DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Motor

A MotoGP-ben igenis számít a méret

Messze még a 2016-os szezon, az előkészületek azonban már javában folynak. A Grand Prix Biztottság utolsó 2014-es ülésén már eldőlt, hogy 2016-tól minden résztvevő 22 liter tüzelőanyaggal vághat neki egy-egy futamnak. Ebben nem feltétlenül értett egyet a Honda, a Yamaha és a Ducati, végül utóbbi kettő akarata érvényesült.

A Grand Prix Bizottság idei utolsó ülésén fontos döntést hoztak a 2016-os évvel kapcsolatban: minden versenygép 22 liter tüzelőanyagot használhat fel a versenyek során. A döntés meghozásához figyelembe kellett venniük, hogy az az esztendő nem kevés újdonságot hoz majd. A Bridgestone-t a Michelin váltja egyedüli gumibeszállítóként, valamint már mindenkinek azonos motorvezérlő szoftvert kell majd használnia. A jelenlegi gyártók, a Honda, a Yamaha és a Ducati viszont nem értettek teljesen egyet a döntéssel kapcsolatban. Míg a Honda 21 liter tüzelőanyaggal is beérte volna, addig a Yamaha és a Ducati a 22 literes megoldást szorgalmazta.

 20529_w666px_e46308ca586ab1bbbe8b28f557ffccab



A gyártóktól egy-egy embere el is mondta erről véleményét a MotorCycleNews.com-nak. A sort Shuhei Nakamoto kezdte a HRC-től: „Számunkra mindegy, hogy 21, vagy 22 liter. A Yamaha és a Ducati akart 22-t, de a 22 jó lehet az új résztvevőknek is, mint a Suzuki és az Aprilia” – mondta a japán szakember. Álláspontjuk olyan szempontból érthető, hogy két pehelysúlyú versenyző ül gyári masináikon, akik a jelenlegi 20 literrel is kényelmesen gazdálkodnak. A MotoGP-pilóták azonban nem kizárólag ilyen testalkatúak, Cal Crutchlow és Valentino Rossi például köztudottan nehezen boldogulnak a kevés tüzelőanyaggal.

A Yamaha motorsportért felelős vezetője, Kouichi Tsuji elmagyarázta, miként befolyásolhatja az új ECU-szoftver a fogyasztást: „A tüzelőanyag függ a szoftver fejlettségétől. Most 20 liter áll a gyári motorok rendelkezésére, a tüzelőanyag-fogyasztásunk pedig öt százalékkal jobb, mint 2013-ban, ami leginkább a saját szoftverünk fejlesztésének köszönhető. A tüzelőanyag-keverékképzés nagyon precíz, szóval a tank kapacitása a szoftver fejlettségén múlik majd. Ha a szoftver nem sokkal fejlettebb, mint a jelenlegi Open kategóriás szoftver, akkor az a Yamaha számára nagy nehéz eset. Úgy vélem, a 22 liter ésszerű. A Forward Racing és az Open kategóriás YZR-M1-ünk 23 litert használt, vagy valamivel többet. Szóval, ha az Open szoftver közel ugyanolyan marad, akkor a 21 liter lehetetlen. Tehát a szoftver fejlettségétől függ majd a dolog.”

A Ducati mérnökzsenije, Gigi Dall’Igna szerint is jobb, ha legalább az új éra kezdetén több tüzelőanyagot használhatnak fel, mivel túl sok az ismeretlen az új abroncsok és az új motorvezérlő szoftver miatt: „Személyes véleményem az, hogy néhány különböző dolog vár ránk 2016-ban, mint az új abroncsok, és nem tudjuk, ezek több, vagy kevesebb tüzelőanyag-fogyasztással járnak-e majd. A kerék kipörgésétől és a tapadás szintjétől függ majd, és ez probléma. A szoftver sem a gyári lesz, ami azt jelenti, hogy talán egyik tüzelőanyag-fogyasztást csökkentő megoldás sem lehet benne a szoftverben, és nem tudjuk, milyen szintet érhetünk el 2016 elejére. Ez azt jelenti, hogy több tüzelőanyagra van szükségünk, legalább az elején. A jövőben talán ezt csökkenthetjük, de úgy vélem, az elején valamivel többre van szükségünk, mint 21 liter, és a Yamaha is egyetértett velem ebben az alapelvben” – fejezte be Dall’Igna.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: