenyzéssel szeretne felhagyni:

„Amennyire imádom ezt a sportot, ami nyilván rengeteget adott nekem, szerintem ugyanannyira imádni fogok elmenekülni belőle, ha egyszer befejezem. A teljes szívemet és minden energiámat beleöntöttem, szóval ha azt mondom, vége, akkor tényleg vége lesz. Legalábbis egy kis időre. Úgy értem, egy ponton talán majd visszahív magához, de addig is egy hatalmas utazáson láttam magam, miközben továbbra is valami kalandosat csinálok, csak másképp, nem ennyire meghatározott ütemterv szerint. Szóval akár zenéhez, kajához vagy bármihez is lesz köze, ez jól hangzik.”

ricciardo-2021-dppi

fotó: DPPI

Lorenzo: Rossi csalódást okozott nekem és a rajongóinak

Jorge Lorenzo 2019 végén volt vissza a MotoGP-ből, s idén már tesztpilótai minőségben sem alkalmazottja egyik gyártónak sem. Az ötszörös világbajnok azonban elindította a 99 másodperc címre hallgató műsorát a YouTube-csatornáján (a név a rajtszámára utal), amelyben rendre kielemzi az aktuális versenyhétvége történéseit. A Dohai GP-t követően pedig nem mehetett el szó nélkül egykori yamahás csapattársa és riválisa, Valentino Rossi pocsék produkciója mellett:

„Rossi csalódást okozott nekem, és gondolom, a rajongóinak is, hiszen rendre sokat várhatunk Valentinótól. A 21. helyen végzett az időmérőn: azt hiszem, azt mondta, szerepelt ennél rosszabbul is, de nehéz lenne ennél rosszabbat találni. Aztán a versenyen is a pontszerző zónán kívül végzett: olyan futamot is nehéz találni, ahol bukás vagy műszaki gond nélkül nem szerzett pontot. Ez már a második alkalom, hogy ennyire messze van a többi Yamahától. Reméljük, ez csak egyszeri alkalom. Sosem ment igazán jól Katarban, fognak jönni jobb pályái. Nem tudom, hogy már Portimao is ilyen lesz-e, ott még nehéz dolga lesz, de Jerezben biztosan erősebb lesz.”

Akit viszont kifejezetten dicsért Lorenzo, az az újoncként már a második királykategóriás hétvégéjén pole-t és pódiumot szerző Jorge Martin volt. A spanyol elmondása szerint honfitársa Casey Stonerre emlékeztette, mindenekelőtt a kései fékezése és a motoron elfoglalt lelógós pozíciója okán.

rossi-doha-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Monaco nézőkkel tervez, Kanada veszélyben lehet nélkülük

A koronavírus-járvány miatt továbbra sem lehet biztosra venni, hogy az összes betervezett Formula-1-es nagydíjat meg tudják tartani a jelenlegi menetrend szerint. Az mindenesetre jó hír, hogy minden jel arra utal, hogy a tavaly a pandémia miatt 65 év után elmaradó Monacói Nagydíjjal nem lesz gond 2021-ben – olyannyira nem, hogy a Motorsport.com jelentése szerint a lelátók jelentős része már készen áll, és nézők előtt tervezik megtartani az ikonikus viadalt. Igaz, járványügyi intézkedések okán minden második ülőhelyet kihagynának, így 40-50 százalékos kapacitással futna a monacói forduló. Viszont újítás, hogy a hazai Charles Leclerc-nek lenne egy „saját” tribünje, ahol a rajongói összegyűlhetnének, és aláírt sapkákra, pólókra és táskákra tehetnének szert.

Egy másik helyszín körül azonban továbbra is sok a kérdőjel. Nemrég már írtunk róla, hogy veszélyben lehet a Kanadai Nagydíj, s most a La Presse értesülései szerint újfent akadályokba ütközhet a montreali futam. Ha ugyanis a világjárvány miatt nézők nélkül kellene megrendezni a június 13-ra tervezett viadalt, úgy a Liberty Media plusz 6 millió dolláros kompenzációt kérne a helyi promótertől – így összesen nagyjából 25 millió dollárba kerülne a kormányzatnak a rendezés. Valerie Plante, Montreal polgármestere így is reméli, hogy meg tudják tartani a versenyt, viszont további akadály lehet még a jelenleg érvényes 14 napos karanténkötelezettség az országba beutazók számára. Ha az állítólagos plusz költséget nem tudják előteremteni, úgy benne van a pakliban, hogy Isztambul ugorhat be a Kanadai GP helyére, ami logisztikailag is kényelmes lenne a bakui fordulót követően.

monaco-nezok-f1-dppi

fotó: DPPI

Leclerc szintet lépett: már saját maga által komponált zenét játszik zongorán

Charles Leclerc-ről egy ideje már tudjuk, hogy szeret és tud is zongorázni, nemrég például Bachtól játszott el egy műrészletet. Most viszont az Instagram-sztorijába feltöltött előadás már egy saját szerzemény a Ferrari monacói F1-es pilótájától:

A Hungaroring célegyenesében szavalt a népszerű autósportőrült színész

Laklóth Aladárt elsősorban színészként ismerheti a magyar közönség, de a másik nagy szerelme az autósport: 2002-ben Szalay Balázzsal közösen megnyerték a Fáraó-ralit, sőt háromszor a Dakaron is rajthoz állt. Laklóth a költészet napja alkalmából a Hungaroring célegyenesében szavalta el Tóth Árpád Körúti hajnal című versét:

Kanadai F1-es pályát kínál eladásra Lawrence Stroll

Mostanra a montreali Circuit de Gilles Villeneuve vált a Formula-1-es Kanadai Nagydíj otthonává, de korábban más helyszíneken is rendeztek az országban F1-es futamokat. Ezek közé tartozott a Circuit Mont-Tremblant, amely 1968-ban és 1970-ben adott otthont a száguldó cirkusz egyik versenyének. A jelenleg 4,26 km-es pálya főként a bukkanóiról volt híres: az említett két nagydíj összesen 40 indulójából mindössze 21-en értek célba (a két győztes egyébként Denny Hulme és Jacky Ickx volt).

Ezt a pályát vette meg 2000-ban Lawrence Stroll, az Aston Martin F1-es alakulatának jelenlegi tulajdonosa. Alan Wilson pályatervező segítségével átalakíttatta a helyszínt, hogy megfeleljen az FIA kritériumainak, s azóta többek között rendeztek rajta Champs Car-futamot is. Nos, ezt a pályát – amely jelenleg a kanadai gokartbajnokság, valamint számos autós és motoros klub otthona – kívánja most eladni Stroll: az önkormányzat által 8,5 millió dollárra becsült értékű létesítmény megvásárlásáért április 15-ig lehet jelentkezni. A helyiek amúgy attól tartanak, hogy a teljesen működőképes versenypálya helyére lakóépületeket építhetnek.

mont-treblant

Így állnak a pilóták a büntetőpontokkal – Vettel belehúzott

2014-ben vezették be a büntetőpontos rendszert, aminek az volt a célja, hogy kedvét szegjék a pilótáknak a szabálytalankodástól. Ugyanis azon túlmenően, hogy a vétségükért azonnali büntetést kapnak a versenyzők, minden egyes kihágásért büntetőponttal is sújtják őket.

Amennyiben egy pilóta 12 egységet felhalmoz a licenszére, automatikusan eltiltják a következő versenyhétvégéről. A szezon előtt már összeszedtük, ki hogyan áll e tekintetben, Sebastian Vettel azonban alaposan "belehúzott" és egyetlen nap alatt előlépett a lista harmadik helyére, holtversenyben.

A büntetőpontok állása az Emilia-Romagna-i Nagydíj előtt:

Büntetőpontok Pilóta
6 George Russell
Lewis Hamilton
5 Sebastian Vettel
Lando Norris
4 Kimi Raikkönen
3 Antonio Giovinazzi
Charles Leclerc
Lance Stroll
2 Sergio Perez
1 Daniel Ricciardo
Esteban Ocon
Carlos Sainz

Olvastad már?