DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
WEC

Itt a vége – Mr. Le Mans visszavonul

A mai napon bejelentette visszavonulását minden idők legsikeresebb Le Mans-versenyzője, a dán Tom Kristensen, aki 1997 és 2014 közt kilenc alkalommal nyerte meg a 24 órás versenyt.

Bár éveken át formulaautóval versenyzett, és egészen biztató eredményei voltak, Tom Kristensennek végül mégis az a kitüntető cím jutott osztályrészül, hogy sokan őt tartják a valaha volt legjobb pilótának, aki soha nem versenyzett a Formula-1-ben.

kristensen



A dán versenyző sorsa 1997-ben pecsételődött meg, amikor harmincéves korában először megadatott neki, hogy részt vegyen a Le Mans-i 24 órás autóversenyen. A Tom Walkinshaw cége által épített Porsche WSC-95 volánja mögött Kristensen két korábbi F1-es pilóta, Michele Alboreto és Stefan Johansson partnereként megnyerte a versenyt a Joest Racingnek, s innen nem volt visszaút.

A következő két Le Mans-on Kristensen BMW-vel indult, ám egyik alkalommal sem tudott célba érni, ezt viszont egy egészen elképesztő sikersorozat követte. 2000 és 2005 között Kristensen minden alkalommal a győztes egység tagja volt, az első három évben Biela és Pirro oldalán a Team Joest Audi R8-asával nyertek, 2003-ban Capello és Smith partnereként a Bentleyvel győztek, 2004-ben Capello és Ara volt a csapattársa és japán Audival, míg a következő évben Lehtóval és Wernerrel állt a dobogó tetejére, ezúttal amerikai színekben.

Audi2013

Mindegy volt, kikkel és milyen zászló alatt indult, Kristensent 2000 és 2005 közt nem lehetett letaszítani a trónról: ötször állt rajthoz Le Mans-ban R8-as Audival, mind az ötször nyert. Az azóta eltelt kilenc évben minden alkalommal az Audi gyári csapatával vett részt a versenyben a 2005-ös győzelmével minden idők legsikeresebb Le Mans-versenyzőjévé váló Kristensen, 2008-ban Capello és McNish, 2012-ben pedig McNish és Duval partnereként húzta be 8. és 9. elsőségét.

Ráadásul nemcsak Európában, hanem a tengerentúlon is nagyot alkotott, hiszen 1999 és 2013 közt hatszor nyert a 12 órás sebringi futamon, ami szintén rekordot jelent. De ünnepelhetett ő győzelmet a Petit Le Mans-on, a BTCC-ben, sőt a DTM-ben is, ahol kétszer is a bajnokság harmadik helyén végzett, noha főprofilja sosem a túraautózás volt.

Ám ez a valóban páratlanul sikeres karrier most véget ér: Tom Kristensen bejelentette, hogy a jövő hétvégi brazíliai WEC-futamon ül utoljára autóba hosszútávú versenyen. Szokásaitól eltérően idén még egyetlen futamon sem intették le elsőként, nem nehéz hát kitalálni, milyen céllal hajtja ki majd a bokszból utoljára az ezüst Audit Tom Kristensen, azaz Mr. Le Mans.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: