Steward
Balogh Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. március 29. vasárnap

Ez történt a hazai autósportban 2019-ben

Az Autósport és Formula Magazin Motorsporthíradó szakáganként – gyorsasági, rali, ralikrossz és autókrossz – tekinti végig, mi történt idehaza az elmúlt szezon során.

Meztelennek tűnnek a szponzormatrica nélküli F1-es autók

Furcsa látvány fogadott minket egy, az internet bugyraiban rejtőző galériában. Egy elszánt rajongó mind a tíz jelenlegi Formula-1-es csapat autójáról eltűntette a szponzormatricákat, kiemelve így az alattuk húzódó festéseket. A gyűjtemény ide vagy a képre kattintva lapozható végig.

tYDCSCC

Hétvégén újabb emlékezetes futamot ismétel meg az F1

Szombat délután négy órakor újra egy futam megismétlésével kedveskedik az F1 a versenyre éhező nézőknek. Ezúttal a 2014-es Bahreini Nagydíj kerül terítékre, ami Lewis Hamilton és Nico Rosberg parázs csatájáról maradt emlékezetes. A stream az F1 hivatalos Facebook- és Youtube-oldalán lesz látható.

10 alkalom, amikor a safety car-fázis alatt alakult ki káosz az F1-ben

Felipe Massa és a tankolócső esete, Michael Schumacher kínos kiforgása, Sebastian Vettel és Mark Webber ütközése és persze az emlékezetes nürburgringi esőőrület – ezek mind szerepelnek a Formula-1 YouTube-csatornájának összeállításában (a videó átkattintás után indul!):

 

Még nincs vége: a Goodwoodi Sebességfesztivált is halasztják

Július 9-12-én rendezték volna a hagyományos Sebességfesztivált Goodwoodban, de a szervezők már most bejelentették, hogy elhalasztják a nagyszabású eseményt egy későbbi időpontra. Mint mondják, a kormány javaslatára döntöttek így, de egyelőre nem jelöltek meg új dátumot, csak annyit, hogy valószínűleg nyár végére, ősz elejére kerülhet át a fesztivált. A rengeteg embert emgmozgató autósportos eseményt egyébként egy héttel rendezték volna a Brit Nagydíj előtt - ez azért jelzésértékű lehet a silverstone-i futammal kapcsolatban is...

goodwood

fotó: Kárpáthy Zoltán

Kiskorú elleni szexuális erőszakkal vádolják a legendás ausztrál motorost

Mat Mladin az amerikai AMA Superbike sorozat történetének legeredményesebb versenyzője: hétszer nyerte meg a bajnokságot és összesen 83 győzelmet számlált 2009-ben befejeződött karrierje során. A világbajnokságon is megfordult, ám mindössze egy szezon erejéig, még 1993-ban, a hatodik helynél azonban egyszer sem végzett előrébb.

Most azonban egészen más okból került be a lapokba, Mladint ugyanis a DailyTelegraph beszámolója alapján kiskorú elleni szexuális erőszakkal vádolják: összesen négy bűncselekmény szerepel a bűnlajstromban, köztük egy 10 év alatti gyermek elleni szexuális kapcsolat vádja. Két hetet már a rácsok mögött töltött, ám miután kifizették érte az 50 ezer dolláros óvadékot, szabadlábon védekezhet a 48 éves ausztrál.

mat-mladin-1

Benzin helyett fertőtlenítő gélre állt át a Repsol gyára

A MotoGP élcsapata, a Repsol Honda számolt be erről a madridi partnere körüli fejleményről az egyre fokozódó spanyolországi koronavírus-veszély nyomán:

"A Spanyolországot és az egész világot sújtó helyzet következtében partnerünk átszervezte a Repsol Technology Labot, hogy fertőtlenító gélt állítson elő a kórházak számára. Ez ugyanazon a részlegen zajlik, ahol a mi üzemanyagunkat és kenőanyagainkat is fejlesztik, amikor versenyezni járunk" - írja a Repsol Honda. 

Az Indy 500-at is hónapokkal elhalasztották

Nyár végére kapott új időpontot az amerikai autósport egyik legnagyobb viadala, az Indy 500. A legendás futamot a szokásoknak megfelelően minden évben május végén rendezik, így várható volt, hogy a szervezők a világjárvány miatt a halasztás mellett fognak voksolni. A döntéssel kapcsolatban a sorozat tulajdonosa, Roger Penske sajnálatát fejezte ki. Az új dátum augusztus 23.

indy500-2019

Fotó: DPPI

Kihajtott a Nürburgringre a tésztaautó WC-papír-kerekeken

A múlt hét sztárversenyautója megunta az egy helyben ülést, így hát fogta magát és kiment egy versenypályára. A Nürburgring saját közösségi oldalán számolt be erről a nem mindennapi jelenségről, hozzátéve némi instrukciót: "Kapható a szupermarketekben! A szomszédod számára is, már amennyiben hagysz neki belőle."

ET5jaw2XgAcE-Ex

Valakinek a nagyon magas fokú ráérésére utal ez a videó, amiben FE-autók hóembereket ütnek el

Valós felvételeket színeztek ki téli körítéssel a Formula-E videómágusai. Többet nem is mondanánk, beszéljen inkább maga az alkotás.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

We give this video a big PLUS ❄️#Frozen #Disney ##disneyplus #ABBFormulaE

ABB Formula E (@fiaformulae) által megosztott bejegyzés,

Ricciardo bemutatja a fontos, a szenvedős és az élvezetes edzésgyakorlatot

Variációk egy kellékre: Daniel Ricciardo a járvány elől elvonult a világtól Nyugat-Ausztrália mélyére, onnan viszont rendszeresen bejelentkezik közösségi oldalán, most éppen a reggeli edzésrutinjának prezentálásával, hangulatos zenei aláfestéssel.

Dupla teszt- és tartalékpilótával vág neki majd a szezonnak a Haas

Koronavírus-járvány ide vagy oda, az amerikai istálló azért megtalálta a módját, hogy tegyen egy pilótákkal kapcsolatos bejelentést – igaz, Günther Steiner csapatfőnök elmondása szerint a végül lefújt Ausztrál Nagydíjon akarták ezt megejteni. A Haas ugyanis elárulta, hogy Pietro Fittipaldi és Louis Deletraz lesz idén a két teszt- és tartalékpilóta a csapatnál.

Mindketten a Haas színeiben ültek először F1-es autóba még 2018 végén, tavaly pedig Fittipaldi hivatalos a teszt-, míg Deletraz a szimulátorpilótája volt a gárdának, most azonban mindketten a teszt- és tartalékversenyzői álláson fognak osztozni. A kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája fog jelen állás szerint jobban ráérni, hiszen egyelőre nincs versenyprogramja 2020-ra, miután a Super Formulában Sergio Sette Camara került a helyére, Deletraz viszont a Formula-2-ben is szerepelni fog a Charouz Racing Systemnél – már amennyiben ezt a koronavírus is engedni fogja majd…

fittipaldi-deletraz-haas

Amikor a versenyző már a kávédaráló fordulatszámára izgul...

... akkor lehet tudni, hogy ínséges idők köszöntöttek be az autósportban. Pedig a WTCR-ben ez még nem is igazán éreztette hatását, eddig csak az aragóni közös teszt maradt el, a szezon egyébként is csak április végén a Hungaroringen kezdődött volna (mint ahogy nem fog), de Yann Ehrlacher-n máris jelentkeznek az elvonási tünetek az egészségügyi határértéket meghaladó otthon töltött időtől. Legújabb videójában például versenyoverallba öltözve már a kávédaráló* hangjával nosztalgiázik (azt azért ne higgyük el neki, hogy F1-es autó tónusával pörög), egy másikban pedig feltalálta, hogyan lehet a szobában biciklizni szobabicikli nélkül.

Ja, egyébként az a hír vele kapcsolatban, hogy csapata a Cyan Racing bejelentette, hogy az idei szezonban ő és nagybátyja, Yvan Muller első alkalommal fogják ugyanannak az entitásnak, a Cyan Performance Lynk & Cónak a zászlaja alatt gyűjtögetni a pontokat. Ez persze nem változtat sokat kettőjük életén, hiszen tavaly is mindketten a svéd-kínai csapatot képviselték, csak a négyautós felállás más-más párosának tagjaként. Az alakulat a másik két 2020-as versenyzőjét még nem nevezte meg, így a tavaly velük lévő Thed Björk és Andy Priaulx sorsa egyelőre nem ismert.

* Ha valaki tudja, hogy nem kávédaráló ez az eszköz, hanem valami más, akkor legyen szíves szóljon, mert mi nem tudjuk minden kétséget kizáróan kijelenteni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Needed some revs today

Utoljára a gazdasági válság miatt maradt el, most sem lesz Le Mans-i teszt

Szokásosan két héttel a Le Mans-i 24 órás előtt szokták megtartani a hivatalos tesztnapot, idén, a júniusról szeptember 19-20-ra helyezett egynapos előtt azonban elmarad a közös gyakorlás. Az indoklás, hogy az elhalasztott versenyek miatt a nyár vége és ősz sűrű időszak lehet a WEC és ELMS résztvevői számára, akikre nem akarnak túl nagy terhet helyezni. Pierre Fillon, a szervező ACO elnöke azzal is érvelt, hogy a tesztnap nem a Le Mans-i tradíció része, számos alkalommal elmaradt.

A 24 órást 1923-ban tartották meg, de a tesztnap csak az 1960-as években honosodott meg. A következő évtizedekben hol kimaradt, hol visszatért. 1993 óta rendszeres – néhányszor eleinte előkvalifikáció státuszban zajlott –, azóta csak 2009-ben és 2010-ben nem volt, a gazdasági válság hatásaként. 2011-ben áprilisban tartották meg, azóta a korábbiaknak megfelelően két héttel a futam előtt.

Nyáron versenyhelyszín lenne, de most kórházzá alakítják

A londoni ExCeL rendezvényközpontról már egy éve tudni lehet, hogy 2020-ban rendeltetésétől teljesen eltérő funkciót kap: a Formula-E ugyanis az épület belsejébe és környékére rajzolta meg hatodik szezonja záróhétvégéjének versenypályáját, azaz egészen eredeti módon részben fedett pályán zajlik majd a két futam. A terv legalábbis ez, egyelőre viszont a tervekhez képest egészen más módon alakul át a 70 000 ember befogadására alkalmas épület: a koronavírus-járvány terjedésének következtében a brit védelmi minisztérium döntésének értelmében az ExCeL a jövő héttől kezdődően kórházként fog működni, amelyben 4 000 ágyat helyeznek el, felkészülve a betegek számának további növekedésére.

A Formula-E versenyrendezési terveit mindenesetre ez még egyelőre nem befolyásolja: bár öt futam halasztását már bejelentették, június 21-től kezdődően a berlini, a New York-i és a szezonzáró londoni forduló a jelenlegi forgatókönyv szerint már rendben le tud majd zajlani. Reméljük, ebben a koronavírus is partner lesz. 

67406016_2514675638577494_2126943031331389440_o (1)

 

Melyik hazai és nemzetközi raliversenyeket érte el a koronavírus?

Halasztások és törlések a WRC, ERC, CEZ, Mitropa Kupa és ORB mezőnyében.

Frissítve: Azóta a WRC portugál és szardíniai fordulóját is visszamondták, valamint az ERC kanári-szigeteki futamát áthelyezték decemberre.

Te is szeretnél olyan ügyesen palacsintát átfordítani, mint Romain Grosjean?

Azt ebben a posztban senki nem fogja elmondani, hogyan kell, de a Haas francia pilótája - aki már szakácskönyvet is adott ki - legalább megmutatja.

Ebéd után pedig jöhet az edzés gyorsított felvételen, ami a rendkívüli helyzet miatt a svájcban élő Grosjean számára is a saját udvarára korlátozódik.

Visszalépett a legnagyobb sztár: Rossi mégsem indul a virtuális mugellói futamon

A Dorna a minap jelentette be, hogy a Formula-1-ben látotthoz hasonlóan ezen a hétvégén megrendezik az első virtuális versenyüket, amelyen sztárok egész sora fog részt venni. Csakhogy a legnagyobb név végül mégsem lesz ott a digitális rajtrácson, az első hírekkel ellentétben ugyanis Valentino Rossi mégsem szerepel a nevezők között. Hivatalos indoklás nem érkezett a „Doktor” visszalépésének okával kapcsolatban, mindenesetre így sincs okunk a panaszra, hiszen többek között Marc Marquez, Fabio Quartararo és Maverick Vinales is összecsap az online térben vasárnap 15 órától. Jelen állás szerint ők mérik össze tudásukat a virtuális Mugellóban:

Repsol Honda: Marc Marquez, Alex Marquez

Monster Energy Yamaha: Maverick Vinales

Aprilia Racing Team Gresini: Aleix Espargaro

Team Suzuki Ecstar: Alex Rins, Joan Mir

Petronas Yamaha SRT: Fabio Quartararo

Red Bull KTM Tech3: Miguel Oliveira, Iker Lecuona

Pramac Racing: Francesco Bagnaia

rossi-motogp-1_2

Perez gokartpályája olyan jó lett, hogy még ő maga is kicsúszik rajta

Menő dolog, ha az emberről még élete során elneveznek valamit, de akinek ezt nincs kedve kivárni, az létrehozhatja azt a valamit önmaga, és elnevezheti saját magáról. Nem biztos, hogy ez az elmélet húzódott meg Sergio Perez motivációja mögött, mindenesetre a Racing Point mexikói pilótájának már van saját gokartpályája szülővárosában, Guadalajarában. Az első videó a Kartodromo Checo Perez 2018-as átadójáról készült, amelyben remek felülnézeti kamerából tekinthető meg a több vonalvezetés kialakítására is alkalmas pálya, a második videóban pedig maga a névadó köröz, megspékelve egy látványos kicsúszással.

 

Hakkinen volt a leggyorsabb, Schumacher a legteljesebb, Senna a legtehetségesebb

A rajongók kérdezhettek a 13 évet Formula-1-es mezőny tagjaként lehúzó, több mint két évtizede pedig brit F1-es közvetítésben dolgozó Martin Brundle-től a Sky Sports közösségi csatornáján. A kérdésekből és válaszokból emeltünk ki néhányat:

Ki nyerne egyenlő technikával egy szezon folyamán: Hamilton vagy Verstappen?

Egészen 2019-ig mindig Hamiltonra tettem volna a pénzem, de azt hiszem, a kocka épp fordul. Ezért sajnálom kifejezetten, hogy nem láthatjuk a Max vs. Hamilton csatát.

Ki volt a legjobb autóversenyző, akivel megmérkőztél, minden motorsportot ideértve?

A legtehetségesebbek talán a ralisok voltak, mert a gyorsasági szakaszok drámaian változnak. Az F1-ben a leggyorsabb, akivel versenyeztem, Mika Hakkinen volt, a legteljesebb Schumacher, a legnagyobb istenadta tehetség pedig Senna.

Ki volt a kedvenc csapattársad pályafutásod során?

A vértestvérem, Mark Blundell. A Brabhamnél és Ligier-nél is együtt voltunk. Brutálisan versenyképesek voltunk egymáshoz mérten, de mindig legjobb cimborák maradtunk.

A legjobb futamok, melyeket kommentáltál?

Mindegyik esős. A 2008-as Brazil GP Lewis Hamilton első vb-címével, a soha véget nem érő 2011-es Kanadai GP Jenson Button győzelmével és a 2019-es Német GP Max Verstappen sikerével.

Olvastad már?