Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. november 20. szerda
Autó

MINI Cooper SE: Zöld üzemmód a „Zöld Pokolban”

Ennél hatékonyabbat egyszerűen nem lehet autózni: a műszerfalon elhelyezett billenőkapcsolóval két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálásnak köszönhetően a MINI Cooper SE úgy vágtatott végig a „Zöld Pokolként” ismert Nürburgring legendás, Nordschleife aszfaltcsíkján, hogy vezetője egyszer sem lépett rá a fékre.

A németországi Eifel-hegységben húzódó Nürburgring legendás, 20,8 kilométer hosszú Nordschleife aszfaltcsíkját a Forma-1 háromszoros világbajnoka, Jackie Stewart illette először a „Zöld Pokol” névvel. A száguldó cirkusz legutolsó futamát 43 évvel ezelőtt rendezték itt, a Nordschleife azonban mind a mai napig a hosszú távú járműtesztek újra és újra visszatérő helyszíne. A MINI is rendre megméreti itt sorozatgyártás előtt álló újdonságait, hogy a fejlesztőmérnökök a legendás ívek között hangolják tökéletesre a hajtáslánc technológiáit. Kiváló bizonyítási terep ez a károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) számára is, amely a versenypályán egy merőben új kihívással találta szembe magát: a brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású négykerekűje nem egy új körrekord, hanem egy egészen különleges csúcs reményében gurult fel a rajtrácsra. A MINI Cooper SE zöld üzemmódban (GREEN), a fékpedál érintése nélkül autózott végig a „Zöld Poklon”, ahol a maximális hatékonyság érdekében a vezető kivételesen érzékeny jobb lábfejére volt szükség.

P90371618_highRes_mini-cooper-se-green_resize

A MINI Cooper SE a BMW Group első olyan tisztán elektromos meghajtású modellje, amelyben a fékezés során felszabaduló energia visszatáplálásának mértékét a vezető is befolyásolhatja. Amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, a kiválasztott üzemmód értelmében az elektromos motor több vagy kevesebb energiát táplál vissza az autó nagyfeszültségű akkumulátorába. A fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálásának állítható mértékével párhuzamosan a MINI Cooper SE automatikus fékerejének intenzitása is változik. A technológia eme merőben újfajta, jövőbe mutató innovációja egy felettébb izgalmas kihívást hívott életre: vajon milyen gyorsan tudja felfűzni egymás után a Nordschleife legendás íveit az első tisztán elektromos meghajtású MINI vezetője anélkül, hogy akár egyszer is rálépne a fékpedálra?

P90371622_highRes_mini-cooper-se-green_resize

Alapesetben a MINI Cooper SE különlegesebb megerőltetés nélkül, zöld üzemmódban (GREEN) is képes abszolválni a Nürburgring vonalvezetését, még annak ellenére is, hogy a MINI Vezetési Üzemmódok (MDM – MINI Driving Modes) eme kényelmes vezetésre összpontosító kormánymű-karakterisztikájával és hajtáslánc-beállításával a gázpedál kevésbé intenzíven reagál. A műszerfal alsó felén elhelyezett billenőkapcsoló-sor jobb oldali kapcsolójával a GREEN+ vezetési üzemmód is aktiválható, amely a minél nagyobb energiatakarékosság érdekében az automata légkondicionálót és az ülésfűtést is kikapcsolja. A fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálásának mértékét a Start / Stop kapcsoló bal oldalán található billenőkapcsolóval szabhatják személyre a brit prémiumgyártó ügyfelei. Az így aktiválható egypedálos vezetési élmény mentén a MINI Cooper SE maximálisan a vezető preferenciáihoz alkalmazkodik, még a Nürburgring végtelenül gyors kanyarjaiban is a tisztán elektromos meghajtás hatékonyságának növelésével párhuzamosan fokozva a modell dinamikus menetteljesítményét.

A MINI Cooper SE fékenergia-visszatáplálásának és ezzel párhuzamos lassulásának intenzitása a brit prémiumgyártó ügyfelének vezetési stílusához hangolható, amelynek előnye a zárt versenypályán is megmutatkozott: a hosszan elnyújtott kanyarok előtti enyhe energia-visszanyeréseket az éles kanyarok előtti maximális erejű visszatáplálás ellensúlyozta, mindvégig a fékpedál érintése nélkül. A 16. kilométernél húzódó Brünnchen éles jobbosát például a profi versenyzők az aszfaltcsík bal oldaláról javasolják megközelíteni, a versenyautó korai ívre helyezésével. A MINI Cooper SE esetében itt maximális erejű fékenergia-visszatáplálásra volt szükség ahhoz, hogy a modell a fékpedál használata nélkül ne ússzon fel a bal oldalról érkező rázókőre, a kombináció második jobbos kanyarja előtt azonban enyhe visszatáplálás is elegendő volt. Ezt követően jöhetett a padlógáz, majd energiával telve az Eiskurve és a Pflanzgarten.

P90371621_highRes_mini-cooper-se-green_resize

A Nürburgringen átélt vezetési élményt a MINI Cooper SE a hétköznapokban is garantálja, a márkára jellemző vezetési stílusban, károsanyag-kibocsátás nélkül. A gyors és széles kanyarok közötti tempózásokat típus-specifikus kijelzők segítik, amelyeken keresztül a brit prémiumgyártó ügyfelei egyéni preferenciáik szerint állíthatják be a fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálásának mértékét. Az alapértelmezett beállítás a kifejezetten intenzív, 0,19 g lassulás, amely enyhébb, 0,11 g mértékűre mérsékelhető. A fékerő-visszatáplálás intenzitásának változtatását a MINI Cooper SE digitális műszerfali kijelzője, a visszatáplálás speciális kijelzőjének LED-je és a billenőkapcsoló előtt felvillanó sárga LED is jelzi.

A „Zöld Pokolban” próbára tett zöld üzemmód (GREEN) kiválóan bizonyította, hogy a két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás nem csupán a hajtáslánc működési hatékonyságát, de a vezetés élményét is nagymértékben fokozza. Ez a Galgenkopf utáni szakaszon vált teljesen egyértelművé, ahol a technológiának már nem kellett több energiát visszatáplálnia a nagyfeszültségű akkumulátorba, sőt, a korábban visszanyert fékezési energiák rásegítése még intenzívebb vezetési élményt ígért – egyenesen a Döttinger Höhe célegyenese felé.

Az átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó értékeket a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki, majd az adatokat a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) megegyező értékei szerint konvertálták át. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?