Steward
Admin
2017. október 21. szombat
Retro

Az F1 legszebben szóló motorjai

2014-től az új motorszabályok miatt a Formula-1-es versenyautók hangereje jelentősen megváltozott, nem előnyére. Ha szereted a szépen szóló, hangos motorokat, itt a helyed, hangerőt fel!

Dan Thorn F1-es szakértő igyekezett a hat legszebben szóló, valaha is használt Formula-1-es motort kiválasztani. Látatlanban is azt mondhatjuk, egészen jó ízlése van az úrnak. Egyben bizonyítékot leltünk arra is, hogy bizony a turbómotor is szólhat szépen, igaz, a válogatás zöme V10-es és V12-es szívómotor.

Honda F1 RA272 1,5L V12 – 1965

Másfél literes, 12 hengeres erőforrás a Hondától, 1965-ös gyártási évvel. Ez talán a legérdekesebb olyan szemszögből, hogy már 52 évvel ezelőtt is egy ilyen csodásan éneklő motort sikerült építeni. Sokan azt gondolják, hogy csak a McLaren használt az F1 történetében V12-es Honda motort 1991-ben és 1992-ben, pedig már a hatvanas években kezdődött, amikor a vállalat bekapcsolódott a száguldó cirkuszba. A motor 230 lóerőt produkált, ami mai szemmel nem hangzik soknak, de több, mint 50 évvel ezelőtt egy ilyen kis motortól ez komoly szám volt. A hangja pedig fülbemászó.

Matra MS11 F1 V12 - 1968

Még mindig a ’60-as években járunk, a Matra az F1-ben és a sportautózásban is jelen volt, előbbinél a Shadow, a Ligier, illetve a Matra saját csapatát látta el motorokkal. Nem csoda, hogy ennek a motornak a hallatán akkoriban beleszerettek az emberek a motorsportba. 1968-ban készült el az erőforrás, amit a Ligier egészen 1982-ig használt, közben természetesen folyamatosan kisebb fejlesztéseken esett át.

Lamborghini V12 (1989-1993)

A Lamborghini sosem tudott igazán kiteljesedni, de élmény volt hallgatni a motorhangot

1989-ben jelent meg először a Larrousse csapat partnereként, 1993-ig volt jelen a vállalat az F1-ben. Általában a mezőny hátsóbb részéből találtak maguknak csapatokat, akiket elláthattak motorokkal, 1991-ben egy évig saját istállóval is próbálkoztak, mérsékelt sikerrel. Lamborghini motorokat használt többek között még a Minardi és a Lotus is, de egyetlen dobogós helyre futotta csak erejükből, a motorerő még rendben volt, a megbízhatóság azonban nem igazán. 1993 végén kis híja volt, hogy a McLaren nem a Lamborghinivel kötött motorszállítói szerződést a következő évre, de végül a Peugeot lett a befutó, a Lamborghini pedig év végén teljesen ki is szállt az F1-ből. Pedig Ayrton Senna is tesztelte a Lambo-motoros McLarent Estorilban és szorgalmazta, hogy ezt a motort válasszák, végül Ron Dennis a franciákkal kötött szerződést. A Lambo-motorok hangja a Ferrariéval vetekedett abban az időben.

Benetton B186 BMW F1 Turbo (1986)

Egy turbómotor is kiérdemelte a kitüntető címet és bekerült a kiválasztottak közé. A turbókorszak legerősebb erőforrása volt ebben az évben a BMW, elképesztő, 1350 lóerős teljesítményével. A kvalifikáción a hírek szerint akár 1500 lóerőre is fel lehetett tornászni. A BMW 1000 lóerő felett már nem tudta pontosan mérni a próbapadon a motor teljesítményét, így a többi csak megközelítő érték, de biztosan a közelében jártak. Ez a turbómotor kiválóan szól, a legnagyobb gond az volt vele, hogy gyorsasága mellett sajnos rendkívül megbízhatatlan volt. Gerhard Berger azért így is győzni tudott vele Mexikóban. Ebben az időszakban olyan erősek voltak a motorok, hogy a versenyzők elmondása szerint akár hatos sebességi fokozatban is kipörögtek a kerekek.

Ferrari V12 3,0L (1989-1995)

Sokak kedvence, a Ferrari V12-es szívómotorja, ami talán a legszebben szóló erőforrás volt abban az időszakban. A V12-es motorok hátránya volt, hogy a 8 és 10 hengeresekhez képest többet fogyasztottak és jobban rezonáltak, emiatt kiszámíthatatlanabb volt a megbízhatóságuk. 1989 és 1995 között használta a Ferrari a 12-hengerest, számos futamgyőzelmet arattak, de a világbajnoki címre egyedül 1990-ben volt esélyük Alain Prosttal. Az 1995-ös motor pörgött a legnagyobb fordulatszámon, de a többségnek az 1991-es modell hangja jobban tetszik.

Honda V10 (2004)

Előbb a BAR istálló partnereként, majd gyári csapattal (felvásárlás után) tért vissza a Honda a Formula-1-be az 1992-es kiszállás után. 2004-ben már jó ideje 10-hengeres erőforrással próbálkoztak, ami ekkor már hasonlóan szólt, mint 10-12 évvel korábban a 12-hengeresek. Erre az évre a Honda 900 lóerő fölé tornászta a motor teljesítményét, ami 19 ezres fordulaton is pörgött. Futamot ugyan csak egyszer nyert, 2006-ban, Magyarországon, de 2004-ben számtalan dobogós helyet gyűjtött vele Button és Sato.

Nektek melyik motorhang a kedvencetek és mit látnátok még szívesen a listán?

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?