Steward
Bognár Viktor
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. december 18. hétfő
Retro

Ha Kínában esik, garantált az izgalom

A sanghaji F1-es futamok 13 éves története alatt négyszer kavarta meg égi áldás az eseményeket - ha igazak az előrejelzések, ezek alapján nem fogunk unatkozni vasárnap.

2006

Az eső már a harmadik Kínai Nagydíjon beleszólt a verseny alakulásába. A Renault már szombattól kezdve dominánsnak tűnt Sanghajban, a Ferrari és Michael Schumacher mégis kiénekelte a sajtot a szájukból. Az első, vizes pályán megtett körök alapján egyértelművé vált, hogy a körülmények a Michelin-abroncsokat használó csapatoknak kedvez a bridgestone-os alakulatok helyett. Ennek megfelelően a két kék-sárga autó diktálta a tempót a futam elején, később azonban Kimi Raikkönen kezdett felzárkózni rájuk. A futam első harmadát követően száradni kezdett az aszfalt, Michael Schumacher pedig folyamatosan kezdte ledolgozni korábban 25 másodpercre rúgó hátrányát.

Az első kiállás-sorozat után Fisichella és Schumacher új intermediate-eket tetetett fel autóira, Alonso azonban csak az első abroncsokat cseréltette ki. A spanyol előnye körök alatt elillant, és némi hezitálás után csapattársa, majd Schumacher is elment mellette. Amikor az élen hajtó páros szárazra cserélte az átmeneti gumikat, a ferraris kihasználta az olasz hideg gumikon való szenvedését, átvette a vezetést, és a győzelemig viharzott. Ez lett a hétszeres világbajnok 91. diadala, egyben az utolsó is pályafutása során.

2007

Egy évvel később az erőviszonyok átalakultak, az abroncsok azonban ismét kulcsszerepet játszottak a futam végkimenetelében. Lewis Hamilton, a McLaren pontversenyt vezető újonca pole-pozícióból indult, és a nedves pálya ellenére semmi sem veszélyeztette győzelmét – csapata stratégáin kívül. Ők ugyanis a végletekig kint tartották pilótájukat használt intereken, de amikor végre behívták, a brit nem tudott befordulni a bokszutcába, és az út elején található kavicságyban ragadt. Kimi Raikkönen köszönte szépen a lehetőséget, győzelmével pedig elérhető közelségbe került a világbajnoki címhez. Ami az egyiknek balszerencse, a másiknak mázli: Sebastian Vettel élete legjobb eredményét érte el negyedik helyével, a Toro Rosso volánja mögött.

2009

A Kínai Nagydíj előtt az eső csonka futamot hozott Sepangban, az időjárás pedig kísértetiesen hasonlított az ott tapasztaltakra Sanghajban is. Bár leállítani nem kellett a versenyt, a biztonsági autó méretes szeletet vágott ki magának a futam idejéből: A versenyen nagyon sok csata zajlott a pozíciókért, a Red Bull pedig először itt mutatta meg igazán erejét Sebastian Vettel győzelme révén, aki egy kisebb szívinfarktust is átélt miután egy safety caros szakasz után a testvércsapat pilótája, Sebastien Buemi belerongyolt az egyenesben.

Formula 1 2009 Chinese Grand Prix from karin on Vimeo.

2010

Ez az év hozta talán minden idők legemlékezetesebb Kínai Nagydíját, hiszen a Ferrari, a Red Bull és a McLaren is esélyes volt a győzelemre. A nagy kavarodásból végül a wokingiak kerültek ki győztesen: Jenson Button szokásához híven kitűnően olvasta a körülményeket, és nyerni tudott Lewis Hamilton előtt. A Ferrari Fernando Alonso rajtkiugrása miatt elveszítette esélyét egy remek eredményre, a Red Bull pedig stratégiai melléfogások áldozata lett. Így „esett”, hogy a harmadik pozíciót a Mercedes németje, Nico Rosberg kaparintotta meg.

F1 2010 - China Highlights from XRobsoNBMX on Vimeo.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?