DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Motor

Miért szabályosak a Yamaha rejtett szárnyai?

Az előttünk álló 2017-es évad legfontosabb változása, hogy betiltották a kiálló aerodinamikai elemek használatát, így a gyártóknak alternatív megoldáshoz kell folyamodniuk, ha vissza szeretnék nyerni az így elvesztett leszorítóerőt.

A MotoGP szabályalkotói elsősorban biztonsági okokra hivatkozva 2017-re a legnagyobb géposztályban is betiltották a szárnyacskák használatát. A pontos szöveg szerint a gyártók nem helyezhetnek el semmilyen kiálló elemet a burkolaton, amely nem épül be annak ívébe és aerodinamikai célokat szolgálhat. Eddig a márkák közül egyedül a Yamaha állt elő egy alternatív megoldással: a sepangi teszten Valentino Rossiék olyan géppel gurultak pályára, amelyen a „szárnyak” egy szélesebb burkolat alatt helyezkedtek el. Ezt abszolút legálisnak minősítették a döntéshozók – a crash.net szakoldal Danny Aldridge-nél, a MotoGP technikai igazgatójánál érdeklődött afelől, hogy melyek a fő szempontok ennek eldöntésekor:

„Amikor megbeszéltük az idei szabályokat, két fő opciónk volt” – magyarázta a szakember. „Az első, hogy nagyon szigorúak leszünk és pontosan meghatározzuk, milyen lehet a burkolat. Ez viszont valószínűleg oda vezetett volna, hogy az összes motor egyformán nézett volna ki, amit sem mi, sem a gyártók nem akartunk. Ezért inkább a második lehetőség mellett döntöttünk, hogy szabadan fogalmazzuk meg a szabályokat, lehetőséget adva nekem arra, hogy eldöntsem, mi helyes és mi nem.”

yamaha-szarny-2017



„Vegyük például a Yamaha esetét. Számomra az ő megoldásuk azért legális, mert bár a szabályok nem engednek „kitüremkedéseket”, ezeket én nem tekintem annak, mivel a burkolatnak nem törik meg az íve, végig ugyanolyan sugárban halad az elejétől a hátuljáig. Nem igazán változik közben a burkolat íve. Biztonsági szempontból tökéletes, nincs vele semmi gond. Amit nem szeretnénk, hogy valami 90 fokban elálljon a burkolattól vagy hirtelen megtörjön az íve.”

Aldridge szerint a Yamahánál pontosan olyan megoldással álltak elő, amilyet a szabályok kitalálásakor elképzeltek, ugyanakkor azon meglepődött, hogy a hangvillások máris megmutatták a saját verziójukat. A technikai igazgató elárulta: még nem mindegyik gyártó engedélyeztette a saját megoldását vele, ugyanakkor a teszteken olyan elemeket használnak, amilyet csak szeretnének – ezért láthatunk a motorokon akár még tavalyi szárnyakat is.

A szakember azt is megerősítette, hogy a szezon eleji dizájnhoz képest a csapatok csupán egyszer változtathatnak, azaz gyártónként összesen két megoldást láthatunk majd az idény során. Aldridge egyébként hangsúlyozta: az sosem volt a céljuk, hogy teljesen betiltsák a leszorítóerőt produkáló eszközöket. „Ez a motorsportok csúcsa, ahol fontos szerepe van a fejlesztéseknek, szóval nem lehetünk túl szigorúak. Az aerodinamika nyilván komoly jelentőséggel bír mindennél, ami 350 km/h-val száguld, szóval nem akartunk mindent betiltani.”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: