DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
WTCC

Mit várhatunk idén Michelisz Norbitól?

Minden új szezon rendkívüli izgalmakat tartogat akkor, amikor egy világbajnoki sorozatban egy magyar csapat magyar versenyzőjéért szoríthatunk. Ha pedig konkrétan a Zengő Motorsportról és Michelisz Norbertről van szó, akkor bármelyik pillanatban csodáknak lehetünk a szemtanúi.

Nem elvárás (hogy is lenne az), de 2015-ben is valami hasonlóra számíthatunk tőlük a túraautó-világbajnokság küzdelmeiben. Valami hasonlóra ahhoz, amit az előző években láttunk tőlük. Bár alapvetően minden marad a régi – hiszen Norbi meghozta a nehéz döntést, melynek értelmében idén még biztosan a Zengő Motorsport versenyzője marad, és nevelőegyesülete privát Honda Civic WTCC-jével indul harcba a gyári Hondák, a gyári Citroenek, a privát Citroen, a gyári Ladák, privát Chevrolet-k, na meg persze a többi privát Honda ellen – valójában mégis változik egy-két olyan apró részlet, amely az egész kirakós összképét átrendezheti.

Itt van például rögtön az a nem is olyan apró momentum, hogy Norbi idén már nemcsak külső szemlélőként lehetett jelen a gyári csapat tesztjein, hanem olykor vezethette is a Civicet. Soha ilyen jó lehetőségei nem voltak még a téli felkészülésre, amely biztosíthatja számára, hogy rögtön az év elejétől kezdve csúcsformában versenyezzen. Nem előny ez a többiekkel szemben, mert ők is tesztelhettek a télen, sőt, a pilóták javarésze több időt tölthetett el az autóban a télen, mint ő, ezért helyesebb úgy fogalmazni: nem indul akkora hendikeppel harcba, mint az előző években. Nincs egy olyan hátrány, amit kompenzálnia kell saját és persze a Zengő Motorsport zsenialitásával és tehetségével, vagy ha van is, nem akkora ez a hátrány, mint az előző években.



Az említett zsenialitás és tehetség viszont állandó maradt, sőt, talán még több is lett belőle idővel, hiszen Norbi célja, hogy minden évben fejlődjön versenyzőként – magához képest, ez pedig az esetében elég szigorú mérce, hiszen már az elejétől kezdve jó magasra helyezte magának a lécet. Tehát a tehetség továbbra is adott, a hendikep pedig kisebb, amiből kezdenie kell az évet, így aztán a talentumot most másra: előnykovácsolásra lehet felhasználni. Jobb ez, sokkal jobb annál, mintha valamit (egy meglevő technikai hátrányt vagy a kevesebb tesztlehetőséget) kompenzálni kellene vele…

Ez tehát egy nagyon nagy pozitívum, aminek fontosságát nem győzzük hangsúlyozni. Egy másik ilyen aprócska tényező, ami még Norbi kezére játszhat ebben az évben, az a versenynaptár helyszíneiben történt változás. Azt sokáig lehetne elemezni, hogy vajon melyik pályák fekszenek Norbinak és a Hondának jobban: azok, amelyek kikerültek az idei naptárból, vagy azok, amelyek bekerültek oda. Ezért ettől én most el is tekintenék. Norbi is elmondta, hogy sajnálja Makaót és Suzukát, ami érthető, hiszen két olyan helyszínről van szó, ahol nyert korábban. De! Véleményem szerint itt most nem az a lényeg, hogy mely pályák kerültek ki a naptárból, és melyek kerültek be oda, hanem maga az a tény, hogy változott a naptár, mindenki számára új helyszínek jönnek, amelyek megtanulása minden pilóta számára új kihívást jelent. Michelisz Norbert pedig mestere annak, hogy a legelső versenyeken csodákat műveljen egy számára és mindenki más számára új pályán.

Elég talán csak a 2012-es sonomai hétvégét említenünk, amikor Norbi még a BMW-vel vitte végbe azt az elképesztő bravúrt a bajnokságban akkor debütáló helyszínen, hogy mindkét futamon a dobogóra állt, vagy ugyanabból az évből a Slovakiaring első WTCC-hétvégéjét, amikor Norbi elhozta az akkor még gyári Chevrolet-k elől a pole-t, és az első futamon is csak némi lökdösődés árán tudták őt legyőzni a többiek. Én tehát amondó vagyok, teljesen mindegy, hogy melyik autónak fekszenek majd jobban az új pályák, a lényeg, hogy lesznek új pályák, amiken előtérbe kerülhetnek a pilóták kvalitásai, ez pedig Norbinak mindenképpen kedvezhet. A nürburgringi Nordschleifén való versenyzés pedig nyilvánvalóan őt is legalább annyira motiválja, mint bármelyik versenyzőtársát.

Nyilván számíthatunk tőle egy újabb erős hazai szereplésre. A Hungaroring idén a szezon harmadik versenyhétvégéje lesz, és Norbi számára nyilván a legfontosabb. Ráadásul, szűk, kanyargós voltak miatt a mogyoródi ring vonalvezetése kifejezetten feküdhet a Hondáknak, így méltán bízhatunk majd abban, hogy Norbi újabb felejthetetlen versenyhétvégével ajándékoz majd minket és az egész magyar közönséget.

Ami még pozitívum és egy kis plusz színt visz a versengésbe, hogy idén – a TC2-es kategória megszűnésével – újraindul a Yokohama-kupa, amelyet egyszer, 2012-ben Norbi már elhódított. Azóta persze jó sok víz lefolyt már a Dunán, és sokat változott a helyzet olyan szempontból, hogy ami akkor még a legfontosabb volt a magyar pilóta számára, az mostanra szinte teljesen jelentéktelenné vált, mivel azóta már magasabb csúcsokat ostromol. El is mondta őszintén egy nem régi interjúban, hogy idén nem fog figyelni a Yokohama-kupa értékelésére, és minden versenyen csak a minél jobb abszolút helyezés elérésére koncentrál majd.

Úgy gondolom, hogy ez a helyzetében teljesen logikus és helyes döntés, de ettől függetlenül jó lesz látni, hogy ha figyel rá, ha nem, azért a végén mégiscsak értékelve lesz a Yokohama-kupában, és ha úgy adódik, akár még egy újabb privát bajnoki cím is csurranhat neki. A szurkolók szemével nézve ez mindenképp egy plusz pozitív színárnyalat, egy plusz örömforrás lehet az idei évben. Kicsit olyan lesz ez a szezon így, mintha Norbi 2012-es idényét vegyítenénk a tavalyival. Yokohama-kupa, több új versenyhelyszínnel és még mindig a Zengő Motorsporttal, de már Hondával, de már az abszolút értékelésre koncentrálva. Rendkívül izgalmas kalandnak ígérkezik ez.

Ami ha nem is negatívum, de mindenképp megnehezítheti idén Norbi helyzetét, hogy a rajtrácson felsorakozó technikák tekintetében sokat erősödött a mezőny tavalyhoz képest, így első ránézésre már az is nagy bravúr lenne tőle, ha a tavaly év végi abszolút 4. helyezést valahogyan meg tudná ismételni – ami persze bravúr volt akkor is. A három gyári Citroenből idénre négy lett (José Maria Lopez, Yvan Muller és Sebastien Loeb mellett Ma Csing Hua is teljes szezont fut), plusz Mehdi Bennani is egy privát C-Elysée-re cserélte a privát Civicet, így összesen öt bivalyerős Citroen lesz a mezőnyben. Ott lesz még a két gyári Honda Gabriele Tarquinivel és Tiago Monteiróval a volánnál, és melléjük két másik márkatársat is kap riválisként Norbi: az egyaránt privát Civickel futó Dusan Borkovics és Rickard Rydell személyében. A Lada új Vestája Rob Huff-fal és James Thompsonnal szintén okozhat meglepetéseket, nem beszélve a még mindig komoly erőt képviselő Chevrolet-kről.

Egyszóval: nincs gyenge ellenfél ebben a mezőnyben, csak erős ellenfelek vannak. És habár a Citroen előnye talán apadni fog valamelyest a tavalyi év lehangolóan egyhangú dominanciája után, vélhetően még mindig a francia gyártóé lesz a legerősebb autó a mezőnyben. Ha csak őket nézzük, az első öt hely papíron máris foglalt, ami véleményem szerint azt vetíti előre, hogy Norbitól valami hasonlót várhatunk, mint az előző évben. 

A győzelmek és dobogók száma nem biztos, hogy sokkal fog gyarapodni az esetében (ehhez jelen állás szerint úgy tűnik, nagyon komoly bravúr kellene bármelyik versenyen), viszont a stabil, erős pontszerző helyezések futószalagon történő gyártása 2015-ben még inkább aranyat érhet majd. Tudniillik, minél több az erősebb ellenfél, annál inkább keresztbe verhetik egymást, és ha mögöttük (vagy közöttük, és néha talán előttük) mindig ott lohol majd Norbi is az első sorban, akkor az év végén egy újabb kiváló helyezést eredményezhet az abszolútban. Persze jó lenne erőből lenyomni mindenkit, és végre arra használni azt a tehetséget, amire való: két vállra fektetni a világot, nem pedig kompenzálni vele a Citroen vélhetően még mindig meglevő technikai erőfölényét. Meglátjuk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: