DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Motor

Itt a lehetőség egy magyar MotoGP-futamra

A hétvégén futják a gyorsasági motoros világbajnokság brnói erőpróbáját, amely a magyar szurkolók „hazai” versenyének számít. A Cseh Nagydíj kapcsán minden esztendőben felvetődik a hungaroringi állomás megrendezésének lehetősége, és szerencsére nemcsak a rajongókban. Az egykori elnökről, Masarykról elnevezett ringen idén érdekes információkat szereztünk a Mogyoródot is érintő elképzelésekről, és közben belekóstolhattunk minden másba, ami két nappal a futam előtt egy versenyhelyszínen történik.

Az őrült magyar forróságból szinte felüdülés volt megérkezni cseh MotoGP-programunk első idei állomására, a Brno melletti kedvelt kirándulóhelynek számító tó partjára. Nemcsak azért, mert a hőmérséklet vagy 15 fokot esett, mire Miskolcról Csehország közepéig autóztunk, hanem mert a Monster jóvoltából ezúttal nem aszfalton, hanem vízen kezdődött a hivatalos program. A helyi találmány, a jetsurf, azaz a motoros szörfdeszka nemcsak a média, hanem a versenyző fantáziáját is megmozgatta, így sokan csatlakoztak a különleges kihíváshoz. Az már más lapra tartozik, hogy csak keveseknek sikerül két lábon száguldani a hűs habokon, de a profik bemutatója mindenkit kárpótolt, különösen pedig a villámgyors, bikinis sportolólányok varázsolták el a közönséget.

Pénteken szintén borúsan kezdődött a nap, eső szemerkélt a környéken, de azon túl, hogy a motorosok kicsit komfortosabban érezték magukat az overallban, és a szurkolók is tartalékolni tudták naptejeiket a későbbiekre, mindez okozott bosszúságot is. A rajongók lassan, de biztosan dagasztani kezdték a sarat a parkolókban és a lelátókon, a versenyzők pedig nekiláttak az első szabadedzésnek, de ahogyan várható volt, a mért idők messze elmaradtak a helyszín legjobb eredményétől, Marquez tavaly futott körétől (1:54,596). Az idei bemelegítő gyakorláson a Monster Yamaha Tech 3-as Johann Zarco hiába zárt az élen, majdnem tíz másodperccel rosszabb időt futott, mint a csúcs. Egy kissé ugyan vigasztalhatta, hogy Marquezt, Lorenzót, Pedrosát Rossit és Vinalest is maga mögé utasította, de mindenki sejti, ez csak pünkösdi királyság. A második szabadedzésen, egyre melegebb idő és ragyogó nagysütés, na meg száraz pályán már egész más eredmények születtek: Andrea Dovizioso vette át a vezetést Jonas Folger előtt.

A nap legszomorúbb eseménye alighanem Carmelo Ezpeleta Dorna-elnök sajtótájékoztatója volt, aki a tragikus körülmények között elhunyt, 12+1-szeres (nem 13-szoros!) világbajnokra, Angel Nietóra emlékezett. A teremben levetítettek egy rövid videót, amely a legendás versenyző karrierjéből villantott fel képeket, méghozzá olyan mesterien, hogy nem sokan távoztak a konferenciáról száraz szemmel.

De hogy a címben beharangozott, vidámabb témára is rátérjünk: a brnói sajtóközpontnak megvan az a bája, hogy könnyen találkozhat az ember hírességekkel, sportvezetőkkel, akik általában sokkal készségesebbek és őszintébbek, mint azt az F1-ben megszokhattuk. Ma az egyik ilyen beszélgetésen kiderült számunkra, hogy jó pár éve mit is keresett a MotoGP paddockjában Palik László: 2008-ban már abba az irányba tapogatózott a magyar versenypálya, hogyan lehetne Mogyoródra csábítani a motoros világ elitjét. Állítólag a Dornával folytatott tárgyalás során született is egy elvi megállapodás arról, mi mindennek kellene teljesülnie ahhoz, hogy 2014-re a hazai szurkolók is láthassák Rossit és társait, de az egyezségből végül semmi sem lett. A pálya megfelelő átalakításai nem indultak el, és az sem segített a helyzeten, hogy az FIA illetékesei sem voltak oda az ötletért. Ráadásul jött a Talmácsi Gábor bajnoki győzelme után megálmodott, de meg nem valósult, és kínos körülmények között kimúlt Balatonring-projekt…

Azóta azonban sok víz lefolyt már a Dunán. A Hungaroring tervezett átépítésének közelsége felveti a MotoGP-s megfelelés kialakításának lehetőségét. Az eddig megjelölt 25 milliárd forint helyett már 35 milliárd keretről nyilatkozott a fejlesztési szakminiszter, amelybe rengeteg minden beleférhet. Fontos szempont, hogy az állam számára egyre fontosabbak a legnívósabb nemzetközi sportesemények, ráadásul úgy, hogy a MotoGP rendezésének jogdíja messze elmarad az F1-étől. Talán nem véletlen, hogy Gyulay Zsolt, a pálya elnök-vezérigazgatója már tavaly meglebegtette a létesítmény profiljának bővítését, sőt nemrégiben konkrét közeledés is történt a Dorna irányába. Az első 21. századi magyar futam létrejöttét elősegítheti, hogy belső információink szerint újabban megvan a tárgyalókészség a FIM és a FIA illetékeseiben is, így kijelenthető, hogy minden korábbinál nagyobb az esélye annak, hogy rövidesen odahaza szurkolhatunk a Yamahának, a Ducatinak, a Hondának, a Suzukinak és a többi gyártónak.

 DGXkIoXUIAEm_Ck



Informátorunk szerint kulcskérdés, hogy még a pálya felújítása előtt sikerüljön megállapodni a kölcsönös elvárásokról, hiszen utólag egy-egy kihagyott, vagy túl kicsire méretezett bukótér kialakítása – mondjuk a túl közelre épített lelátók áthelyezhetetlensége miatt - már nem lehetséges, így akkor már minden jó szándék hiábavaló.

Amíg a politika és a sportdiplomácia egyeztet, mi újságírók és a szurkolók csak várhatunk, és marad nekünk Brno és a Red Bull Ring, ha a legnagyobb motoros sztárokat és a rövidszoknyás, hosszú lábú paddock-lányokat akarjuk látni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: