Steward
Admin
Retro

Nem sokra ment a győzelmi korszak után a Honda

1987 és 1991 között a Honda öt szezonon át előbb a Williams, majd a McLaren autóiban bizonyult verhetetlennek. Kétszer is visszatértek azóta, de igazából nem váltották meg a világot egyik esetben sem.

1986-1987-ben a Williams-Honda, majd a következő négy szezonban a McLaren-Honda volt szinte legyőzhetetlen a Formula-1-ben. Az 1992-es kissé gyengébb szezont követően a japán vállalat hivatalosan kivonult a száguldó cirkuszból, igaz, egyik leányvállalata, a Mugen-Honda azért továbbra is szállított erőforrásokat kisebb csapatoknak. Nem is voltak ezek rossz motorok eleinte a Footwork, majd a Lotus, a Ligier (később Prost), majd a Jordan számára. 1999-ben például Heinz-Harald Frentzen egy Jordan Mugen-Hondával az utolsóelőtti futamig harcban volt a világbajnoki címért is.

Hivatalosan 2000-ben tért vissza a Honda a BAR és a Jordan istálló motorszállítójaként. A BAR érte el a jobb eredményt 20 pontjával, de a Jordannel Frentzen állhatott kétszer dobogóra. A motor közepesen gyors, de elég megbízhatatlan volt. Szinte semmi javulást nem láthattunk a következő évben sem, a BAR 17 egységet gyűjtött, a Jordan 19-et, ismét csak két dobogós hely sikerült Villeneuve révén, ráadásul a második félévben a négy autó összeadva is csak ötször ért célba pontszerző helyen.

A BAR az előző évhez képest sokkal jobb lett 2000-re a Hondával

Egyre lejjebb csúsztak az erősorrendben, 2002-ben már csak 9, illetve 7 pontocska a termés a két istállónál, úgy tűnt, nincs megállás a lejtőn, rengeteg feladott verseny és tempóbeli visszaesés volt megfigyelhető. A következő évad némi fellendülést hozott, 26 egység a BAR neve mellett, a Honda már csak erre az istállóra összpontosított ettől az évtől. Az igazi áttörést 2004 jelentette, a BAR-Honda egy kifejezetten megbízható és gyors autóval állt elő.

Jenson Button kiugrásának évada lett ez, kilenc alkalommal állt dobogóra, a verhetetlen Ferrari mögött egyértelműen a második legjobb istálló lett a BAR, 119 egységgel a tarsolyban. A folytatás teljesen másképp alakult, az utolsó V10-es szezonban a 119-ből 38 lett, mindössze két dobogó, ráadásul a San Marinói Nagydíjon az FIA felfedezett egy rejtett plusz üzemanyagtartályt az autóban, ami teljesen szabályellenes volt, így kizárás és kétfutamos eltiltás következett.

Bármilyen hihetetlen, de a hetedik szezonig kellett várni az első győzelemre, 2006-ban a kaotikus, félig esős Magyar Nagydíjon Button győzelemre vezette az akkor már csak Honda néven induló gyári istállót. 86 megszerzett egység, negyedik hely, stabil teljesítmény. Egy évre rá azonban nagyot bukott a japán istálló. A 13. futamon még csak egy pontja volt a csapatnak, amit végül Button hatra növelt az év végéig (Barrichello egyet sem szerzett!), de a vezethetetlen autó az addigi leggyengébb eresztése volt a japánoknak.

Az egyetlen tisztán Honda-győzelem 2006-ban

2008 sem sikerült jobban, a hatból ugyan tizennégy lett, de a második félévben egyáltalán nem sikerült a pontszerzés a csapatnak, legtöbbször tízen kívül autózott Button és Barrichello is. A téli szünetben pedig a gazdasági válság miatt teljes meglepetésre a Honda egyik napról a másikra kivonult a Formula-1-ből, miközben készen állt már a jövő évi versenyautó. A mesebeli történet folytatását ismerjük, Ross Brawn megvette 1 euróért a csapatot, a Mercedes támogatását élvezve pedig néhány zseniális tervezési ötletnek köszönhetően Jenson Button megnyerte a világbajnokságot, igaz, ehhez a Hondának hivatalosan semmi köze sem volt. Ez a méreg! (Igaz, ki tudja, hogy Mercedes-motor nélkül is sikerült volna-e a történelmi tett…)

Szép autó, de ez a konstrukció is félresikeredett 2008-ban

2015-től ismét összeállt a McLaren-Honda legendás párosa, de végül csúfos véget ért a történet. Három év szenvedés után siker nélkül válik szét a duó, egyedül a 2016-os szezonban akadt okuk némi örömre, amikor az erőforrás látványosan gyorsabb és megbízhatóbb lett, igaz, a dobogónak ekkor sem kerültek a közelébe. 2017 pedig elképesztő mélypontot hozott, sosem fordult például még olyan elő a McLaren történetében, hogy hét futam után még mindig szerzett pont nélkül álljon a gárda.

2016-ban megindult a McLaren-Honda szekere, de a következő év csúfos bukást hozott

A Honda története a Toro Rosso oldalán folytatódik. Megoszlanak a vélemények a jövőbeli kilátásokról, néhány szakértő úgy véli, hogy a Honda túllendül a nehézségeken, visszatalál a helyes útra és legalább a dobogóig eljuttatja a bikák fiókcsapatát, mások azonban úgy vélik, hogy a Hondának túl nagy falat a V6-os turbómotor a jelenlegi szabályok szerint és képtelen lesz 2020 végéig ütőképes erőforrást gyártani. A korábbi világverő japán gyár pedig, bármilyen hihetetlennek is hangzik, 1992-es kivonulása után (Gerhard Berger megnyerte a Honda búcsúfutamát Ausztráliában) mindössze egy azaz egy futamot tudott megnyerni Jenson Button révén. A kiugróan jó 2004-es szezonon kívül igazából nem tudott nagyot alkotni a Honda. Legalábbis eddig.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?