DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Retro

Retro – Káosz a rajtnál, hajsza a végén

Schumacher és Barrichello rögtön a rajtnál ütközött 1997-ben Argentínában. Jacques Villeneuve-nek azonban így sem volt könnyű dolga: az utolsó tíz körben a másik ferraris, Eddie Irvine helyezett rá nyomást, akinek aztán a dobogóra kihelyezett zászlóval gyűlt meg a baja.

Ezen a napon, 1997. április 13-án tartották az utolsó előtti Formula-1-es Argentin Nagydíjat, a szezon harmadik versenyét. David Coulthard és Jacques Villeneuve nyert egyet-egyet, mindketten 10 ponttal rendelkeztek a bajnoki pontversenyben. A Williams tempója Buenos Airesben is domináns volt, Villeneuve zsinórban harmadszor megszerezte a pole-pozíciót csapattársa, Heinz-Harald Frentzen előtt. Olivier Panis harmadik lett az abban a szezonban remekül teljesítő Prosttal, Michel Schumacher és Rubens Barrichello előtt.

A mezőny legfeltűnőbb autója a Tyrrell volt, amely ezen a versenyen kapta meg az autó oldalából kiálló, kereszt alakú tartóelemre erősített kis légterelőit: emiatt érdemelte ki az X-szárnyú becenevet. Jos Verstappen és Mika Salo azonban eredmény terén nem alkotott maradandót hétvégén, az utolsó harmadba kvalifikáltak, és pontot sem szereztek Argentínában.



Nem alakult simán a verseny rajtja. Schumacher majdnem ütközött Panisszal, a franciának fel kellett adnia néhány helyet, hogy elkerülje a kontaktot. A ferraris német, aki az első két nagydíjról egy második és egy ötödik hellyel rendelkezett, nem is jutott túl az első kanyaron: hátulról eltalálta Barrichello Stewartját, versenye máris véget ért. („Nem volt semmiféle koccanás, semmiféle elefántpuszi, legalábbis egyelőre – kivéve itt”, juthat eszükbe a régi F1-es közvetítések kedvelőinek.) Barrichello szárnycserével megúszta, de a kavalkádba a hátrébb érkező versenyzők közül többen belekeveredtek, Coulthard szintén nem fejezte be az első kört.

A versenyirányítás be is küldte a biztonsági autót, amely néhány körig vezette fel a mezőnyt, az élen Villeneuve-vel, Frentzennel és Panisszal. A két rivális nem maradt sokáig a kanadai nyomában: Frentzen gázadási probléma miatt már a 6. körben kiesett, a Williams új igazolása egyetlen pontot sem szerzett az első három nagydíjon (a következőt, Imolában majd megnyerte). A 18. körben hasonló okból Panis futama is véget ért.

Habár a mögüle induló négy versenyző mindegyike kihullott, beleértve a futam során kieső Barrichellót is, a végére Villeneuve kapott egy új ellenfelet: a hetedikként startoló Eddie Irvine érkezett meg rá a Ferrarival, aki Frentzenhez hasonlóan kritikákat kapott az első versenyek alapján elmaradó eredményei miatt. Ezúttal Irvine, aki két kiállással abszolválta a versenyt a bokszban háromszor járó Villeneuve-vel szemben, alaposan kitett magáért.

A párost az utolsó 10 körben egyszer sem választotta el egy másodpercnél nagyobb különbség. Villeneuve elfékezte az utolsó kanyart, de Irvine nem tudott lecsapni a lehetőségre, végül 0,979 másodperccel maradt le a győzelemről a leintésnél. 20 pontjával a Williams pilótája immár magasan vezette a bajnokságot, a második helyezett Coulthard és Berger csupán 10-zel rendelkezett.

Ralf Schumacher lett a harmadik, habár a futam során ütközött jordanes csapattársával, Giancarlo Fisichellával. Johnny Herbert (Sauber), Mika Hakkinen (McLaren) és Gerhard Berger (Benetton) révén minden pontot különböző csapat versenyzője szerzett.

Irvine-hoz fűződik egy kisebb balhé a futamot követően. A magát írnek valló, de brit színekben versenyző pilóta fölé a dobogón Írország zászlóját lógatták, ami feldühítette a britpárti lojalistákat: Irvine szüleinek házát is támadás érte. A pályafutása harmadik dobogóját jegyző pilóta azt kérte, legközelebb, ha dobogóra áll, használjanak fehér zászlót lóherével, de az FIA ezt megtagadta tőle. A későbbiekben az Egyesült Királyság lobogóját függesztették ki, ha Irvine pódiumra állt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: