DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Ralikrossz

2020-tól teljesen elektromos lesz a ralikrossz-vb

Tegnap a formulaautók, ma a motorok, holnap a karosszériás autók – megállíthatatlanul robog előre az elektromos forradalom a motorsportban, és a ralikrossz lehet az első olyan sorozat, amely világbajnokot ad ilyen technológiával.

Napról napra egyre nagyobb horderejű hírek jelzik, hogy a közúti közlekedés mellett az autó- és motorsport is előszeretettel kísérletez a teljesen elektromos hajtású járművekkel. Persze néhány éve megkezdődött már a folyamat, amelynek legismertebb képviselője a Formula-E (amely megtehetné, de egyelőre nem akar világbajnoki rangra emelkedni), de idén elindul a Tesla-modellek márkakupájaként az Electric GT, jövőre pedig a MotoE világkupa-sorozat.

wrx



A fentiek mind újan megszületett bajnokságok, ám a ralikrossz 2014 óta létező világbajnoksága 2020-ra egy az egyben át tervez állni elektromos hajtásra a jelenlegi benzines autók helyett, miközben továbbra is megőrzi gyári csapatait és fejlesztési szabadságát, így megtartva világbajnoki rangot.

Bár hivatalos bejelentés még nem érkezett a sorozat részéről a 2020-as elektromos váltásról (már ha egyáltalán várni kell ilyenre), de a Motorsport információ szerint a bajnokság vezetői egyértelműen ezen terv megvalósításáért dolgoznak, ami már rég nem titok a WRX-ben szereplő gyártók előtt sem – és ők is támogatják a lépést.

A ralikrossz már csak azért is megfelelő terep az elektromos versenyzés számára, mert a futamok itt néhány perc alatt lezajlanak, így nem okozhat gondot az akkumulátorok napjainkban még nem túl hosszú élettartama, ami a Formula-E-ben a versenyközi autócserék procedúráját tette szükségessé.

A Motorsport által idézett forrás szerint 15 elektromos autóra van szükség ahhoz, hogy megkezdhessék a szezont, jelenleg pedig kilenc gyártóval zajlanak a tárgyalások, így a létszámmal várhatóan nem lesz gond. Hamarosan kiírják a pályázatot az egységes vázakra és az egységes akkumulátorokra, emellett azonban várhatóan a motort és a karosszériát mindenki magának gyárthatja, tehát a fejlesztési verseny is megmarad a gyártók között.

A lapnak nyilatkozó forrás arról is beszélt, hogy az elektromos átállás nem jelenti a WRX által jelenleg használt, benzines Supercar-modellek halálát, azokat tovább használnák a ralikrossz-Eb-n és akár más, új nemzetközi sorozatokban is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: