DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Retro

Magyar Nagydíj Top 10 - A legnagyobb drámák

A Magyar Nagydíjak történetére visszatekintő sorozatunk negyedik részében összegyűjtöttük a Hungaroring legnagyobb F1-es drámáit. Mansell "anyájától" Massa 2008-as, szívszaggató kieséséig.

1987, Nigel Mansell elveszíti az első helyet

A brit pilóta teljesen sima rajt-cél győzelem elé nézett a második Magyar Nagydíjon, de a Williamse jobb hátsó kerekét rögzítő anyacsavar másképp gondolta: a szóban forgó elem önálló életre kelt a mai négyes kanyarnál, Mansell pedig öt körrel a leintés előtt kénytelen volt riválisának átadni a győzelmet. A brit oroszlán drámája miatt a szurkolói köznyelv azóta is Mansell-kanyarnak nevezi a pálya egyik, ha nem a legnehezebb kanyarját.

1995, Taki Inoue-t elüti egy mentőautó

Drámának dráma, bár kissé teátrális. A minden idők egyik legrosszabb F1-es pilótájának csúfolt, ezt pedig máig bőszen hirdető japán technikai meghibásodás miatt húzódott félre a pálya utolsó szektorában. A Footwork pilótája az autóból kiugorva a korláthoz szaladt poroltóért, ám nem visszafelé jövet nem látta az éppen érkező gyorsbeavatkozó autót, amely nekiment. Noha Inoue helyben összeesett, nem történt komolyabb baja, de legalább megteremtette a sportág történetének egyik legmókásabb jelenetét.

1997, „Hova tűnt Damon Hill?”

A brit pilóta a lesajnált Arrowsszal egészen elképesztő versenyt futott, és két körrel a vége előtt fél perccel vezetett Jacques Villeneuve előtt, amikor beütött a krach: a címvédő autója dadogni kezdett, éppen annyira, hogy elveszítse a hőn áhított győzelmet. A jelenetsort az F1-es közvetítések legendás kommentátora, Palik László tette emlékezetessé, melyet azok is skandálnak a mai napig, akiknek lövése sincs arról, milyen kontextusban hangzott el valójában.

2006, Fernando Alonso és Michael Schumacher büntetése

A két pilóta fej-fej mellett haladt a 2006-os világbajnoki cím felé, ám a Magyar Nagydíj hétvégéjén két eltérő hiba miatt kaptak ugyanolyan büntetést. A spanyol pilóta még pénteken féktesztelte Robert Doornbost, a hétszeres bajnok pedig piros zászlónál előzött a harmadik szabadedzésen - a versenybíróság mindkettejüket 2-2 másodperces büntetéssel sújtotta, melyet az időmérőn elért eredményükhöz adtak hozzá. Schumacher így csak a 11., Alonso pedig a 15. helyről várhatta az indulást.

2006, Fernando Alonso elveszíti a második helyet

Sebessége alapján a spanyol potenciális győztesnek tűnt, de nem rajta múlt, hogy nem eredhetett Jenson Button nyomába. Utolsó kiállása után „dobott egy Mansellt”, ugyanis jobb hátsó kerekéről elszállt az anyacsavar, majd Renault-jával együtt a gumifalban landolt.

2006, Kizárják Robert Kubicát

A Jacques Villeneuve-vel elégedetlen BMW-Sauber csapata úgy döntött, hogy a Hungaroringen versenyen is lehetőséget ad a péntekenként remeklő lengyel pilótának. Kubica nagyszerű versenyt futott, és élete első F1-es futamát pontszerzőként, a hetedik helyen zárta. Csakhogy a versenyt követő mérlegelésen autója könnyebbnek bizonyult az előírtnál, így elvették tőle izzadtsággal megszerzett pozícióját.



2007, McLaren-botrány az időmérőn

Noha Fernando Alonso és az újonc Lewis Hamilton csatája nem hozott igazi, kerék-kerék elleni csatát a pályán, a spanyol tett arról, hogy megnehezítse a brit dolgát. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy az időmérő edzés utolsó szakaszában a McLaren arra kérte Hamiltont, hogy engedje maga elé Alonsót. Csakhogy a brit ezt nem tette meg, riválisa pedig „cserébe” éppen annyi ideig tartotta fel őt a bokszban, hogy ne tudja megkezdeni mért körét. A spanyol megszerezte a pole-t Hamilton előtt, ám az estig tartó tárgyalások során a versenybíróság úgy határozott, megfosztja Alonsót első helyétől, és öt hellyel hátrébb sorolta őt. Hamilton köszönte szépen a lehetőséget, és megnyerte a versenyt - ám kettejük kapcsolata komoly csapást szenvedett a hétvége során, mindennek tetejébe pedig a McLaren nem kapta meg az eredményekért járó 15 konstruktőri pontot sem.

2008, Massa az élről esik ki három körrel a leintés előtt

A brazil pilóta az év rajtjával hagyta faképnél a két McLarent az induláskor, és senkitől sem zavartatva autózott az élen, egészen a 67. körig. Ám ekkor füstbe burkolózott körülötte a Ferrari, ő pedig fájdalmasan kászálódott ki belőle - három körrel a leintés előtt.

2009, Alonso elhagyja jobb első kerekét

A Magyar Nagydíj már önmagában rengeteg emlékezetes pillanatot hozott, ezek közül az egyik a hosszú idő után ismét pole-t szerző Fernando Alonso drámája volt. A szombaton pole-t szerző spanyol első kiállása alatt rosszul rögzítették jobb első kerekét, amely a pálya közepén le is repült az autójáról - egy nappal Felipe Massa balesete után, ahol egy rugó találta fejen a pórul járt brazil, és hegy héttel Henry Surtees tragédiája után egy pályán pattogó kerék volt az utolsó, amit látni szerettünk volna.

2011, A McLaren elrontja Lewis Hamilton taktikáját

A brit pilóta kemény csatát vívott csapattársával, Jenson Buttonnal, de valamilyen oknál fogva a McLarennél azzal számoltak, hogy érkezik még eső a nedves pályán induló versenyen. Ám nem jött, Button a győzelemig viharzott, az extra cserére kényszerülő Hamilton pedig meg kellett elégedjen a negyedik hellyel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: