DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Motor

Ki milyen ECU szoftvert használhat 2015-ben?

Azt már régóta tudni lehet, hogy 2016-tól minden gyártónak egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftvert kell majd használnia a gyorsasági motoros világbajnokság királykategóriájában, ám a Grand Prix Commission legutóbbi ülésén hozott döntések értelmében már a következő szezon is egyfajta átmeneti év lesz – a crash.net cikke alapján elmondjuk, hogyan kell ezt érteni.

2016 a változások éve lesz a MotoGP-ben: a Bridgestone-t a Michelin váltja a hivatalos gumibeszállító szerepkörében, a Grand Prix Commission múltkori döntése értelmében 22 liter lesz az üzemanyaglimit, emellett pedig már régóta ismert, hogy minden gyártónak egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftverrel kell majd felszerelnie a motorját. Az utóbbival kapcsolatban már azt is tudni lehet egy ideje, hogy a mostani Open kategóriás rendszerre épülő szoftver fejlesztésében minden márka részt vehet, beleértve a mezőnyhöz csak jövőre csatlakozó Suzukit és Apriliát is, egyúttal pedig eltörlésre kerül a mostani Factory – Factory 2 – Open felosztás is.

20539_w666px_b7c4a6e64bd1a99ebc2acdd7345b80ef 



A 2015-ös szezon sem telik majd el azonban az ECU-t érintő változások nélkül, a FIM múltkori közleménye ugyanis tartalmazott egy ide vonatkozó bekezdést is, amely így hangzott: „Azt már korábban bejelentettük, hogy a MotoGP gyári kategóriájában induló csapatainak egységesített szoftvert kell használniuk 2015. július 1-jétől. Most azt is megerősítjük, hogy az ugyanannak a gyártónak a motorjait használó különböző csapatok eltérő változatait használhatják ennek az egységesített szoftvernek.” Elsőre talán nem teljesen egyértelmű, hogy pontosan mit is takar ez a szabály, ezért a crash.net utánajárt a dolgoknak, mi pedig megosztjuk olvasóinkkal, mire jutottak. 

A lényeg, hogy ebben az esetben az „egységesített” kifejezés voltaképpen a fejlesztések befagyasztását jelenti: a regulák szerint a Honda, a Yamaha és a Ducati – éppen azért, hogy a 2016-os rendszer fejlesztésében kellő mértékben részt tudjon venni – június végén köteles leállni a saját szoftverének a csiszolgatásával. Természetesen 2015 végéig használhatják a saját rendszerüket, ám július 1-jétől kezdve már csak biztonsági okokból vagy egy hibás elem kijavítása esetén nyúlhatnak hozzá. A szabályzat második mondata pedig arra vonatkozik, hogy a gyártók más-más verziójú, befagyasztott ECU szoftvert bocsáthatnak a gyári és a szatellit csapataik rendelkezésére.

Fontos még azt is kiemelni, hogy a fentiek csak a Honda, a Yamaha és a Ducati hármasára vonatkoznak, a Suzuki és az Aprilia ugyanis egészen 2015 végéig szabadon fejlesztheti a saját rendszerét, amennyiben úgy kívánja. Rájuk egyébként ugyanazok a szabályok lesznek érvényesek, mint idén a Ducatira: saját ECU szoftvert használhatnak, ám megkapják az Open kategória előnyeit, beleértve a lágyabb hátsó abroncsot, a 24 liter üzemanyaglimitet, a több felhasználható motorblokkot és a több évközi fejlesztési és tesztelési lehetőséget. Az Open géposztályban induló motorok pedig természetesen jövőre is a Magneti Marelli által gyártott egységes rendszerrel futnak majd.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: