DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Motor

F1-es mérnökök szerint igenis generál leszorítóerőt a Ducati újítása

Csakhogy nem lehet betiltania addig, amíg nem lehet bizonyítani annak mértékét és azt, hogy valóban az az elsődleges funckiója a hátsó kerék előtt megjelent alkatrésznek.

A Katari Nagydíj után a Yamaha kivételével a többi rivális gyári csapat óvást nyújtott be a Ducatikon a hátsó kerék előtt megjelent „szárnyacska” kapcsán. A felügyelők elutasították a kérelmet, viszont továbbküldték azt a MotoGP Fellebbviteli Bírósága elé, amely várhatóan még a jövő hétvégi Argentin Nagydíj előtt döntést hoz az ügyben. Az ellenfelek elsősorban tisztázni akarják, hogy pontosan milyen aero-elemeket vethetnek be a lengőkarhoz rögzítve, a Danny Aldridge technikai igazgató által kiküldött direktíva szerint ugyanis nem lehet ezek elsődleges funckiója leszorítóerő generálása – nem beszélve arról, hogy mozgó aero-szárnyacskákat a szabálykönyv is tiltja. A Ducati azzal védekezik, hogy az elem a hátsó kerék hűtését szolgálja, s éppen ezért meggyőződésük, hogy szabályos is az újításuk, a Motorsport.com által megkérdezett korábbi Formula-1-es mérnök szerint azonban nyilvánvaló, hogy aerodinamikai funkciója is van:

„Egyértelmű, hogy a Ducati szárnyacskái leszorítóerőt generálnak” – jelentette ki Toni Cuquerella, aki korábban a Ferrarinál dolgozott. „Először is azért, mert minden így elhelyezett elem produkál leszorítóerőt, másfelől még az ellenállás csökkentésében is segít. Azt is figyelembe kell venni, hogy az általa keltett hatás direkt befolyással van a motor hátuljára. Mivel a lengőkarhoz van rögzítve, a légáramlatok nem mehetnek máshol keresztül a motoron. A problémát az jelenti, hogy a szabály jelenlegi megfogalmazása kinyitotta Pandora szelencéjét, mert lehet, hogy nincs konkrét mód a betiltásukra. A FIM-nek most tisztáznia kell a helyzetet. Az nyilvánvalónak tűnik, hogy a Ducati a többiek előtt jár az aerodinamika terén, és nagyon okosan használják ki a lyukakat a szabálykönyvben.”

ducati-leszoritoero_resize



Hasonlóan vélekedett egy a neve elhallgatását kérő, a McLarennél dolgozó aerodinamikai szakember is, aki szerint ugyancsak kétségkívül leszorítóerőt generál az alkatrész – még ha kevesebbet is, mint a burkolaton megjelenő szárnyacskák és idomok. Cuquerella egyébként rámutatott: a FIM-nek jóval kevesebb tapasztalata van ezen terület szabályozásában, hiszen csupán néhány éve, főként épp a Ducati kezdeményezésére jelentek meg a szárnyak a MotoGP-ben, ellentétben a Formula-1-gyel, ahol már évtizedek óta az egyik fő fejlesztési terület, így az FIA jóval gyakorlottabb azok korlátozásában is – jóllehet, nem volt olyan régen, amikor a Brawn GP a dupla, a Red Bull pedig a befújt diffúzorral talált kiskapukat a szabálykönyvben.

A jelenleg a Mahindra Formula-E-alakulatánál tevékenykedő Cuquerella szerint a FIM-nek is lépnie kell, méghozzá azzal, hogy a burkolaton megjelenő elemekhez hasonlóan pontosan meghatározza az ilyen részek kiterjedését is (idén már a „hagyományos” aero-idomoknak bele kell férniük egy azok mérésére meghatározott „dobozba”). „Amikor a Ducatinál azt mondták Danny Aldridge technikai igazgatónak, hogy az eszköz fő funkciója nem az, hogy vizet tereljen el a keréktől, hanem hogy hűtse a hátsó gumit, sikeresen elfogadtatták száraz futamokra is. A FIM-nek újra kell írnia a technikai szabályzatot, mert egyértelmű, hogy nem lehet egyesével beküldenie a motorokat a szélcsatornába, hogy megnézzék, mennyi leszorítóerőt generálnak az egyes elemek. És nem lehet betiltatni alkatrészeket, amelyek leszorítóerőt produkálnak, de ezt nem lehet róla bizonyítani. Amit lehet, hogy pontos méreteket adnak meg a szabályokban.”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: