Steward
Strommer Benjamin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. augusztus 9. vasárnap

Videó: Így törte össze Albon a Red Bullt

Alexander Albon alapos munkát hagyott a Red Bull szerelőire péntek estére: a Brit Nagydíj második szabadedzésén a Stowe kanyarban veszítette el az irányítást nagy sebességnél, és csapódott a szalagkorlátba az adatok szerint 20G erővel. A thai pilóta az incidens ellenére másodikként zárta a pénteki köridőlistát.

Ezt jelentette a kormány fogalma a Formula-1 különböző évtizedeiben

Az első 40 évben alapjaiban keveset változott a kormánykerék – leszámítva, hogy kisebb és kényelmesebb lett –, aztán az F1 mérnökkoponyái rájöttek, hogy érdemes különböző kapcsolókat felhelyezni, hogy a versenyző keze ügyében legyenek. A mai kormányok legkevésbé hasonlítanak „kerékre”, annál inkább egy miniatűr számítógépre.

Őrült befutót szolgáltattak a Formula-3 fiataljai Silverstone-ban

A fordított rajtrácsos sprintfutam második helyéről induló Lirim Zendeli a Tridenttel a rajt után végig vezetett, és valószínűleg ő maga is azt gondolta az utolsó, 20. kör elején, hogy már senki sem veheti el tőle pályafutása első győzelmét. Az idén többször megvillanó MP-s Bent Viscaal másképp gondolta: Zendeli arra kapta fel a fejét, hogy a kör felénél egyszer csak utolérte és megelőzte őt holland riválisa. A német visszavágott, és a pálya utolsó kanyarjait vállvetve teljesítették, hol az egyik, hol másik volt hajszállal előrébb. Az utolsó kanyarban egy bravúros körbeautózással Viscaal került az élre, és 0,559 másodperccel megszerezte az első helyet – ő győzött először az F3-ban. 

De a harmadik helyért is hasonló küzdelem folyt, négy autó futott be szinte egyszerre. Liam Lawson a dobogós Theo Pourchaire-t próbálta megelőzni, de visszaesett az ötödik helyre, David Beckmann mögé. Oscar Piastri lett a hatodik, ezzel egy pontra megközelítette a tabellát vezető, vasárnap kieső Logan Sargeantet.

 

Az első farmotoros autótól a DAS-ig: így fejlődött a technika az F1 70 éve alatt

Remek összeállítást készített a 70. Évfordulós Nagydíj alkalmából a Formula-1 YouTube-csatornája: végigkövethetjük, hogyan változott a technika a száguldó cirkuszban az elmúlt hét évtizedben a motorokat, az aerodinamikát, az elektronikai segédeszközöket, a biztonságot és minden egyebet illetően (a videó átkattintás után indul!):

 

Kezd gyári csapatra emlékeztetni a Renault!

Legutóbbi, negyedéves csapatértékelő podcastadásunkban sorra vettük az egyes istállók eddigi teljesítményét, s a Renault-ról alapvetően pozitívan tudtunk nyilatkozni – hallgassatok belénk:

 

Verseny verseny hátán Silverstone-ban, Brnóban és Berlinben – íme, a vasárnapi program

A Formula-1-es 70. Évfordulós Nagydíj lesz a nap fénypontja, de versenyeznek az F2-esek és az F3-asok is Silverstone-ban, és nem szabad elfeledkeznünk a MotoGP Cseh Nagydíjáról, a Formula-E negyedik berlini futamáról, sőt még a portimaó Superbike-ot is érdemes lesz nézni:

9:00-9:45 Formula-E, hatodik szabadedzés
9:45-10:30 Formula-3, második futam (M4 Sport)
11:10-12:00 Formula-2, második futam (M4 Sport)
12:00-12:20 Superbike, második futam (16:00-tól Eurosport 2)
14:00-14:45 MotoGP, futam (Aréna)
14:15-15:20 Formula-E, negyedik időmérő és Super Pole 
15:00-15:40 Superbike, harmadik futam (17:00-tól Eurosport 2)
15:10-17:10 Formula-1, futam (M4 Sport)
19:00-20:00 Formula-E, negyedik futam (Eurosport 1)

dppi-silv-vas-program

Lemaradtál az időmérőről? Mutatjuk a legfontosabb pillanatokat!

Megérkezett a 70. Évfordulós Nagydíj kvalifikációjának hivatalos mozgóképes összefoglalója (a videó átkattintás után indul!):

 

Milyen stratégiákkal számolhatunk a 70. Évfordulós Nagydíjon?

A gumistratégiákat tekintve a szokásosnál színesebb futamra számíthatunk a vasárnapi F1-es viadalon, köszönhetően a pálya karakterisztikájának és a Pirelli ezen a hétvégén elérhető (C2-C3-C4) keverékeinek. A sorozat hivatalos beszállítója úgy számolt, hogy a legjobban azok járnak, akik közepes-közepes-kemény, vagy közepes-kemény-kemény sorozattal készülnek, míg a lágy-kemény-kemény a második, a lágy-közepes-kemény pedig kisebb hátránnyal a harmadik leggyorsabb stratégia lehet. A Pirelli számításainak valószínűleg nem örül Max Verstappen, aki a kemény gumikon várja a holnapi rajtot, miközben a top 10-ben mindenki más közepesekkel indul...

Az alábbi infografika átláthatóan magyarázza a kérdést:

Ee5-j2oWkAEU5E2

Még fel sem ocsúdtunk az időmérőből, már változott is a rajtsorrend

Már a Q1 során jelezték a felügyelők, hogy vizsgálni fogják az incidenst, amely során Esteban Ocon feltartotta a gyorskörön érkező George Russellt. Ahogy arra számítani lehetett, a renault-s nem is úszta meg szankció nélkül: a francia háromhelyes rajtbüntetést kapott, így a 11. helyett a 14. kockából fog majd indulni vasárnap. Ezzel Sebastian Vettel, Carlos Sainz és Romain Grosjean is javított egy-egy helyezést, sorban a 11., 12. és 13. helyekről fognak rajtolni.

ocon-russell-1

Fél másodperces fórral támadt fel a címvédő, a bajnoki éllovas a darálóban

Folytatódik a Formula-E berlini hajrája: szombaton már a harmadik versenynapot rendezik a Tempelhof repülőtéren, méghozzá immár az ott kialakított pálya eredeti irányú nyomvonalán. A menetirány megfordítása pedig mintha a DS Techeetah-n belüli erőviszonyokat is fejre állította volna, legalábbis az időmérőt illetően: az előző két versenyen küszködő Jean-Eric Vergne ugyanis csaknem fél másodperces előnnyel zsebelte be a rajtelsőséget, miközben az összetettet magabiztosan vezető és szélsőséges esetben a bajnoki címet akár már ma bebiztosító Antonio Felix da Costa a Superpole-ba sem jutott be, s végül csupán a kilencedik helyre kvalifikált.

Vergne mögött amúgy a BMW-s Maximilian Günther lett a második, a mahindrás Jerome d’Ambrosio pedig a harmadik. Da Costa fő üldözői közül az összetettben harmadik Stoffel Vandoorne fért még be a legjobbak közé: a mercedeses holland negyedikként zárt. Lucas di Grassi, Mitch Evans, Sebastien Buemi és Sam Bird viszont egyaránt a tízen kívülről startol majd – a verseny 19 órakor rajtol, s az Eurosport 1 élőben közvetíti.

A harmadik berlini időmérő végeredménye:

1. Jean-Éric Vergne DS Techeetah 1'06.597  
2. S.Vandoorne Mercedes 1'06.714 0.117
3. Alex Lynn Mahindra 1'06.731 0.134
4. Robin Frijns Audi 1'06.740 0.143
5. J.d'Ambrosio Mahindra 1'06.748 0.151
6. Max Guenther BMW 1'06.846 0.249
7. André Lotterer Porsche 1'06.867 0.270
8. Nyck de Vries Mercedes 1'06.907 0.310
9. A.F.da Costa DS Techeetah 1'06.938 0.341
10. Oliver Rowland Nissan 1'06.947 0.350
11. Lucas di Grassi Audi 1'06.960 0.363
12. S.Sette Câmara Penske 1'07.077 0.480
13. Felipe Massa Mercedes 1'07.090 0.493
14. Edoardo Mortara Mercedes 1'07.098 0.501
15. Sébastien Buemi Nissan 1'07.140 0.543
16. Alexander Sims BMW 1'07.141 0.544
17. James Calado Jaguar 1'07.147 0.550
18. Neel Jani Porsche 1'07.193 0.596
19. Mitch Evans Jaguar 1'07.197 0.600
20. Sam Bird Audi 1'07.208 0.611
21. René Rast Audi 1'07.261 0.664
22. Daniel Abt NIO 1'07.331 0.734
23. Nico Müller Penske 1'07.366 0.769
24. Oliver Turvey NIO 1'07.521 0.924

vergne-berlin-dppi-kvali

Öniróniából jeles: a magukról készült mémekkel parodizálták ki a Mercedesnél Wolffék rollerezését

A második szabadedzésen még a közvetítésben is megmutatták, ahogy Toto Wolff és James Allison rollerezett egyet a pálya szélén Silverstone-ban. Utóbbi fia, Matthew pedig fogta magát, és rámontázsolta a felvételre a Valtteri Bottas számára küldött elhíresült csapatrádiós üzenetet – majd erre rákontrázva a Mercedes még azzal is poénkodott, hogy Wolff Lewis Hamilton rendszeres siránkozásához hasonlóan a gumik elhasználódására panaszkodik…

 

Rossi féltestvére is a MotoGP-ben köthet ki jövőre?

Luca Marini pillanatnyilag a Moto2-ben húzza a gázt, méghozzá nem is rosszul: Jerezben megnyerte az egyik futamot, ennek is köszönhetően pedig mindössze ötpontos a hátránya a vb-tabellán, ahol a harmadik helyet foglalja el. Most pedig már arról pletykálnak, hogy 2021-ben akár a királykategóriában is versenyezhet, azaz egy mezőnyben féltestvérével, a vélhetően a Petronas Yamahához igazoló Valentino Rossival.

A Ducati ugyanis még mindig nem állapodott meg Andrea Doviziosóval: állítólag továbbra is az anyagiakon megy a huzavona. Ha pedig a spielbergi dupla után – amikorra a döntést ígérték – sem írják alá a hosszabbítást, könnyen lehet, hogy Jack Miller jövő évi társa az idei lesz, azaz a Pramac Racingtől felviszik Francesco Bagnaiát. Ebben az esetben viszont az első számú partnercsapatnál üresedne meg egy hely (az egyik motort állítólag Jorge Martin kapja), így kerülhetne a képbe a Moto2-ben remeklő Marini.

Francesco Guidotti, a Pramac csapatmenedzsere a MotoGP.com honlapnak annyit mondott el: egyelőre az dőlt el, hogy Miller felmegy a gyári csapathoz, és a szezont jó formában kezdő, viszont a mostani Cseh Nagydíjon megsérülő Bagnaia is marad a Ducati kötelékeiben, minden további azonban Dovizioso helyzetétől függ.

marini-rossi-motogp

Nagyon nagy a baj az Alfánál: még az igyekezet sem érződik

Legutóbbi, negyedéves csapatértékelőnkben az F1-es istállók eddigi teljesítményét állítottuk rangsorba, márpedig ezen a listán igencsak alacsony helyezést ért el az Alfa Romeo. Hogy miért is? Hallgassátok meg a vonatkozó részt (meg persze a teljes adást is!):

 

5127 vírustesztet végeztek egyetlen hét alatt az F1-ben

Közzétette legfrissebb statisztikáit az FIA a Formula-1 koronavírus-helyzetéről. A sorozatban július 31. és augusztus 6. között 5127 tesztet végeztek, ezek közül egy (Sergio Perez) lett pozitív. Az FIA az átláthatóság és az integritás jegyében minden héten beszámol a vírushelyzetről, kiemelve, hogy ők egyetlen fertőzött személyazonosságát sem hozzák nyilvánosságra.

f1-lazmeres

Fotó: DPPI

Néhány szerencsés a helyszínről nézheti a DTM holland hétvégéjét

A túraautós sorozat pénteken közleményben tudatta a nyilvánossággal, hogy idén először a szeptember 4-6. között megrendezésre kerülő asseni fordulón enged nézőket a pályára. Ez lesz az idény negyedik versenyhétvégéje, amelyre szombaton és vasárnap is 10-10 000 néző néző látogathat ki. A paddock számukra zárva tart, és érkezési sorrendben rendelik őket a lelátókhoz. A jegyértékesítés már zajlik a sorozat hivatalos honlapján.

Ezzel a lépéssel várhatóan a DTM lesz az első jelentősebb európai versenysorozat, ami idén nézőket enged a versenyeire.

EaO4b_RXgAcOMW8

F1-es és MotoGP-időmérő, futamok az F2-ben, F3-ban és az FE-ben – itt a szombati program

Silverstone-ra, Brnóra, Berlinre és kicsit még Portimaóra is érdemes lesz figyelni ma:

9:00-9:45 Formula-E, negyedik szabadedzés
9:55-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)
10:00-10:20 Superbike, harmadik szabadedzés
10:25-11:10 Formula-3, első futam (M4 Sport)
11:45-12:15 Formula-E, ötödik szabadedzés
12:00-12:25 Superbike, Super Pole (14:30-tól Eurosport 2)
12:00-13:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)
13:30-14:00 MotoGP, negyedik szabadedzés (Aréna4)
14:10-14:50 MotoGP, időmérő (Aréna4)
14:15-15:20 Formula-E, harmadik időmérő és Super Pole
15:00-15:40 Superbike, első futam (Eurosport 2)
15:00-16:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)
16:45-17:50 Formula-2, első futam (M4 Sport)
19:00-20:00 Formula-E, harmadik futam (Eurosport 1)

ham-dppi-silv

F2: Idei második pole-pozícióját szerezte a Ferrari juniorja

Callum Ilott bizonyult a leggyorsabbnak a Formula-2 péntek délutáni időmérő edzésén Silverstone-ban. Az UNI-Virtuosi pilótája 1:39,062-es körrel, mindössze egyetlen tizedmásodperccel utasította maga mögé a Renault által protezsált Christian Lundgaardot, aki így a második lett. Ilott sikerét Sean Gelael megpördülése véste kőbe: a DAMS versenyzője a Copse kanyarban idézett elő sárga zászlót, így többen - például Guanyi Zhou - nem tudtak javítani a köreiken. A harmadik rajthelyet A Williams neveltje, Jack Aitken szerezte meg, a negyedik pedig Dan Ticktum lett.

A Formula-2 szombati rajtsorrendje az Autosport összeállítása alapján:

f2silver2

 

 

„El lehet bukni, de fel kell állni belőle!” – üzeni Marc Marquez

Nagyjából így lehet fordítani a rajongói támogatásokat megköszönő spanyol motoros idézetét. A nyolcszoros világbajnok a felkartörését követő második műtétje miatt nem tud rajthoz állni Brnóban, sőt a hírek szerint egyik spielbergi versenyen sem, így komoly hátrányba kerül(het) a vb-összetettben. A poszt kommentjei között egyébként többek között testvére-csapattársa, Alex, valamint korábbi repsolos kollégája, Dani Pedrosa is biztató üzenetet küldött a MotoGP címvédőjének:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Caer está permitido, levantarse es una obligación Gracias a tod@s por los mensajes de apoyo! Falling is allowed, getting up is an obligation Thank you all for the messages of support! #MM93

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés,

Csodálatos fotókkal ünneplik házassági évfordulójukat Raikkönenék

Ma van négy éve, hogy Kimi Raikkönen feleségül vette szerelmét, Minttut, a házaspár pedig egy-egy fotóval emlékezett meg a jeles évfordulóról az Instagramon. A 2007-es F1-es világbajnok azt írta a kép mellé, hogy „a legvégéig szerelme mellett áll majd”, míg Minttu egy idézettel rukkolt elő: „Nem azt akarom, hogy úgy éljünk, hogy mi legyünk a példa a tökéletes házasságra, hanem úgy, hogy ez legyen a legklasszabb kaland, amelyben két ember valaha is részt vett”.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Happy anniversary my love, I'll always be beside you until the very end !

Kimi Räikkönen (@kimimatiasraikkonen) által megosztott bejegyzés,

Tengernyi motorcsere Silverstone-ban, Verstappen mindenből újat kap

Számtalan csapatnál szereltek be új erőforrásegységeket az autókba, erősítette meg az FIA. A pénteki szabadedzések előtt a következő cserék történtek:

- Max Verstappen (Red Bull-Honda) mind a hat komponensből újat kapott.

- Alex Albon (Red Bull-Honda) új belsőégésű motort, turbófeltöltőt, MGU-H-t és MGU-K-t kapott. Esetében az energiatárolót és a vezérlőelektronikát már a Brit Nagydíj hétvégéjén kicserélték.

- Daniel Ricciardo (Renault) új belsőégésű motort, turbófeltöltőt, MGU-H-t és MGU-K-t kapott.

- Lance Stroll és Nico Hülkenberg – Sergio Perez autóját és motorkomponenseit használva – (Racing Point-Mercedes) új MGU-K-t kapott.

- George Russell és Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) új MGU-K-t kapott.

- Valtteri Bottas (Mercedes) új MGU-K-t kapott.

A számos csere egyike sem érdemel rajtbüntetést, ugyanakkor az energiatároló és a vezérlőelektronika egységekből csupán kettő használható a teljes szezon folyamán, így a Red Bullnál elérték a limitet, egy újabb friss komponens beszerelése már hátrasorolással fog járni.

Találtak egy kiskaput: bokszkiállással gyorsabb volt a kör, mint anélkül

Egy különös, a kamerák által is elkerült közjáték zajlott le szerdán Berlinben, az elsőn a Formula-E egy helyszínen zajló szezonzáró futamai közül. Történt ugyanis, hogy amikor Felipe Massa balesete miatt teljes pályás sárga zászló lépett életbe (ami azonos az F1 virtuális biztonsági autójával), három versenyző, a nissanos Sebastien Buemi, valamint a mahindrás Jerome 'Ambrosio és Alex Lynn behajtottak a bokszutcába, egy pillanatra megálltak a csapatuk garázsa előtt, majd azonnal tovább is haladtak, és a pályára visszaérkezve jobb pozícióban találták magukat, mint a bokszbahajtás előtt.

Az említett két csapat ugyanis felismerte, hogy mivel a bokszutcában ugyanúgy 50 km/óra a megengedett sebesség, mint a sárga zászlós körülmények alatt, ám a pálya kialakítása miatt a bokszutcán áthaladva rövidebb az út, mint a célegyenesen, így időt nyerhetnek a szükségtelen kiállással. A vonatkozó szabály úgy fogalmaz, hogy teljes pályás sárga alatt is nyitva áll a bokszutca a versenyzők előtt, feltéve, ha megállnak csapatuk boksza előtt - az érintettek pedig egy másodpercre így is tettek. D'Ambrosio egy pozíciót nyert a pályán a szemfüles húzás által (végül 5. lett), míg Lynn hármat (ő végül lemaradt a pontszerzésről), de a 7. Buemi is némi előnybe került üldözőivel szemben.

A futam után a Mercedes nyújtott be óvást a Nissan és a Mahindra húzása miatt, ám az FIA széttárta a karját, beismerve, hogy ez a kiskapu valóban nyitott maradt a mezőny előtt, az érintettek pedig minden szabályt betartva jutottak előnyhöz. Módosítottak azonban a szabályon a további versenyekre a hasonló esetek elkerülése érdekében: a bokszutcában a második futamtól kezdődően már csak 35 km/óra a megengedett sebesség, így pedig már nem lehetséges az előnyszerzés ezzel a trükkös taktikával. 

buemi

Olvastad már?