DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Retro

Három pilóta, akik életük egyetlen kiugró eredményét Monacóban érték el

Monaco különleges pálya, kevésbé kerülnek előtérbe a lóerő-különbségek, a vezetői tudás annál inkább. Így is előfordul időnként, főleg vizes körülmények között, hogy egy-egy kifutott eredmény kevésbé ismert pilótáknak is kijut. Beltoise, Panis, Trulli itt aratták egyetlen győzelmüket.

A Formula-1 hőskorában Louis Chiron, Maurice Trintignant, Richard Attwood, Lucien Bianchi és az endurance-szakágban igencsak ismertté váló Henri Pescarolo egyaránt Monte-Carlóban érték el karrierjük legjobb eredményét, az elmúlt bő negyven évben pedig volt három pilóta, akik F1-es pályafutásuk egyetlen futamgyőzelmét szerezték a Hercegségben.

Jean-Pierre Beltoise számos alkalommal végzett a dobogón Jackie Stewart csapattársaként, de a győzelem mindig elkerülte. 1972-ben azonban vizes pályán kezdték a Monacói Nagydíjat, a körülmények pedig folyamatosan romlottak. Ezen a napon Beltoise egyszerűen elérhetetlen volt, már a rajtnál feljött a negyedik helyről az elsőre, de utána is olyan elképesztő tempóban versenyzett, hogy Ickx is messze mögötte ért célba, de ő legalább körön belül maradt. Minden más vetélytársát lekörözte Beltoise, legszebb eredményét érve el pályafutása során.

Beltoise 1972-ben - érdemes megnézni a biztonsági intézkedések hiányát is


Olivier Panis a 14. rajthelyről tudott győzni Monte-Carlóban, szintén változó körülmények között, ami az időjárást illeti. Mindössze három autó ért célba az ominózus 1996-os versenyen, ám nem kizárólag a szerencsén múlott a francia pilóta győzelme. A verseny előtti bemelegítő edzésen a leggyorsabb volt. A rajttól kezdve folyamatosan előzgette vetélytársait, az autó egyensúlya csodálatos volt, nagyon jókor váltott slick gumikra a száradó pályán, máris negyedik volt. Az első két helyezett Damon Hill és Jean Alesi technikai hiba miatt kiállt előle, Irvine-t pedig szabályosan letolta a pályáról a hajtűben. A végén Coulthard még kicsit szorongatta, de végül Panis megszerezte egyetlen győzelmét, ez egyben a Ligier istálló utolsó futamgyőzelme is volt.

Olivier Panis gyors pilóta volt, de a lábtörése után már sosem lett ugyanaz

A Renault kiváló autót épített 2004-re, de Michael Schumacherrel nem tudtak mit kezdeni a vetélytársak abban a szezonban (az első 13 futamból 12-t megnyert). Jarno Trulli azonban élete formájában érkezett a hercegségbe, megszerezte az első rajtkockát és a futam 77 köréből összesen 72-n át az élen állva megnyerte a futamot, bár az utolsó körökben Jenson Button keményen szorongatta. Az évad további része nem jött össze Trullinak, már az év vége előtt menesztette a Renault. Később a Toyotával még ért el figyelemreméltó eredményeket, de a győzelem sosem jött össze neki sem újra.

Jarno Trullinak is számos dobogója volt, de győzelme csak egy
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: