Steward
Dezső Attila
2017. október 21. szombat
Motor

Jelentősen szigoríthatják a tesztelésre vonatkozó szabályokat

A jelenleginél jóval kevesebb felkészülési gyakorlást engedélyeznének a döntéshozók a jövőben a MotoGP-s csapatoknak: a versenynaptár bővülésével eleve kevesebb idő is jutna ezekre.

Már korábban is felmerült, hogy a versenynaptár folyamatos bővülésével – jövőre Thaiföld érkezésével a világbajnokság történetében először 19 fordulóból áll majd a szezon, egy évvel később pedig jön Finnország és még további országokról is pletykálnak – csökkenteni fogják a tesztlehetőségeket. A Crash.net információi szerint ez valóban téma az IRTA és a Dorna tanácskozásain, sőt más szempontok miatt is limitálnák a tesztnapok számát.

motogp-2017-tesztszabalyok

Az egyik ilyen javaslat szerint törölnék a novemberi valenciai gyakorlást: mivel jövőre november 18-én fogják rendezni a szezonzárót, az azt követő héten az alacsony hőmérsékletek és a korábbi sötétedés eleve szűkítené a csapatok lehetőségeit. Másrészt az is felmerült, hogy a három téli teszt összesen kilenc napjából minden egyes versenyző csak ötön vehetne részt – ez alól kivételt képeznének a királykategória újoncai.

A döntéshozók szemét azonban igazából a szezonközi tesztek szúrják igazán: elmondásuk szerint korábban a privát gyakorlások eredeti célja az volt, hogy a motorokat fejlesszék, ehhez képest a csapatok főként arra használják el a napjaikat, hogy pár héttel a versenyek előtt az adott pályán tökéletesítsék a beállításokat a futamhétvégére. Márpedig ez még Nicolas Goubert, a Michelin technikai igazgatója szerint is óriási előnyt jelent az adott gyártónak:

„Elég gyakran előfordult idén, hogy az a csapat nyert, amelyik tesztelt pár héttel előtte az adott pályán – ahogy tette azt a Yamaha Le Mans-ban, a Ducati Mugellóban és Barcelonában vagy a Honda Brnóban. Ez egyértelmű előny, és még inkább az, ha a versenyhétvégén rossz az időjárás” – mutatott rá Goubert. A Dorna így ezeket a tesztnapokat is korlátozná, Carmelo Ezpeleta elnök szerint azonban nemcsak az újoncok kaphatnak enyhítéseket ebből a szempontból, hanem – ahogy azt már néhány éve megszokhattuk – a kevésbé sikeres gyártók is.

Viszont az biztos, hogy mennyiségileg csökkenteni fogják a felkészülési napokat: „Jobb versenyezni, mint tesztelni. Teszt esetén nekik és nekünk is fizetnünk kell, hogy kibéreljük a pályát vagy ilyesmi. Versenyek esetén viszont mi is és ők is pénzhez jutnak” – fogalmazott Ezpeleta, hozzátéve, hogy amennyiben a csapatok és a gyártók is rábólintanak, már 2018-tól életbe léptetnék az új szabályokat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?