Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. április 22. vasárnap
Retro

Gyengébb csapatok kiváló autói I.

A középmezőnybe, netán a sereghajtók közé tartozó istállók is pályára vittek néha egy-egy gyöngyszemet, amivel ugrásszerűen jobban szerepeltek. Ilyen eseteket vettünk szemügyre.

Évekig a mezőny második felében sínylődik egy csapat, netán még a futamra való kvalifikálás is csak ritkán sikerül, aztán egy csapásra nagyot ugrik előre? Mostanában nehezebb elképzelni, de a korábbi évtizedekben erre jócskán láthattunk példát. Világbajnoki címet ugyan nem nyertek vele az érintettek, de az elért sikerek így is édesek voltak.

1988 – March

A Leyton House-March istálló 1987-ben szállt be (újra) a Formula-1-be, az első évben semmilyen eredményt nem tudtak felmutatni. Az 1988-as autó azonban igazi csoda lett, aerodinamikailag elképesztően jól tervezett, a gyengébb erőforrás ellenére is nagyokat villantó versenygép. A tervezőjét úgy hívták, hogy Adrian Newey, ez volt pályafutása első, saját designja.

Capelli így előzte meg Sennát Portugáliában

 

Ivan Capelli különösen villogott vele, Belgiumban harmadik, Portugáliában (Ayrton Sennát is megelőzve!) második helyen végzett és a győztes Prostot is keményen támadta, pedig emlékezzünk, abban az évben mekkora fölényben volt a McLaren-Honda.

1993 – Ligier

A korábban szebb napokat látott francia istálló az 1980-as években fokozatosan süllyedt egyre lejjebb a mezőnyben, pedig korábban számos futamgyőzelem fűződött az istállóhoz. 1990-ben és 1991-ben nem sikerült pontot sem szerezni, majd a Renault-motor megszerzésével már javult a helyzet, bár először csak néhány egységre futotta. Egy évre rá viszont a karosszéria is ütősebbre sikerült, a Mark Blundell-Martin Brundle duó 23 pontot (köztük három dobogós helyet) gyűjtött össze és összességében az ötödik helyre volt jó a Ligier.

1989 – Minardi

Több tényező szerencsés összeállásának köszönhetően a Minardi 1989-es versenyautója kiemelkedően jól sikerült. A klasszikus olasz kiscsapat több, mint húsz évet húzott le a Formula-1-ben, jó néhány szezonban a pontszerzés valódi reménye nélkül. Ekkor azonban a sereghajtók közül az M189 segítségével a középmezőnybe emelkedett az istálló, tervezője pedig az azóta ismerté vált Aldo Costa. Pierluigi Martini kamatoztatta igazán a gépben rejlő potenciált, háromszor is pontot szerzett, csapattársa, Luiz Perez-Sala szintén egyszer bejutott a legjobb hatba.

Itt vezetett először és utoljára futamon a Minardi

A legemlékezetesebb pillanat azonban, amikor a Portugál Nagydíjon, Estorilban a Minardi állt a mezőny élén! A bokszmunkák után ugyanis még a későbbi győztes, Gerhard Berger is csak Martini mögé tudott visszajönni, így hivatalosan egy kört az olasz vezetett a futamon. Év végén, Ausztráliában a harmadik, 1990 első hétvégéjén, Phoenixben pedig a második helyre kvalifikálta magát Martini, csak néhány század hiányzott ahhoz, hogy a pole-pozícióban lássunk egy Minardit. Az időmérős sikerekben komoly szerepe volt a Pirelli akkori kvalifikációs gumijainak is.

1990 – Tyrrell

A Tyrrell nem volt rossz csapat a ’70-es években, még világbajnoki címeket is nyert. A turbóérában azonban menthetetlenül lemaradtak és sosem sikerült igazán felzárkózniuk már, mielőtt 1998-ban a BAR felvásárolta az anyagi nehézségekkel küzdő istállót. Volt azonban egy kivételesen jól sikerült autójuk egy remek tehetséggel a volán mögött. 1990-ben Jean Alesi több alkalommal is a közvetlen élmezőnyben küzdött.

Sennának Phoenixben is nagyon meg kellett harcolnia Alesivel a győzelemért

A lóerőhátrányban levő V8-as Ford motor gyengébb sebességét kiegyenlítette a kitűnően sikerült karosszéria. Aerodinamikailag kiemelkedően hatékonynak bizonyult a több újítást is tartalmazó autó, köztük a magasított orrkúpot, amit a következő években lassacskán mindenki átvett. Alesi Phoenixben és Monacóban is kis különbséggel Senna mögött a második helyen végzett. A fiatal pilóta kockáztatós vezetési stílusa miatt jócskán követett el hibákat, így végül csak 13 pontot szerzett a csapat, de sokkal több is lehetett volna, technikai vagy vezetői hibák miatt még közel ugyanennyit bukott el a Tyrrell.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?