Steward
Gobodics Tamás
2017. szeptember 25. hétfő
Retro

Retro – Betiltják a Red Bull fegyverét, Alonso győz

Nem volt eseménytelen az esővel tarkított Brit Nagydíj a 2011-es évben, a hétvégét végigkísérő, szabályok körüli vita azonban legalább akkora figyelmet kapott, mint az aszfaltcsíkon zajló akció.

Befújt diffúzor: ettől a szakkifejezéstől volt hangos a 2011-es Brit Nagydíj, ahol legalább akkora érdeklődés övezte a pályán kívül zajló eseményeket, mint az akciót magát. A szóban forgó trükköt a Red Bull alkalmazta először 2010-es autóján – abban az évben kezdődött az istálló négy szezonon át tartó uralma. Adrian Newey a kipufogókat új helyre, a diffúzor elé helyezte, hogy a kipufogógáz keltette áramlatok növeljék a diffúzor által termelt leszorítóerőt alacsony sebességnél is, amikor a normál diffúzor nem működik.

A Red Bull később a motorbeállítással való trükközéssel tette még hatékonyabbá a befújt diffúzort: a kipufogó akkor is gázt lökött a diffúzorra, mikor a versenyző nem nyomta a gázpedált. A riválisok persze idővel lemásolták a kipufogógázzal hajtott megoldást, majd nagy részük ennek gázadás nélküli verzióját is. Az FIA azonban utóbbit nem nézte jó szemmel. Eredetileg már a Spanyol Nagydíjon betiltották volna, de ezt visszavonták: végül a brit versenytől fogva léptették életbe a tilalmat. Az új szabály kimondta, hogy a teljes gázadás állapotának legfeljebb 10 %-a szimulálható motorbeállításokkal.

Igen ám, csakhogy a Renault – a gázadás nélküli befújt diffúzor terén élen járó Red Bull motorszállítója – azzal érvelt, hogy megbízhatósági problémákat jelent számukra a korlátozás, így a gyártónak 10 helyett 50 %-ot engedélyeztek. A McLaren és Mercedes rögtön tiltakozott, mire a Red Bull a német gyártónak szintén megbízhatósági okokból adott, más jellegű kedvezményre kezdett mutogatni. Az FIA végül szombat reggel, a szabadedzésen szüntette meg a Renault-nak adott kedvezményt.

Vasárnap újból találkoztak a csapatok, hogy a tilalom sorsáról döntsenek. A délelőtti ülésen a Ferrari és Sauber miatt nem sikerült egyezségre jutni: délután végül egyetértés született arról, hogy törlik a gázadás nélküli befújt diffúzorra vonatkozó tilalmat, és visszatérnek a Silverstone előtti állapotra 2011 hátralevő részében. 2012-től fogva már nem volt szabályos a trükkös diffúzor, a kipufogógázzal hajtott megoldást azonban 2013 végéig használták.

Verseny is volt persze Silverstone-ban, ahol az Arena szakaszt másodszor használta a mezőny, és először költözött az új bokszutcába, melyet a Club és Abbey kanyarok közé helyeztek át. Az időmérő az eső elől menekvés jegyében telt, az eláztatott első etap után – melyből Heikki Kovalainen továbbjutott a Lotusszal – a Q2-ben és Q3-ban is cél volt minél előbb gyorskört futni. Végül az eső három perccel a leintés előtt érkezett meg. Dacára a csapatot hátrányosan érintő betiltásnak Mark Webber és Sebastian Vettel az első két rajtkockába kvalifikált a Red Bull-lal, a két Ferrari, Fernando Alonso és Felipe Massa elé.

Mostoha körülmények között indult a futam is július 10-én: a pálya egyik fele nedves, a másik száraz volt. Vettel lerajtolta Webbert, Button Massát, míg a 10. helyről induló Lewis Hamilton, aki a felvezető körön még lecsúszott a pályáról, négyet is előzött. Az intermediate gumikat óvni kellett a túlmelegedéstől a száraz pályaszakaszon, ami az előnyt építő Vettelnek ment a legjobban.

Hátrébb Michael Schumacher ütközött Kamui Kobayashival: szárnycseréje mellett a németnek egy stop-and-go büntetést is le kellett töltenie, amit sok rajongó túl szigorúnak érzett, mivel hasonló esetben áthajtás szokott járni. Valójában a bokszutca rövidsége indokolta az ítéletet. A Force Indiánál bokszkáosz tört ki, mikor megkezdődtek a kerékcserék: Paul di Resta érkezett száraz abroncsokért, a csapat azonban Adrian Sutilt várta, és az ő szettjét készítették elő, így rohanhattak vissza a garázsba. A visszaeső Di Resta aztán Sebastien Buemivel is ütközött, a svájci pedig már nem jutott vissza a bokszutcába széteső kereke miatt.

A második kiállásnál Vettel és Alonso egyszerre érkezett a bokszba, a Red Bull szerelői azonban hibáztak, így a ferrraris átvehette a vezetést, ráadásul a már második helyen járó Hamilton is megelőzte a címvédőt. Eközben a brit csapattársa, Jenson Button rosszul rögzített kerékanya miatt adta fel hazai versenyét, ahol, mint ismert, pályafutása alatt sosem állt dobogóra.

Alonso kényelmesen vezetett, miközben a második Hamiltont üzemanyag-spórolásra szólították fel: így Vettel és Webber is megelőzte, akik között még kiosztásra várt a második hely. A Red Bull felszólította őket, hogy őrizzék a különbséget, de ezzel Webber nem sokat foglalkozott: megpróbálkozott az előzéssel, ám nem járt sikerrel, 0,436 másodperccel futott be csapattársa mögött.

Eközben Alonso 16 másodperc előnnyel szerzett győzelmet: ez volt az egyetlen verseny, melyet 2011-ben meg tudott nyerni. Két oldalról a Red Bullok álltak mellette a dobogón: a szezon során 19-ből 12 nagydíjon győztes istálló kikapott az egyetlen versenyen, ahol nem használhatta fő fegyverét. Forró volt a helyzet Hamilton és az őt utolérő Massa között is: a brazil az utolsó kanyarkombinációban támadt, de összeértek, így Ferrarija kisodródott a pályáról, az aszfaltozott bukótérben szelte át a meghosszabbított célvonalat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?