DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Egyéb

Audi e-tron – „Áram alatt” a négy karika

Az Audi e-tron formájában első tisztán elektromos hajtásrendszerű sorozatgyártású modelljét mutatja be a négykarikás márka. A felsőkategóriájú SUV-modell egyaránt száz százalékban elektromos és sportos, miközben kiváló mindennapos használhatóság jellemzi. Két elektromos motorja együttesen akár 300 kilowatt rendszerteljesítményt kínál, s az elektromos összkerékhajtással mindenfajta úton és terepen optimális menettulajdonságokat biztosítanak. A WLTP-menetcikluson elért több mint 400 kilométeres hatótáv alapja a nagyfeszültségű akkumulátor. Az otthoni és útközbeni töltésre kialakított teljes körű kínálat eredményeképpen az ügyfelek kompromisszumok nélkül közlekedhetnek tisztán elektromos hajtással.

Az Audi e-tron a sport-, családi és szabadidős programok ideális, tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV modellje. Hosszúsága 4901, szélessége 1935, míg magassága 1616 milliméter. Térkínálata és kényelme a négykarikás márka felsőkategóriájú modelljeire jellemző módon különösen bőséges, illetve színvonalas. Hosszú, 2928 milliméteres tengelytávjával az Audi e-tron akár öt személy és csomagjaik számára is kényelmes helyet kínál. Csomagtartója 660 literes teljes térfogatával az elektromos SUV-modell kiválóan alkalmas a hosszú utazásokra.

A1811316_small



Látható elektromosság – a külső formavilág

Az Audi e-tron az Audi-dizájn meghatározó formai nyelvezetét tükrözi, amelyet új, stílusteremtő részletmegoldásokkal fejleszt tovább, immár az elektromos korszakba. A márka SUV-modelljeire jellemzően az Audi e-tron függőleges lamellákkal kiformált, nyolcszögletű Singleframe hűtőráccsal készül, ez esetben nagyrészt zárt kialakításban és világos Platinaszürke árnyalatban – azaz már az első pillantásra tisztán elektromos hajtásrendszerű modellként azonosítható. A már alapkivitelben LED-technikájú fényszórók alsó szegélye mentén – első ízben közvetlenül a fényszóróba integráltan – négy-négy vízszintes motívum gondoskodik a nappali menetfény e-tron-specifikus rajzolatáról, a világítási kép így egyedi ismertetőjegyként is szolgál.

További meghatározó formai stílusjegy a körbefutó vállöv, amely a fényszóróktól az autó oldalain át, egészen a hátsó lámpatestekig futva kölcsönöz alacsony vizuális tömegközéppontot az Audi e-tron számára. A küszöbök környezetének az ajtóburkolatok fekete betétjeivel összeállított, kifejező formavilága jól érzékelteti, hol helyezkedik el az akkumulátor és ezzel a jármű energiaközpontja. A tetővonal alacsonyan ível az izmos hatást keltő karosszériatörzs felett, amely a kerekek feletti jellegzetes quattro-domborulatokkal (quattro-blister), valamint a hangsúlyos D-oszlopokkal és alsó védőlemezekkel egyértelmű SUV-jegyeket hordoz.

Az Audi e-tron plasztikusan kiformált hátuljának hosszú tetőlégterelő és széles diffúzor biztosít sportos megjelenést. Az Audi csúcsmodelljeinek jellegzetes stílusjegye a LED-technikájú hátsó lámpatesteket összekötő fénycsík. A hátsó helyzetjelzők vízszintes elrendezésükkel a nappali menetfény grafikájára rímelnek, míg a diffúzorelem négy keresztirányú bordája a kipufogócsövek hiányát és ezzel a tisztán elektromos hajtást hangsúlyozza.

Az Audi e-tron palettáján összesen tizenkét külső szín sorakozik, köztük az exkluzív Antigua-kék árnyalattal. Az elektromos töltőcsatlakozó fedelén, illetve opcióként a féknyergeken megjelenő e-tron feliratok a nagyfeszültség jellegzetes narancsszínében tűnnek fel. A kerékjárat- és küszöbboritások eltérő színárnyalatban erősítik a terepes összhatást.

Az Audi e-tron fejlesztése során a formatervezők szorosan együttműködtek az aerodinamikai szakemberekkel, ennek megfelelően formája éppoly progresszív, mint funkcionális. Mindez talán az extrafelszerelésként rendelhető virtuális külső visszapillantó tükrök technikáján érzékelhető a legjobban, amelyek első ízben jelennek meg sorozatgyártású modell kínálatában. Szárnyszerű tartóik végén kisméretű kamera működik, amelyek képe digitálisan feldolgozva a műszerfal és az ajtókárpit átmeneténél elhelyezett, hét col képátlójú, kontrasztos OLED-kijelzőkön jelenik meg. E képernyők harmonikusan illeszkednek a cockpit teljes szélességében végighúzódó wrap-around motívum ívébe. Autópályán, bekanyarodáskor és parkoláskor a képernyőkön más-más nézet jelenik meg, amit a vezető érintéssel is változtathat.

Minden részlet számít – aerodinamika és hatótáv

Aerodinamikai tulajdonságaik különösen fontos szerepet játszanak az elektromos autók üzemében, mindenekelőtt a hosszú utak során, ahol az Audi e-tron prototípus igazán otthon érzi magát. A légellenállási együttható (cw) egy százaléknyi mérséklése mintegy öt kilométerrel növeli a hatótávot a mindennapok során. Mindössze 0,28-as légellenállási együtthatójával az Audi e-tron a SUV-modellek piaci szegmensének élén jár, ami mögött olyan high-tech megoldások egész sora rejtőzik, mint például a hűtőlevegő szabályozható beömlése, az első fékekhez vezető hűtőcsatornák, valamint az Audi e-tron esetében az alapkivitelhez tartozó sebességfüggő adaptív légrugózás (adaptive air suspension). A szériafelszereltség 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsái aerodinamikailag optimalizált kialakításúak és 255/55 méretű, különösen alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal szerelik őket. A jármű aljának a nagyfeszültségű akkumulátort védő alumíniumlemezzel kiegészített, teljes burkolata szintén nagyban hozzájárul a légellenállás mérsékléséhez. A borítás rögzítőcsavarjai körül speciális mélyedést alakítottak ki a tervezők, amelyek a helyi turbulenciák célzott megelőzésével biztosítanak könnyebb légáramlást.

Az intelligens gazdaságosságnövelő műszaki megoldások átgondolt koncepciójának köszönhetően az Audi e-tron a valóságos közlekedési körülményekhez közeli WLTP-menetciklus során 400 kilométer feletti hatótávot ért el. Kiváló aerodinamikai tulajdonságai mellett fejlett hőmenedzsmentje is fontos szerepet játszik mindebben, amely egyaránt hűti és fűti az utasteret, illetve a nagyfeszültségű akkumulátort, valamint hűti az elektromos gépeket, a teljesítményszabályzó elektronikát és a töltőberendezést. Az alapkivitelhez tartozó hőszivattyú az elektromos komponensek maradékhőjét hasznosítja, így az eredeti veszteségteljesítményből akár három kilowattnyi is gazdaságos módon az utastér fűtésére és klimatizálására vehető igénybe. Ez a külső hőmérséklet függvényében akár tíz százalék előnyt is jelent az Audi e-tron hatótávja tekintetében. A különösen rugalmas hőmenedzsment a gyors egyenáramú töltést is biztosítja, emellett hozzájárul az akkumulátor hosszú élettartamához és nagy terhelésnél is változatlan menetteljesítményekről gondoskodik.

A1811291_small

Sportos gazdaságosság – hajtásrendszer és energia-visszatáplálás

A hangsúlyosan gazdaságostól egészen a kiemelkedő menetteljesítményekig – az Audi e-tron hajtásrendszere különösen széleskörű lehetőségeivel is vonzónak bizonyul. Két elektromos motorja 300 kW rendszerteljesítménnyel és akár 660 newtonméter rendszer-forgatónyomatékkal gyorsíthatja a nagyméretű SUV-modellt, amely így álló helyzetből kevesebb, mint hat másodperc alatt teljesíti a 0 - 100 kilométer/órás sprintet, végsebessége pedig 200 kilométer/óra. Elinduláskor – például közlekedési lámpánál – a menetteljesítmények igazán mély benyomást keltőek, a maximális forgatónyomaték ugyanis már 250 ezredmásodperc alatt rendelkezésre áll és a sportkocsikat idéző vonóerőt biztosít.

Az Audi e-tron két aszinkronmotorja (ASM) különösen robusztus konstrukció. Igényes hűtésrendszerük mindenkor kellően alacsonyan tartja hőmérsékletüket, teljesítményüket pedig differenciálművön keresztül egyfokozatú áthajtómű továbbítja a tengelyekre. Mindkét motort teljesítményszabályzó elektronika egészíti ki és látja el váltakozóárammal, amelyek szorosan és dinamikusan működnek együtt a hajtásrendszer szabályzóegységével. Visszafogott vezetési stílus mellett gazdaságossági okokból elsősorban a hátsó elektromos gép dolgozik. A szabad gördülés („vitorlázás”) üzemmódjában a motorok – az ASM-technika további előnyeként – nem generálnak tolóüzemi mágneses fékezőnyomatékot.

Az Audi e-tron innovatív energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszerrel készül, amely mindkét elektromos gép üzemére kiterjed és hatótávjához mintegy 30 százalékkal hozzájárulva jelentősen növeli a SUV-modell gazdaságosságát. Az elektromos hajtásrendszerű SUV-modell kétféle módon nyerhet vissza mozgási energiájából: amint a vezető elveszi a gázt, a tolóüzemi, valamint – ha a fékpedálra lép – a fékezési rekuperáció révén. Amikor a vezető a fékpedálra lép, az elektronikus szabályzóegység ezredmásodpercek alatt számítja ki, mekkora rendszernyomás szükséges az adott fékezési folyamathoz. Az ehhez szükséges energiáról nagyteljesítményű elektromos motor gondoskodik. Az integrált fékszabályzás technikája kompakt felépítésének köszönhetően mintegy 30 százalékkal könnyebb a hagyományos fékrendszereknél, s a hagyományos vákuumszivattyúra sincs már szükség.

A fékszabályzás rendszere a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően dönt arról, hogy épp a generátorüzemre váltó elektromos gépek segítségével, vagy a súrlódásos kerékfékekkel lassuljon, a vezető számára mindez nem is érzékelhető. 0,3 g lassulásig a SUV-modell kizárólag elektromos gépeivel fékez, ami a lassulási folyamatok bő 90 százalékát lefedi. Ezzel gyakorlatilag minden normál fékezési manőver energiát táplál vissza az akkumulátorba. Az elektrohidraulikus kerékfékrendszer akkor lép működésbe, ha a vezető – például vészfékezéskor – 0,3 g mértéket meghaladó lassulást generál, s új, elektrohidraulikus működtetésének köszönhetően különösen gyorsan reagál. A vezető a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel három fokozatban állíthatja a tolóüzemi energia-visszatáplálás mértékét. A legalacsonyabb szinten az Audi e-tron gázelvételre tolóüzemi fékezőnyomaték nélkül, szabadon gördül („vitorlázás”), a legmagasabb fokozatban pedig jól érzékelhetően csökken az elektromos SUV-modell sebessége. A vezető így pusztán a gázpedál segítségével is lassíthat és gyorsíthat – ez az úgynevezett „egypedál-érzés” (One Pedal Feeling).

Mindemellett a gazdaságossági asszisztens is nagyban hozzájárul a takarékos közlekedéshez, azonnal jelezve a vezetőnek, amint előnyösebb lenne levennie lábát a jobboldali pedálról. Ehhez radarérzékelőit, kamerái képeit, a navigációs rendszer útvonaladatait, és a Car-to-X információkat használja fel. Az előretekintő technika a pillanatnyi forgalmi helyzetnek megfelelően gondoskodik az Audi e-tron előrelátó lassításáról, illetve energia-visszatáplálásáról (rekuperáció).

Kiváló képességek mindenfajta úton és terepen – elektromos összkerékhajtás és futómű

Audi e-tron modelljében a négykarikás márka immár a quattro összkerékhajtás új generációját alkalmazza alapfelszerelésként – az elektromos összkerékhajtást, amellyel a tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modell mindenfajta időjárási körülmények között, illetve talajon optimális vonóerő-átadási képességekkel rendelkezhet. Az ultra technikájú, mechanikus quattro összkerékhajtáshoz hasonlóan az állandó hajtású tengelyen túli másik – jelen esetben az első – tengely előretekintő módon csatlakozhat a hajtáshoz. Erre abban az esetben kerül sor, ha a vezető nagyobb teljesítményt igényel, mint amit a hátsó elektromos gép elő tud állítani, vagy – előrelátó szabályzással – még a síkos útszakaszon vagy a gyors kanyarvétel során fellépő tapadásvesztést megelőzően. Az elektromos motorok ideális erőforrások a nagy pontossággal és villámgyorsan reagáló elektromos quattro összkerékhajtás számára, forgatónyomatékuk ugyanis közvetlenül és érzékenyen szabályozható, a teljesítmény így a másodperc törtrésze alatt csoportosítható át a tengelyek között.

A menetdinamikai határtartományokban a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás rövid fékezési beavatkozásai teszik teljessé a kiváló irányíthatósági tulajdonságokat. Különösen az alacsony súrlódási tényezőjű útfelületeken, illetve talajon – például havon – érvényesülhetnek jól az Audi e-tron menetdinamikai képességei. A quattro összkerékhajtás menetdinamikai szabályzása – a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzással közösen – első ízben kapott helyet a futómű központi irányítóegységébe integráltan és enyhén a hátsókerékhajtás javára osztja el a forgatónyomatékot.

Az újszerű kipörgésgátlás ezredmásodperces ütemezésben, közvetlenül az elektromos motorok teljesítményszabályzó elektronikáin keresztül szabályozza a kerekek hajtásból eredő megcsúszásának (kipörgés) jelenségét. A hajtásrendszer szabályzóegysége az integrált fékszabályzással szoros hálózati kapcsolatban állva optimális vonóerőátadást biztosít a kerekek és az útfelület között, s az elektromos összkerékhajtással együttműködve mindenkor gondoskodik az Audira jellemző hatékony vonóerőátadási képességekről és magas fokú menetstabilitásról. Különösen jól érzékelhető mindez a négyfokozatú elektronikus menetstabilizáló rendszer révén, amely „sport” és „offroad” üzemmódot is kínál, de igény szerint akár teljesen ki is kapcsolható.

A szériafelszereltséget bővítő Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével a pillanatnyi menethelyzetnek és útviszonyoknak, illetve a vezető személyes igényeinek megfelelően hétféle menetprofil szerint változtatható a SUV-modell alapvető karakterisztikája, a hangsúlyosan kényelmestől a különösen gazdaságoson át, egészen a kifejezetten sportosig. Egyes üzemmódok az adaptív lengéscsillapítókkal működő, s az alapkivitelhez tartozó légrugózás üzemét is befolyásolják.

A sebesség és a vezetési stílus függvényében akár 76 milliméterrel is változtatható a karosszéria pozíciója, amelynek lesüllyesztése mindenekelőtt a hosszú túrák során javítja nagyban a légáramlási viszonyokat, így segítve elő a tekintélyes hatótávot. Az „offroad” állásban ezzel szemben a műutaktól távoli közlekedéshez alkalmazkodik az Audi e-tron, karosszériája normál pozíciójához képest 35 milliméterrel növelve meg szabadmagasságát. Ha a vezető a „Raise” állást választja, a karosszéria további 15 milliméterrel emelkedik feljebb.

A tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modell minden menethelyzetben dinamikus és stabil marad, amihez nagyban hozzájárul hajtásrendszere komponenseinek alacsony beépítési pozíciója. Az akkumulátorrendszer kialakítása optimálisan illeszkedik az Audi e-tron méreteihez, s lapos és széles akkumulátorblokk formájában az utastér alatt, a tengelyek között kapott helyet. Az Audi e-tron tömegközéppontja így a hagyományos hajtású SUV-modellekéhez viszonyítva néhány centiméterrel alacsonyabbra adódik.

Az első és a hátsó tengely közötti 51:49 arányú tömegeloszlás igen kiegyensúlyozott, a sajátkormányzottsági tulajdonságok pedig semlegesek. Az első és a hátsó kerekeken egyaránt ötkaros felfüggesztést alkalmaztak a tervezők. Az alapkivitelhez tartozó progresszív kormányzás a bekormányzási szög szerint változtatja áttételét, rásegítésének mértéke pedig a sebesség függvényében alakul. A kormányzás így a volán elforgatásával mind közvetlenebbé válik, s az autó már kis kormánymozdulatokkal is agilisan és precízen irányítható, elsősorban városban és manőverezéskor kínálva jelentős előnyöket.

Az extrafelszerelésként kínált vonóberendezés akár 1800 kilogramm össztömegű utánfutó vontatását is lehetővé teszi, s tovább bővíti az Audi e-tron a sport és a szabadidő terén kínált sokoldalúságát, de kerékpártartó felszerelésére is alkalmas.

95 kWh energia – a nagyfeszültségű akkumulátorrendszer

Az Audi e-tron akkumulátorblokkja az utascella alatt helyezkedik el, hosszúsága 2,28, szélessége 1,63, míg magassága 0,34 méter. Egyenként nagyjából cipősdoboz méretű, téglatest alakú alumíniumházak formájában és két – egy hosszabb alsó és egy rövidebb felső – síkban (floors) elrendezve összesen 36 cellamodul alkotja. A piaci bevezetéskor mindegyik cellamodul 12-12 úgynevezett tasakcellát (pouch cell) tartalmaz, amelyek alumíniumbevonatú műanyag rugalmas külső burkolattal készülnek. Az akkumulátor névleges feszültsége 396 V és 95 kWh energiát tárolhat. A jövőben az Audi műszakilag egyenértékű prizmacellákat is alkalmaz modulkoncepciójában, akár több beszállítós stratégia keretében is.

Az akkumulátor tartósan nagyteljesítményű üzemét lapos sajtolt alumíniumprofilokból kialakított hűtőrendszer teszi lehetővé, amelyek egyaránt kisméretű kamrákra tagolódnak. A cellák és az alattuk húzódó hűtőrendszer közötti hőcsere az egyes cellamodulok alá préselt hővezető gél közvetítésével zajlik. A különösen hatékony megoldás a teljes akkumulátorházról egyenletesen vezeti a keletkező hőt a hűtőközegbe.

Az akkumulátorblokk védelméről erőteljes körbefutó váz, valamint a cellamodulokat tartó, rácsszerkezet jellegű alumíniumkonstrukció gondoskodik. Emellett masszív alumíniumlemez védi az olyan sérülésektől, mint például a kőfelverődés és a járdaszegélyek. E megoldások is jól mutatják, hogy a fejlesztők nagy hangsúlyt fektettek a biztonságra. Az akkumulátorrendszer tömege az igényes ütközésvédelem jellemezte házzal együtt mintegy 700 kilogramm. Összesen 35 ponton csavarkötéssel csatlakozik az Audi e-tron karosszériájának padlózatához, jelentősen megnövelve annak torziós merevségét. A karosszériaszerkezet eleve számos alumíniumelemet tartalmaz, egyebek mellett a hátsó padlózat, az ajtók, a motorházfedél és a csomagtérajtó formájában. Az utascella komponenseinek anyaga melegen alakított, különösen nagy szilárdságú acél.

A1811296_small

Akár 150 kW teljesítménnyel – töltés útközben

Az új elektromos SUV-modell a valós közlekedési viszonyokhoz közel álló WLTP-menetciklus során nagykapacitású és nagyfeszültségű akkumulátorával 400 kilométer feletti hatótávot ért el, a mindennapos autózás során így többnyire nem szükséges felkeresni a töltőállomásokat. A hosszú túrák alkalmával – például a nyári vakáció utazásai alatt – az ügyfelek az európai Kombinált Töltési Rendszer (Combined Charging System; CCS) töltésszabvány gyorstöltő állomásain „tankolhatnak”, ahol az Audi e-tron már kevesebb, mint fél óra alatt készen állhat a következő hosszú etapra. Mindennek alapjául a lítiumion-akkumulátor igényes hőmenedzsmentje szolgál, amely akár 150 kW teljesítménnyel is lehetővé teszi a töltést. 2018 végére az Ionity hálózatában már csaknem 200 ilyen nagyteljesítményű töltőállomás (High Power Charging; HPC) áll rendelkezésre Európa-szerte, egyenként akár hat töltőponttal, 2020-ig pedig már 400 állomás szerepel a tervekben az autópályák és a főközlekedési útvonalak mentén, nagyjából 120 kilométerre egymástól. A Volkswagen-csoport Audi és Porsche márkáival, valamint a BMW Group, a Daimler AG és a Ford Motor Company közösen szorgalmazza a HPC-hálózat kiépítését, de e vegyesvállalat keretein kívül is számos további kompatibilis HPC-pont létesül Európában.

Az egyenáramú gyorstöltés mellett az elektromos SUV-modell váltakozóáramú töltőállomásokon is tölthető az út során, alapesetben akár 11, extrafelszerelésként pedig egy második egyenirányítóval 22 kW teljesítménnyel. Az ügyfeleknek így már több mint 65 ezer nyilvános töltőállomás áll Európában rendelkezésére, amelyek száma az elkövetkező évek során jelentősen bővül. Az Audi új, saját töltőszolgáltatása révén a vállalat a piaci bevezetésre egyszerűsített hozzáférést biztosít az e-tron ügyfelek számára e töltőállomások mintegy 80 százalékához. Legyen éppen szó váltakozó- vagy egyenáramú, 11 vagy 150 kW teljesítményű töltésről, egyetlen kártya is elegendő a „tankoláshoz”. Az ügyfeleknek ehhez csupán egyszeri alkalommal szükséges a MyAudi portálon regisztrálniuk és egyéni töltési szerződést kötniük, az elszámolás pedig automatikusan, fizikai fizetőeszközök nélkül zajlik. A 2019-ben bemutatkozó Plug & Charge funkcióval még kényelmesebbé válik a folyamat, az autó ugyanis önmagát igazolva nyitja majd a töltőállomást, így már kártyára sem lesz szükség.

Alapkivitelben 11, kívánságra 22 kW teljesítmény – töltés otthon

Az Audi e-tron az otthoni garázsban megoldott töltésére különböző lehetőségek állnak rendelkezésre. Az ügyfelek az otthoni felmérés (Home Check) során megtudhatják a szakemberektől, milyen csatlakozást telepíthetnek. A szériakivitelben szereplő mobil töltőrendszer kétféleképpen használható: 230 voltos háztartási csatlakozóról 2,3, valamint 400 V feszültségű háromfázisú csatlakozásról akár 11 kW teljesítménnyel. Utóbbival mintegy nyolc és fél óra alatt teljesen feltölthető az akkumulátor. Az extrafelszerelésként kínált connect töltőrendszer a kétszeresére, azaz 22 kilowattra növeli a töltési teljesítményt. Ennek feltétele egy második töltőberendezés az Audi e-tron fedélzetén, amely 2019-re jelenik meg a kínálatban.

Az otthoni energiamenedzsment-rendszerrel közösen a connect töltőrendszer intelligens töltési funkciókat is kínál. Az Audi e-tron ekkor a maximálisan rendelkezésre álló teljesítménnyel tölthető, amit a házi csatlakozó és az autó lehetővé tesz. Ennek során a rendszer a többi fogyasztó teljesítményigényét is tekintetbe veszi és megelőzi a helyi csatlakozás túlterhelését.

Az ügyfelek emellett egyéni prioritásokat is rögzíthetnek, például a legkedvezőbb költségszintű időszakok alatti töltésre. Amennyiben a ház napelemrendszerrel is rendelkezik, az autó töltése a saját fejlesztésű elektromos áramot részesítheti előnyben, amely során a rendszer az előrejelzés szerinti napsütéses időszakokat is tekintetbe veszi.

A kényelmes kezelést – akár az otthoni kanapéról – szolgálja a MyAudi App, amellyel az elektromos hajtásrendszerű SUV-modellek töltése és előzetes klimatizálása is igény szerint megtervezhető, majd a távolból irányítható és felügyelhető. A kívánt indulási időhöz például timer-funkció is rendelhető, így az Audi e-tron feltöltött akkumulátorral és/vagy előzetesen klimatizált utastérrel állhat készen az adott időpontra. Lehetőség nyílik az autó egyes zónáinak célzott légkondicionálására is, a hideg téli napokon pedig okostelefonról is aktiválható az ülés és a kormánykerék fűtése. Az okostelefonos alkalmazás emellett a töltési és menetadatokat is feltünteti.

A1811309_small

A nyugalom és lazítás helye – az utastér

Az Audi e-tron utastere a színvonalas menetteljesítmények, az intelligencia és a könnyedség jegyében született – olyan erények, amelyek számos részletmegoldásban kifejezésre jutnak. A lépcsőzetes kialakítású műszerfalon teljes szélességében a tágas „wrap-around” ív húzódik végig, egészen az ajtókárpitok szoborszerűen plasztikus formáiig. Az ívmotívum harmonikusan integrálja a virtuális külső visszapillantó tükrök monitorait és a műszerfal árnyékolóját, amely a karcsú kijelzőfelületével szabadon álló hatást keltő Audi virtual cockpit fölé nyúlik.

A teljes cockpit a vezetőre összpontosít, ahogyan az MMI touch response rendszer két képernyője is feléje fordul. A felső kikapcsolt állapotában szinte láthatatlanul simul a műszerfal Black Panel felületébe, míg a széles középkonzolba épített alsó monitor egyértelműen elkülönül tőle. A középső alagút konzolja nyitott oldalfelületekkel készül, s rakodórekesze mellett pohártartókat, illetve az okostelefon induktív töltésére az extrafelszerelésként rendelhető Audi phone box technikáját foglalja magában, így ötvözve könnyedségét magas fokú funkcionalitással. A konzol felett szinte lebegő hatást kelt a kéztámasz, amely a menetfokozatok választókapcsolóját és az elektromos rögzítőfék gombját hordozza. A vezető hüvelyk- vagy mutatóujjával választhatja a kívánt menetfokozatot.

Az Audi e-tron minden felszereltségi szintjén gondosan összeválogatott anyagokkal, színekkel és dekorbetétekkel érkezik. Legyen éppen szó nemes hatású Valcona bőrről vagy sportos stílusú, sötét szálcsiszolt alumíniumról, kidolgozása és anyagválasztása tekintetében a tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modell a legmagasabb minőségi igényeknek is megfelel. Exkluzív megoldásként nyitott pórusú, erezett kőrisfa felületek is rendelhetők. Az ülések varrásmintája az elektronikus nyomtatott áramköröket idézi. Kívánságra a kontrasztárnyalatú díszvarrások és díszhajtások – utalásként a nagyfeszültségű fedélzeti hálózatra – narancsszínben is rendelhetők.

Vérbeli felsőkategória – térkínálat és kényelem

Az utastér nem csupán tágas és levegős, hanem térkínálata is különösen bőséges. Számos fontos méretében – utastérhosszúság, első és hátsó fejtér, valamint a második üléssor lábtere – az Audi e-tron egyaránt felülmúlja SUV-vetélytársait. Hátul a hagyományos modelleknél megszokott középső alagút helyett sík padlózat gondoskodik további szabad térről.

Összesen 660 literes csomagtér áll rendelkezésre, amelyből 60 liternyit a motorházfedél alatti praktikus rekesz kínál, ahol például a szerszámkészlet és a mobil töltőkábel helyezhető el. Lehajtott hátsó üléstámlával az Audi e-tron már akár 1725 literes raktérrel szolgál, amelynek pakolását az alapkivitelben elektromosan nyíló és záródó, extrafelszerelésként pedig akár lábmozdulatokkal is vezérelhető csomagtérajtó könnyíti.

Térkínálata mellett az Audi e-tron kényelmi felszereltsége is a négykarikás márka felsőkategóriás modelljeire jellemző. A panoráma üvegtető az utasteret még világosabbá téve ruházza fel a könnyedség és tágas tér érzetével. Az alapkivitel kétzónás automatikus légkondicionáló berendezése mellett az Audi négyzónás automatikus rendszert, valamint légminőség-csomagot (Air Quality Package) is kínál. Utóbbi ionizátorral és több fokozatban állítható intenzitású illatosítóval gondoskodik a prémiumszínvonalú légminőségről. Extrafelszerelésként sportülések és masszázsfunkciót is kínáló, számos irányban állítható Individual-kontúrülések is rendelhetők. Sötétben kívánságra a kontúr-/hangulatvilágítás-csomag burkolhatja hatásos fénybe az utasteret, a felületeket lágyan megvilágítva, a meghatározó vonalakat pedig precízen kirajzolva, miközben a műszerfal e-tron emblémájának háttérvilágításaként is szolgál.

Az extrafelszerelésként kínált Audi connect kulcs digitális hozzáférést biztosít az Audi e-tron modellekhez, amellyel Android operációs rendszerű okostelefonról a vezető és négy további jogosult nyithatja, zárhatja, illetve helyezheti menetkész állapotba az elektromos SUV-modellt. Személyes beállításaikat hét különböző felhasználói profilban is tárolhatják. A testre szabott összeállítás akár négyszáz paraméterre is kiterjedhet, a vezetőülés beállításaitól a kívánt légkondicionáláson át, egészen a már felkeresett navigációs úticélokig és az előnyben részesített médiákig. Az Audi e-tron a kulcs jelei alapján már nyitásakor azonosítja az adott vezetőt, és aktiválja felhasználói profilját.

A1811305_small

Új szintre lépve – akusztika és hangzásélmény

Elektromos hajtásrendszere és éppoly kényelmes, mint igényes utastere különleges kombinációja révén az Audi e-tron a mobilitás egészen újszerű élményét kínálja. Különösen városi forgalomban jellemzi utasterét csaknem teljesen nyugodt környezet, ahol csupán a gumiabroncsok gördülési zaja és az elektromos motorok halk surrogása hallható. Észak-Amerika és Ázsia egyes országaiban jogszabály írja elő az elektromos autók alacsony tempónál kibocsátott mesterséges menetzaját, amit ez esetben a jobb oldali kerékjáratban elhelyezett hangszóró sugároz, így segítve a jobb észlelhetőséget.

A karosszéria minden olyan részét, amely zavaró hanghatásokat adhat át, célzottan leszigetelték, s a szélzajok is alig jutnak el a bennülőkhöz. Az Audi e-tron így az elöl térhangzású Bang & Olufsen 3D Premium Sound System audio-berendezés számára is ideális feltételekkel szolgál, s a zene pontosan úgy szólalhat meg, ahogyan eredetileg rögzítették – azaz mesterséges effektek nélkül.

Digitális világ – kezelés és kijelzők

Amint az Audi minden felsőkategóriájú modellje, az Audi e-tron is az MMI touch response kezelési rendszert alkalmazza, amelynek két nagyméretű és nagyfelbontású képernyője – a felső 10,1, az alsó 8,6 col képátlóval – csaknem minden hagyományos kapcsolót és szabályzót helyettesít. A kezelés így gyors és biztos: amint a felhasználó egy-egy funkciót aktivál ujjával, a rendszer érintésbeli és akusztikai („klick”) visszajelzéssel erősíti meg. A kevés megmaradt gomb és kapcsoló – például a világítás vezérlésére – kívánságra szintén touch response technikával helyettesíthető.

A vezető a felső képernyőről vezérelheti az infotainment-rendszert, a telefont, a navigációt és a specifikus e-tron beállításokat, utóbbiak között a töltési időt (timer) és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) kívánt módját is megadhatja. Az alsó monitor a szöveges adatbevitel, illetve a kényelmi funkciók és a légkondicionálás kezelését szolgálja, amely során a vezető csuklója mindvégig kényelmesen, a menetfokozatok választókapcsolójába integrált kéztámaszon pihenhet. A menüstruktúra az okostelefonokéhoz hasonlóan intuitív, logikus és egyszerű, emellett szabadon konfigurálható kedvenc- illetve nyitóképernyőket is kínál.

A vezető emellett a természetes hangvezérléssel is funkciók sokaságát irányíthatja. Az úticélok és a médiák információi a fedélzeten is rendelkezésre állhatnak, de LTE-sebességgel a felhőből is érkezhetnek. A rendszer a szabadon megfogalmazott utasításokat is értelmezni tudja, s az okos párbeszéd-menedzser vissza is kérdezhet, javításokat is lehetővé tesz, választási lehetőségeket kínálhat és azt is kezelni tudja, ha a szavába vágnak.

Az Audi e-tron digitális kijelző- és kezelési koncepcióját a szériafelszereltséghez tartozó Audi virtual cockpit teszi teljessé, amely a multifunkciós kormánykerékről kezelhető. Különösen nagy, 1920 x 720 pixel – azaz Full-HD – felbontású kijelzőfelületén új, e-tron-specifikus grafikákat jeleníthet meg. A vezető kétféle üzemmód közül választhat: a hagyományos nézetben a powermeter és a sebességmérő nagyméretű körműszer formájában jelenik meg, míg az infotainment-móduszban ezek kisebbek, és a navigációs térkép kerül a középpontba. Ha az ügyfél az extrafelszerelésként rendelhető Audi virtual cockpit plus technikáját választja egy további nézet is rendelkezésére áll, amely a powermeterre összpontosít. Kívánságra a Head-up kijelző teszi teljessé a kijelzőtechnikát, amely a fontos információkat közvetlenül a szélvédőre vetítve biztosít kiváló áttekintést a vezető számára.

Hálózati kapcsolatok csúcsszínvonalon – navigáció és Audi connect

A német piacra már alapkivitelében az MMI Navigációs rendszer plusz berendezéssel érkezik az Audi e-tron. E csúcs-médiaközpont a különösen gyors LTE Advanced adatátviteli szabványt is támogatja, az utasok mobileszközei számára pedig WLAN-hotspotot is tartalmaz. A navigációs rendszer a korábbi útvonalak alapján intelligens úticél-javaslatokat is tesz, az egyes útvonalak számítása pedig a fedélzeten, illetve – a teljeskörű közlekedési helyzet valós idejű adatainak felhasználásával – a HERE térkép- és navigációs szolgáltató szerverein is történet.

Az Audi connect onine-szolgáltatásai ideális módon egészítik ki a navigációs rendszert, mindenekelőtt az e-tron útvonaltervezővel, amelyet az MMI-rendszeren keresztül az autóban, a myAudi App segítségével pedig okostelefonról is igénybe vehetnek az ügyfelek. A megfelelő útvonalat mindkét esetben a szükséges töltési pontokkal kiegészítve jeleníti meg a navigáció, amelyhez az akkumulátor töltöttségi szintjét és a pillanatnyi közlekedési helyzetet is tekintetbe veszi, a várható érkezési időbe pedig a szükséges töltési időtartamokat is beleszámítja. Az e-tron útvonaltervező adatbázisa Európa-szerte a legtöbb egyenáramú (DC) és váltakozóáramú (AC) töltőállomást is tartalmazza. Mindezeken túl az Audi-flotta kollektív intelligenciáját felhasználó Car-to-X szolgáltatások is támogathatják a vezetőt. A megfelelően felszerelt gépkocsik jelentik az egyes be- és kiparkolásokat, így bizonyos városokban a szabad parkolóhelyekre vonatkozó előrejelzések is adhatók az utcákon haladva. A flotta autói emellett kölcsönösen figyelmeztethetik egymást a veszélyes helyekre, például ködfoltokra vagy jeges útszakaszokra, és jelenthetik az aktuális sebességkorlátozásokat is.

Kényelmes segítség – a vezetői segédrendszerek

Legyen éppen szó parkolásról, városi közlekedésről vagy hosszú túrákról, az Audi e-tron számos menethelyzetben tehermentesítheti vezetőjét. A vezetői segédrendszerek „Túra” (Tour) csomagjának központi technikája az adaptív menetasszisztens, amely a teljes sebességtartományban kényelmesen elvégzi a jármű hossz- és keresztirányú vezetését, gyorsításkor, fékezéskor, a kívánt sebesség és követési távolság tartásakor, illetve a közlekedési torlódásokban egyaránt hatékonyan segítve a vezetőt. A rendszer az útburkolati jeleket, az út szélének építményeit, valamint a környező forgalmi sávokban és az autó előtt haladó járműveket is felismeri, további előnyként pedig az útszűkületekben az érvényes sebességkorlátozás figyelembevételével automatikusan a környező forgalomhoz illeszti az Audi e-tron sebességét. Ha a sávok túl szűkké válnak az egymás mellett haladáshoz, az adaptív menetasszisztens az útszűkületekben folyamatosan a szomszédos sávban haladó két jármű közötti rés mellett tartja az autót. A gazdaságossági asszisztenssel közösen előretekintő módon gyorsítja, illetve lassítja a járművet, amely során egyaránt kiértékeli érzékelői információit, a navigációs adatokat, valamint a közlekedési táblákat, s az aktuális sebességkorlátozásoknak megfelelően automatikusan szabályozza a tempót, a kanyarok, a körforgalmak és a bekanyarodások előtt pedig csökkenti a sebességet. A rendszer mindvégig figyelembe veszi a választott menetprogramnak megfelelő vezetési stílust – a különösen gazdaságostól egészen a kimondottan sportosig – és az energia-visszatáplálás (rekuperáció) kínálta lehetőségeket is kihasználja.

A városi közlekedés biztonságáról többek között az útkereszteződés-asszisztens, a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, a kiszállás-figyelmeztetés, valamint a sávváltást segítő rendszer gondoskodik. A környezetmegfigyelő kamerák többféle megjelenítéssel teszik lehetővé az akár centiméter-pontos manőverezést, a keresztirányú forgalom észlelését és a kerekek szemmel tartását. Igazi különlegesség a szabadon választható perspektívájú, háromdimenziós nézet. A parkolási manővereket a parkolási asszisztens könnyíti, amely előre- és hátramenetben egyaránt önállóan kormányoz be a hossz- és keresztirányú parkolóhelyekre, a vezetőnek csupán a sebességfokozat kapcsolása, a gázadás és a fékezés a feladata. A későbbiekben érkezik a távirányítású parkolópilóta (Remote Parkpilot) és a távirányítású garázspilóta (Remote Garage Pilot), amelyekkel az Audi e-tron önállóan manőverez a parkolóhelyre és a garázsba, illetve áll ki újra. A manőverek a vezető felügyelete mellett zajlanak, aki azonban előzetesen ki is szállhat az autóból és a myAudi App segítségével okostelefonjáról indíthatja el a folyamatot.

Az Audi e-tron vezetői segédrendszerei mögött már alapkivitelben a vezetői segédrendszerek központi szabályzóegysége áll, amely folyamatosan sokrétű képet alkot az autó környezetéről. A szükséges adatokat felszereltségtől függően akár öt radarszenzor, hat kamera, tizenkét ultrahangos érzékelő és a lézerszkenner szolgáltatja.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: