Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. augusztus 9. vasárnap

Kettős magyar siker a Lotus Cup Europe-ban

Osztoztak a magyarok a Lotus Cup Europe hollandiai hétvégéjének győzelmein. Az asseni első versenyt Vizin Tamás, a második versenyt pedig Balogh Bence nyerte. A Lotusok bajnoksága augusztus 10-11-én folytatódik az angliai Brands Hatch pályán.

Vizin

fotó: MNASZ

Rengeteg minden lesz pénteken, ne maradj le - mutatjuk a programot

Több kategória is megkezdi a versenyhétvégéjét pénteken - íme a program:

9:55-10:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

10:35-11:20 Formula-3, szabadedzés

11:30-12:20 Superbike, első szabadedzés

12:00-13:30 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

13:55-14:40 Formula-2, szabadedzés

14:10-14:50 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

15:00-15:50 Superbike, második szabadedzés

15:05-15:35 Formula-3, időmérő (M4 Sport)

16:00-17:30 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

18:00-18:30 Formula-2, időmérő

00120009_187

fotó: dppi

 

Patkóval tiszteleg Stirling Moss előtt a Mercedes

A hétvégi 70. Évfordulós Nagydíjon a legendás brit autóversenyző, Stirling Moss előtt tiszteleg a Mercedes. Az Ezüst Nyilak orrkúpjára a patkó szimbóluma kerül fel, ahogy az Moss korai versenyautóján, a Cooperen is látható volt az 1950-es évek első felében.

Az idén áprilisban 90 évesen elhunyt versenyző 16 futamgyőzelmet szerzett az F1-ben, egyet a Mercedesszel 1955-ben.

Az imolai lelátó alapján azt hihetnénk, hogy már 10 éve járvány van

Az F1-es naptár eddig bejelentett állomásai közül egyelőre csak Szocsiban és Portimaóban foglaltak állást egyértelműen a szervezők amellett, hogy bizonyos számú rajongót is szeretnének majd beengedni a lelátókra a versenyhétvége folyamán. Noha a november 1-jei imolai fordulóra is megtörténhet még ez, hiszen három hónap hátravan még addig, mindenesetre a friss fotók alapján egyértelmű, hogy ebben az esetben némi kertészkedési feladatokat is el kell majd látni a nézőtéren. A július utolsó hétvégéjén Imolában rendezett Formula Renault Eurocupról érkezett fotók alapján ugyanis egy fedetlen, pálya menti domboldalon olyannyira benőtte már a gaz az ülőhelyeket, mintha már egy évtizede koronavírus-járvány uralkodna a világon, vagy legalábbis az F1 2006-os utolsó látogatása óta nem nyúlt volna hozzá senki (mondjuk ez utóbbit el tudjuk képzelni). 

IMOLA Eurocup

03120004_305

03120004_304

Fotó: DPPI

Ken Block csatlakozott az elektromos ralikrosszhoz

A ralikrossz-világbajnokság négy hétvégéjén kísérőkategóriaként szereplő Projekt E mezőnyéről eddig nem tudhattunk sokat, az elektromos géposztály azonban most egy igazi húzónévre tett szert: Ken Block jelen lesz az első hétvégén augusztus 22-23-án a svédországi Höljesben, a STARD csapat Ford Fiesta ERX versenygépével, melyet három, összesen 450 kW teljesítményű elektromotor hajt.

Az 52 éves Block korábban, 2016-ban és 2017-ben a WRX állandó tagja volt Forddal, két dobogós pozíciót szerzett a kategóriában. Az idei Dakaron egy bemutatószakasz erejéig az Extreme E elektromos versenygépével tűnt fel, de Höljes lesz az első alkalom, hogy versenyezni is fog villanyautóval.

Egy ilyen Ford Fiestával írt történelmet a STARD tulajdonosa, Manfred Stohl júliusban Magyarországon, a Kakucs Ringen: a magyar bajnokság Supercar kategóriájának mezőnyében globális szinten először versenyzett elektromos versenygép, ráadásul a győzelmet is megszerezte a benzinmotoros társak előtt.

Da Costa tud egy rövidebb utat? Ismét lealázta a mezőnyt az időmérőn!

A Formula-E második berlini versenynapjának kvalifikációján a DS Techeetah pilótája, Antonio Felix da Costa folytatta a hengerlést – a mezőny ma utoljára a fordított vonalvezetést használja a Tempelhof repülőtéren, a portugál pedig még a szerdainál is nagyobb előnnyel hódította el a pole-t.

A pontverseny első hat helyezettjét felvonultató első csoportból ezúttal is csak da Costa volt képes olyan erős kört futni, amely a superpole-ra is elég volt, bár szerdához képest ezúttal „csak” az alapszakasz második legjobbja lett, pár ezreddel felülmúlta ugyanis őt Sebastien Buemi a Nissannal.

A legközelebbi üldözők közül Bird 9., Günther 11., Vandoorne 13., Evans 17. lett, míg Sims a mezőny végéről lesz kénytelen rajtolni, ugyanis 20 rajthelyes büntetést kapott akkumulátorcseréért.

A superpole-ban rendkívül izgalmasan kezdődtek a dolgok, egy pillanatban a két holland, Frijns és de Vries csatázott az ideiglenes vezetésért, aztán a Mahindra beugrója két ezreddel ugrott az élre a csapattal töltött második versenynapján. Megjött azonban a szerdai győztes da Costa, aki ismét megnyitott egy újabb ligát, és bepozicionálta magát négy tizedmásodperccel mindenki elé. Az utolsóként érkező Buemi vele sem tudott mit kezdeni, de hajszállal megkaparintotta a második helyet.

„Nem vagyok négy tizeddel gyorsabb senkinél, de ha egy versenyzőnek jó autója van, hirtelen minden összeáll” – nyilatkozta szerényen a portugál, aki immár 43 ponttal vezeti a bajnokságot, ezúttal viszont megkímélte a nagyérdeműt az előző nap nagy sikert arató színészi alakítástól.

„Úgy tekintek erre, hogy én vagyok a legjobb a Formula-E 1,5-ben” – mondta a második helyezett Buemi, aki kissé gyanakodva beszélt a DS-ek egyenesbeli sebességéről.

A második időmérő végeredménye:

SP Versenyző Csapat Idő Hátrány
1 A.F.da Costa DS 1:06.442  
2 Sébastien Buemi Nissan 1:06.859 0.417
3 Alex Lynn Mahindra 1:06.919 0.477
4 Nyck de Vries Mercedes 1:06.921 0.479
5 Robin Frijns Virgin 1:06.974 0.532
6 Lucas di Grassi Audi 1:07.292 0.850
Q        
7 Oliver Rowland Nissan 1:07.018 0.239
8 Jean-Éric Vergne DS 1:07.035 0.256
9 Sam Bird Virgin 1:07.148 0.369
10 Edoardo Mortara Venturi 1:07.218 0.439
11 Max Guenther BMW 1:07.269 0.490
12 André Lotterer Porsche 1:07.285 0.506
13 S.Vandoorne Mercedes 1:07.292 0.513
14 J.d'Ambrosio Mahindra 1:07.338 0.559
15 Alexander Sims BMW 1:07.368 0.589
16 Oliver Turvey NIO 1:07.451 0.672
17 Mitch Evans Jaguar 1:07.516 0.737
18 Felipe Massa Venturi 1:07.557 0.778
19 Nico Müller Penske 1:07.581 0.802
20 Neel Jani Porsche 1:07.640 0.861
21 S.Sette Câmara Penske 1:07.846 1.067
22 Daniel Abt NIO 1:08.005 1.226
23 James Calado Jaguar 1:08.432 1.653
24 René Rast Audi 1:08.464 1.685

Az összes létező veszély ellen kiáll az FE ebben az egy videóban

A visszatérő Formula-E is elkészítette a maga összefogást hangsúlyozó videóját, amelyben versenyzők, csapatvezetők és más személyek is felszólalnak a jelenünket leginkább foglalkoztató globális ügyek, a rasszizmus, a koronavírus és a klímaválltozás elleni harc mellett. A Positively Charged című videó a nevének megfelelően pozitív érzelmi töltést igyekszik átadni mindenkinek, aki megnézi.

"Tudjuk, hogy ebben a versenyben nincs célvonal, de ez még nem jelenti azt, hogy ne lehetnénk gyorsabbak" - szól a kampány üzenete. 

 

Mindezek fényében az első berlini futam rajtra előtt a mezőny egy perc csenddel adózott a koronavírus és a rasszizmus áldozatai előtt, és emlékezett meg egyúttal a Formula-E első halálos áldozatára, egy munkásra, aki a versenypálya építése során, balesetben veszítette életét néhány napja. 

Videó: az F1 történetének legdrámaibb utolsó körei

Lewis Hamilton defektes gumival elért silverstone-i sikere után a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornája készített egy válogatást a korábbi drámai befutókról – pontosabban már egy másodikat, hiszen néhány éve már közzétettek egy összeállítást. Az alábbiakban tehát összesen 20 emlékezetes finálét lehet megnézni (ha átkattintunk a YouTube-ra!):

Videón keresztül integetnek a díjátadó méltóságok a Formula-E-ben – de hogy minek?

Sok minden miatt lehetett izgatottan várni a poszt-Covid Formula-E-t, ezek egyike pedig az, hogy kiderüljön, itt milyen körülményes megoldást találtak ki a díjátadó ceremóniák lebonyolítására! A Formula-1 jelentheti az összehasonlítási alapot, és talán megnyugodva láthatjuk, hogy itt nincsenek sem serlegcipelő robotok, sem a bokszutcába száműzött csapattagok. Vannak viszont olyan, távolságtartó pódiumemelvények, amelyek egyik oldalán a pezsgővel, másikon a trófeával várják a dobogósokat. Egyszerűnek is tűnik a képlet, hiszen a himnuszok után a ceremóniamester egyenként szólítja a helyezetteket, akik ekkor megragadják a díjat, és kedvükre logobtathatják azt. Ám előtte még élő videókapcsolásban bejelentkeznek azok az emberek, akiknek normál esetben át kellett volna adniuk a trófeákat. Így megjelent a méretes kivetítőn Michael Müller, Berlin polgármestere, prof. dr. Angelika Eggert kórházigazgató, valamint egy rajongó - ja, meg ráadásként a Formula-E kabalafigurája, hogy ki legyen töltve a négyfelé osztott kép. A díjátadásra hivatott személyek megmutatták magukat, integettek egyet, majd kikapcsolták őket, hogy a három pilóta és a DS Techeetah csapatvezetője végül átvegyék azokat maguk.

Persze semmi sem lesz olyan jó, mint amikor Antonio Felix da Costa nyújtja át a trófeát Antonio Felix da Costának.

Történelmi tempó: Először 300 km/h felett a DTM

A Német Túraautó-bajnokság 2020-as szezonnyitóján Spa-Francorchamps-ban csúcs született: először lépte át DTM-autó a 300 km/h sebességet. A rekorddöntő az audis Fabio Scherer volt a második futam 22. körében. A futam végén egy másik alkalommal is átlépte a határt és 302 km/h végsebességig jutott. A verseny során két BMW-s, Jonathan Aberdein és Philipp Eng is elérte a bűvös számot, utóbbi háromszor is.

A csúcsdöntés minden alkalommal a pálya hosszú egyenesében, a Kemmelben történt, szélárnyékban, nyitott DRS-sel és az előzésgomb segítségével. A 60 lóerős előzéssegítő funkcióval kiegészítve a DTM-autók csúcsteljesítménye 640 lóerő.

A két évvel ezelőttig használt V8-as autók végsebessége 270 km/h óra volt. A négyhengeres turbómotorok és a Class One szabályrendszer 2019-es bevezetésével arra számítottak a szakértők, hogy az autók Hockenheimben átlépik a 300-at, de akkor 294 km/h-nál állt meg a mérő. A DTM és Super GT közös japán versenyén, Fujiban a másfél kilométeres célegyenes segíthette volna elő a rekorddöntést, de azon a hétvégén az a döntés született az esélykiegyenlítés jegyében, hogy ne lehessen DRS-t használni.

Kommentátort nevezett meg tartalékpilótának a McLaren

Miután kiderült, hogy a Mercedes figyelmetlenségből olyan tartalékpilótát oszt meg két másik csapattal, aki nem is jogosult Formula-1-es versenyzésre, a McLaren is keresésbe kezdett, hogy szükség esetén alkalmazni tudjon valakit helyettesként - persze normál esetben minimális az esélye, hogy egy F1-es csapatnak élesben kell bevetni a tartalékpilótáját, de most, a koronavírus-járvány közepén tényleg nem árt erre felkészülni. A wokingi csapat kiválasztottja pedig Paul di Resta lett, aki 2011 és 2013 között versenyzett a Force Indiával, azóta viszont leginkább a SkySports helyszíni szakértőjeként és kommentátoraként tűnik fel az F1 körül. Leszámítva a 2017-es Magyar Nagydíjat, amikor egyszer már be kellett ugrania hasonló módon. Akkor a Williamsnek volt hirtelen szüksége valakire a lebetegedő Felipe Massa helyére, és di Resta volt az istálló tartalékja, így sebtében félretette a mikrofont, és átállt a másik oldalra, ahol őt interjúvolják (talán még emlékszünk, Kimi Raikkönen le is kommentátorozta őt verseny közben a rádióban). Ez az egy beugrás tette most a skótot alkalmassá a tartalékpilótai szerepre, hiszen a szuperlicensz megadásához F1-es versenytapasztalatot követel meg az FIA az elmúlt három évből. A 34 éves skót túl van a wokingi ülésteszten, de a hétvégi 70. Évfordulós Nagydíjon is a Sky embereként lesz jelen, és nem vegyül a mclarenesekkel, kivéve, ha szükség lenne a szolgálataira Lando Norris vagy Carlos Sainz kidőlése esetén.

Di Resta az Aston Martin kiszállásával idénre elveszítette DTM-es állását, vezet azonban a WEC-ben a United Autosport LMP2-es csapatában - amely istálló szintén a McLaren-vezér Zak Brown fennhatósága alatt áll.

diresta

A pillanat, amikor a férfiak sírtak: hogyhogy nem indult el Hülkenberg autója?

A Brit Nagydíjat kitárgyaló podcastadásunkban természetesen szóba került Nico Hülkenberg teljesen váratlan beugrása, majd meghiúsult versenyzése is - hallgassátok meg a vonatkozó részt (meg persze a teljes adást is!):

 

Albon és Magnussen ütközésétől Kvjat balesetéig – a Brit GP legjobb onboard felvételei

Az első silverstone-i verseny is után megérkezett a szokásos válogatás a belső kamerás videókból (átkattintás után nézhető meg!):

 

A Covid-19 bemutatja: így kell saját magadnak átadni a trófeát

Egész pontosan a koronavírus és Antonio Felix da Costa koprodukciójáról van szó, amit a szerdai Berlin ePrix időmérője után figyelhettünk meg. A Formula-E szintén szigorú vírusvédelmi intézkedések mellett indulhatott csak útjára, és az érintkezések csökkentésének egyik módja, hogy a kvalifikáció győztesének járó díjat a pilótának önmagának kell elvennie az állványról. A DS Techeetah versenyzője ezt elég lehangolónak találta, ezért eljátszotta az átadó és az átvevő szerepét is, végezetül pedig hollywoodi karriert követelt magának az alakításért!

Marquez akár az összes augusztusi versenyről kidőlhet?

Mi is beszámoltunk róla, hogy a jerezi felkartörését követően ismét meg kellett műteni Marc Marquezt, mivel a csont rögzítésére szolgáló titánlemez megsérült a karjában, így azt ki kellett cserélni egy újra. Emiatt az már eldőlt, hogy a nyolcszoros világbajnok kihagyja a most hétvégi Cseh Nagydíjat (helyét a tesztmotoros Stefan Bradl veszi át a Repsol Hondánál), a barcelonai El Periodico lap – amely egyébként az Andalúz GP-n való visszatérési szándékát is elsőként szellőztette meg múltkor, azaz Marquez közeli forrásokkal bír – viszont úgy tudja, hogy a spanyol a soron következő két spielbergi futamon sem áll rajthoz.

Marquez így várhatóan csak szeptember közepén, Misanóban fog ismét versenyezni, ami immár négy kihagyott nagydíjat fog jelenteni neki, ami még a szezonnyitón a bukásáig elképesztő tempót diktáló hondásnak is túl nagy hátrányt fog jelenteni, így lassan gyakorlatilag biztosra vehetjük, hogy ugrik a címvédése.

marquez-dppi

Perezt csütörtökön tesztelik, pénteken visszatér?

Múlt héten lett pozitív Sergio Perez koronavírus-tesztje, emiatt ki kellett hagynia a Brit Nagydíj hétvégéjét, azonban van rá esély, hogy már most, a második silverstone-i futamon ő üljön vissza az autóba. Sajtóinformációk szerint Perezt csütörtökön újra tesztelik és ha negatív lesz az eredmény (vagyis holnapig leküzdi a fertőzést), akkor pénteken már ő gurulhat ki a Racing Pointtal az első szabadedzésre - az első pozitív teszt utáni kötelező karantén hét nap, ez most jár le.

per

fotó: dppi

Da Costa a pole-ban, a DS Techeetah rendet rakott az első időmérőn

Megkezdődött a szezon több mint felét jelentő berlini szextett a Formula-E-ben, a hat versenynap nyitányát pedig a bajnoki tabella éllovasa kezdte a legjobb formában, hiszen Antonio Felix da Costa szerezte meg a pole-pozíciót az eredeti pálya fordított menetirányán, amit szerdán és csütörtökön használ a mezőny.

Da Costa a pontverseny első helyezettjeként az első csoportban volt kénytelen pályára hajtani az időmérőn, ám legközelebbi riválisaival ellentétben ő képes volt egy igazán erős kört összerakni, amely végül még az alapszakasz megnyeréséhez is elegendő volt. Nem úgy a többiek, hiszen a pontverseny második helyezettje, Evans csak a 9., Vandoorne a 16., Sims a 17., di Grassi pedig csupán a 21. lett. A brazilt legyőzte majdnem-újonc csapattársa, a pár éve egy FE-futamon már induló kétszeres DTM-bajnok René Rast is, aki a 14. helyre kvalifikált, míg az Auditól tavasszal elküldött és a NIO 333-nál menedéket találó Abt a 22. helyről startolhat, közvetlenül korábbi csapattársa mellől.

A superpole-ba da Costa mellett Buemi, Vergne, de Vries, Lotterer és d'Ambrosio jutott be, a mindent eldöntő menet pedig végül a két DS Techeetah elsőségével zárult. da Costa FE-karrierje harmadik rajtelsőségét szerezte, és 322 ezreddel gyorsabb volt Vergne-nél, ami az elektromos szériában különösen nagy különbségnek számít. Lotterer is boldog lehet a harmadik hellyel a Porschéval, még ha viccesen meg is jegyezte az autóból kiszállva: „Ha nem a korábbi csapatom állna előttem, akkor még örülnék is az eredménynek!" A szezon másik újonc gyártójának, a Mercedesnek is lesz egy autója az élmezőnyben, hiszen de Vries az ötödik helyre kvalifikált.

A szezonzáró Berlin ePrix-k sorának első futama ma, szerdán este közép-európai idő szerint 19:00 órakor kezdődik.

SP Versenyző Csapat Idő Hátrány
1 Antonio Felix da Costa DS 1'06.799  
2 Jean-Éric Vergne DS 1'07.121 0.322
3 André Lotterer Porsche 1'07.235 0.436
4 Sébastien Buemi Nissan 1'07.248 0.449
5 Nyck de Vries Mercedes 1'07.302 0.503
6 Jerome d'Ambrosio Mahindra 1'07.371 0.572
Q        
7 Sam Bird Virgin 1'07.492 0.370
8 Oliver Rowland Nissan 1'07.521 0.399
9 Mitch Evans Jaguar 1'07.555 0.433
10 Felipe Massa Venturi 1'07.563 0.441
11 Robin Frijns Virgin 1'07.581 0.459
12 Alex Lynn Mahindra 1'07.646 0.524
13 Max Guenther BMW 1'07.685 0.563
14 René Rast Audi 1'07.777 0.655
15 Edoardo Mortara Venturi 1'07.826 0.704
16 Stoffel Vandoorne Mercedes 1'07.993 0.871
17 Alexander Sims BMW 1'07.996 0.874
18 Neel Jani Porsche 1'08.014 0.892
19 Oliver Turvey NIO 1'08.089 0.967
20 Nico Müller Penske 1'08.118 0.996
21 Lucas di Grassi Audi 1'08.136 1.014
22 Daniel Abt NIO 1'08.554 1.432
23 Sergio Sette Câmara Penske 1'08.628 1.506
24 James Calado Jaguar 1'10.194 3.072

 

Eep7-TPWsAMc7eH

A defektek miatt módosítanak a silverstone-i pályán

Bár a menetirány megfordításával nem ér fel, de a hétvégi F1-es futamra némileg változtatnak a silverstone-i versenypályán. A szervezők a múlt heti Brit Nagydíjon történt defektsorozatra reagálva meghosszabbítják azt a 13-as kanyar kijáratán található rázókövet, amit a közelmúltban rövidítettek le. A pálya ominózus szakaszán számos pályaelhagyást láthattunk, és a szakemberek szerint ezek is hozzájárulhattak a futam drámai utolsó körös eseményeihez.

A Racefans megkeresésére Maria Isola, a Pirelli motorsportért felelős főnöke elmondta, támogatja a módosítást. "A pénteken felfedezett vágások közül néhányat valószínűleg a rázókőben megragadt törmelék okozott. Helyes, hogy egy ilyen apró változtatással segítik a helyzetet."

Mint kiderült, múlt hétvégén nem csak a futamon volt probléma a gumikkal. Az időmérő edzés után Valtteri Bottas, Esteban Ocon, Max Verstappen és Sebastian Vettel gumijain is vágásokat fedeztek fel, ezért a csapatok külön engedélyt kértek az FIA-tól azok kicserélésére. Isola szerint ezeket a sérüléseket a pályaelhagyások mellett azok a törmelékek is okozhatták, amelyek Lewis Hamilton megpördülése után kerültek a pályára.

00120009_109

Fotó: DPPI

Robert Kubica újra F1-esbe ül a hétvégén

Az Alfa Romeo bejelentette, hogy a pénteki első szabadedzésen Robert Kubica veheti birtokba Antonio Giovinazzi autóját - a lengyel pilóta idén harmadszor vezetheti már az Alfa Romeót ilyen körülmények között. Kubica elmondta, hogy szeret Silverstone-ban vezetni, de a figyelmét az autó fejlesztésére összpontosítja, hogy segíteni tudjon a csapatának.

kubesz

fotó: dppi

Feltettük a nagy kérdést: koronavírus-fertőzött valójában Sergio Perez?

Legutóbbi podcastadásunkban természetesen a Brit Nagydíj történései voltak a középpontban, így szót ejtettünk Sergio Perez pozitív koronavírusztjéről is, amely kapcsán érdekes pusmorgást hallottunk, miszerint lehet, hogy a mexiói nem is kapta el a fertőzést, csupán egy ürügy a félreállítására... Hallgassatok belénk:

 

Videón az F3 eseménydús hétvégéjének öt leglátványosabb pillanata

Előzések, balesetek és dráma. Az F1 kiválogatta nekünk a Formula-3 silverstone-i hétvégéjének legemlékezetesebb mozzanatait.

Olvastad már?