Exkluzív: „Egész Budapestet kivinném a Hungaroringre” – Interjú Gerhard Bergerrel
Steward
Varga Ákos
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. augusztus 15. szerda
Túraautó

Exkluzív: „Egész Budapestet kivinném a Hungaroringre” – Interjú Gerhard Bergerrel

Az osztrák expilóta alig több, mint egy éve vette át a Német Túraautó Bajnokság ernyőszervezete, az ITR elnöki posztját, és azonnal a mélyvízbe került: bár a sorozat remek versenyekkel szolgál, a Mercedes év végi távozására gyorsan megoldást kell találnia. A tíz F1-es futamgyőzelmet jegyző szakember a Formula.hu-nak adott interjújában tervei mellett a magyar rajongókról és a hungaroringi DTM-futam fontosságáról is szót ejtett.

Felidézné emlékeit DTM-es szárnypróbálgatásáról, még versenyzőként, 1985-ből, Zolderből?

Nem emlékszem rá! Tudom, hogy versenyeztem ott, de hogy őszinte legyek, nem tudom mi történt. Más bajnokságokban többször is vezettem BMW-t, de a DTM-ben csak egy alkalommal.

Nemrég azt mondta, hogy még nemzetközibbé akarja tenni a Német Túraautó Bajnokságot. Hogyan illeszkedik ebbe az elképzelésbe a Hungaroring?

A versenyek ötven százaléka Németországban van, a többi pedig az ország körül, ott, amelyek fontosak nekünk. Magyarországnak hosszú történelme van az autóversenyzésben: először is itt van ez a nagyszerű pálya, de a pilóták is komoly szerepet játszanak ebben. Régebben Baumgartner Zsolt, ma pedig más sorozatok versenyzői szerepelnek az elitben. Mivel az ország odavan a motorsportért, a DTM-nek is itt a helye.

Hogyan látja a sorozat magyarországi rajongói bázisának növekedését?

Hogy őszinte legyek, az utóbbi évek kicsit laposak voltak ebből a szempontból, és sokkal több magyart szeretnénk a pálya mellett látni. Az én időmben – amellett, hogy rengeteg osztrák jött át drukkolni nekem – a lelátók tele voltak itteni szurkolókkal. Az idei hétvége viszont, ahogy láttam, elég jónak tűnt.

Mi lehet ennek az oka?

Nem tudom, magamtól is megkérdeztem már. Ha rajtam múlna, egész Budapest itt lenne! A május 1-i parádén rengetegen voltak kint, a Red Bull Air Race-en korábban szintén, ezért lehet, hogy valami mást kellene kipróbálnunk.

A magyar drukkerek számára nagyon fontos, hogy a saját versenyzőjüket lássák a mezőnyben – mi a véleménye erről?

Minden országnak szüksége van egy nemzeti hősre. De nem tehetsz be egyet, ha nincs honnan – igaz, Michelisz Norbert elég jól teljesít, és én is nagyon szeretnék egy magyart látni, ahogyan a győzelemért harcol.

Alex Zanardi azt tanácsolta önnek, hogy minél több versenyen biztosítsanak lehetőséget szabadkártyás versenyzőknek – erre gondolt korábban?

Nagyon szeretném, de ez attól függ, hogy mennyibe kerül. Valakinek oda kell tennie azt az autót, de a sorozat szempontjából örülnék neki.

Május elején úgy fogalmazott, hogy a következő nyolc hét kulcsfontosságú lesz azt illetően, hogy új gyártóval egyezzenek meg 2019-re, a Mercedes kiszállása után. Hogyan haladnak a tárgyalások?

Még nem történt előrelépés, folyamatosan terítéken van az ügy – egyelőre nem tudom megmondani, hogy mi fog történni. Globális szinten gondolkozunk: az lenne a legjobb, ha a német és nemzetközi gyártók keverednének egymással a DTM-ben.

Mennyi esélye van annak, hogy egy új német, vagy egy új külföldi márka érkezik majd?

Teljesen nyitott a helyzet. Lehet olasz, lehet kínai, én mindennek örülnék.

Mit gondol Alex Zanardi misanói szerepvállalásáról?

Nagyon örülök neki, remek versenyző, és kivételes sportember, különösen annak fényében, amit a balesete után véghezvitt. Egészen rendkívüli. Ő valódi sztár Olaszországban, ez pedig tökéletes helyzetet teremtett a számunkra.

Hogyan látja a Német Túraautó Bajnokság jelenlegi helyzetét, és milyen tervei vannak a jövőre?

A sport maga nagyszerű, remek termékről van szó – bár azt el kell ismernem, hogy a gyártókkal kapcsolatos, már említett helyzet nehéz jelenleg. A japán Super GT promótereivel gyümölcsözőek a tárgyalásaink, hogy egy szintre helyezzük a két széria szabályrendszerét, szóval azt kell, mondjam, hogy jó irányba tartunk.

Ön szerint mit tanulhatnak más sorozatok a DTM-től, és mit fordítva?

Mindenki a saját útját járja, a saját DNS-e szerint. Nekünk is megvan a sajátunk. Nézd csak meg, a második időmérő edzésen egyetlen másodperc volt az első és az utolsó helyezett között, egy ilyen komplex pályán, mint a Hungaroring. Tökéletes. Viszont nem mondanám, hogy másoknak minket kellene figyelni, és hogy mi nézelődjünk másfelé.

A DTM utolsó Európán kívüli versenyét 2010-ben rendezték, Sanghajban. Terveznek hasonlót a közeljövőben?

Túl korai még erről beszélni, hiszen tervezhetsz tíz évre is, nem számít. A következő lépést a japánokkal való kapcsolat megerősítése jelenti, aztán meglátjuk, hogy mit hoz a jövő.

Mit gondol a sorozat legerősebb és leggyengébb pontjának?

Kezdem az utóbbival: egy tökéletes világban legalább három-négy új gyártóra, és harmincöt autóra lenne szükségünk a mezőnyben. Ami a legerősebbet illeti, a MotoGP után mi szolgáltatjuk a legjobb show-t a motorsportban, és nálunk vannak a legjobb rajongók a világon.

Hogyan látja unokaöccse, Lucas Auer Forma-1-es esélyeit?

Először is meg kell nyernie ehhez a DTM-et.

És más osztrák pilótákét?

Nagyon szeretem még Philip Enget – jelenleg ők azok, akik kiemelkednek Ausztriában.

Ha tíz évre tekint előre, mit szeretne, hogyan tekintsenek a rajongók a DTM-re?

Azt, hogy egy remek sportot lássanak, amelyben kevés a taktikázás, és ahol az autókat fantasztikus versenyzők vezetik majd.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?