DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Retro

Retro – Daytonáért élni-halni

Daytonában született, ott vált sztárrá, a várossal azonosították a rajongók – s végül ott is lelte halálát, miközben megpróbálta bebizonyítani, hogy a vadonatúj Speedway a világ leggyorsabb pályája.

Mai Retro-cikkünkben egy olyan versenyző születési évfordulójáról emlékezünk meg, aki bár F1-es autóban sosem ült (s csak a világbajnokság részeként kezelt Indy 500-aknak köszönhetően számít F1-es világbajnoki résztvevőnek), a tengerentúlon mutatott eredményei alapján mégis megérdemli, hogy röviden felidézzük karrierjét. Marshall Teague-ről van szó, aki más nagyságokhoz, így például Bernd Rosemeyerhez vagy Donald Campbellhez hasonlóan a minél nagyobb végsebességek hajszolása közben vesztette életét.

Az 1921. február 22-énm Daytonában született Teague egész élete és karrierje a floridai városhoz köthető: itt kezdett versenyezni, itt indította útjára a NASCAR történetének egyik legnagyobb szerelője, Smokey Yunick karrierjét, s itt érte el legnagyobb sikereit, aminek köszönhetően a King of the Beach, azaz „(Daytona) Beach királya” becenevet is kiérdemelte az akkor még gyerekcipőben járó NASCAR rajongóitól.

teague-hornet



1949 és 1952 között összesen 23 NASCAR-versenyen indult, melyek közül hetet megnyert, mindet a Hudson támogatásával a legendás (és a Verdák című alkotásban is szerepet kapó) „Fabulous Hudson Hornet” volánja mögött – voltaképpen Teague volt az első NASCAR-pilóta, aki megszerezte egy detroiti autógyár támogatását. A sikeres együttműködés akkor is folytatódott – sőt, akkor teljesedett ki igazán két bajnoki cím formájában –, amikor a NASCAR alapítójával összekülönbözve Teague átnyergelt az AAA stock car-sorozataira.

A karosszériás autók mellett az open wheel-versenyzéstől sem idegenkedett, s összesen öt Indy 500-ra nevezett be – hármon indulhatott el, legjobb eredménye az 1957-es hetedik hely volt. Az 1959-es évet az USAC open-wheel bajnokságában (voltaképp a mai IndyCar elődjének tekinthető) akarta teljesíteni, de már a szezonnyitót sem érhette meg: a szakág történetének legrémesebb, összesen hét halálos áldozatot követelő balesetsorozata az ő tragédiájával kezdődött.

Teague februárban egy átalakított autóval kezdett tesztelni a vadonatúj daytonai oválon, mely nem csupán NASCAR, hanem USAC Championship Car-fordulónak is otthont adott abban az évben. Február 9-én megdöntötte az amerikai körrekordot, melyet az előző évben Indianapolisban állítottak fel 148 mérföld/órával, ehhez képest Teague közel 172 mérföld/órás átlagsebességű (kb. 276 km/h) kört repesztett.

Hátra volt azonban még egy cél, Tony Bettenhausen másfél évvel korábban a monzai oválon elért 177 mérföld/órás köre, melynél versenypályán gyorsabbat még sosem teljesítettek korábban. Február 11-én ezt a rekordot kívánta megdönteni Teague a világ leggyorsabbnak kikiáltott versenypályáján, azonban a hármas kanyarban az autó megingott, átfordult, ő pedig kirepült belőle és szörnyethalt.

teague-roncs

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: