DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Egyéb

A Toyota és a Lexus Európa közútjain is teszteli önvezető autóját

Az aktív biztonsági rendszerek, a robotika és a mesterséges intelligencia, valamint az ezekre épülő önvezető autók fejlesztésében élen járó, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota a sikeres japán és észak-amerikai tesztek után európai környezetben bővíti a technológiával kapcsolatos tapasztalatokat. A tesztprogram az autonóm mobilitásra adott emberi reakciók sokféleségét hivatott tanulmányozni. Miután a Toyota a tesztprogram során is kiemelt, elsődleges prioritásként kezeli a biztonságot, Brüsszel belvárosában biztonsági sofőrrel vesz majd részt a forgalomban az önvezető Lexus LS.

A Toyota bejelentette, hogy Európa közútjain is megkezdi autonóm tesztvezetéseit. Miután a technológia sikeresen vizsgázott szimulációk során, illetve zárt körpályákon, a világ leginnovatívabb autógyártója valós, városi környezetben: a belga főváros nyüzsgő központjában teszi próbára saját fejlesztésű autonóm mobilitási rendszereit. A következő tizenhárom hónap során a tesztelési célokra épített önvezető Lexus LS újra és újra bejárja az európai intézmények szívében kijelölt, fix útvonalat.

Lexus_LS_onvezeto_1



„A Toyota globális tevékenységein belül a vállalat brüsszeli K+F intézete a számítógépes látási rendszerek globális kiválósági központjának számít.” – avat be Gerard Killmann, a Toyota európai kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke. „Ezek a technológiák lehetővé teszik, hogy a számítógépek 'lássák és értelmezzék' környezetüket. A Toyota végső célja, hogy nullára csökkentse a halálos kimenetelű közlekedési balesetek előfordulását, a mostani kísérleti projekt pedig arra törekszik, hogy az összetett, kiszámíthatatlan emberi viselkedést, valamint annak az autonóm mobilitási rendszerek követelményeire gyakorolt hatását tanulmányozza. A brüsszelihez hasonlóan összetett, sokszínű lakosság (az Európai Unió fővárosában 184 különböző nemzetiség képviselői élnek) elengedhetetlen az emberi viselkedés megértéséhez. A sikeres japán és észak-amerikai közúti teszteket követően most európai viszonyokkal bővítjük a technológia tudástárát.” – teszi hozzá Killmann.

„A Brüsszel fővárosi régió, és azon belül a Brussels Mobility elkötelezetten támogatja az autonóm mobilitás terén a legújabb technológiai fejlesztéseket.” – árulja el Christophe Vanoerbeek, a Brussels Mobility közhivatal képviselője. „Tisztában vagyunk azzal, milyen hatalmas lehetőséget jelent a technológia egyrészt a városi közlekedés, másrészt a közlekedésbiztonság szempontjából. Ezt a szemléletet tükrözi új regionális, hosszú távú mobilitási tervünk, a Good Move is. Ötven olyan célt tűztünk ki, amelyek segítségével megvalósíthatjuk elképzelésünket, és ezek egyike a járművek automatizálására való felkészülés. Az autonóm mobilitásra történő átállásra vonatkozó, ambiciózus stratégiai tanulmányunk meghatározza azokat a lépéseket, amelyek szükségesek egy stabil keretrendszer felállításához és az önjáró gépkocsik fejlesztéséhez Büszkék lehetünk arra, hogy városunk és a Régió főszerepet vállalhat ennek az élvonalbeli mobilitási megoldásnak a tökéletesítésében. Teljes mellszélességgel támogatjuk a közlekedés innovációját, és ez kezd nemzetközi fórumokon is elismerést nyerni.”

Lexus_LS_onvezeto_7

Biztonság mindenekelőtt

A teszt főszereplője egy szériagyártású Lexus LS modell, amely átlagos közutakon fog közlekedni. Az egyetlen különbség a tetőlemezen elhelyezett érzékelőcsomag, amely lézeres távolságmérő rendszereket, radarokat, kamerákat és egy nagy pontosságú helymeghatározó rendszert foglal magában. Az autóban utazó biztonsági sofőr bármikor beavatkozhat és felülbírálhatja a jármű autonóm vezérlő rendszereit. A járműben egy kezelő is utazik majd, aki a teljes rendszer felügyeletét látja el. A Toyota hosszú hónapokon át tartó, alapos felkészítést követően viszi ki járművét a közutakra, ahol az autonóm vezérlési rendszerek validálása, a sofőrök oktatása és az útvonal elemzése mellett a hatóságokkal is együttműködnek, hogy megszerezzék a szükséges jóváhagyásokat és engedélyeket. Ez a kutatási projekt szorosan kapcsolódik a Toyota azon globális célkitűzéséhez, hogy biztonságos és mind tökéletesebb mobilitási megoldást kínáljon mindenki számára. A Toyota szerint a járműnek és vezetőjének csapattársakként kell együttműködniük; ezt a mobilitási filozófiát úgy nevezték el, „Mobility Teammate Concept”. A biztonságosabb, elérhetőbb mobilitási megoldásokra törekvő Toyota kétféle automatizált mobilitási modellen dolgozik egyidejűleg: ezek a Guardian és a Chauffeur1, azaz Őrangyal és Sofőr rendszerek. Az élvonalbeli technológiák fejlesztésével párhuzamosan a Toyota egész modellpalettájára kiterjedő, megfizethető módon népszerűsíti biztonsági funkcióit. A Toyota összes újonnan értékesítésre kerülő autóját fejlett vezetőtámogató rendszerekkel (ADAS) szereli fel; ezek összefoglaló neve a Toyota Safety Sense, illetve Lexus Safety System+2.

Lexus_LS_onvezeto_12

Európai L3Pilot kísérleti projekt

Az automatizált jármű emellett az európai „L3Pilot projekt” számára is gyűjt adatokat. A Toyota mellett harmincnégy további partner – élvonalbeli autógyártók, autóipari beszállítók, kutatóintézetek és hatóságok – vesz részt ebben a projektben. Az L3Pilot egy 2017-ben útjára indított, négyéves európai projekt, amelyet részben az Európai Bizottság finanszíroz3. A projekt egy nagyszabású autonóm mobilitási tesztsorozatot készít elő, amelyben Európa tíz országában száz autó és mintegy ezer sofőr vesz részt. A TME ebben a keretrendszerben elsősorban a fogyasztói viselkedést és a rendszerek biztonságos működtetését kutatja egy összetett, sokszínű városi környezetben.

1. A Guardian üzemmód arra használja a technológiát, hogy az autóvezető tevékenységét folyamatosan felügyelve beavatkozzon, amikor az abszolút szükséges. Chauffeur üzemmódban a technológia teljes egészében átvállalja a járművezetés feladatát.

2. A Lexus LS Lexus Safety Sense+A rendszerrel van felszerelve

3. A projekt az Európai Unió Horizon 2020 kutatási és innováció programjának finanszírozását élvezi; 723051 sz. támogatási egyezmény, H2020-EU.3.4. alapján finanszírozva

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: