DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Retro

Retro - Nigel Mansell, a híres vörös ötös

Nigel Mansellnek, a Formula-1 1992-es világbajnokának rendkívül rögös útja volt, amíg megnyerte a világbajnoki címet. Videós és képes összeállításunk köszönti Mansellt a születésnapján.

Mansell idolja Jim Clark volt, az ő hatására határozta el, hogy autóversenyző lesz. Eleinte csak gokarttal versenyzett, majd mérnöki diplomája megszerzése után szinte minden pénzüket arra tették félre feleségével, hogy a brit oroszlán vehessen egy Formula-Ford versenyautót. 1976 és 1979 között folyamatos lóerőhátrányban vette fel kiválóan a versenyt riválisaival, időnként futamot is nyerve, például a Formula-3-ban. Fel is hívta ezzel Colin Chapman figyelmét, a Lotus legendás csapatfőnöke előbb tesztelni, majd tesztpilótának hívta Nigelt.

A fiatal Mansell a Lotusnál pályafutása kezdetén


1980-ban még csak három futamon, 1981 és ’84 között viszont négy teljes szezonon át indult a Lotus versenyzőjeként a Formula-1-ben, érezhető volt, hogy tehetséges és szívós, de néhány dobogós helynél tovább nem jutott. Jött a komoly lehetőség, 1985-ben a Williams istálló szerződtette. Az évad eleje nem sikerült túl jól, Mansell csapattársa, Keke Rosberg árnyékában maradt, ám az év végén eljött végre az áttörés, Brands Hatchben és Kyalamiban is futamgyőzelmet aratott, év végén a 6. pozíciót csípte meg.

1986-ban a világbajnokság egyik nagy esélyesévé lépett elő, fő riválisa frissen leigazolt csapattársa, Nelson Piquet lett. Hármas versenyfutás következett Piquet, Mansell és Alain Prost között. Az utolsó futam előtt is Mansell vezette a világbajnokságot, ám az Ausztrál Nagydíj óriási drámát hozott számára. A világbajnoki címhez elegendő harmadik helyen futott, amikor a hőségben kopott bal hátsó gumija egyik pillanatról a másikra látványos durrdefekttel megadta magát. Nigel óriási reflexszel megmentette magát egy óriási bukástól, ám a cím odalett, Prost mögött csak a második helyen végzett.

1987-ben a McLaren gyenge évet produkált, a Williams-Honda talán még nagyobb fölényben volt, Mansell és Piquet harcoltak a világbajnoki címért. Mansellnek ismét pechje volt, ebből az egyik legfájóbb éppen a Magyar Nagydíjon történt, amikor is magabiztos vezetésnél néhány körrel a vége előtt jobb hátsó kerekéről leesett a rögzítő csavar, a brit pedig fel kellett, hogy adja a versenyt, így éppen nagy riválisa, Piquet ölébe hullott a győzelem. A Japán Nagydíj előtt Piquet stabilan vezette a pontversenyt, amikor a szabadedzésen Mansell súlyos balesetet szenvedett, aminek során csigolyáját törte, nem állhatott rajthoz az utolsó két futamon, Piquet így ismét Mansell előtt végzett.

A gyenge 1988-as Williams-Judd nem hozta meg Nigel kedvét a folytatáshoz, így már év közben aláírta szerződését a Ferrarihoz a következő két évre. A lépten-nyomon lerobbanó Judd motor mellett Mansellt még egy bárányhimlő is gyötörte, ami miatt két versenyt kihagyni kényszerült. Ekkoriban már rengeteg rajongót szerzett Nigel, nem volt ez másképp Magyarországon sem, hazánkban abban az időszakban a legnépszerűbb pilóta volt Mansell, aki rendre a Magyar Nagydíj megrendezésének idején ünnepelte születésnapját, egyik évben például a magyar rajongók egy lovat ajándékoztak kedvencüknek. (A lovat Mansell eladta és árát jótékony célra fordította Magyarországon.)

1989-ben és 1990-ben is gyors autóval rendelkezett a Ferrari, de a megbízhatósággal többször gondok adódtak. Nigel így is megnyert három versenyt, második ferraris évében viszont egyértelműen Alain Prost mögé szorult, aki a világbajnoki címért is harcban volt. Az év közepén, a Brit Nagydíjon történt kiesése után bejelentette visszavonulását, év végén viszont Frank Williamsnek sikerült rábeszélnie Mansellt, hogy ne hagyja abba, hanem szerződjön vissza korábbi sikerei színhelyére.

1989 egyébként is nagyon kalandos év volt Nigel pályafutásában, két versenyről is kizárták fekete zászlóval, a portugál balhé után pedig el is tiltották egy futamra. Montrealban a piros lámpát nézték el Alessandro Nanninivel a bokszkijáratnál, míg Estorilban tolatott a bokszutcában, ami abszolút tilos. Emellett azonban csodálatos győzelmeket is aratott Brazíliában és Magyarországon, utóbbit a 12. rajtkockából nyerte meg, sokak szerint élete legjobb futamán. De emlékezetesre sikeredett a Francia és Brit Nagydíjon nyújtott teljesítménye is, előbbin a bokszból rajtolva lett második, utóbbin egy defekt ellenére végzett ugyanilyen előkelő helyen.

Nigel Mansell élete egyik legcsodálatosabb győzelme 1989. Hungaroring

1990-ben már lerakta a siker alapjait a Williams csapatfőnöke, leszerződtette ugyanis az aerodinamikáért felelős főmérnöknek az akkor még szinte ismeretlen Adrian Newey-t, akit azóta már nagyon is ismerünk sikerei miatt. 1991-ben is a pályák többségén már a Williams-Renault volt a leggyorsabb versenyautó a mezőnyben, ám a McLaren-Hondához képest még rengetegszer hibásodott meg. Itt is része volt egy fekete zászlós kizárásban egy bokszutcai vétség miatt, ezúttal azonban nem az ő hibájából, a csapat rögzítette rosszul az egyik hátsó kerekét, ami elgurult, a szerelést pedig ezután tiltott helyen végezték el.

Nagyon emlékezetes momentum volt, amikor Kanadában, nagyjából egy perces előnnyel vezetve Nelson Piquet előtt kezdte meg az utolsó kört, örömében folyamatosan integetett a közönségnek és eközben (a hírek szerint) meglökte azt a vészleállító gombot a könyökével, ami áramtalanította a motort, így kiesett. A peches futamok és az év eleji autógondok (Senna az első három versenyt zsinórban megnyerte, míg Mansell technikai hiba miatt kiesett) ellenére végig versenyben maradt a világbajnoki címért, de Senna végül behúzta.

Egy másik híres jelenet, Mansell a bokszba szállítja a rivális Sennát

1992-ben szinte tökéletes idényt produkált Nigel, az autó teljesen beérett, a félautomata sebességváltó már megbízhatóan teljesített, a Williams forradalmi újításai miatt pedig elképesztő fölényben telt a szezon. Mansell kilenc futamgyőzelemmel (16 versenyből), 108 megszerzett ponttal lett világbajnok, már Magyarországon bebiztosítatta elsőségét, öt futammal a szezon vége előtt. Év végén bejelentette visszavonulását, helyére Alain Prostot szerződtették.

13 év próbálkozás után végre sikerült, Nigel Mansell 1992-ben a Hungaroringen nyerte meg a világbajnokságot

Nigel nem hagyott fel a versenyzéssel, az amerikai IndyCar sorozatba igazolt a versenyképes Newman-Haas istállóhoz. Mindenki megdöbbenésére már újonc évében megnyerte a bajnoki címet, a közönséget ott is meghódítva. 1994-ben is ott versenyzett, de kevesebb sikerrel, a futamgyőzelem sem jött össze, de közben más dolgok is bejöttek a képbe.

Azért az IndyCar vb-cím sem volt sétagalopp, itt Phoenixben karambolozott óriásit

Sajnálatos módon Ayrton Senna életét vesztette május elsején, Imolában, hatalmas űrt hagyott maga mögött. Mivel a megelőző 2-3 évben a nagy nevek közül rengetegen távoztak a Formula-1-ből (Prost, Mansell, Piquet, Patrese), a Formula-1 vezetősége próbált visszahozni egy igazi húzónevet. Mansell vevő volt erre, az évad során négy versenyre visszatért a Williamshez, az évadzáró, emlékezetes Ausztrál Nagydíjat megnyerte. Ezen futam érdekessége, hogy a modern Formula-1-ben itt volt a „legöregebb” a dobogó. Mansell, Berger és Brundle ugyanis összeadva 111 éves volt ekkor, ebből Mansell vitte a pálmát 41 évével.

Nigel még 1995-ben is próbálkozott, a McLaren-Mercedesszel azonban nem tudott zöld ágra vergődni, így a sikertelen San Marinói és Spanyol Nagydíj után távozott. Még 1996-ban tesztelt a Jordan-Peugeot istállónak, felmerült szerződtetése a következő évre, de végül Nigel elállt tőle. Néhány megjelenése volt a Brit Túraautó Bajnokságban és a Grand Prix Masters sorozatban. Különleges élményben 2010-ben is volt még része, amikor két fiával közösen indult a Le Mans-i 24 órás versenyen, bár sajnos egy baleset miatt nagyon korán kiestek.

Szerethető személyisége, korrektsége és óriási harcossága miatt rengeteg szurkoló szívébe belopta magát Nigel Mansell, aki még a 2000-es évek végén is a legnépszerűbb angol autóversenyző volt a szigetországban (pedig addigra már Hill, Hamilton és Button is sikeressé vált). Augusztus 8-án ünnepli születésnapját, isten éltessen Nigel!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: