Steward
Bognár Viktor
AJÁNDÉK DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. július 15. szerda

A hatóságok figyelmeztetik a briteket: senki ne merjen Silverstone-ba menni

A hatóságok figyelmeztették a brit Formula-1-es szurkolókat, hogy maradjanak távol Silverstone-tól, amikor oda látogat majd a mezőny augusztusban - felhívták a figyelmet arra is, hogy a tömeg miatt veszélybe kerülhetnek a futamok. A helyi hatóságok közleményben tudatták, hogy nagyon szigorú szabályok lesznek életben és bármilyen kontroll nélküli tömeg veszélyezteti a két brit futamot, sőt, ha ott bármilyen incidens történik, az az egész F1-es szezont is. A rendőrség mellé állt a Brit Nagydíj főnöke, Stuart Pringle is, ő is ugyanezt kérte a szurkolóktól.

silv

fotó: dppi

Sainz égető kérdése: Senna miért tűnik gyorsabbnak, amikor igazából lassabb volt?

Carlos Sainz rátalált Twitteren Ayrton Senna 1991-es silverstone-i pole-körének videójára, ami olyannyira elgondolkodtatta, hogy 673 ezer követőjéhez fordult az alábbi kérdéssel:

"Kérem, valaki magyarázza meg nekem, miért tűnik ez látszatra gyorsabbnak a mai autóknál, miközben mi valójában már sokkal gyorsabbak vagyunk, mint ők akkor?"

 

A McLaren pilótájának felvetésére ezernél is több válasz érkezett, köztük a paddockban elismert újságíróktól is, a sokrétű válaszokból pedig az alábbiak kerültek elő gyakran fő okokként:

- Akkoriban az autók a versenyzővel együtt közel 200 kg-mal könnyebbek voltak, mint ma, élesebb irányváltásokat lehetővé téve, és emiatt tűnnek fürgébbnek.

- Az autók akkori felfüggesztései még koránt sem voltak olyannyira tökélyre fejlesztve, mint a maiak, így a pálya egyenetlenségei is jobban megdobták őket, tovább fokozva a mozgékonyság látszatát.

- A pályán elhelyezett kamerákkal akkor még nem lehetett olyan precízen lekövetni az autók mozgását, mint napjainkban, ezért a felvételeken gyakran úgy tűnik, mintha az autók kifutnának a képből.

- Megjelentek a helikopterből és egyéb mozgó kamerákkal készített felvételek, amelyek mozgásiránya a fókuszban lévő autó útját követi. Ezen esetekben emiatt sem tűnik annyira gyorsnak egy F1-es autó haladása.

A három évtized alatt végbement gyorsulást bemutató számszerű összehasonlításra kevés lehetőség nyílik a videóban látható 1991-es év és a jelenkor között, hiszen mindössze egyetlen olyan versenypályát találhatunk, amely az akkori és a tavalyi F1-es naptárban is szerepelt, és a nyomvonala nem esett át érdemi módosításon az eltelt idő során. A brazíliai Interlagos ez a pálya, ahol szerencsére mindkét évben száraz volt az időmérő: 1991-ben Senna 1:16,392-es idővel szerezte meg a pole-t, míg Max Verstappen tavalyi győztes ideje 1:07,508 volt, vagyis közel kilenc másodperccel gyorsabb a naptár egyik legrövidebb vonalvezetésén.

A Lánchíd oroszlánjaival üdvözölteti magát az Alfa Romeo

Egyes Formula-1-es csapatok saját vicces, látványos, általában a célország sajátosságaira utaló plakáttal rukkolnak elő az egyes nagydíjak előtt, így a hétvégi Magyar Nagydíj felvezetéseként is kisebbfajta művészeti kiállítást tartottak az istállók kreatív részlegei. A magyar futam előtt különösen érdekes szemlézni, hogy mely jellegzetességeket találták kiemelésre alkalmasnak az F1-es csapatok.

Látványban az Alfa Romeo a nyerő: bár a valóságban nem lesz alkalmuk átszáguldani a Lánchídon, az alábbi grafikán sikerült életre kelteniük Budapest egyik fő nevezetességét.

ar

 

A Pirelli a híd mellé a Parlamentet is odabiggyesztette a saját borítóképére, a Duna irányából felénk száguldó Ferrari mögé.

pirelli

 

A Haasnál is elemében volt a grafikus, Budapest éjszakai látképét húzva rá Romain Grosjean és Kevin Magnussen overalljára.

h

 

A Racing Point egy igazán aprólékos emberkeresgélős játékot eszelt ki plakátként, ami oldalunkon külön bejegyzést is kapott, de az alábbi, egyszerűbb borítókép is a pálya melletti Aquarenát emeli ki.

rp_1

 

A Renault pedig az a csapat, amely nem vitte túlzásba a kreatívkodást...

r

F2-es pilóta nevében telefonálgat egy csaló

Különös veszélyre hívta fel elsősorban a brit lakosok figyelmét a Carlin Formula-2-es versenyzője, Jehan Daruvala, valaki ugyanis őt megszemélyesítve hívogatja az embereket egy szigetországi telefonszámról.

„Helló srácok, kérlek, ne vegyétel fel a telefont, ha az alábbi számról hívnak. Ez az illető több barátom barátját is felhívta, és úgy adta elő magát, mintha én lennék. Kérem, ha bárkivel kapcsolatba próbált lépni ez a személy, azt jelezzétek felém. Az ügyet jelentettük az Egyesült Királyság rendőrségének” – írta Daruvala a közösségi oldalán.

A 21 éves indiai versenyző tavaly a harmadik helyen zárta az FIA Formula-3-as bajnokságát, idénre pedig fellépett a Formula-2-be, ahol viszont a két osztrák hétvége négy versenyén pont nélkül maradt. Érdemes azonban szemmel tartani Daruvala ténykedését, hiszen idén már a Red Bull támogatását élvezi, és általános vélemény a paddockban, hogy ő az első indiai versenyző, aki igazán nagy dolgokra lehet képes. Nem véletlen, hogy mi is beválogattuk azon tíz fiatal tehetség közé, akik hamarosan az F1-ben debütálhatnak – ezen listánkról írtunk az Autósport és Formula Magazin legújabb számában, valamint beszéltünk podcastunk 18. adásában.

03319007_041

Jósoltunk a Magyar Nagydíjra

Ki milyen eséllyel vág neki a 35. hungaroringi F1-es futamnak? Megfoghatja bárki a Mercedes párosát? Lesznek-e letartóztatások a szigorú kijárási korlátozások miatt? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ legutóbbi podcast-adásunkban, amelynek vonatkozó részlete, és természetesen az egész adás meghallgatható alább.

Videó: Négy párhuzamos onboard videón az őrült utolsó két kör

Lehet, hogy az élmezőnyben nem láthattunk túl nagy harcot a Stájer Nagydíjon, a középmezőny által produkált hajrá azonban mindenért kárpótolt minket – íme, Lando Norris, Sergio Perez, Lance Stroll és Daniel Ricciardo belső kamerájából az őrület (a videó átkattintás után indul!):

 

Fogynak a helyek a MotoGP-ben – így fest a 2021-es rajtrács

Franco Morbidelli hosszabbítása és a hondás bejelentésáradat után még több ülés kelt el a MotoGP jövő évi rajtrácsán, és még kevesebb az elérhető motor, ha figyelembe vesszük azokat a szerződéseket, amelyeknek megerősítése tulajdonképpen csak idő kérdése. Valentino Rossi például szinte biztosan érkezik a Petronas Yamahához, ahogy az is egyre valószínűbb, hogy Cal Crutchlow az Apriliánál köthet ki, a Ducatin belül azonban vannak még kérdőjelek. Így állunk tehát most – sima betűvel a már bejelentett, dőlttel a valószínűsített versenyzők, míg kérdőjelesen a pletyka szintjén felmerült igazolások:

Repsol Honda: Marc Marquez, Pol Espargaro

Ducati Corse: Jack Miller, Andrea Dovizioso (Jorge Lorenzo?)

Monster Yamaha: Maverick Vinales, Fabio Quartararo

Suzuki Ecstar: Alex Rins, Joan Mir

Red Bull KTM: Brad Binder, Miguel Oliveira

Aprilia Gresini: Aleix Espargaro, Cal Crutchlow/Bradley Smith/Andrea Iannone (?)

Petronas Yamaha: Franco Morbidelli, Valentino Rossi

Pramac Ducati: Jorge Martin, Francesco Bagnaia/Johann Zarco (?)

LCR Honda: Alex Marquez, Takaaki Nakagami

Tech3 KTM: Danilo Petrucci, Iker Lecuona

Avintia Ducati: Tito Rabat, Johann Zarco/Francesco Bagnaia (?)

motogp-mezony-dppi

Magyar pilóta indul az olasz Formula-4 egyik topcsapatánál

Újra szerepel magyar pilóta a Formula-1-hez vezető együléses piramis legalsó szintjén, a Formula-4-ben – adta hírül Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke. Az elmúlt évben Tóth László szerepelt a német sorozatban – ő idén már a Formula Renault Eurocup versenyzője lesz –, idén pedig Válint Bence indul a hasonlóan nívós olasz F4-ben. Ez a sorozat nevelte ki Lance Strollt és Mick Schumachert is.

A többszörös magyar gokartbajnok a Mücke Motorsporttal indul, amelynek neve jól cseng a formulaautózásban, és főszponzorának nevét és színeit is ismeri mindenki, aki az elmúlt években F1-es közvetítést látott. A bajnokság augusztus első hétvégéjén indul Misanóban, és hat fordulóból áll Olaszország pályáin és a Red Bull Ringen.

Ami az ellenfeleket illeti, szintén újoncként debütál Sebastian Montoya, az ex-F1-es Juan Pablo Montoya fia, valamint a mezőnyben lesz a Red Bull két juniorpilótája, Jak Crawford és Jony Edgar.

Madarat fejelő Norris, ütköző Ferrarik, nagyot előző Perez – így szólt a rádió a Stájer Nagydíjon

A szezon második versenyhétvégéje után is megérkezett az F1 szokásos összeállítása (a videó átkattintás után indul!):

 

Amikor a játékban barátnője ütötte ki Vettelt, Leclerc még rosszallóan nézett

"Neee, kiütötte Sebet! Ezt nem csinálhatjuk" - méltatlankodott Charles Leclerc saját online streamcsatornáján, amikor az elmúlt hónapok versenyhiányos időszakában egy alkalommal barátnőjének adta át szimulátora kormányát, ő pedig hátulról megtorpedózta és kiütötte Sebastian Vettel Ferrarijának virtuális mását. 

Hogy mire volt jó az a temérdek élő bejelentkezés, amit a Formula-1-es mezőny bizonyos tagjai produkáltak saját csatornájukon a leállás három hónapja alatt? Hát arra, hogy most jól felhasználhatóak ellenük vicces tartalomként! Valakinek sikerült előbányásznia ezt a videót arról, amikor Leclerc rosszallóan csóválta a fejét Charlotte figyelmetlen megmozdulására, ezt pedig különösen ironikus visszanézni most, mindössze pár nappal azt követően, hogy a Stájer Nagydíjon a valóságban is megtörtént egy Leclerc-Vettel ütközés. 

 

 

Sőt, már készült egy olyan verzió is, amelyben a hétvégi ütközés lett ráeszkábálva a képernyőre: 

Megtalálod a képen elrejtett ismerős személyeket?

Egy kedves játékra invitál minket a Racing Point. A közeledő Magyar Nagydíj alkalmából a csapat készített egy digitális rajzot a pálya egy részletéről és a BWT Water Parkra önkényesen átkeresztelt mogyoródi Aquarénáról, majd elrejtett a képen néhány F1-ből ismerős személyt. Te megtalálod őket? Keresés előtt érdemes lementeni a képet.

Bottas a korlátozások közepette a Magyar Nagydíj előtt is hazautazik

Valtteri Bottas elárulta, hogy az utazással járó kockázat ellenére a Stájer és a Magyar Nagydíj közötti néhány napot ismét monacói otthonában kívánja eltölteni.

"Nincs értelme titkolózni. Ismét hazautazok, és nyilván azokkal az emberekkel maradok, akikkel itt is együtt vagyok: a barátnőmmel és az edzőmmel. Nekem jót tesz egy-két napra kikapcsolni, mielőtt folytatnánk a virtuális megbeszéléseket, amik manapság olyan népszerűek" - idézte őt a Racefans.

A Mercedes pilótája múlt héten is hazautazott, de mivel minden előírást betartott, így az nem is járt semmilyen következménnyel. Nem úgy Charles Leclerc esete, aki a versenyhétvége előtt szintén Monacóba látogatott, csakhogy ő egy születésnapi bulira is elment, amiről a közösségi médiában is felbukkantak fényképek. A pilóta az FIA-tól részesült figyelmeztetésben. Hogy Magyarországon mi vár a mezőnyre járványügyi szempontból, arról legutóbbi podcast-adásunkban beszélgettünk.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Outdoor gym ☀️

A Ferrari hétvégéjének egyetlen pozitív mozzanata Leclerc bocsánatkérése volt...

Régen volt ekkora slamasztikában a Ferrari Formula-1-es csapata, mint idén, és egyelőre nem látszik fény az alagút végén. Az ezredik nagydíjrajtjára készülő istálló autója finoman szólva sem működik jól, a csapatfőnök térdei remegnek a pozícióval járó teher alatt, ráadásul a Stájer Nagydíjon Charles Leclerc és Sebastian Vettel is nullázott, miután az első körben összeütközött egymással. Lehet ennél lejjebb? Erről beszélgettünk legutóbbi podcast-adásunkban.

Vászonról az aszfaltra: Michael Fassbender egy Porschéval versenyez, Le Mans-ba készül

Több példát is láttunk már arra, hogy a filmsztárok körében átlagon felüli népszerűségnek örvend az autóversenyzés, mint másodállás: ennek legnevesebb hírvivője Patrick Dempsey, aki a Le Mans-i 24 óráson is többször rajthoz állt, és kategóriadobogót is szerzett 2015-ben.

Valami hasonló célt tűzött ki maga elé az ír-német származású Michael Fassbender is. A 43 éves hollywoodi sztár, aki többek között a Becstelen brigantyk, az Alien: Covenant, az X-Men és a 12 év rabszolgaság című filmekből ismert, pár évvel ezelőtt kezdte kóstolgatni az autóversenyzést: A Ferrari és a Porsche pilótaképző programjában is részt vett, két évig versenyzett a Ferrari Challenge-ben, idén pedig megadatott számára a lehetőség a szintlépésre. A Proton Competition színeiben egy Porsche 911 RSR-t vezetve debütálhat az európai Le Mans-sorozatban (ELMS), ahol Richard Lietzzel és Felipe Fernandez Laserrel osztoznak majd az autón az LMGTE kategóriában. Az öt darab négyórás versenyből álló szezon az előttünk álló hétvégén kezdődik a Paul Ricardon.

Érdekes hasonlóság, hogy korábban színésztársa, Dempsey is a Proton pilótája volt, velük érte el Le Mans-i eredményeit, és Fassbender is hasonló álmokat dédelget: egy napon szeretne ott lenni a legendás 24 órás verseny nevezői között.

fassbender

Az megvan, amikor Ricciardo a rajongókkal pacsizott Spielbergben?

No nem valami szabálysértésről van szó, csak Daniel Ricciardo éppen Daniel Ricciardót játszott, amikor szombaton úgy lépett be a Red Bull Ring paddockjába, mint egy teljesen normális hétvégén, amikor viszonozza a rá váró rajongók szeretetét: csak ezúttal nem voltak rajongók, így a pacsikat a levegő kapta. Egyébként a szervezők is humoruknál voltak, hiszen rajongókat ábrázoló panelekkel díszítették a versenyzők által használt sétányt.

És nem is Ricciardo volt az egyetlen Spielbergben, aki egy csipetnyi iróniát próbált csempészni az F1 szomorú, nézőtlen helyzetébe: Valtteri Bottas a szezonnyitón megszerzett pole-ja után mutatott be egy olyan mozdulatot, mintha a lelátóról érkező nézői ovációt fülelné.

EcFmJ9NXgAAupwa  

 

De erre a helyzetre játszott rá sajátos értelmezésében a Red Bull is, amikor az alábbi fotóhoz a következő szöveget írta: "Max végül becsavarodott az izolációtól, és elkezdett a virágokhoz beszélni." 

EctxYdiX0AAbQNM

A legújabb magyar WTCR-pilóta is az AFM stúdiójában járt

Az Autósport és Formula Magazin hétfői stúdiófelvételén két izgalmas vendéggel beszélgettünk: egyikük Boldizs Bence, a túraautó-világkupára visszatérő Zengő Motorsport idei versenyzője, aki karrierjéről és élete nagy lehetőségéről beszélt velünk.

Másik vendégünk Schindler Attila volt, aki a ralikrossz-ob legújabb kategóriája, a Hybrid Swift RX Cup szervezője: az egész világon egyedülálló ralikrossz-géposztály megszületéséről és múlt hétvégi első versenyéről beszélt.

A beszélgetések az Autósport és Formula Magazin műsoraiban lesznek láthatók a következő hónap folyamán a FIX és Spíler csatornákon, valamint a YouTube-on. A FIX-re vasárnap 13 órakor kapcsoljatok a Motorsporthíradó premieradásáért.

Fogadjunk, hogy így még sosem gondoltál a ralira!

Kezünkbe akadt az Idegen szavak és kifejezések szótára (második, átdolgozott kiadás), és egészen véletlenül belebotlottunk a rali szócikkbe. Ez a kifejezés bármely autósportrajongó számára alapfogalom, felesleges magyarázni, ha viszont egy laikus Bakos Ferenc szótárát üti fel, hogy megértse, mit jelent, a következőt olvashatja:

„rali ang, sport motoros/autós csillagtúra, bizonyos előre megszabott teljesítményekkel”

Egyébként egy bekezdéssel lejjebb a ralikrosszt is definiálja az Idegen szavak szótára:

„ralikrossz ang, sport a rali és az autocross [e: autokrossz] néhány elemének egyesítéséből kialakult autós gyorsasági terepverseny”

 

Kisvaszartól Monacóig: Visszanézhető a júliusi AFM

A műsor tartalmából:

- Csapatváltásáról beszéltünk Kiss Norbert Európa-bajnokkal.

- Lélegeztetőgépek gyártására álltak át a Formula-1-es csapatok.

- A szezon első hazai ralifutamai Kisvaszaron és Domaházán.

- A Ferrari monacói filmje Charles Leclerc és Albert herceg főszereplésével.

Már Mogyoródon Lawrence Stroll exkluzív „trónja”

Igazi nagyágyú a Racing Point tulajdonosa, Lawrence Stroll, de hogy mennyire? Annyira, hogy a különítmény exkluzív „uralkodói” székeket szállít számára versenyről versenyre. Mutatjuk, egyenesen a Hungaroringről!

Régóta tudjuk, hogy Lawrence Stroll a legnagyobbak egyike, 2018 óta pedig saját istállója is van az F1-ben. A tavaly óta Racing Point néven futó különítmény az idei évre épített RP20-assal (amely ellen épp vasárnap este nyújtott be fellebbezést a Renault csapata) komoly meglepetést szeretne okozni, a nagyfőnök pedig a lehető legkényelmesebb pozícióban ülve szeretné élvezni autói és fia, Lance szereplését.

A hungaroringi paddockban zajló rendezkedés során az is kiderült, hogy a idősebb Stroll „trónjait” minden mástól elszeparálva szállítják futamról futamra. A rejtélyes ülőalkalmatosság(ok) már Mogyoródon vannak, kérdés, hogy birtokosának lesz-e oka ezekben ücsörögve örvendezni vasárnap délután, a 35. Magyar Nagydíj leintését követően.

20200713_153214

20200713_153231

Tiszta vizet a pohárba: tényleg tömlöcbe vetik Hamiltont Budapesten?

A hétvégén mi is írtunk arról, hogy a brit szaksajtóban aggodalmak merültek fel a magyar korlátozások miatt, amelyek akár börtönbüntetéssel is fenyegetik a renitens F1-eseket. Természetesen erről szó sincs, a Stájer GP-t kielemző podcastunkban azt is elmondjuk, miért:

 

A Formula.hu podcastje az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

yt

buzz3

google-pc

rp 

deezer

sc

 

A koronavírus legnagyobb F1-es áldozata: Jenson Button esküvője

"Ezen a napon kellett volna összeházasodnom ezzel a csodálatos hölggyel a családjaink és barátaink társaságában egy gyönyörű olaszországi környezetben, de a vírus miatt el kellett halasztanunk. Szeretlek, és már alig várom, hogy te is Button legyél" - emlékezett meg Twitteren az elmaradt jeles napról és párjáról, Brittny Wardról Jenson Button a Stájer Nagydíj péntekjén. A romantikus pillanatok helyett azonban így a brit a Red Bull Ringen tartózkodott, ahol a Sky Sports szakértőjeként ténykedett mindkét F1-es futamhétvégén.

A 2009-es Formula-1-es világbajnoknak ez lesz a második házassága, amikor végre nyélbe tudják majd ütni: 2014-ben már feleségül vette a japán modellt, Jeccisa Michibatát, kapcsolatuk azonban egy évvel később válásba torkollott. Buttonnak és a vele jegyben járó Wardnak már van egy közös gyermekük, Hendrix, a pilóta pedig egy hónappal ezelőtt jelentette be, hogy már a második utódot is várják, aki kislány lesz. 

 

Olvastad már?