Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. december 18. hétfő
Retro

Valóban 1997 volt minden idők egyik legjobb F1-es szezonja?

Vérre menő vb-csata, ragyogó ifjoncok, szoros csaták, meglepetés-győztesek: 1997-ben mindez megtörtént, nézzük, mi mi minden is történt pontosan húsz évvel ezelőtt

Jacques Villeneuve az egyik legalulértékeltebb bajnok a sportágban, Michael Schumacher pedig alattomos módszerrel próbálta elorozni tőle a végső győzelmet a jerezi szezonzárón – talán épp ezek a tényezők azok, melyek miatt sokan nem tudjuk helyén kezelni a 1997-es évadot. De mivel a szabályok évek óta stabilak voltak, rettentően szoros volt a küzdelem a 17 futam során – a wtf1 összeállításának segítségével tekintsük át a Williams utolsó bajnoki évadjának legemlékezetesebb mozzanatait!

Egy emlékezetes nyitóverseny

Az időmérő katasztrofális idényt vetített előre: Jacques Villeneuve 1,7 másodperccel múlta felül csapattársát, Michael Schumachernek pedig 2,1 másodpercet adott. A verseny azonban másképp alakult: Eddie Irvine már a rajtnál kavicságyba küldte a kanadait, Johnny Herberttel egyetemben, Frentzen pedig fékhiba miatt zúgott ki az élről. A másik nagy esélyes Schumacher így sem tudott nyerni, hiszen David Coulthard okos stratégiával múlta felül a Ferrari-pilótát.

A bajnokság végig kiélezett maradt

Noha Villeneuve a szezon elején jobban teljesített Schumachernél, a német pedig az évad második felére jött bele, folyamatosan ők váltogatták egymást a tabella élén. Összességében a Williams tűnt erősebb konstrukciónak, a Ferrari viszont minden alkalmat megragadott, amikor a grove-iak gépezetébe homokszem került.

Éledező gumiháború

A Goodyear 1992 óta egyedül látta el az F1-es csapatokat, ebben a szezonban azonban új trónkövetelő tűnt fel a Bridgestone révén. Az élcsapatok maradtak a megszokott úton, öt közép- és kiscsapat viszont – Stewart, Prost, Arrows, Minardi, Lola – bevállalta a japánok termékeit. Mégis, a Prost már az évad elején, az Arrows pedig a Magyar Nagydíjon fenyegette topgárdákat, annak ellenére, hogy az abroncsaik nem bizonyultak túlságosan tartósnak.

Sokkal többen nyerhettek volna futamot

A 17 futamgyőzelmen Jacques Villeneuve (7), Michael Schumacher (5), David Coulhard (2), valamint Heinz-Harald Frentzen, Gerhard Berger és Mika Hakkinen osztozott (1-1), de egy-egy balszerencsés technikai malőr diadaltól fosztotta meg Olivier Panist (Barcelona), Giancarlo Fisichellát (Hockenheim), Damon Hillt (Hungaroring) és Jarno Trullit is (A1 Ring). Eddie Irvine az argentin pálya kacskaringóssága miatt nem talált utat Villeneuve mellett, Jean Alesi pedig egy bokszutcai hiba miatt veszítette el a vezetést Monzában David Coulthard ellenében. Az évad szorosságát jól mutatja, hogy a 19 pontszerő közül 15-en is dobogóra állhattak!

Remek fiatal pilóták feltűnése

Giancarlo Fisichella és Ralf Schumacher is dobogókat szerzett a Jordannel, Jarno Trulli pedig a Prosttal tündökölt Olivier Panis helyén, miután a szezont a Minardival kezdte. De ott volt Alexander Wurz is, a nyurga osztrák, aki Gerhard Bergert helyettesítette, és állt dobogóra Silverstone-ban. Bár az élmezőnyben soha nem tudták megvetni a lábukat hosszabb ideig, a sportág következő évtizedének meghatározó pilótáivá váltak. De nem csak a fiatal versenyzők ragyogtak, hanem egy fiatal csapat is: Jackie Stewart debütáló alakulata már ötödik futamán második helyet szerzett Rubens Barrichello révén.

A McLaren feltámadása

A wokingiak 1993 óta nem nyertek futamot, 1997 azonban minden téren változást hozott számukra: új főszponzorral kezdték a szezont, melyben háromszor is a dobogó tetejére állhattak, három alkalommal pedig az élről voltak kénytelen búcsúzni technikai hiba miatt. A pozitív előjelek után 1998-ban jött az áttörés, mindkét bajnoki cím elhódítása.

Az autók tetszetősek voltak

Csaknem húsz évet kellett várnunk arra, hogy ismét igazi versenygépek körözzenek a pályákon 2017-ben, hiszen akkoriban szezon végén az FIA a kanyarsebesség csökkentése érdekében szűkebbre szabta az autókat, és bevezette a bordázott abroncsokat. Az autók festése is remek hatást keltett a rajtrácson – a Tyrell emlékezetes X-szárnyait kivéve.

Ez volt az utolsó szezon egy igazán semmilyen csapattal

A Lola debütálásra készülő alakulata mindössze néhány edzést ért meg a szezonnyitón, Melbourne-ben: több mint 12 másodperccel maradtak el a pole-időtől, így természetesen nem tudtak kvalifikálni a futamra. Csoda, hogy a katasztrofális kezdés után a Mastercard megvonta a szponzori támogatást, és Brazíliába már el sem utazott a gárda?

Ekkor volt AZ a bizonyos szezonzáró

Minden idők egyik legdrámaibb világbajnoki címről döntő futamát rendezték Jerezben – szinte nincs is olyan F1-es követő ember a világon, aki ne tudná, mi történt ott és akkor a dél-spanyolországi pályán, ezért csak ezt az összefoglalót hagyjuk itt az események felidézése érdekében.


Formula 1 1997 European Grand Prix - Jacques... by leonardo-moncada

A(z egyik) legjobb F1-es játék is ekkor született

A PlayStationre készített Formula 1 97-en egy generáció nőtt fel, mely új fejezetet nyitott a videójátékok történetében: valódi szimulátor-mód, belső nézettel, beállításokkal, törésekkel, bokszkiállásokkal, változó időjárással, sőt, még sisakunkról is letéphettük a fóliát! Mindezt pedig a legendás Murray Walker kommentárja tette felejthetetlenné.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?