Steward
Vaszilykó Péter
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. április 22. csütörtök
Autó

Supra Eurofighter: kicsivel ezer lóerő felett, maradhat?

A Supra Eurofighter névre keresztelt versenygép különlegessége nemcsak az előző, A80-as Toyota Suprából származó 2JZ tuningmotor, hanem a teljes egészében egyedi tervezésű, karbon-kevlár karosszéria is.

A lett HGK Racing műhely eddig arról volt híres, hogy általában német modellekből épített méregdrága és vérprofi driftautókat, az egyik még a szakág világbajnokságának tekinthető Formula Drift bajnokságban is szerepelt. A legújabb HGK versenyautó azonban egy új Toyota GR Suprán alapul, igaz, a szériagyártású kocsiból alig valamit hagytak meg. Egy egész évet töltöttek el a szakemberek azzal, hogy az utcai sportkocsit versenyképes, világszínvonalú drift-versenyautóvá változtassák, minden részletét az alapoktól tervezték újra. Először háromdimenziós szkenneléssel bedigitalizálták a külső formát, aztán a szériaautót a vázig visszabontották.

toyota-supra-a90-eurofighter-is-a-carbon-fiber-kevlar-drift-machine15



Utána megtervezték a világ első teljes body kitjét az A90-es Suprához, a külső karosszériaelemekből a lámpákon kívül semmit sem tartottak meg. Különösen nagy gondot fordítottak a szintén lett OCT Composites által gyártott panelek tervezésére, a HGK főmérnöke, Harijs Skupelis egy 3D-s tervezővel közösen számította ki, hogy hol legyenek a felfogatási pontok, merre áramoljon majd a levegő, és mely elemeknek kell könnyen cserélhetőnek, hozzáférhetőnek lennie.

Látványos megoldás, hogy a kiszélesített sárvédőkben a gumik futófelületének hátsó részét semmi sem takarja. Mivel az összes karosszériaelem rugalmas és pillekönnyű karbon-kevlárból készült, és bentről sok kényelmi extrát kipakoltak, a GR Supra tömegét összesen 420 kilóval sikerült csökkenteni, így a menetkész driftautó már csak 1150 kilót nyom!

A Supra Eurofightert a Toyota Gazoo Racing által támogatott driftversenyző, Nyikita Sikov számára építették, aki a Russian Drift Series-ben fog idén indulni vele a tavalyi Toyota GT 86-osa helyett.

Annak érdekében, hogy ne legyen gond a hátsó kerekek kipörgetése, a GR Supra eredeti, soros, hathengeres turbómotorját a régi A80-as Suprából származó 2JZ-GTE soros hathengeres motorra cserélték, amely az átfogó módosításoknak (két Hitachi helyett egy nagy Garrett G35-900 turbó, Brian Crower löketnövelő kit, egyedi belső alkatrészek) köszönhetően a főtengelyen mérve 1015 lóerőt képes leadni, és ebből a kerekeknél is marad 826 lóerő.

A tuningmotort az RDS 2020-as bajnokának, Alekszej Golovnyának az ukrajnai csapatánál, a Chepa Racingnél építették. Aki hatnál több hengert szeretne, annak a HGK a Lexus LS öblös V8-asának tuningolt verzióját is be tudja építeni a GR Suprába.

toyota-supra-a90-eurofighter-is-a-carbon-fiber-kevlar-drift-machine_8

Természetesen a futómű sem úszta meg átalakítás nélkül, elöl egy Wisefab kittel növelték meg a profi drifthez szükséges extrém mértékben a kerekek elfordíthatóságát és dőlését, amihez a kerékjáratokból is sok lemezt kellett eltávolítani.

Látványosak az ötágú, lyuggatott küllős, 18 colos felnik, amelyek az orosz Power Wheelsnél készültek. A hűtőket, az olajtartályokat és a benzintankot a kocsi közepébe helyezték át, ami megvédi őket egy esetleges ütközés során, és javítja a kezelhetőséget is.

A HGK átalakító kitje nem a kispénzű hobbiautósoknak készült: csak a karbon-kevlár ajtók darabonként 2240 euróba, azaz körülbelül 800 ezer forintba kerülnek, de a kiszélesített hátsó sárvédőkért is elkérnek egyenként 980 eurót, azaz 350 ezer forintot.

A csomagtartóba költöztetett hűtő a szénszálas hátsó tűzfallal és a nagyteljesítményű Spal ventilátorokkal 2000 euróba, azaz 717 ezer forintba, a szekvenciális (négy- vagy ötfokozatú) Samsonas sebességváltó 8600 euróba, vagyis több mint 3 millió forintba kerül.

Aki minden alkatrészt megrendel a HGK-tól, az 60 ezer eurót, nagyjából 21,5 millió forintot fog elkölteni a 17,565 millió forintba kerülő alap GR Suprán felül. És ebben az összegben a versenymotor, a kuplung, a gyorsan cserélhető differenciálmű, a kardántengely és a féltengelyek még nincsenek benne – a beépítéshez szükséges munkaórákról nem is beszélve.

 

Fotók: robyworks.com, HKG Racing

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?