DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 27. péntek

Michelisz és Kiss Norbert az árva macskákért

Meglátogatta a kápolnai Macskaárvaház Alapítvány védenceit Michelisz Norbert WTCR-bajnok, valamint Kiss Norbert kétszeres kamion Európa-bajnok. A két legsikeresebb magyar autóversenyző közösen ültetett el az alapítvány területe előtt egy koreai jegenyefenyőt, mellyel kifejezték: azonosulnak a macskaárvaház céljaival, küldetésével, s letették névjegyüket a felelős állattartás mellett.

Bóday Pál, a Macskaárvaház Alapítvány kuratóriumi elnöke a rendezvényen elmondta: az árvaház magánkezdeményezésből nőtte ki magát a jelenlegi szintre, melyhez nélkülözhetetlen volt a helyi közösség, az önkormányzati testület, valamint a működésüket biztosító segítők támogatása. Az alapítvány főként beteg, sérült vagy idős, gazdához kerülésre kevés eséllyel bíró macskák minőségi ellátására szakosodott,

A macskaárvaház területén ültetett fák mind egy-egy közszereplő voksát jelentik az állatvédelem mellett. Több Heves megyei cég és civil szervezet mellett van már itt fája a Gender Racing Team-nek, illetve Horváth László országgyűlési képviselőnek is.

DSC_1483-696x477

fotó és forrás: kekesonline.hu

Negyedmillió eurót és az F1-es bevételei felét perelte ki korábbi hitelezője De Vriesből

Nem elég, hogy Nyck de Vriesnek mindössze tíz nagydíj jutott tavaly a Formula-1-ben, mielőtt a Red Bull kirakta őt az AlphaTauriból a halovány produkciója, most még óriási pénzösszeget is kiperelt belőle egykori támogatója. Történt ugyanis, hogy még 2018-ban Jeroen Schothorst Investrand nevű vége 250 ezer eurós hitellel segítette a hollandot a Formula-2-es Prema-üléshez szükséges anyagi hozzájárulásban. Akkor a felek abban egyeztek meg, hogy amennyiben 2022-ig De Vries aktív F1-es pilóta lesz, a bevételeinek 50 százaléka az Investrandnak járnak, amíg a Formula-1-ben versenyez (arról megállapodtak, hogy a teszt- és tartalékpilótai szerepkör nem számít bele ebbe).

A vita akörül alakult ki, hogy a 2022-es Olasz Nagydíjon történt beugrását hogyan kell tekinteni. Első körben az idén újra a Formula-E-ben és a WEC-ben szereplő pilóta javára ítéltek a perben annak okán, hogy az említett monzai futamon beugróként, tartalékversenyzőként állt rajthoz, nem volt állandó pilótaként szerződtetve – még ha ez aztán később hozzá is járult az AlphaTauri-s üléshez. Most azonban az amszterdami bíróság már kimondta, hogy nagyon is versenyzőként vett részt az Olasz GP-n De Vries, ami még beleesett a fenti megállapodás szerinti idősávba. Emiatt De Vriest most a 250 ezres hitel visszafizetésére kötelezték, valamint az F1-es pilótaként szerzett fizetésének és szponzori bevételeinek felét is ki kell fizetnie az Investrand számára. A cég hangsúlyozta: ők szerettek volna peren kívül megegyezni, de erre a pilóta és ügyvédje nem volt nyitott – de Schothorst hozzátette: így is további sikereket kíván a hollandnak.

f1-devries-alphatauri

Ostoba, sértő, aljas – kiakadtak az IndyCar-pilóták az Andretti F1-es elutasításán

Bár a Hamilton–Ferrari átigazolási ügy gyorsan elnyomta, de a hét másik fő F1-es vonatkozású híre (eddig), hogy szerdán kiderült, hogy a Formula-1 az FIA korábbi zöld jelzése ellenére sem engedi be a mezőnybe az Andretti Cadillac formációt 2025-ben vagy 2026-ban (2028-ra félig nyitva hagyták a kaput). A többpontos érvelésükben olyan okokra hivatkozott a FOM, miszerint az Andretti és a GM sem lenne egyből versenyképes, ezáltal pedig nem jelentenének hozzáadott értéket a sport számára.

Az IndyCarban, ahol az Andretti a legnagyobb sikereit elérte, ez több versenyző felháborodását is kiváltotta: „Az egyike az öt legostobább közleménynek, amit valaha olvastam” – foglalta össze röviden az álláspontját az Andretti korábbi pilótája, Conor Daly, míg Callum Ilott szerint ezzel eldőlt, hogy egyetlen új érdeklődő istállónak sincs esélye: „Ha ők nem kaptak helyet, akkor nem látom, hogyan kaphatna bárki más” – írta.

A legkeményebb hangú posztot Scott McLaughlin tette közzé: „Egy versenysorozat terjeszkedni akar Amerikában, de nem enged be több amerikai csapatot. Ennek aztán van értelme. De rendben van, fogják csak a saját tíz csapatukat. Nálunk 27 autó lesz egy másodpercen belül néhány hét múlva, vasárnap reggelente pedig zéró fogalmunk lesz arról, ki nyeri a versenyt. A legjobbakat kívánom!”

A legrészletesebben talán Oriol Servia, az IndyCar-karrierje során kétszer andrettis színekben induló pilóta fejtette ki a véleményét: „Biztos, hogy összetettebb döntésről van szó, mint amilyennek tűnhet számunkra, ugyanakkor sértőnek és aljasnak találom a felhozott érveket. Az Andretti Global felmutatott költségvetést, elkötelezettséget, egy első osztályú gyártót a GM és a Cadillac révén, egy amerikai központú csapatot, miközben karizmát és autósportos szaktudást gyűjtöttek az évtizedek során. Nehéz az ellen érvelni, hogy Mario és Michael Andretti ne lenne része az alapjának annak, ahol az F1 jelenleg tart. Csapatként szerintem nyertek néhány dolgot, ahol elindultak: az IndyCarban, az IMSA-ban, a Formula-E-ben, az Indy 500-on, az Extreme-E-ben és az Indy Lightsban.”

andretti

„Talán itt az ideje rácsörögnöm Totóra” – Grosjean

A csütörtöki szenzációs bejelentést követően, miszerint Lewis Hamilton a 2024-es évad végén elhagyja a Mercedest és jövőre már a Ferrari pilótája lesz a Formula-1-ben, az egyik legfontosabb kérdés, hogy vajon ki pótolhatja az Ezüst Nyilaknál a hétszeres világbajnokot. A jelenleg esélyesnek látszó jelölteket ebben a cikkben gyűjtöttük össze, de akadt a névsorban szereplőkön kívül is valaki, aki lecsapta a magas labdát: Romain Grosjean.

„Talán itt az ideje rácsörögnöm Totóra” – írta viccesen a jelenleg az IndyCarban szereplő korábbi F1-es pilóta egy fotó kíséretében, amelyen Mercedes-overallban látható. A kép nem Photoshop, hiszen Grosjean az emlékezetes 2020-as bahreini tüzes balesete után ígéretet kapott Toto Wolfftól, hogy tesztelhet majd egy F1-es Mercedest, hogy ne az incidens legyen az utolsó emléke a száguldó cirkuszban. Az üléspróbára sor is került – ekkor készült a fotó –, maga a teszt azonban különböző okokból még nem valósult meg: a versenyző nemrég félig viccesen megjegyezte, hogy most már direkt is húzza az időt, hogy a jelenlegi szabályrendszer szerint épített versenygépbe ülhessen be.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Romain Grosjean (@grosjeanromain) által megosztott bejegyzés

Világbajnokkal és a női Dakar-győztessel áll fel a McLaren új párosa

Mindkét versenyzőjét lecserélte a McLaren az Extreme-E-ben: az elektromos szériához 2022-ben csatlakozó McLaren az első két szezonban Tanner Foust és Emma Gilmour párosával versenyzett, őket 2024-ben Mattias Ekström és Cristina Gutierrez váltja.

Mindkét versenyző bizonyított név mind az autósportban, mind a szériában. Mattias Ekström kétszeres DTM-bajnok (2004 és 2006), ralikrossz-világbajnok (2016), az Audi gyári Dakar-versenyzője, aki 2023-ban második lett az Extreme-E-ben két győzelemmel Laia Sanz társaként, annak ellenére, hogy a Sainz XE Teamhez eredetileg helyettesként érkezett az idősebb Carlos Sainz sérülését követően.

Cristina Gutierrezt az idei Dakar Ralival ismerte meg a szélesebb közönség, a Challenger (T3) kategóriát megnyerve ő lett mindössze a második Dakar-győztes nő Jutta Kleinschmidt után, jövőre pedig már a Dacia gyári versenyzője lesz. Személyében az Extreme-E öt eddigi bajnokának egyike érkezik a McLarenhez: 2022-ben Sebastien Loeb párjaként vezette a csúcsra Lewis Hamilton csapatát, az X44-et, amellyel négy győzelmet szállított eddig, kettőt tavaly. A svéd-spanyol párostól egyértelműen az eddigieket felülmúló eredményeket vár a McLaren, amelynek legjobbja két második hely a sorozatban.

Ekström és Gutierrez az Extreme-E utolsó szezonjának vág neki: 2025-ben a kategória megszűnik, a hidrogénhajtású Extreme-H veszi át a helyét. Addig is négy helyszínen, tíz fordulón át versenyeznek az elektromos SUV-k: Dzsiddában (február 17-18.), Európában (július 13-14.), Szardínián (szeptember 14-15., szeptember 21-22.) és az USA-ban Phoenix-ben (november 23-24.)

 

Szárnyal a Ferrari a tőzsdén: Tíz százalékot ugrott a részvény értéke

Így befolyásolja egy szenzáció egy cég árfolyamát: azt követően, hogy a szak-, majd világsajtó felkapta Lewis Hamilton Ferrarihoz való 2025-ös küszöbön álló bejelentésének hírét, rögtön megugrott a New York-i értéktőzsdén jegyzett RACE (ezzel a betűkombinációval futnak a Ferrari N.V. részvényei) értéke.

A Ferrari-részvény szerdán 346,78 dolláros árfolyamon zárt, a csütörtöki tőzsdenyitást követően azonban (ez 15:30 volt közép-európai idő szerint), 384 dollárra ugrott ára, azaz több mint tíz százalékot emelkedett a részvény, és ezáltal a cég értéke is, egyik napról a másikra hétmilliárd dollárral, közel 70 milliárd dollárra emelkedett a cég becsült értéke. Az árfolyam azóta csekély mértékben mérséklődött, jelen pillanatban 379,80 dolláron áll.

Kontextus, hogy a RACE-szel alig több mint négy hónapja, szeptemberben még csak 286 dolláron kereskedtek, egyéves mélypontja pedig 252 dollár volt: ennek másfélszeresét éri most a Hamilton-hírekkel kilőtt Ferrari.

Fotó: Ferrari

Gazzetta: Nincs kizárva, hogy Hamilton már idén a Ferrariba ül

Ahogy arról beszámoltunk, bődületes földcsuszamlás zajlik az F1-ben, ugyanis több forrás egybehangzó értesülése szerint Lewis Hamilton megegyezett a Ferrarival és 2025-ben elhagyja a Mercedest Maranello kedvéért.

Az olasz La Gazzetta dello Sport viszont elejtett egy érdekes megjegyzést: információi szerint nincs kizárva, hogy már idén, 2024-ben megtörténjen a váltás és Hamilton Ferrariba üljön.

A Mercedestől való távozás hivatalos bejelentését a délután folyamára várhatjuk.

f1-hamilton

Tartalékversenyzői szerepkört és hat szabadedzést kap a Haastól a Ferrari reménysége

A Haas csütörtökön bejelentette, hogy Pietro Fittipaldi mellett, aki hosszú évek óta a csapathoz tartozik és idén is kombinálni fogja a Formula-1-es tartalékversenyzői szerepkört az IndyCarban való full szezonos szerepléssel, 2024-ben immár Oliver Bearman is a hivatalos tartalékpilótájuk lesz. Bearman a Ferrari versenyzői akadémiájának talán jelenlegi legfőbb ígérete, tavaly újoncként négy versenyt is nyert a Formula-2-ben. F1-es nagydíjhétvégén is bemutatkozott szabadedzésen a Haas színeiben Mexikóban és Abu Dhabiban, utóbbi helyszínen a szezonzárót követő teszten is vezethetett.

Idén még több F1-es lehetősége lesz a britnek, ugyanis a tartalékosi szerep mellett összesen hat első szabadedzést kap majd a Haastól: a közlemény szerint Imolában, Barcelonában, Silverstone-ban, a Hungaroringen, valamint ismét Mexikóvárosban és Abu Dhabiban láthatjuk majd az amerikai istálló egyik autójában az FP1-en.

f1-bearman-haas

Cáfolta a Petronas, hogy visszacsábítaná az F1-et Sepangba

A minap mi is beszámoltunk arról a sajtóértesülésről, hogy a tavaly óta a sepangi pálya névadójaként is tevékenykedő Petronas azon dolgozik, hogy 2026-tól újra ellátogasson Malajziába a Formula-1 mezőnye. A pálya és a futam 1999 és 2017 között képezte a versenynaptár részét, ahonnan a visszaeső nézőszám és az emelkedő jogdíjak miatt került ki, s még néhány hónapja is arról beszéltek az illetékesek, hogy utóbbi miatt nincs terítéken a verseny visszatérése.

Nos, a mostani friss pletyka sem élt sokáig, a Petronas ugyanis gyorsan rövid közleményben cáfolta a híreszteléseket: „A Petronas reagálni kíván a 2024. január 31-én publikált hírekre, melyek a Formula-1-es Malajziai Nagydíj és Sepang 2026-os esetleges visszatéréséről szóltak. Szeretnénk megerősíteni, hogy nem zajlottak egyeztetések arról, hogy visszahozzuk a sportot a Petronas Sepang International Circuitre” – idézi a RacingNews365.com portál a Petronast.

f1-sepang

A sportág egyik óriása lehet Andrea Kimi Antonelli

A Mercedes juniorversenyzője, az eddig négy együléses bajnokságban négy bajnoki címet szerző Andrea Kimi Antonelli az FIA F3-at átugorva a Formula Regionalból azonnal az F2-be ugrik idén, ahol a Prema kötelékében csaphat össze Oliver Bearmennel, a Ferrari első számú reménységével. A fiatal versenyző még nincs 18 éves, de már most a közeljövő F1-es sztárjaként tekintenek rá sokan, és természetesen a Mercedes első embere, Toto Wolff sem fukarkodik az elismerő szavakkal, amikor szóba kerül a neve:

„Kimi 2012-ben került a szárnyaink alá, és már akkor is nagyszerű srác volt” – mondta Wolff a mindössze hatévesen felkarolt fiatal tehetségről. „Már akkor meglátszott a karaktere, hogy mennyire erős. Ott volt nálunk a garázsban, és nagyon magabiztos volt. Gokartban szenzációs az eredménylistája, aztán beült a junior formulaautókba, és minden egyes bajnokságát újoncként nyerte meg.”

antonelli

Wolff azonban óvakodik attól, hogy túl nagy nyomást helyezzen Antonellire, így semmiképp sem elvárás vele szemben, hogy a mezőny legfiatalabbjaként azonnal F2-es bajnok legyen: „Óvatosnak kell lennünk, mert nagy a felhajtás körülötte. Az F2-be ültetni őt nagy lépés, mert azok az autók nehezebbek és sokkal erősebbek. Ha megadjuk neki az időt, és nem várjuk el tőle, hogy már az első szezonjában taroljon, akkor szerintem a sportág egyik igazi óriása lehet belőle. Még csak 17 éves, annyira nagyon fiatal…”

Antonelli esetleges 2025-ös F1-es bemutatkozásáról is beszélgettünk a Formula Podcast legutóbbi, a várható pilótapiaci mozgásokat taglaló epizódjában:

Visszautasítás: Az első reakció az Andretti-családtól

Miután az F1 elutasította az Andretti pályázatát, a csapat részéről még nem érkezett hivatalos kommunikáció. A jeget a család részéről az 1978-as F1-es világbajnok, Mario Andretti törte meg – akinek a nevét az F1 közleménye szerint a szurkolók azért valamennyire ismerik… Andretti az X-en egy nagyon rövid reakciót fogalmazott meg:

Le vagyok sújtva. Nem mondok mást, mert nem találok más szót, csak azt, hogy le vagyok sújtva.

pf-andretti

Másodjára már az Alpine is átment a törésteszten

Az olasz Formu1a.uno értesülései szerint az Alpine csapata - azt követően, hogy egyszer már megbukott - másodjára már átment az FIA töréstesztjén. Korábban a Red Bull sem felelt meg elsőre az FIA kötelező tesztjén, ám gyakran megesik a csapatokkal, hogy elsőre nem mennek át a próbán, hiszen a mérnökök az utolsó ezredmásodpercet is megpróbálják kicsikarni az autókból, emiatt pedig olykor elbotlanak a törésteszteken, azonban az Alpine szakemberei a hírek szerint mostanra orvosolták ezeket a problémákat.

A francia csapat február 7-én mutatja be az A524-et, a csapat WEC-autójával egyetemben.


Fotó: Alpine

A rali és az F1 után új szakágban a korábbi Williams-vezér

Jost Capito a Nitrocross vezetőségéhez csatlakozott tanácsadóként – számol be a Racer.com. A német sportmenedzser hírnevét a WRC-ben négy világbajnoki sikert szerző Volkswagen motorsportfőnökeként, majd a Williams vezérigazgatójaként és csapatfőnökeként szerezte – a 2022-es szezon végén mondott le pozícióiról a grove-i csapatban. Capito a bejelentést úgy kommentálta: „erősen hiszek a ralikrosszban és jövőjében.”

A Nitrocross (korábban Nitro Rallycross) néven futó széria a Ralikrossz-világbajnokság amerikai központú konkurense: a versenyeket az USA-ban és Kanadában tartják, a mezőnyben azonban számos európai kiválóság szerepel, mint a címvédő Robin Larsson vagy Andreas Bakkerud, de a mezőny tagja az alapító Travis Pastrana is – korábban például Jenson Button tűnt fel a sorozatban.

A Nitrocross ismérve a hagyományos ralikrosszhoz képest extrém vonalvezetés, többek közt nagy ugratókkal, a különleges körülmények, mint a havas versenyek. A technológia a vb-hez hasonlóan elektromos, de az FC1-X teljesítményben az RX1e-t is felülmúlja: a minden idők legerősebb ralikrosszautójaként promótált modell 800 kW teljesítményre képes a WRX 500 kW-os hajtásláncával szemben.

Betört egy sörgyárba Leclerc és Sainz – Vasseur segített nekik

Már egy ideje ismert, hogy a Ferrari szponzori együttműködést kötött az Asahi cégcsoporttal, azon belül a Peroni márkával, amely a Scuderia partnere lesz 2024-től. A Formula-1-ben érdekelt alkoholmentes sörmárkák között átvándorlás történt az új szezon előtt: a Ferrari eddigi partnere, a Carlos Sainzhoz kötődő Estrella Galicia a McLarenhez csatlakozott, a Peroni pedig az Aston Martintól váltott három év után, amely egyelőre sörpartner nélkül maradt.

Az együttműködés hivatalos bejelentése azonban csak most történt meg: a Peroni Nastro Azzurro 0.0 % brand nem csupán a Scuderia Ferrarit, de a gyártó márkakupáját, a Ferrari Challenge Trofeo Pirellit is támogatja. Az olasz szurkolók előtt tisztelegve egy különleges, 2024 darabos limitált széria készül a sörből, amely a Tifosi nevet viseli.

A bejelentés apropóján egy reklámvideó is kijött Carlos Sainz és Charles Leclerc szereplésével. A páros betört a Peroni római gyárába, ahol az éj leple alatt ők címkézték át a Tifosi-söröket – kintről maga Fred Vasseur segítette őket, és mivel a Ferrariról van szó, a B tervre is át kellett állni, legalábbis a sztori szerint:

Palou vezetheti Le Mans-ban a Cadillacet?

A Ganassi megerősítette, hogy a WEC szezon idei öt hatórás futamán valóban csak két pilóta, Earl Bamber és Alex Lynn vezeti majd a szériában megszokott három helyett a #2-es rajtszámú Cadillacet. Chip Ganassi csapatvezető elmondta, hogy csak a szezonnyitó katari 1812 kilométeres, a szezonzáró bahreini nyolcórás, valamint a Le Mans-i egynapos versenyre keresnek harmadik pilótát az egységbe.

cadillac-wec-2023

„Megpróbáljuk egyszerűen csinálni a dolgokat” – mondta a csapatvezető, aki arra a kérdésre, hogy versenyelőnyre számít-e a rendhagyó felállásból, így felelt: „Mindent úgy csinálunk, ahogy az gyorsabb, vagy legalábbis megpróbáljuk. Erről szól a versenyzés” – mondta, majd hozzátette: „Ismerős versenyzők ugranak majd be abba az ülésbe.”

A szezonnyitóra és a szezonzáróra adná magát, az IMSA-bajnokságban versenyző autó két állandó tagja, Sebastien Bourdais és Renger van der Zande, azonban mivel Le Mans-ban egy másik Cadillac is indul, az említetteken kívül még két versenyzőre szükség lesz. Kézenfekvő megoldás lehet a Daytonában Bourdais-val és Van der Zandéval egy autón osztozó Scott Dixon és Alex Palou – utóbbi kapcsán Ganassi szűkszavúan annyit mondott, hogy „lehetséges” az autóba ültetése.

palou-champ

Elhunyt a sivatagi versenyzés legendája, Jan de Rooy

Nyolcvanesztendős korában elhunyt a kamionversenyzés legendája, a holland Jan de Rooy. Karrierjét ralikrossz-versenyzőként kezdte, ahol számos országos bajnoki címet szerzett, s az Európa-bajnokságban is eredményesen szerepelt, majd 1982-ben állt rajthoz először a Dakaron.

daf-twin

Négy évvel később érkeztek először a félelmetes TurboTwinnel a sivatagba, mellyel 1987-ben megnyerték a kamionos értékelést (összetettben a 11. helyen zártak), majd 1988-ban még magasabbra emelték a tétet, ám az egyik 1200 lóerős szörnyeteg balesetet szenvedett, mely Kees van Loevezijn navigátor életét követelte.

A tragédia után a DAF elhagyta a Dakart, és De Rooy is befejezte karrierjét, majd 13 év elteltével fia, a később két Dakart nyerő Gerard unszolására visszatért, s részt vett az első Africa Race-en is, ahol szintén győzni tudott. Jan de Rooy februárban lett volna 81 esztendős. Legyen neki könnyű a föld.

derooy

Csak Marko fel ne hívjon egy rossz verseny után…!

Nem egy és nem két fiatal versenyző nyílt már meg a sajtó előtt a Red Bull juniorprogramjában kis túlzással élet és halál uraként tevékenykedő Helmut Marko viselkedésével és kommunikációjával kapcsolatban – legutóbb a programból tavaly elbocsátott, idén a DAMS F2-es csapatánál versenyző amerikai Jak Crawford tett így.

marko-face

„A legnehezebb dolog egyértelműen a nyomás és az elvárások kezelése” – idézi Crawfordot a Racer, aki a következőket mondta Markóról: „Nagyon bízik a versenyzőiben, de sokat is vár el. És néha, ha nem vagy ott az F2-es paddockban, és nem tudod pontosan, mi történik, nehéz lehet szétválasztani a csapat teljesítményét a versenyzőétől. Szóval néha ez is szerepet játszhat abban, ahogyan ő látja a dolgokat.”

„De a legfontosabb mindenképpen az, hogy az utolsó dolog, amit szeretnél, hogy rossz hétvégéd legyen, és utána kapj egy telefonhívást Helmuttól, hogy találkozz vele. Ő nagyon elfoglalt ember, így a végén még várnod is kell rá. Aztán ott ülsz, ő meg csak úgy odajön, és azt mondja, hogy Szóval... Nagyon mély hangon! Aztán megkérdezi, hogy mi történt?” – folytatta Crawford, majd hozzátette:

crawford

„Ezek a beszélgetések nagyon rövidek, nagyon lényegre törőek. Néha brutálisan őszinte. Így tudnám megfogalmazni Néha túlságosan is brutálisan őszinte, és néha igazságtalan is tud lenni, ha úgy tetszik, de nem olyan rossz a helyzet.”

Változás a Vasdámáknál: Mercedes-junior érkezik

Az elmúlt években üde színfoltot jelentett az endurance-világbajnokság az Iron Dames kizárólag hölgyversenyzőkből álló GT-egysége, akik komoly sikereket értek el a 2023-as szezonban: három pole-t szereztek, megnyerték a szezonzárót, összesítésben pedig a második helyen zárták az utolsó LMGTE-évadot.

dames-1

A csapat a GT3-asra váltást követően is folytatja, immáron az Iron Lynx egyik Lamborghinijével – továbbra is Iron Dames néven. A felállásban viszont változás történik: a projektmenedzserként is tevékenykedő Rahel Frey helyére a csapattal négy IMSA-futamon, köztük a hétvégi Daytona 24-en is induló Doriane Pin ül – aki nem mellesleg a Mercedes juniorprogramjának tagjaként indul az idei F1 Academy szezonban is.

Pin csapattársai Sarah Bovy és Michelle Gatting lesznek, míg a testvérautót a #60-as Iron Lynxet a Lamborghini gyári versenyzője, Franck Perera mellett Matteo Cressoni és Claudio Schiavoni vezetik majd.

dames-2

Először vezetett F1-es autót Arthur Leclerc: „Semmihez sem hasonlítható”

A Ferrari háromnapos Pirelli-tesztjének első, hétfői felvonásán Charles és Arthur Leclerc kaptak szerepet – a fiatalabb monacói, akit idén a csapat fejlesztőversenyző pozíciójába neveztek ki, először vezetett Formula-1-es autót, a 2023-a Ferrari SF-23-at Barcelonában. A nap végén az élménytől lenyűgözve adott egy rövid nyilatkozatot:

„Véget ért az első Formula-1-es napom. Egyszerűen csodálatos, hihetetlen volt, az autó rettentő gyorsnak érződik, semmihez sem hasonlítható, amit korábban tapasztaltam. Egyszerűen őrületes volt. Ha hat évvel ezelőtt, mielőtt elkezdtem a motorsportot, azt mondta volna valaki, hogy egy tesztnapot tölthetek a Formula-1-ben, egy pályán a bátyámmal, valószínűleg azt gondoltam volna, hogy meghibbant! Nagyon boldog vagyok, hogy megtörtént, köszönöm a Scuderia Ferrarinak, hogy bízott bennem és megadta ezt a lehetőséget.”

Nem tett le a közös versenyhétvége gondolatáról az F1 és a MotoGP

Már korábban is felmerült, hogy az autós és a motoros királykategória megpróbálna egy közös versenyhétvégét szervezni, amelynek keretein belül egyszerre rendeznének Formula-1-es és MotoGP-futamot. Jelenleg négy olyan pálya van – Barcelona, Silverstone, Red Bull Ring és Austin –, ahova mindkét széria ellátogat, így elvileg ezek a helyszínek jöhetnének szóba, sőt a texasi létesítmény állítólag nyitott is lenne ilyesmire. Mindennek a megvalósítása ugyanakkor nem egyszerű feladat, hiszen az F1-esek és a motorosok számára teljesen más biztonsági intézkedéseket – például más típusú falat a pályák szélén – igényelnek, s akkor a két széria eltérő szponzorairól és amúgy is sűrű hétvégén belüli időbeosztásáról nem is beszéltünk.

Mindezek ellenére Carmelo Ezpeleta, a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna elnöke nemrég a Total-Motorsport szaklapnak arról beszélt, hogy az elképzelésen továbbra is gondolkodnak: „Stefano Domenicalival, akivel hosszú évek óta rendkívüli a kapcsolatom, már jó ideje gondolkodunk ezen. Egyértelműen nem egyszerű a dolog, de azt elmondhatom, hogy az ötlet nem hagy nyugodni minket. Ha meg lehet csinálni, akkor meg is fogjuk csinálni” – jelentette ki Ezpeleta.

(A lenti fotón egyébként Lewis Hamilton és Valentino Rossi látható, ahogy kipróbálták egymás versenygépeit néhány éve.)

f1-motogp

Fontos kulcsfigura tér vissza Hamilton csapatába

A The Telegraph információi szerint 2024-re újra Lewis Hamilton csapatához fog tartozni Marc Hynes, aki 2016 és 2020 között öt éven át dolgozott a brit pilótával (ez idő alatt négy világbajnoki címet szereztek). Hynes a Mercedes-versenyző jobbkezének számított az említett időszakban és ő vezette a Project 44 menedzsmentcéget is. 2021 elején aztán elváltak az útjaik, hogy Hynes a „saját projektjeire” koncentrálhasson. Hamilton azóta Penny Thow-val és cégével, a Copperrel dolgozott együtt, többek között az együttműködésük gyümölcse lehet a Brad Pitt nevével fémjelzett, forgatás alatt álló F1-es mozifilm is.

Thow-val és a Copperrel azonban a 2023-as esztendő végén lejárt a menedzsmenti szerződésük – igaz, a The Telegraph szerint néhány projekten így is együtt fognak majd dolgozni. Hynes pedig nem teljesen a korábbi szerepkörébe tér vissza, a lap ugyanis úgy tudja, hogy „kizárólag a versenyzéssel kapcsolatos tevékenységekkel” foglalkozik majd a 39 éves pilóta oldalán.

f1-hamilton-2023