Steward
Balogh Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. augusztus 20. kedd
Retro

Retro – Ausztrál ász a levegőben és a pályán

Vadászpilóta és autóversenyző – nem sok ember van a világon, aki mindkét, sokszor a férfiak álmának tekintett foglalkozást kipróbálhatta életében. Ausztrália első F1-esére, Tony Gaze-re emlékezünk ma.

Mai cikkünk főszereplője, Frederick Anthony Owen, azaz Tony Gaze napra pontosan 95 évvel ezelőtt, 1920. február harmadikán született. A második világháború kitörésekor cambridge-i tanuló volt, s nem sokkal később csatlakozott a brit légierőhöz. Első bevetésére 1941 márciusában került sor a Csatorna környékén – hamarosan viszont nagy tragédia érte: a 610. rajhoz vele együtt csatlakozó testvére még abban a hónapban meghalt egy bevetésen.

gaze_fighter

A háború kalandosan alakult Gaze számára: egy ideig pilótainstruktorként is szolgált, majd a harctérre visszatérve egy ízben le is lőtték a gépét, de sikerült kényszerleszállást végrehajtania, és megmenekülni az ellenséges területről. Gaze-t többször is kitüntették, összesen 12,5 győzelmet szerzett a háború során, és ő volt az első ausztrál, aki beülhetett a Gloster Meteorba, az első brit sugárhajtású vadászgépbe.

Gaze évekkel később egy másik dologban is első lett az ausztrálok közül. 1952-ben egy HWM volánja mögött rajthoz állt a Belga Nagydíjon, ezzel ő lett a kontinensnyi ország első Formula-1-es pilótája – legalábbis ami a hétköznapi szóhasználatot illeti, hiszen ebben az évben valójában Formula-2-es szabályok szerint épült autók futottak a nagydíjakon. Az viszont bizonyos, hogy ő volt az első ausztrál, aki világbajnoki futamon rajthoz állhatott.

gaze_fighter

Gaze egy Ferrari volánja mögött

Nagy sikereket nem ért el a gyenge autóval, spái debütálásán 16. lett az időmérőn a 22 indulóból, a futamon pedig utolsó célba érőként 6 kör hátránnyal intették le. Még három hétvégén vett részt abban az évben, de célba nem tudott érni többet. Gaze később nem próbálkozott a világbajnoksággal, de így is több említésre méltó mozzanatot kiemelhetünk karrierjéből: részt vett a goodwoodi versenypálya létrehozásában, alapító tagja volt a többek közt az ifjú Jack Brabhamet is foglalkoztató rövid életű ausztrál versenyistállónak, a Kangaroo Stable-nek, s a repüléstől sem szakadt el teljesen, 1960-ban például részt vett a vitorlázók világbajnokságán.

Tony Gaze-hez, aki a világ legveszélyesebb foglalkozásai közül kettőben is kipróbálta magát, a sors kegyes volt, s megannyi társával ellentétben épségben vonulhatott nyugdíjba. 2006-ban magasrangú állami kitüntetést kapott a motorsport terén végzett tevékenységéért, majd 2013 nyarán, 93 esztendős korában hunyt el a Victoria állambeli Geelongban, ahol iskolaéveit töltötte.

gaze_fighter

Gaze, Webber és Brabham
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?