DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Retro

Retro - Villeneuve viharon és Renault-n át

1979-ben ezen a napon rendezték azt a Dél-afrikai Nagydíjat, amely az F1-be megérkező Renault első kézzelfogható sikerét hozta, emellett viszont a közvetlenül a rajt után megérkező viharról is emlékezetes maradt.

Bár még csak március 3-át írtunk, már a szezon harmadik fordulóját rendezték a Formula-1 30. évadában. Az előző két, dél-amerikai futam pedig igencsak rendhagyóan alakult, hiszen mindkettőt a Ligier-t vezető Jacques Laffite nyerte, utóbbit ráadásul a csapat kettős győzelmével. A korábban középcsapatként ismert franciák váratlan sikerét a riválisok az autó szívóhatásának hatékony kifejlesztésében látták, így az év első hónapjait a nagy istállók is ezen újan felfedezett területnek a kiaknázására fordították.

Dppi_09111001_031

Laffite, Jabouille és Regazzoni élvezik a napsütést Guy Ligier csapatfőnök társaságában a dél-afrikai hétvégén


 

Kyalamiba már a Ferrari is ütőképes csomaggal érkezett meg Gilles Villeneuve-vel és Jody Scheckterrel a fedélzeten, a pole-t azonban váratlanul elhappolta előlük egy francia csapat, amely nem a Ligier volt, hanem az F1-be két éve nagy robajjal és reményekkel megérkező, turbómotoros Renault. Jean-Pierre Jabouille önmaga és a csapat számára is az első rajtelsőséget szerezte meg, amiben segítette őket, hogy a nagyobb tengerszint feletti magasság a turbók számára nem okozott akkora teljesítményvesztést, mint a mindenki más által használt szívómotorokban. A megbízhatatlanságáról elhíresült Renault mögött mindenesetre lesben álltak a rajtrácson a fő esélyesek, a két Ferrari és a két Ligier.

A rajtnál Jabouille megtartotta a vezetést, ám a mezőny még alig vette fel a versenyiramot, amikor a pálya felett a délelőtt folyamán gyülemlő felhők megnyíltak, komoly esőzéssel árasztva el a pályát. A körülmények felkészületlenül érték a csapatokat, így a versenyirányítás a 2. körben elrendelte a futam megszakítását. A piros zászlók lendülése előtt azonban Villeneuve még megelőzte Jabouille-t, így az új rajtrácson már ő foglalhatott helyet a pole-ban.

villeneuve-gilles

Az eső hamar elállt, de a pálya még egy ideig vizes maradt, ami komoly dilemmát okozott az új rajtra készülő pilótáknak a gumiválasztásban. A többség esőgumikra szavazott, de néhányan, mint Scheckter vagy a Ligier-vel Patrick Depailler kockáztattak a slickekkel. Mint kiderült, egyik sem volt alapvetően elhibázott taktika. A start után a vizes pályán sokáig Villeneuve vezetett és elég nagy előnyt épített ki, ám a körülmények viszonylag gyorsan javultak, így a kanadainak a 15. körben a bokszba kellett hajtania slickekért. A 2. helyre jött vissza, Scheckter mögé, így az eltérő taktikát választó két Ferrari vezette a versenyt. Ám a hazai hős sem tudta újabb bokszkiállás nélkül teljesíteni a távot, neki az 52. körben kellett frissre cserélnie gumijait, ezzel átadta az első pozíciót csapattársának, akit aztán jobb állapotú abroncsaival a leintésig üldözött, noha előzési közelségbe már nem került hozzá.

 

A Ferrari kettős győzelmet ünnepelhetett Gilles Villeneuve vezetésével, míg a dobogó alsó fokára Jean-Pierre Jarier jutott fel a Tyrrell-lel. A Renault-t utolérte a várt műszaki hiba, a Ligier-k pedig baleset miatt adták fel a versenyt, így ekkor még nem látszott egyértelműen, hogy a Ferrarinak sikerült fordítania az erőviszonyokon: a Ligier kezdeti formája visszaesett és már csak egy további futamot nyertek a szezonban, a bajnoki csatát pedig a maranellóiak két pilótája játszotta le.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: