DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda

TOP50 – 7. hely: Kiss Pál Tamás

Évekig ő volt az a magyar formulaautós, aki legközelebb állt az F1-hez, majd kényszerűségből ralikrosszra váltott, ahol letarolta a hazai pályákat. Sikerei csúcsán 2017 végén mégis befejezte a versenyzést.

Az 1991-es születésű Kiss Pál Tamás hétéves volt, mikor gokartozni kezdett: a szakágban három bajnoki címet ért el, és számos nemzetközi versenyen megmérettette magát, 2007-ben a világbajnokságra is kijutott. Még ebben az évben bemutatkozott a nagyok között, a hazai gyorsasági bajnokság szezonzáróján két dobogós helyet szerzett.

Ugyanakkor felismerte, hogy ha el akarja érni álmát, a Formula-1-es mezőnyt, akkor nívós külföldi szériákban kell helytállnia. Jövőjéért áldozatot vállalva 17 évesen kiköltözött Angliába, és a svájci, majd brit kétliteres Formula Renault bajnokságban szerepelt egyre jobb eredménnyel. A 2010-es szezont az összetett harmadik helyén zárta három győzelemmel. Érdemes végignézni a bajnokság eredményén: a szériát abban az évben Tom Blomqvist nyerte, aki ma a BMW DTM-pilótája. A másodikként végző Lewis Williamson be nem váltott ígéret maradt, a negyedik Will Stevens azonban eljutott a Formula-1-be, az ötödik Harry Tincknell pedig a WEC alapembere.



A brit bajnokságból Kiss Pál Tamás a királykategória „második előszobájába”, a GP3-ba került, ahol két éve során legfontosabb eredménye a barcelonai sprintfutamgyőzelem és monacói dobogó volt. Ezekben az években ismerték meg nevét széles körben idehaza, és kezdtek az F1 küszöbén toporgó tehetségként tekinteni rá.

Addig egyenletes karrieríve mégis megbicsaklott, mikor 2013-ra nem sikerült helyet találnia a WSR 3,5 literes kategóriájában, mely akkor a GP2-vel volt egyenértékű. A mentőövet a kevésbé rangos, de WTCC kísérőjeként figyelemmel övezett AutoGP jelentette, ahol ebben az évben számos csapatnál helyettesként fordult meg, a következőben aztán bajnoki címét harcolt, és három győzelemmel második lett az összetettben.

Legnagyobb formulaautós sikere után azonban valóban nem volt tovább, így vett pályafutása éles fordulatot 2015-ben. Nem is találhatott volna az együléses rakétáktól különbözőbb válfajt: az ekkoriban felkapottá váló ralikrosszra váltott, mely szakágban testvére, ifj. Kiss László korábban abszolút magyar bajnok lett. Neki sem kellett sokat várni a sikerre: miután szert tett a korábban világbajnokságon szereplő Peugeot 208-ra, melyet a testvérével vezetett csapat, a Speedbox Racing Team készített fel, nem volt legyőzője hazai terepen, az elmúlt két évben csupán egyetlen versenyt nem nyert meg, melyen rajthoz állt. 2017-ben az Európa-bajnokságon is feljebb lépdelt, az összetett harmadik helyig a Supercarok közt.

Idehaza nem maradt bizonyítanivalója, de nemzetközi terepen benne volt a potenciál a további sikerekre, mikor a miskolci versenyző váratlanul közölte: jelenlegi lehetőségeihez mérten elérte a maximumot, és mivel nincs kilátása gyári istállóhoz kerülni, felhagy a ralikrosszal is, tíz évnyi pályájának számos sikere ellenére 26 évesen szögre akasztja a bukósisakot.

Pályafutása mérföldkövei:

1998: Első gokartverseny

2010: Formula Renault UK 3. hely

2011: GP3 futamgyőzelem

2014: AutoGP 2. hely

2016: Ralikrossz-ob bajnok

2017: Ralikrossz-ob bajnok, ralikrossz-Eb 3. hely

TOP50 eredmények:

2015: 22. hely

2016: 7. hely

2017: 7. hely

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: