Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. február 23. péntek
Retro

Retro – A 80 éves sebességrekord, amely csak tavaly dőlt meg

1938 januárjában a futurisztikus Mercedes 432,7 km/h-s sebességgel száguldott a német autópályán – 2017-ig, a Koenigsegg rekordkísérletéig tartott, hogy ezt bárki túlszárnyalja.

Novemberben az autós hírek élére került a Koenigsegg Agera RS: az autó sebességrekordot döntött Nevadában, 444,6 km/h-ra gyorsult, ezzel lepipálta a Bugatti Veyront a leggyorsabb közúti autóként. Ugyanezen a napon, november 4-én négy másik rekord is megdőlt, melyeket kevesebbet emlegettek. Ezek közé tartozik az egy kilométeres átlagsebesség: a Koenigsegg – miután már felgyorsult a maximumra – 445,54 km/h-val haladt egy ezer méteres útszakaszon. Ez a rekord érdekes most számunkra.

Nehéz elhinni, de a svéd hiperautómárka tavaly egy olyan csúcsot adott át a múltnak, amely közel 80 éven keresztül állt fenn – a kerek évforduló ma esedékes, mivel az esemény 1938. január 28-ra datálódik. A helyszín a náci Németország, melynek két gyártója, a Mercedes és Auto Union nemcsak a versenypályán, hanem a rekorddöntésekben is heves csatát vívtak egymással.

Előző év októberében az Auto Union került előbbre, a Mercedes pedig januárra tervezte a nagy visszavágást. A rekordkísérletre a W125-öt használták, a nemzetközi színtéren domináns Ezüstnyilat, mellyel Rudolf Caracciola, Manfred von Brauchitsch, valamint Hermann Lang az Európa-bajnokság első három helyét kisajátították. A két változatnak azonban valójában csak az alváza egyezett meg: azon felül mindent módosítottak, hogy egyetlen célra, azaz a minél nagyobb egyenesbeli végsebesség elérésére tegyék alkalmassá.

A W125 repülőgyárak mérnökeinek segítségével futurisztikus karosszériát kapott, amely lefedte a kerekeket és ellaposodó farokban végződött – évtizedekkel később, szélcsatornában végzett mérésekkel kimutatták, hogy az autó légellenállási együtthatója mindössze 0,157. A kísérlet mozgatója persze a minél erősebb motor volt: az 5,6 literes erőforrás 60 fokot bezáró 12 hengeres kialakítást kapott, így 765 lóerő leadására volt képes. Ez 29-cel több, mint a versenyverzió teljesítménye – utóbbiba tömege miatt sosem kerülhetett át a motor. Az erőforrás hűtését jéggel oldották meg: az autó elejében levő tartályba közel 100 kilogramm jeget és kis mennyiségű vizet helyeztek.

Január 28-a reggelén Caracciola ült az erőtől duzzadó autóba, a kísérlethez ideális közúti szakaszon, a Frankfurt és Darmstadt közötti autópályán. A német ász előbb felgyorsult az autó csúcssebességére, majd teljesítményét egy kilométeren és egy mérföldön is lemérték, a szabályoknak megfelelően mindkét irányba (a Koenigsegg 2017-es rekordja is így született). A W125 egy kilométeren 432,7 km/h, egy mérföldön 432,4 km/h átlagsebességet produkált.

A W125 nagydíjverziója

A teljes történethez hozzátartozik, hogy aznap az Auto Union is a helyszínre elutazott, hogy az azonos körülményeket kihasználva tegyék tiszavirágéletűvé a Mercedes rekordját. Bernd Rosemeyer gratulált Caracciolának, majd autójába ült – honfitársa figyelmeztette a széllökésekre. Néhány órával a Mercedes nekifutása után Rosemeyer is elindult, és soha nem tért vissza. Autóját 400 km/h-s tempónál felborította a szél, az Auto Union pedig darabjaira szakadt.

A tragikus baleset miatt 1938. január 28-ra inkább fekete napként, mint a Mercedes csúcsdöntéseként emlékszünk – ugyanakkor Rosemeyer halála is közrejátszott abban, hogy a rekordkönyvek ide vonatkozó bejegyzése néhány hónap híján 80 évig nem változott.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?