Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. augusztus 6. csütörtök

Sainz égető kérdése: Senna miért tűnik gyorsabbnak, amikor igazából lassabb volt?

Carlos Sainz rátalált Twitteren Ayrton Senna 1991-es silverstone-i pole-körének videójára, ami olyannyira elgondolkodtatta, hogy 673 ezer követőjéhez fordult az alábbi kérdéssel:

"Kérem, valaki magyarázza meg nekem, miért tűnik ez látszatra gyorsabbnak a mai autóknál, miközben mi valójában már sokkal gyorsabbak vagyunk, mint ők akkor?"

 

A McLaren pilótájának felvetésére ezernél is több válasz érkezett, köztük a paddockban elismert újságíróktól is, a sokrétű válaszokból pedig az alábbiak kerültek elő gyakran fő okokként:

- Akkoriban az autók a versenyzővel együtt közel 200 kg-mal könnyebbek voltak, mint ma, élesebb irányváltásokat lehetővé téve, és emiatt tűnnek fürgébbnek.

- Az autók akkori felfüggesztései még koránt sem voltak olyannyira tökélyre fejlesztve, mint a maiak, így a pálya egyenetlenségei is jobban megdobták őket, tovább fokozva a mozgékonyság látszatát.

- A pályán elhelyezett kamerákkal akkor még nem lehetett olyan precízen lekövetni az autók mozgását, mint napjainkban, ezért a felvételeken gyakran úgy tűnik, mintha az autók kifutnának a képből.

- Megjelentek a helikopterből és egyéb mozgó kamerákkal készített felvételek, amelyek mozgásiránya a fókuszban lévő autó útját követi. Ezen esetekben emiatt sem tűnik annyira gyorsnak egy F1-es autó haladása.

A három évtized alatt végbement gyorsulást bemutató számszerű összehasonlításra kevés lehetőség nyílik a videóban látható 1991-es év és a jelenkor között, hiszen mindössze egyetlen olyan versenypályát találhatunk, amely az akkori és a tavalyi F1-es naptárban is szerepelt, és a nyomvonala nem esett át érdemi módosításon az eltelt idő során. A brazíliai Interlagos ez a pálya, ahol szerencsére mindkét évben száraz volt az időmérő: 1991-ben Senna 1:16,392-es idővel szerezte meg a pole-t, míg Max Verstappen tavalyi győztes ideje 1:07,508 volt, vagyis közel kilenc másodperccel gyorsabb a naptár egyik legrövidebb vonalvezetésén.

Albon és Magnussen ütközésétől Kvjat balesetéig – a Brit GP legjobb onboard felvételei

Az első silverstone-i verseny is után megérkezett a szokásos válogatás a belső kamerás videókból (átkattintás után nézhető meg!):

 

A Covid-19 bemutatja: így kell saját magadnak átadni a trófeát

Egész pontosan a koronavírus és Antonio Felix da Costa koprodukciójáról van szó, amit a szerdai Berlin ePrix időmérője után figyelhettünk meg. A Formula-E szintén szigorú vírusvédelmi intézkedések mellett indulhatott csak útjára, és az érintkezések csökkentésének egyik módja, hogy a kvalifikáció győztesének járó díjat a pilótának önmagának kell elvennie az állványról. A DS Techeetah versenyzője ezt elég lehangolónak találta, ezért eljátszotta az átadó és az átvevő szerepét is, végezetül pedig hollywoodi karriert követelt magának az alakításért!

Marquez akár az összes augusztusi versenyről kidőlhet?

Mi is beszámoltunk róla, hogy a jerezi felkartörését követően ismét meg kellett műteni Marc Marquezt, mivel a csont rögzítésére szolgáló titánlemez megsérült a karjában, így azt ki kellett cserélni egy újra. Emiatt az már eldőlt, hogy a nyolcszoros világbajnok kihagyja a most hétvégi Cseh Nagydíjat (helyét a tesztmotoros Stefan Bradl veszi át a Repsol Hondánál), a barcelonai El Periodico lap – amely egyébként az Andalúz GP-n való visszatérési szándékát is elsőként szellőztette meg múltkor, azaz Marquez közeli forrásokkal bír – viszont úgy tudja, hogy a spanyol a soron következő két spielbergi futamon sem áll rajthoz.

Marquez így várhatóan csak szeptember közepén, Misanóban fog ismét versenyezni, ami immár négy kihagyott nagydíjat fog jelenteni neki, ami még a szezonnyitón a bukásáig elképesztő tempót diktáló hondásnak is túl nagy hátrányt fog jelenteni, így lassan gyakorlatilag biztosra vehetjük, hogy ugrik a címvédése.

marquez-dppi

Perezt csütörtökön tesztelik, pénteken visszatér?

Múlt héten lett pozitív Sergio Perez koronavírus-tesztje, emiatt ki kellett hagynia a Brit Nagydíj hétvégéjét, azonban van rá esély, hogy már most, a második silverstone-i futamon ő üljön vissza az autóba. Sajtóinformációk szerint Perezt csütörtökön újra tesztelik és ha negatív lesz az eredmény (vagyis holnapig leküzdi a fertőzést), akkor pénteken már ő gurulhat ki a Racing Pointtal az első szabadedzésre - az első pozitív teszt utáni kötelező karantén hét nap, ez most jár le.

per

fotó: dppi

Da Costa a pole-ban, a DS Techeetah rendet rakott az első időmérőn

Megkezdődött a szezon több mint felét jelentő berlini szextett a Formula-E-ben, a hat versenynap nyitányát pedig a bajnoki tabella éllovasa kezdte a legjobb formában, hiszen Antonio Felix da Costa szerezte meg a pole-pozíciót az eredeti pálya fordított menetirányán, amit szerdán és csütörtökön használ a mezőny.

Da Costa a pontverseny első helyezettjeként az első csoportban volt kénytelen pályára hajtani az időmérőn, ám legközelebbi riválisaival ellentétben ő képes volt egy igazán erős kört összerakni, amely végül még az alapszakasz megnyeréséhez is elegendő volt. Nem úgy a többiek, hiszen a pontverseny második helyezettje, Evans csak a 9., Vandoorne a 16., Sims a 17., di Grassi pedig csupán a 21. lett. A brazilt legyőzte majdnem-újonc csapattársa, a pár éve egy FE-futamon már induló kétszeres DTM-bajnok René Rast is, aki a 14. helyre kvalifikált, míg az Auditól tavasszal elküldött és a NIO 333-nál menedéket találó Abt a 22. helyről startolhat, közvetlenül korábbi csapattársa mellől.

A superpole-ba da Costa mellett Buemi, Vergne, de Vries, Lotterer és d'Ambrosio jutott be, a mindent eldöntő menet pedig végül a két DS Techeetah elsőségével zárult. da Costa FE-karrierje harmadik rajtelsőségét szerezte, és 322 ezreddel gyorsabb volt Vergne-nél, ami az elektromos szériában különösen nagy különbségnek számít. Lotterer is boldog lehet a harmadik hellyel a Porschéval, még ha viccesen meg is jegyezte az autóból kiszállva: „Ha nem a korábbi csapatom állna előttem, akkor még örülnék is az eredménynek!" A szezon másik újonc gyártójának, a Mercedesnek is lesz egy autója az élmezőnyben, hiszen de Vries az ötödik helyre kvalifikált.

A szezonzáró Berlin ePrix-k sorának első futama ma, szerdán este közép-európai idő szerint 19:00 órakor kezdődik.

SP Versenyző Csapat Idő Hátrány
1 Antonio Felix da Costa DS 1'06.799  
2 Jean-Éric Vergne DS 1'07.121 0.322
3 André Lotterer Porsche 1'07.235 0.436
4 Sébastien Buemi Nissan 1'07.248 0.449
5 Nyck de Vries Mercedes 1'07.302 0.503
6 Jerome d'Ambrosio Mahindra 1'07.371 0.572
Q        
7 Sam Bird Virgin 1'07.492 0.370
8 Oliver Rowland Nissan 1'07.521 0.399
9 Mitch Evans Jaguar 1'07.555 0.433
10 Felipe Massa Venturi 1'07.563 0.441
11 Robin Frijns Virgin 1'07.581 0.459
12 Alex Lynn Mahindra 1'07.646 0.524
13 Max Guenther BMW 1'07.685 0.563
14 René Rast Audi 1'07.777 0.655
15 Edoardo Mortara Venturi 1'07.826 0.704
16 Stoffel Vandoorne Mercedes 1'07.993 0.871
17 Alexander Sims BMW 1'07.996 0.874
18 Neel Jani Porsche 1'08.014 0.892
19 Oliver Turvey NIO 1'08.089 0.967
20 Nico Müller Penske 1'08.118 0.996
21 Lucas di Grassi Audi 1'08.136 1.014
22 Daniel Abt NIO 1'08.554 1.432
23 Sergio Sette Câmara Penske 1'08.628 1.506
24 James Calado Jaguar 1'10.194 3.072

 

Eep7-TPWsAMc7eH

A defektek miatt módosítanak a silverstone-i pályán

Bár a menetirány megfordításával nem ér fel, de a hétvégi F1-es futamra némileg változtatnak a silverstone-i versenypályán. A szervezők a múlt heti Brit Nagydíjon történt defektsorozatra reagálva meghosszabbítják azt a 13-as kanyar kijáratán található rázókövet, amit a közelmúltban rövidítettek le. A pálya ominózus szakaszán számos pályaelhagyást láthattunk, és a szakemberek szerint ezek is hozzájárulhattak a futam drámai utolsó körös eseményeihez.

A Racefans megkeresésére Maria Isola, a Pirelli motorsportért felelős főnöke elmondta, támogatja a módosítást. "A pénteken felfedezett vágások közül néhányat valószínűleg a rázókőben megragadt törmelék okozott. Helyes, hogy egy ilyen apró változtatással segítik a helyzetet."

Mint kiderült, múlt hétvégén nem csak a futamon volt probléma a gumikkal. Az időmérő edzés után Valtteri Bottas, Esteban Ocon, Max Verstappen és Sebastian Vettel gumijain is vágásokat fedeztek fel, ezért a csapatok külön engedélyt kértek az FIA-tól azok kicserélésére. Isola szerint ezeket a sérüléseket a pályaelhagyások mellett azok a törmelékek is okozhatták, amelyek Lewis Hamilton megpördülése után kerültek a pályára.

00120009_109

Fotó: DPPI

Robert Kubica újra F1-esbe ül a hétvégén

Az Alfa Romeo bejelentette, hogy a pénteki első szabadedzésen Robert Kubica veheti birtokba Antonio Giovinazzi autóját - a lengyel pilóta idén harmadszor vezetheti már az Alfa Romeót ilyen körülmények között. Kubica elmondta, hogy szeret Silverstone-ban vezetni, de a figyelmét az autó fejlesztésére összpontosítja, hogy segíteni tudjon a csapatának.

kubesz

fotó: dppi

Feltettük a nagy kérdést: koronavírus-fertőzött valójában Sergio Perez?

Legutóbbi podcastadásunkban természetesen a Brit Nagydíj történései voltak a középpontban, így szót ejtettünk Sergio Perez pozitív koronavírusztjéről is, amely kapcsán érdekes pusmorgást hallottunk, miszerint lehet, hogy a mexiói nem is kapta el a fertőzést, csupán egy ürügy a félreállítására... Hallgassatok belénk:

 

Videón az F3 eseménydús hétvégéjének öt leglátványosabb pillanata

Előzések, balesetek és dráma. Az F1 kiválogatta nekünk a Formula-3 silverstone-i hétvégéjének legemlékezetesebb mozzanatait.

Ilyen eredménnyel lehetett közös fotót csinálni F1-es pilótákkal a Magyar Nagydíjon

Bankhardt Erzsébet mutatta meg az eredményt:

Mégsem lesznek nézők az Indy 500-on

Noha eredetileg az IndyCar és az Indianapolis Motor Speedway abban bízott, hogy félházas lehet az augusztus 23-ra elhalasztott legendás verseny, nemrég 25 százalékra csökkentették a nézők lehetséges számát, végül pedig hétfőn bejelentették, hogy mégsem engednek be szurkolókat az eseményre. Az indok természetesen a koronavírus-járvány, illetve a térség romló fertőzöttségi mutatói.

Az Indy 500 104. kiadását augusztus 23-án fogják rendezni, de a program már jövő szerdán, augusztus 12-én megkezdődik az edzésekkel, míg a kvalifikációkra 15-én és 16-án fog sor kerülni.

indy500-2019

Ezért nem visszafelé versenyeznek Silverstone-ban a hétvégén

Amikor tavasszal először felmerült, hogy az utazási igény csökkentése miatt egymást követő hétvégéken két versenyt is lezavarjon a Formula-1 Silverstone-ban, a pálya elnöke, Stuart Pringle előáltt azzal a merész javaslattal, hogy a változatosság érdekében a második futamon ellentétes menetirányba is haladhatnának az autók. Az ötlet végül meg is ragadt ötlet szintjén, mert egyáltalán nem olyan könnyű egy ilyen változtatást kivitelezni, mint az talán elsőre hangzik.

Az alábbi videó, noha angol nyelvű, de a grafikák révén nagyon jól szemlélteti, miért lett volna óriási kihívás úgy átalakítani a pályát, hogy biztonságos legyen rajta visszafelé száguldani. Hiszen tulajdonképpen minden, a kifutóterületek és a lelátók is a jelenlegi menetirányhoz igazodva lettek kialakítva. Az új kanyarirányokhoz mindenhol egészen más területekre kellene kavicságyat tenni, és sok helyen erre nincs is elegendő hely: vagy a teljes lelátót kellene hátrébb mozgatni, vagy ennél is problematikusabb a helyzet, mint a pálya két eltérő pontján, fizikailag mégis egymáshoz közel lévő Becketts és Aintree kanyarok esetében, amelyeknél fordított menetirányban "egymásba érnének" a bukóterek - illetve nem is lenne elegendő tér azok kialakítására az őket kötelezően elválasztó fal miatt. A konkluzíó: Nehéz, költséges, és bár nem lehetetlen, mégis érthető, miért nem hajszolta ezt a tervet Silverstone és az FIA.

Így a két silverstone-i futam közötti egyetlen változtatásként abban állapodtak meg a résztvevők, hogy a Pirelli egy fokkal lágyabb abroncsokkal látja el a mezőnyt a 70. Évfordulós Nagydíjra. Viszont lehet, hogy ebből sem lesz semmi, hiszen a gumigyártó felülvizsgálja a döntést a Brit Nagydíj defekthulláma nyomán.

Leclerc kijött a hullámvölgyből – négy futam alatt két dobogót szerzett ezzel a Ferrarival...

Utoljára talán az 1990-es évek első felében láthattunk olyan gyenge Ferrarit a Formula-1-ben, mint idén. Az istálló frusztrált, az autó nem működik, a pilóták között sem ismeretlen a feszültség, ennek ellenére Charles Leclerc, a fiatal monacói mindenki meglepetésére idei második dobogós helyezését szerezte meg múlt hétvégén. A pilóta formájáról beszélgettünk legutóbbi podcast-adásunkban, amibe alább bele is hallgathattok.

Nyolc másodperc alatt két kerékcsere azért nem olyan rossz üzlet a Mercedestől

Az egy kerékcsere elvégzésének időrekordját a Red Bull tartja két másodperc alatti sebességgel, de ha egyszer valaki elkezdi mérni a két autón történő kerékcsere együttes idejét, akkor azon a listán a Mercedes eléggé előkelő pozícióban fog állni a Brit Nagydíjon, a biztonsági autós időszakban Lewis Hamiltonon és Valtteri Bottason lebonyolított duplával. A tokkal-vonóval nagyjából nyolc másodperc alatt lezavart műveletbe ugyebár már az első autó elrugaszkodásának és a második autó beparkolásának idejét is be kell számolni - ami a kerékcserék idejének normál mérésénél már nem számít bele.

Bird's-eye view of Mercedes' double stack at the British GP

Közzétette: F1 Lead – 2020. augusztus 3., hétfő

Napi furcsa stat: Ugyanannyi futam telt el Schumacher debütálása óta, mint előtte

Bizonyára sokan vagyunk, akik számára 1991 még nem is tűnik annyira régmúltnak. Még ha belegondolunk, hogy el is telt azóta közel harminc év, az mégis semmi ahhoz képest, hogy az F1 idén már 70. születésnapját ünnepli. Ám mivel a sport történetének kezdeti évtizedeiben évente sokkal kevesebb futamot rendeztek, mint a későbbiekben, így jelenleg 1991-re tehető a Formula-1 féltávja. Erre Sean Kelly, az F1 ügyeletes statisztikusa mutatott rá, ugyanis most érkeztünk el ahhoz a ponthoz, amikor egyenlő arányban szét tudjuk vágni a Formula-1-et Michael Schumacher előtti és Michael Schumacher utáni korszakra. A később hét világbajnoki címig menetelő német az 1991-es Belga Nagydíjon, a sportág történetének 511. futamán debütált, az elmúlt hétvégi Brit Nagydíj pedig a sorban 1022. futam volt.

Tegye fel a kezét, aki öregnek érzi magát!

Tényleg visszavonul az év végén Kimi Raikkönen?

Az idei F1-es szezon egyik legnagyobb kérdése, hogy vajon ez lesz-e Kimi Raikkönen utolsó aktív éve. A sorozatban 2001 óta versenyző finnel kapcsolatban szezonról szezonra felmerül ez a kérdés, de minden eltelt évvel egyre nagyobb az esély az igenre. Ezt a témát boncolgattuk legutóbbi podcast-adásunkban, amelynek vonatkozó részét, és természetesen az egészét meghallgathatjátok alább.

Pozitív lett egy FE-csapatvezető koronavírus-tesztje

Szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap is tartanak egy-egy versenynapot a héten a Formula-E-ben, az újrainduló szezonból azonban mindent ki kell hagynia a Mahindra csapat vezérének: Dilbagh Gill koronavírus-tesztje ugyanis pozitív lett. Állítása szerint nincsenek tünetei, nem beteg, de a hétfői tesztjének eredménye miatt 14 nap karantén következik számára, ami azt jelenti, hogy neki nem indul újra az idény. Jelenleg karanténban van és várja a következő tesztje eredményét.

A Formula-E jelentése szerint egyébként még egy pozitív esetet találtak - egyelőre 1423 tesztet végeztek el, ebből kettő lett pozitív.

03419010_024

fotó: dppi

Vettel a futam után: Beszélgessünk inkább az időjárásról!

Sebastian Vettel az autójának teljesítménye szempontjából egyik legrémesebb versenyhétvégén van túl. A Brit Nagydíjon végig a pontszerzés határmezsgyéjén autózva csak a 10. helyen ért célba, és a hajrában defektet kapókon kívül csak a három sereghajtó csapat, a Haas, a Williams és az Alfa Romeo pilótái végeztek mögötte. A német a futam utáni sajtóközleményben elmondottak alapján nem találta a tapadást, és nincs meg a bizalma az autóban. Érthető módon az autból kiszállva nem is akart visszaemlékezni a versenyre.

"Nem beszélgethetnénk inkább az időjárásról? Olyan szép napunk van. Beszéljünk valami másról" - felelte a holland Ziggo Sport futamot firtató kérdésére a négyszeres bajnok.

Egyetlen szabadedzést tartanak a kétnapos imolai versenyhétvégén

Szokatlan kihívással szembesül az F1 mezőnye az őszi imolai fordulón. Az október elsejére kiírt Emilia-Romagna-i Nagydíj ugyanis - a sajtónaptól eltekintve - a szokásos három helyett két nap alatt lezajlik, így a csapatoknak mindössze egyetlen szabadedzésnyi ideje lesz felkészülni az időmérő edzésre és a futamra. Először szombaton délelőtt gördülhetnek autók a pályára, és aznap délután a kvalifikációt is megrendezik. A futam szokásos módon vasárnap délután kezdődik, bár az átlagosnál két órával korábban.

A Emilia-Romagna-i Nagydíj menetrendje:

szombat  10:00 - 11:30  szabadedzés
   14:00 - 15:00  időmérő edzés
vasárnap  13:10 -  futam

imolaf1

Fotó: F1

Tragikus sorsú Ferrari-pilóta fia vette át a Mercedes konstruktőri trófeáját

A Mercedesnek két trófea járt a Brit Nagydíjon az egyéni és konstruktőri futamgyőzelemért: a csapat képviseletében az istálló megbízhatósági mérnöke, Gilles Pironi lépett dobogóra és vette át az arany serleget. A név nem véletlenül ismerős: Gilles a Ferrari egykori pilótája, a tragikus sorsú Didier Pironi fia.

A francia versenyző Formula-1-es pályafutásának egy súlyos baleset vetett véget az 1982-es Német Nagydíjon, abban az évben, amikor fő esélyes volt a világbajnoki cím megszerzésére: az utolsó futamok kihagyásával is második lett az összetettben Keke Rosberg mögött. Didier Pironi 1987-ben egy motorcsónakverseny-balesetben veszítette életét. Várandós felesége a tragédiát követően adott életét a két ikerfiúnak: Didier-nek és Gilles-nek, akiket az édesapáról és a szintén tragikusan elhunyt csapattársról, Gilles Villeneuve-ről nevezett el. A sors furcsa szeszélye, hogy a nevét Ferrari-legenda után kapó Gilles Pironi 2014-ben a Mercedes alkalmazásába lépett mérnökként.

Olvastad már?