Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. szeptember 23. vasárnap
SimTech

Magyar diákok a vezető üzemanyag-hatékonysági versenyén

A Shell Eco-marathont a Make the Future fesztivál keretében rendezik meg jövő héten, július 5-8. között a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Parkban. Idén a szervezők 24 országból több mint 143 olyan csapatot várnak, akik Európából és azon túlról érkeznek, hogy elhivatottan keressék az innovatív mobilitási megoldásokat. A győri SZEnergy, a kecskeméti Kandó Electric és a debreceni DE MK Team már az utolsó simításokat végzi autóján mielőtt Londonba utazik vasárnap.

A 34. Shell Eco-marathon célja, hogy folyamatosan feszegesse a technológiai határokat, és arra inspirálja a fiatalokat, hogy a jövő vezető tudósai és mérnökei legyenek – mindezt úgy, hogy egy különleges feladat elé állítja őket, amelynek keretében a diákok megtervezik, megépítik saját ultra energiahatékony járművüket. A verseny célja, hogy kiderüljön, melyik csapat autója tudja a legnagyobb távot megtenni a legkevesebb energiával. A jelenlegi legjobb eredmény 3 771 km/l – ami olyan mintha a London-Helsinki távolságot tennénk meg oda-vissza csupán egyetlen liter üzemanyaggal.

2018-ban a londoni Shell Eco-marathon pálya is megújult. A verseny változatlanul egy utcai pályán lesz, amelyet a Shell szakemberei azzal a szándékkal terveztek, hogy a diákokkal együtt olyan jövőbeli technológiákat és okos megoldásokat fejlesszenek, amelyek majd a hétköznapi közlekedésre is nagy hatással lesznek. Sőt, a diákoknak egy új kihívással is szembe kell nézniük, mégpedig, hogy hogyan spórolhatnak az energiával, miközben tartják az előírt 25 km/h sebességet a még rövidebb pályán, ahol két 180°-os kanyart is be kell venniük, amihez a sebességüket is le kell csökkenteniük.

SZEnergy Team_2018

Idén Magyarországról három diákcsapat, a győri Széchenyi István Egyetem, a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola és a Debreceni Egyetem Műszaki Karának csapata is részt vesz a megmérettetésen és elutazik Londonba, hogy a legjobbakkal együtt versenyezzenek és megmutassák a járműépítő képességüket.

“A verseny fennállása óta arra törekszünk, hogy felkeltsük a diákok kíváncsiságát, és arra bátorítsuk őket, hogy a jövő mobilitásával kapcsolatos ötleteiken dolgozzanak – mondta Bujdosó Andrea, a Shell Hungary Igazgatóságának elnöke. A Shell Eco-marathonon a diákok több tudományos területet is érintő csapatokban dolgoznak, ahol lehetőségük van a tanultak átültetésére a gyakorlatba, kezdve a gépészmérnöki, gépjárműtechnikai ismeretektől egészen a formatervezésig és az üzleti menedzsmentig. Emellett a verseny lehetőséget ad a diákoknak, hogy a problémamegoldási képességüket és a rugalmasságukat fejlesszék, miközben határidőre és megadott költségkerettel dolgoznak. Ez egy olyan különleges tapasztalat a diákok számára, ami nemcsak a karrierjüket támogatja a jövőben, de egyben nyitottá teszi őket az innovációkkal kapcsolatban és segíti a praktikus gondolkodást.”

A győri SZEnergy csapat az egyik legtehetségesebb a magyar csapatok közül, és már több mint 10 éve vesz részt a versenyen. Járművükkel mindig megpróbálnak kitűnni a versenytársaik közül, ezért saját motorvezérlést, akkumulátor csomagot és akkumulátor menedzsment rendszert terveztek. Az idei verseny fordulópont lesz a csapat életében és a terveikben, hiszen több olyan fejlesztést is tesztelhetnek, ami kulcsfontosságú lesz az új autó esetében. A fejlesztéseik között van az új futómű, az új speciális lengéscsillapítók, amelyeket egy nemrégiben kidolgozott algoritmus alapján fejlesztettek az alumínium vázhoz. Emellett a csapat új kormányművet tervezett, amelyet 3D nyomtatóval nyomtattak ki. Az egyedileg kifejlesztett telemetriai rendszerükkel mindig elnyerik a Shell Eco-marathon technikai csapatának az elismerését. Ez a fejlesztés több mint 80 paraméter megfigyelését teszi lehetővé, amelyekhez a jármű beállításait tudják igazítani.

Pusztai Zoltán csapatvezető szerint a verseny mindig szoros a városi koncepció kategóriában, és csak a helyszínen látják meg az esélyeiket, aszerint, hogy a többi csapat mivel készült. „Természetesen az a célunk, hogy megdöntsük a rekordunkat, de nagyon kíváncsiak vagyunk, hogyan szerepelnek majd a fejlesztéseink élesben a pályán. Különösen azért, mert ezeket szeretnénk felhasználni a jövő évben épülő új autónkban” – tette hozzá a csapatvezető. Azonban az ambícióik itt nem érnek véget. A diákokat a szervezők folyamatosan bátorítják, hogy minél innovatívabb és jövőbemutatóbb megoldásokkal álljanak elő. A SZEnergynek nagy tervei vannak, hogy a közeljövőben megépítsék a saját energiahatékony önvezető autójukat. 

Kando Electric team_2018 (2)

Az egyetlen magyar középiskolás csapatként a Kandó Kálmán Szakiskola és Szakközépiskola csapata indul a Shell Eco-marathonon. Az iskola diákjai már évek óta megmérettetik magukat a nemzetközi mezőnyben, és az általuk épített és fejlesztett hiperhatékony elektromos járművükkel évről-évre szépen teljesítenek, és a középmezőnyben végeznek. A tavalyi verseny után a csapatnak új felállásban kellett folytatnia a versenyre való készülést, hiszen régi csapattagok közül sokan végeztek tanulmányaikkal. Két új pilóta is helyet kapott a csapatban annak érdekében, hogy Londonban mindenre fel legyenek készülve. A diákok a tanult szakmának megfelelően csapatmunkában működnek együtt, a gépészek és mechatronikusok az autó mechanikáját, az elektronikai-technikus és informatikus tanulók az autó vezérlésén dolgoznak.

Idén a jármű teljesen új motorvezérlést kapott, amit a diákok egyedileg fejlesztettek ki. Két motorvezérlést is tesztelnek, és a jobb beállítást fogják használni a versenyen. Emellett a tavalyi versenyen megsérült karosszéria is javításra szorult. „Nagyon büszke vagyok a Kandós diákokra, akik szabadidejükben, szünetben és hétvégén is örömmel vállalták a plusz munkát. Már most rengeteget tanultak, hamarosan pedig a versenyen bizonyíthatják be, hogy a járművünk az európai mezőnyben is megállja a helyét” – mondta Borsodi István, felkészítő tanár és csapatvezető.

A debreceni csapat két éve indult először a versenyen, akkor még csak tapasztalatszerzés céljából. Már a tavalyi versenyen is teljesen saját vezérléssel futottak, az idei versenyre pedig új elektronikai vezérlést tervezett a csapat annak érdekében, hogy még több energiát spórolhassanak. Ezt kiegészítették még egy új National Instruments eszközön alapuló mérőrendszerrel is, ami szintén a még hatékonyabb energiafelhasználást segíti. A járműtervezésben és építésben 17 diák vesz a részt, köztük gépészmérnökök, mechatronikai mérnökök, és gazdasági informatikusok is találhatók. A londoni versenyre két új pilótával utaznak, akik az új pályán próbálhatják ki először a legfrissebb fejlesztéseket.

DE MK Team_2018

„A legjobb eredményünk eddig 102,8 km/kWh, amit reményeink szerint az új vezérléssel túl tudunk szárnyalni az idei versenyen. A fejlesztések mellett megpróbáltunk minél több első éves diákot bevonni a munkába, hogy ők is megismerjék a járművet, a versenyt és a jövőben már ők vigyék tovább a csapat hírét” – fogalmazott Magyari Attila, a DE MK Team csapatvezetője.

A Make the Future, ahol a Shell Eco-marathont megrendezik, egy új fesztivál ingyenes koncertekkel, street fooddal, játékokkal, izgalmas tudományos bemutatókkal, panelbeszélgetésekkel és a legújabb VR, AI és AR fejlesztésekkel. Az esemény emellett olyan platformot biztosít a tudományos és mérnöki területen dolgozók következő generációja számára, amely lehetővé teszi az ötletek megvalósulását, és hogy mindenki élőben próbálhassa ki a legújabb ötleteket.

Még több információ a Shell Eco-marathonról a weboldalon, a Facebook és Twitter oldalon érhető el. A Make the Future Live-ról még többet a www.shell.co.uk/makethefuturelive weboldalon lehet megtudni. 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?