DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Motor

Nicky Hayden: Akit nem lehetett nem kedvelni

Hétfő késő délután elhunyt Nicky Hayden, aki múlt szerdán szenvedett súlyos sérüléseket okozó kerékpárbalesetet. Halálával nem csak egy bajnok, egy legenda, hanem egy csupaszív sportember távozott közülünk.

Valószínűleg egy pillanatig sem volt kérdés, hogy mi lesz a hivatása az 1981. július 30-án született Nicky Haydennek, hiszen a szülei, Earl és Rose egyaránt dirt track versenyzők voltak, az otthoni pályájukon pedig már 3 évesen motorra pattant. Nem sokkal később már idősebb testvérei, Tommy és Roger Lee ellen versenyzett, tehetsége pedig hamar kiütközött. Folyamatosan lépdelt előre a ranglétrán, 16 évesen profi motorversenyzővé vált, amikor egy szatellit motorról indult az AMA 750-es és Supersport 600-as kategóriájában.

Az igazi nagy áttörés 2002-ben jött el, amikor a valaha volt legfiatalabb AMA Superbike-bajnok lett, ez pedig megnyitotta az utat számára a nemzetközi porond felé. Még abban az évben rajthoz állt szabadkártyásként a Superbike-vb Laguna Seca-i fordulóján, ahol rögtön egy negyedik hellyel vétette észre magát. 2003-ban pedig már a MotoGP-ben is bemutatkozhatott, méghozzá teljes szezonos indulóként, ráadásul az egyik legjobb csapat, a Repsol Honda színeiben, a már akkor is legnagyobb sztárnak számító Valentino Rossi oldalán.

Első évében ötödik lett a bajnokságban, 2004-ben a nyolcadik, egy évvel később azonban megszerezte első világbajnoki futamgyőzelmét – hol máshol, mint Laguna Secában. 2006-ban pedig végül eljött az ő ideje: bár csupán két futamot nyert – az egyiket a motorsport szentélyében, Assenben, a másikat pedig „természetesen” ismét Laguna Secában –, kiegyensúlyozottsága és az immár yamahás Rossi hibái azt eredményezték, hogy egy elképesztően izgalmas idény végén, a drámai valenciai finálén megszerezte a világbajnoki címet. Ki felejtené el a pillanatot, ahogy a Kentucky-i Kölyök a levezető körön sírva ünnepli a sikert, amelyet a sportág egyik valaha volt legnagyobb alakját legyőzve ért el?

Az amerikai karrierje innentől kezdve azonban leszállóágra került: címvédőként közelébe sem ért korábbi eredményeinek, 2008 végén pedig elhagyta a Hondát a Ducati kedvéért, ahol csupán néhány dobogós helyre futotta. Utolsó két királykategóriás szezonjában ő sem tudott csodát tenni a CRT-gépekkel, így 2015 végén távozott a MotoGP-ből, hogy immár állandó versenyzőként térjen vissza a Superbike-ba. Tavaly Sepangban diadalmaskodni tudott, így feliratkozott azon kevés motoros közé, akik a gyorsaságimotoros-vb legnagyobb géposztályában és a Superbike-vb-n is győzni tudtak.

Ám ezek csak a száraz számadatok és eredmények: sokkal többet mond Hayden személyiségéről, hogy tényleg nem lehetett találni olyan volt vagy jelenlegi csapattársat, ellenfelet, versenyzőtársat, aki ne kedvelte volna az amerikait. Mindennél többet elárul az a tény, hogy ő volt talán Rossi egyetlen olyan riválisa a Doktor pályafutása során, akivel közel baráti viszonyt ápoltak – elég csak a 2015-ös valenciai levezető körön látott jelenetet felidézni.

Hayden nem csak világbajnok és a MotoGP Legendája volt, hanem egy kemény harcos, egy csupaszív és mindig mosolygós sportember is, akinek azonban azt a sorsot szánta az élet, hogy egy közúti baleset jelentse az útja végét. Már az első hírek után is csak a csodában bízhattunk, olvasva a súlyos agyi és mellkasi sérülésekről szóló közleményeket – a csoda pedig sajnos elmaradt: hétfő késő délután óta a „Kentucky Kid” már az égi versenypályákon száguld. Nyugodj békében, Bajnok!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: