DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Tereprali

Sivatagi betyárok: Peugeot-Toyota háborút hozhat a Dakar

Kis világ a sivatagi terepralizás világa, ám semmivel sem kisebb a versengés, mint bármely másik szériában. A Marokkó-ralin szaglászva a formula.hu arra a következtetésre jutott, hogy ádáz küzdelemre van kilátás a jövő év elején startoló dél-amerikai és afrikai maratoni futamokon is. Nem túlzás kijelenteni, hogy már most dörzsölhetjük a tenyerünket…

Ahogyan az néhány éve már megszokott, a Dakar-rali főszerepe most is Nasszer Al-Attijah-ra vár: bár van az elitben olyan pilóta, aki sokkal többször diadalmaskodott már a legismertebb sivatagi futamon, ki kell mondani, hogy a jelenkor elsőszámú sztárja megkérdőjelezhetetlenül a katari fenegyerek. A közel-keleti klasszis ennek megfelelően hangolt a dél-amerikai kihívásra: miután idén januárban a Mini All4Racinggel nem sikerült megszereznie a győzelmet (és információink szerint a csapat vezetésével is jócskán megromlott a viszonya), az idei FIA Világkupa-sorozatban már egész évben az Overdrive által gondozott és negyedrészt gyárinak csúfolt Toyota Hilux-szal versenyzett. Nem is akárhogyan, hiszen zsinórban hat ízben diadalmaskodott, a számára évbúcsúztató Marokkó-ralinak pedig már nem is az eredmény, sokkal inkább a kísérletezgetés miatt vágott neki.

„Itt nagyon nagy nyílt területek vannak, így a pályák roppant gyorsak és egyértelműen a buggy-knak kedveznek. Most azért indulunk az összkerekes autóval, mert szeretnénk felmérni és pontosan tudni, hogy mire vagyunk képesek azok ellen a riválisok ellen, akik buggy-val versenyeznek. Természetesen a Peugeot-ra gondolok” – mondta Al-Attijah a derbi rajtja előtt a formula.hu-nak adott exkluzív interjújában. A feladat egyszerű volt:  felmérni, hogy érdemes-e az összkerekes és immáron megbízható Hiluxnál maradni, esetleg jobb nekiugrani, és a november végi behajózásig hátralevő időben orrvérzésig tesztelni a Hilux „Evo” névre keresztelt új buggy változatát. Ezt egyébként augusztus végén mutatta be a fejlesztésekért felelős dél-afrikai műhely, a Hallspeed, ahol a két állandó pilóta, a teszteket jelenleg is bonyolító, a Dakar-ralin biztosan ezzel a konstrukcióval próbálkozó Ginil de Villiers és Leeroy Poulter mellett természetesen szívesen látnák Al-Attijah-ot is.



Marokkó megadta a választ: Al-Attijah úgy játszott a Dakar-címvédő Peugeot két egységével, mint macska az egérrel. A vadonatúj fejlesztésű 3008 DKR-rel próbálkozó Carlos Sainz, valamint a kiforrottabb 2008 DKR-rel induló Cyril Despres is csak epizódszerepet töltött be az összkerekes Hilux-szal szárnyaló katari mellett, aki könnyedén agyoncsapta a francia buggy-kat: „Azt gondolom, hogy megvan a válasz a legfontosabb kérdésre. Ha itt, ezeken a pályákon le tudtuk győzni a buggy-kat az összkerekes autóval, akkor szerintem Dél-Amerikában is minden esélyünk megvan. Az új Evo picit talán kockázatos lenne. Kedvezőek a visszajelzések, nekem is nagyon tetszik, de egyelőre szerintem felesleges rizikót vállalnék vele” – mondta a formula.hu-nak a Világkupa-futam leintése után Al-Attijah, aki győzelmével máris bevitt egy gyomrost Sainznak: a Peugeot büszkesége most is kikapott a kataritól, akárcsak nyáron, a számára hazai pályán rendezett Baja Aragonon, s ezt olyannyira zokon vette, hogy még a díjátadó ceremónián sem volt hajlandó részt venni. Egyes források szerint a korábbi kétszeres rali-világbajnok, egyszeres Dakar-győztes veterán már a futam közben kiadta a parancsot a Peugeot-nak: egészen az utolsó pillanatig a marokkói Erfoudban található tesztbázison kell maradnia a különítménynek, hogy tovább csiszolják a 3008 DKR-t.

Minden jel arra utal, hogy a 2017-es Dakar-rali a Toyota és a Peugeot különmeccsének ígérkezik, ráadásul extra motivációja is van mindkét alakulatnak. A franciák számára a rossz nyelvek szerint a túlélés a tét: ha nem nyernek, a márka szeptemberben kinevezett igazgatója könnyen pálcát törhet a terepralis projekt felett és más motorsport-ágazatok, például a megbízhatósági versenyzés felé (konkrétan Le Mans-i visszatérést emlegetnek) terelheti a Peugeot-t, a Toyotánál pedig épp ennek az ellenkezője a helyzet. A Hallspeed az utóbbi években a dél-afrikai Toyota-importőr pénzügyi támogatásával fejlesztgette, élesítgette a Hiluxokat, s mivel immáron náluk hajt a műfaj jelenlegi legnagyobb sztárja, abban reménykednek, hogy egy esetleges Dakar-siker esetén a japán nagyvállalat hivatalosan is a nevére veszi a projektet. Információink szerint a tárgyalások már zajlanak ezzel kapcsolatban, de a japánok húzzák az időt: nem is csoda, hiszen egy győzelem után már megkoronázva, különösebb kockázat nélkül vállalhatnának fel a Hiluxokat.

Nagy kérdés, hogy mi lesz a BMW-t birtokló Quandt-család hóbortjával, az X-Raid Minivel, amely hosszú éveken át domináns szereplője volt a sivatagi versenyzés autós kategóriájának. Al-Attijah ugyan idén januárban még meg tudta kergetni Stephane Peterhanselt, a Peugeot Dakar-királyát, azóta viszont egyre inkább körvonalazódik: a közel tízéves konstrukción alapuló All4Racing már nem tudja tartani a lépést Peugeot-val és a Toyotával, így hiába tudják kötelékükben többek között Mikko Hirvonent és az Al-Attijah babérjaira pályázó másik száguldó közel-keletit, Yazeed Al-Radzsit, legfeljebb a lepattanókra játszhatnak a januári derbin. Ezzel tisztában van a gárda Világkupa-menője, az idei sorozatot a 2. helyen befejező Vlagyimir Vasziljev is. Olyannyira, hogy a formula.hu megbízható forrásai szerint az orosz pilóta – aki mindenképpen jó eredménnyel szeretne kedvezni bőkezű olajipari főszponzorának - nem is a Dakar-ralira, hanem az azzal egyidőben, a klasszikus afrikai útvonalon immáron kilencedik alkalommal megrendezésre kerülő Africa Race-re adta le a nevezését, mert úgy véli, hogy ott nagyobb esélye van a győzelem megszerzésére.

Vasziljev kedvéért (no, és persze a szponzoraitól érkezett dollárkötegekért) az X-Raid Mini követi a kamionos sztáregylet, a Kamaz példáját és két kontingensre oszlik, hogy mindkét év eleji derbin képviseltesse magát. A formula.hu nem megerősített információi szerint az orosz mellett más Mini-pilóták is kedvet kaptak ahhoz, hogy Dél-Amerika helyett Afrikában versenyezzenek, ez pedig mindenképpen kedvező hatással lehet a sokáig csak „ellen-Dakarként” emlegetett Africa Race-re is. A lépés bevonzhat másokat, amire egyébként máris van bizonyíték: Nasszer Al-Attijah például benevezte a testvérét, a szintén terepralizó Khalifa Al-Attijah-t, aki így egy összkerekes Toyota Hilux Overdrive-val próbálhatja meg borzolni a minisek idegeit az Africa Race-en. Noha Khalifa mostanáig nem produkált olyan eredményeket, mint a testvére, még az is előfordulhat, hogy Dél-Amerikában és Afrikában is Al-Attijah-nak hívják majd a győztest. „Nem lenne rossz, ugye?” –mondta a formula.hu ezzel kapcsolatos felvetésére egy huncut kacsintás kíséretében Nasszer. Azt pedig tudjuk jól, hogy ez mit jelent a sportlövészetben olimpiai ezüstérmes pilóta értelmezésében…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: