Steward
Gellérfi-Csizmadia Gergő
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. május 25. csütörtök
Retro

Retro - Bemutatkozik egy F1-es világbajnok

17 éve ezen a napon Ausztrál Nagydíjat rendeztek Melbourne-ben, ahol a szokásos Ferrari egy-kettő mellett meggyőző teljesítményt nyújtott a Williams-BMW is, többek között egy húsz éves ifjonccal, Jenson Buttonnal.

A 2000-es szezon nyitánya a nagy bemutatkozásokról és visszatérésekről szólt: a BMW 1988 óta először tért vissza a Forma-1-be, méghozzá a Williams oldalán. A grove-iak megtartották Ralf Schumachert, Alex Zanarditól viszont fájdalmas búcsút vettek, és lehetőséget adtak Jenson Buttonnak, aki a teszteken felül tudta múlni legnagyobb ellenfelét, a később az F1-től eltávolodó Bruno Junqueirát. De visszatért a Honda is: bár több csapat is a Mugen által fejlesztett erőforrásokat használták az elmúlt évek során, a japánok teljes gyári háttérrel társultak a ’99-ben nulla pontot szerző BAR alakulatához.

Az F1 az előző év végén búcsúzott a mezőny egyik, ha nem a legszimpatikusabb középcsapatától, a Stewart GP-től, méghozzá azért, mert a Ford gyári istállóval mutatkozott be Jaguarként, felvásárolva az alakulatot. Eddie Irvine a Ferraritól érkezett a nagymacskásokhoz, helyet cserélve Rubens Barrichellóval. Csak a McLarennél nem változott semmi, ennek megfelelően pedig Mika Hakkinen és David Coulthard hódította el az első rajtsort a 2000-es év első futamára. Michael Schumacher harmadik helyre kvalifikált, a Williams azonban nem lehetett boldog: Ralf Schumacher a 11., Jenson Button pedig a 21. lett. A briten kívül itt ejtette meg debütálását Nick Heidfeld a Prosttal, valamint Gastón Mazzacane a Minardival.

A rajt dráma nélkül zajlott le, a Jaguar bemutatkozása azonban katasztrofálisra sikerült: Johnny Herbert már az első körben félreállt kuplunghiba miatt, Irvine pedig a falnak csúszó Pedro de la Rosa autóját kikerülve pördült meg, és fullasztotta le motorját. A hatodik körben történt incidens miatt bejött a biztonsági autó, és amikor rendeződtek a sorok, David Coulthard McLarenje szenvedett végzetes műszaki hibát.

Mika Hakkinen magabiztosan tartotta magát az élen, vezetése azonban csak a 18. körig tartott, ugyanis szintén motorhiba miatt kellett félreállnia. A wokingiak joggal verhették fejüket a falba, hiszen egy évvel korábban szintén az első sorból indulhattak autóik, és 21 kört követően már sem Hakkinen, sem pedig Coulthard nem volt versenyben. Michael Schumacherek így nem maradt ellenfele ezen a délutánon: már 16,5 másodperccel vezetett Heinz-Harald Frentzen előtt. A Ferrari agytrösztje, Ross Brawn egy kiállásos stratégiát eszelt ki kerpeni számára, Rubens Barrichello viszont kétszer frissített a futam során, gyorsabb autójával pedig sikerült átugrania a Jordant, első próbálkozásra összehozva a Ferrari egy-kettőt.

A McLarenek kiesése után a Jordannek minden esélye megvolt arra, hogy dobogóra álljanak egyik pilótájukkal, de az Ezüstnyilakhoz hasonlóan néhány körön belül ők is feladták a versenyt: Jarno Trulli a 35. körben motor, Heinz-Harald Frentzen pedig négy körrel később a hidraulika hibája miatt esett el az erős pontszerző helyektől. Így került nyerő helyzetbe a Williams: Ralf Schumacher felzárkózott a harmadik helyre, az újonc Jenson Button pedig már első futamán az egy pontot jelentő hatodik pozíció felé haladt, amikor 11 körrel a leintés előtt őt is motorhiba tette partvonalra.

 

Az utolsó pontszerző hely Ricardo Zontáé lett, egészen addig, amíg a sauberes Mika Salo meg nem előzte. A finn pilóta így is futott célba, ám a versenybíróság kizárta szabálytalan karosszéria miatt, ezért mégis a BAR-Honda pilótájáé lett a hatodik pozíció. Az egy évvel korábban pont nélkül maradó istálló rögtön négy egységet is szerzett ezen a délutánon, hiszen Jacques Villeneuve csípte el a negyedik helyet, mindössze hét tizeddel a negyedik helyen záró Giancarlo Fisichella előtt.

Ahogyan az lenni szokott, győzteseket és veszteseket is hozott a 2000-es szezonnyitó, a legnagyobb mosoly pedig természetesen Michael Schumacher arcán volt látható, aki a ’99-es Monacói Nagydíj után állhatott ismét a dobogó legfelső fokára. „Azóta, hogy beleültem ebbe az autóba, folyamatosan azt mondogattam, hogy ezzel harcolni fogok a világbajnoki címért. Ma bebizonyítottam, hogy igazam volt” – hangzott a német nyilatkozata a leintés után. Nem is állhatott volna közelebb a valósághoz.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?