DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
WEC

Mozgó aero és elektromos szakaszok a WEC-ben

A bokszkiállások utáni első kilométert elektromos hajtással kell megtenni: ez az egyik legfontosabb változás, melyet 2020-tól bevezettek a Le Mans-i 24 órás királykategóriájában.

A pénteki sajtótájékoztatón jelentették be, milyen szabályváltozások történnek a WEC LMP1-es kategóriájában 2020-tól kezdődően. Drasztikusan nem kívánják felforgatni a kategóriát, ugyanakkor számos kisebb módosításról döntöttek.

Mozgó aerodinamikai alkatrészeket vezetnek be költségkímélő célzattal. A hátsó szárny és elülső lapocskák (melyek 2014-ben kerültek az autókra) lesznek átállíthatók. Így a gyártók egyetlen aerodinamikai specifikációval versenyezhetik végig a szezont, nem lesz alacsony és magas leszorítóerejű verzió.

Ami az autók hajtását illeti, nem a hibrid energiát növelik – marad a 8 megajoule érték és két energiatároló –, hanem az előírás szerint az LMP1-eseknek minden bokszkiállás után egy kilométert kizárólag elektromos energiával kell teljesíteniük. A célvonalat szimbolikus módon szintén a belsőégésű motor használata nélkül kell átszelni. Ez a jelenlegi trendeket tükrözi: az autógyárak ugyanis úgy vélik, a közeljövőben a hálózatról tölthető hibridek válnak a legkelendőbbé a piacon. A bokszban gyorstöltéssel tankolják fel az autókat elektromos árammal, és az akkumulátorok cseréje szintén megengedetté válik.



Ugyancsak költséghatékonysági szándékkal limitálják a fejlesztés lehetőségeit. A gyártók nem nyúlhatnak hozzá minden területhez a szezonok között, a módosítások mértékét szabályozó rendszer pedig a Formula-1 által korábban használt zsetonokhoz fog hasonlítani, mellyel a motorfejlesztést korlátozták. A szélcsatornában tölthető órákat 800-ról 600-ra csökkentik, és szabályozzák a tesztelést, illetve a több kollektív gyakorlást szorgalmazzák.

A biztonságra is figyelmet fordítanak, az ezt érintő változás már 2018-ban érvénybe lép: a pilótafülkékben a jövőben nagyobb teret kell hagyni a versenyzők feje körül, az üléspozíció pedig egyenesebb helyzetbe kerül majd.

A crash.net szerint a változtatásokkal, köztük a költségcsökkentéssel új résztvevőket igyekeznek meggyőzni a csatlakozásról: a szervezők fő jelöltje a Peugeot, de a Bentley is gondolkodik a szerepvállaláson. A lap az Infiniti, Mercedes, Apple és Tesla nevét is bedobta lehetséges érdeklődőkként.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: