DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
19:44

Még 19 kör van hátra a Brazil Nagydíjból, jelenleg így áll a mezőny:

Élő közvetítésünk ezzel véget ért, köszönjük, hogy velünk tartottatok ezen a maratonira nyúló futamon!

A több mint három órásra nyúló verseny összefoglalóját ide kattintva olvashatjátok.

A Brazil Nagydíj végeredménye: 

Felipe Nasr lett a kilencedik, így remek versenyzéssel két pontot szerzett a Saubernek - először az idei szezonban, így a Manor elé ugrottak a konstruktőri tabellán!

Lewis Hamilton megnyerte a Brazil Nagydíjat Nico Rosberg és Max Verstappen előtt!

Lewis Hamilton megkezdte utolsó körét, Rosberg 11 másodperc lemaradással a második.

Hatalmas meglepetés lenne, ha nem Verstappent választanák a nap versenyzőjének: egy kis csiki-csuki a pálya utolsó szektorában Perezzel, így már a harmadik!

Zaklatott jelenet korábbról: Esteban Gutierrez ideges csapatára, miután feladta a versenyt.

Három körrel a leintés előtt Verstappen már Perez mögött.

Néhány kanyarral később Sainzot is megelőzi!

A holland egy körrel később Vettelt is megelőzi, így már az ötödik! Mondjuk Vettel kissé lesodródott a pályáról - erről az esetről biztosan fognak még beszélni a futam után.

Verstappen már a hatodik bevetődött Hülkenberg mellé is.

Így előzte meg Verstappen Esteban Ocont:

Még hét kör van hátra a futamból, Pereznek azt mondja csapata, hogy javulnak a körülmények, de az esőgumik ki fognak tartani a végéig.

A csapat a hatodik helyen álló Hülkenbergre "küldi rá" a hollandot. Vettel az ötödik, Sainz a negyedik.

Picit hátrébb Daniel Ricciardo előzi Kvjatot, miközben Verstappen felzárkózott a hetedik helyre.

De a Red Bull ellen nem tehet sokat: Verstappen átveszi tőle a nyolcadik helyet.

Max Verstappen egyre feljebb tornázza magát, jelenleg Esteban Ocont üldözi a nyolcadik helyért - de a francia nem hagyja magát!

... és Alonso megforgásáról:

Videó Massa balesetéről:

Amíg a két Mercedes az élen, Perez pedig a harmadik helyen, Carlos Sainz élete legjobb eredménye felé tart, hiszen a negyedik pozícióban áll, de a mögötte hajtó Felipe Nasr is beállítaná karrierje legjobbját.

Visszajátszás: Alonso megpördült a restartnál, de vissza tudott térni a pályára.

A safety car kivonul, az 56. körben újraindul Brazil Nagydíj!

Verstappen interekre vált.

Rosberg panaszkodik: a német szerint egyre romlik a helyzet, és felteszi a költői kérdést, hogy hány balesetet akar látni a versenybíróság, amíg észre nem veszik?

Verstappen szerint olyan, mintha egy csónakban ülne.

Vissza a versenybe: Daniel Ricciardo visszajön a bokszba esőgumikért.

Remek sportpillanat, amit még sokan fogunk emlegetni az idei szezonból: a családja körében vígasztalódó Massát állva tapsolták meg a Mercedes, a Ferrari és a Williams-boksz tagjai.

Amíg a mezőny felsorakozott az SC mögött, Massánál, és az egyik pályabírónál is eltört a mécses.

 

Button: "Komolyan srácok, az autó egyszerűen nem működik" 

A kép mindent elárul:

Így zárta Massa hazai versenyét:

Az autójából kikászálódó Massa brazil lobogót lenget az őt tapsoló közönségnek.

A brazil egyike volt azoknak, akik átmeneti abroncsokon hajtottak a mezőnyben.

A versenybíróság beküldte a biztonsági autót, a versenybíróság lezárta a bokszutcát.

Felipe Massa összetörte autóját az utolsó kanyarban - pályafutása utolsó brazíliai futamán.

Az interekre váltó Red Bullok mélyen bent a forgalomban, Verstappen az 5., Ricciardo a 10. helyen halad.

Nico Rosberg is megcsúszott a 13-as kanyar kijáratán, de ő is meg tudta fogni autóját.

Button azt mondja versenymérnökének, hogy romlik a tapadás az interekkel, de Tom Stallard azt mondta neki, hogy mindenki interekre vált - a pilóta válasza ennyi volt: "Nem érdekel"

A mclarenes rá tudta beszélni csapatát, és visszacseréltette az esőgumikat.

Erre válaszul Verstappen is megérkezik a bokszba, ő is átmeneti abroncsokat kap.

Daniel Riciardo interekkel megfutja a verseny leggyorsabb körét: 1:25.532

Vettel megelőzte Alonsót, aki az utolsó előtti kanyarban picit lefutott a pályáról. Alonso arra panaszkodik, hogy egyértelmű hogy Vettel vezetti ki őt.

A nagy csaták közepette Felipe Nasr tartja hatodik helyét - de két világbajnok üldözi Alonso és Vettel személyében. 

Pereznek azt mondják, hogy öt perc múlva komoly eső várható.

A Red Bull kihozza Ricciardót az ötödik helyről, intereket raknak fel neki, de csak azután, hogy letöltötte öt másodperces büntetését, amit még a piros lámpa alatti bokszutcába hajtás miatt kapott.

A csapat megdícsérte pilótáját, hogy így pályán tudta tartani autóját.

Nico Rosberg melléért, de nem tudta megelőzni a hollandot.

Verstappen megcsúszott, de meg tudta fogni az autóját a célegyenes elején!

Button panaszkodik az interekre, a csapat viszont azt mondja neki, hogy köridő tekintetében hamarosan utoléri az esőgumin haladókat.

Jenson Button legutóbbi köre majdnem húsz másodperccel volt lassabb, mint az utolsó előtti helyen haladó Massáé.

Kettős előzés a célegyenes végén: Bottas előzi Wehrleint, Hülkenberg pedig Magnussent - a force indiás néhány kanyarral később a Manor-pilóta mellett is elment!

Jenson Button kiállt intermediate abroncsokért - jelenleg utolsó helyen halad.

A sorrend: Hamilton, Verstappen, Rosberg, Sainz, Ricciardo, Sainz, Nasr, Ocon, Vettel.

Verstappené a leggyorsabb kör, és egy másodpercre Hamiltontól!

Íme egy kép arról, Verstappen honnan előzte meg kívülről Rosberget:

Ricciardo megelőzi Sainzot az ötödik helyért.

Max Verstappen közben az év egyik legszebb előzésével előzi meg Rosberget a négyes kanyarban, így második!

Eddig hiba nélkül eljön a mezőny.

A safety kiállt, újra száguld a mezőny!

A bátrabbak üzenetei:

Hamilton: "Semmi sem változott"

Verstappen: "Készen állok!"

A második helyen hajtó német pilóta ennyit lát Hamilton mögött:

Meglepő, de eddig a két vb-esélyesről, Nico Rosbergről és Lewis Hamiltonról esett a legkevesebb szó - bár a csapat legkevésbé sem bánja ezt.

A mezőny a 29. körben újra nekivág a Brazil Nagydíjnak...

Nico Hülkenberggel fontos információt közöltek: legalább ennyire, vagy erősebb intenzitással fog esni, így minden bizonnyal elérik a négyórás időlimitet - ami magyar idő szerint 21 óra 10 perckor fog letelni.

A tökéletes beállításért?

A Renault kávézgatással tölti a kényszerszünetet - a Force Indiával és a Mercedesszel együtt!

A versenybíróság közzétette, hogy magyar idő szerint 19:02 perckor indul újra a mezőny.

Így fest egy radarkép Sao Paulo felett - nem túl bíztató a ma esti izgalmakat tekintve.

Ha a versenybíróság a verseny 75%-a, tehát az 53. kör előtt leállítja a versenyt, akkor fél pontokat kapnak a pilóták - jelen állás szerint Lewis Hamilton ebben az esetben 15,5-re csökkentené 19 pontos hátrányát.

Romain Grosjean nyilatkozata is megérkezett - a verseny előtt kicsúszó francia szavait ide kattintva olvashatjátok el.

Annak ellenére, hogy Lewis Hamilton szerint a pálya alkalmas a versenyzésre, a biztonsági autó ismét a bokszba vezeti a mezőnyt.

Több, safety car után megtett kör után a versenybíróság ismét leállította a versenyt, melyet a közönség füttykoncerttel és lefelé mutatott hüvelykujjakkal konstatál.

Az eset mozgóképen:

A visszajátszás most mutatta meg, hogy Jolyon Palmer keményen nekihajtott Danyiil Kvjat autójának.

A 24. körben így áll a mezőny sorrendje - a két Manor a 8-9. helyen!

A Red Bull azt mondja Verstappennek, hogy 20 perc múlva erősödik az eső, Sebastian Vettel pedig egyre több vízátfolyásra panaszkodik.

Jolyon Palmer autója olyan károsodást szenvedett, hogy kénytelen volt feladni a versenyt.

Egy követőjük szerint a csapat szerelői a sárga esőkabátokban olyanok, mint egy rakás kiscsibe.

Nico Rosberg szerint nagyon rosszak a körülmények.

Információ Sergio Pereznek: 50 percen belül nagyon komoly eső várható.

Hamilton az újrarajthoz már hagyományos sisakját vette fel:

Jolyon Palmer kivételével mindenki nekilódult, a brit pilóta, hogy összekoccant Danyiil Kvjattal, ezért szerelik autóját.

A mezőny ismét elindult a biztonsági autó mögül.

Az ok, hogy Felipe Massa miért kapott büntetést:

Magyar idő szerint 18:21 perckor indul újra a verseny - a stewardok határozata szerint mindenkinek kötelező extrém esőgumikon elindulni.

Hamilton, az úriember!

Egy gyors összefoglaló, hogy mi történt eddig a Brazil Nagydíj 21 köre alatt:

- Romain Grosjean már a rajtrácsra menet odavágra autóját, így el sem tudott indulni a versenyen.
- A rajtnál a két Mercedes megtartotta pozícióit, Max Verstappen pedig feljött a harmadik helyre.
- Perez megpördült, Massa pedig szabálytalanul előzte Esteban Gutierrezt.
- A mezőny nagy része intermediate-abroncsokra váltott a következő körökben, az élen állók szerint még nem javult annyit a pálya.
- Sebastian Vettel megpördült az utolsó előtti kanyarban, és visszaesett a mezőny végére
- Marcus Ericsson keményen odavágta autóját a célegyenes-ráfordító kanyarban, és bejött a safety car - a Sauber eltorlaszolta a bokszutca bejáratát, a versenybíróság lezárta a bokszutcát, de mivel Ricciardo mégis behajtott, büntetés várt rá.
- A verseny újraindítása után Kimi Raikkönen is megcsúszott a célegyenesben, és összetörte a Ferrarit. A versenybíróság megállította a futamot.

A Ferrari megnyugtatja rajongóit: Raikkönennel minden rendben.

Verstappen megcsúszott, majd meglátta az előtte keresztbe álló Raikkönent - reakció level 9999!

A versenybíróság közben öt másodperces büntetéssel sújtotta Felipe Massát Gutierrez szabálytalan megelőzéséért.

Ugyanezt kapja Daniel Ricciardo is piros zászló alatt bokszba hajtásért.

A futamot szintén követő Nigel Mansell tanácsa a szabályalkotóknak: a csapatoknak engedéjék meg az autók hasmagasságának átállítását esős versenyek előtt.

Íme Hülkenberg hibrid-légterelője:

A visszajátszás megmutatja, ahogyan Nico Hülkenberg eltalálta Kimi Raikkönen leszakadó első szárnyát, Esteban Ocon pedig zseniális reflexszel kerülte el a finn keresztbeálló autóját.

A kedélyek lenyugodtával íme a verseny jelenlegi állása 20 kör után:

A versenyen nem induló Grosjean mellett Marcus Ericsson és Kimi Raikkönen is baleset miatt esett ki.

Raikkönen balesete videón:

Ez veszélyes volt! A finn pilóta a mezőnnyel szemben:

 

Sebastian Vettel arra panaszkodott, hogy majdnem eltalálta Kimit, és egyből a verseny leállítását követelte.

A versenybíróság piros zászlóval megszakította a futamot.

A finn esőgumin csúszott meg a célegyenesben, és szerencse, hogy senki sem találta el az autóját.

Raikkönen összetörte a Ferrarit!!!

Ericsson balesete videón:

Az SC a kör végén bejön a mezőny elől.

A 13. körben még bent a safety car, a pilóták visszajelzései vegyesek a körülményekről: az élen állók szerint szükséges az esőgumi, Felipe Massa úgy véli, hogy az intermediate is elég.

És közben meg is született az első mém a svéd balesetéről:

Ricciardo piros lámpás esete:

A rajt visszajátszásából kiderült, hogy Sergio Perez megpördült a célegyenes felé haladva, Felipe Massa viszont a safety car-vonal előtt előzte meg Esteban Gutierrezt, amiért büntetés várhat rá.

A mezőny jelenlegi sorrendje - az élen haladó hármas továbbra is esőgumikon, Verstappen már intereken:

A Sauber eltorlaszolta a bokszutca bejáratát, amit a versenybíróság le is zárt, Daniel Ricciardo viszont piros lámpánál hajtott be a bokszba.

A svéd pilóta hasonlóan, de nagyobb erővel vágta oda autóját.

Hamilton megerősítést kap Peter Bonningtontól, hogy Ericsson intereken dobta el autóját.

Marcus Ericsson összetört magát! Biztonsági autó!

A mezőnnyel szemben álló Vettel:

Vettel a 19. helyre érkezuk vissza, Massa mögé.

Rosberg szerint től korai még interekre váltani.

A német be is jön a bokszba.

Vettel megpördült!

A sorrend: Hamilton, Rosberg, Verstappen, Raikkönen, Vettel, Ricciardo.

Egyre többen a bokszban: Alonso, Bottas, Massa, és a Saubernél is várnak valakit.

Jenson Button a második, aki intermediate-eket rakat fel.

Kevin Magnussen átmeneti esőgumikon!

Hamilton megtartja első helyét Rosberg előtt, Verstappen viszont megelőzte Raikkönent.

ÉS elindult a Brazil Nagydíj!

Rosberg szerint az utolsó kanyarban sok a víz a pályán, de a versenybíróság üzenete: elrajtol a mezőny!

Hamilton panaszai: a brit úgy érzi, víz folyik a sisakjába.

A legendás F1-es fotós, Paul-Henri Cahier üzenete a mezőnynek: "Brazíliai rajt, 1996. Safety Car nélkül. Bátor pilótákkal.

Kevin Magnussen szerint egyértelmű, hogy már versenyre alkalmasak a körülmények.

Ha viszont ezt a képet nézzük, kevésbé bíztató a helyzet:

Az első bátrabb versenyző Carlos Sainz, aki szerint ha a határon is, de már el lehetne indítani a versenyt.

Mindeközben egy F1-es vicceket gyűjtő Twitter-oldal arra éri követőit, hogy egy perces néma csenddel emlékezzenek meg a versenykörülmények között szinte soha nem használt esőgumiról.

Max Verstappent is megkérdezték a pályaviszonyokról, de hasonló véleménnyel van róla, mint pilótatársai.

Hamilton és Vettel is arra panaszkodik, hogy rengeteg víz áll a pályán.

A mezőny elidult a safety car mögött, addig is egy érdekesség: a 21 autó 5460 liter vizet ver fel másodpercenként, amivel 8 percbe telne megtölteni egy olimpiai úszómedencét.

Rosberget figyelmezteti versenymérnöke, hogy ha elindulnak, ellenőrizze, mennyi víz van a kerékvetőkön.

Időjárás-jelentés Nico Hülkenbergnek: néhány percig hasonló intenzitású lesz az eső, aztán fél óráig alábbhagy, majd ismét bekeményít.

Valaki emlékezteti a versenyigazgatót, hogy mit csináljon a döntéssel.

Will Buxton újságíró szerint Charlie Whiting mindent meg akar tenni a biztonsági autós rajt elkerülése érdekében.

A Sky információi szerint biztos, hogy a biztonsági autó mögül kezdheti meg a versenyt a mezőny.

Marcus Ericssonnak azt mondta versenymérnöke, hogy az eső még fél órán keresztül eshet a jelenlegi intenzitással.

Grosjean balesete eszünkbe juttathatja Lucas di Grassi 2010-es, suzukai bukását, aki szintén a rajtrácsra menet dobta el autóját - verőfényes napsütésben.

Az autók és a pilóták a rajtrácson, de még mindig a sátrak alatt - Adam Cooper F1-es újságíró szerint az egész olyan, mint egy autókereskedés.

Még 10 perc van hátra a tervezett rajtig.

Hivatalos bejelentés: 10 perccel csúsztatják a rajtot, a felvezető kör tehát leghamarabb 17:10-kor kezdődik meg a mi időnk szerint.

15 perccel a start előtt felcsendült a brazil himnusz, amit a pilóták a rajtrács előtt felsorakozva hallgattak végig. Hallgassátok meg ti is, mert köztudottan remek!

Max Verstappen a Sky-nak azt mondja, biztonsági autós rajtnak jobban örülne. Ugye, hogy nem erre a válaszra számítottatok a rámenős hollandtól? Niki Lauda közben az állórajt mellett kampányol, hozzátéve, hogy "nem is kellene megkérdezni a versenyzőket!"

Micsoda emlékeket idézett fel a Force India! 13 éve a Brazil Nagydíjon szintén sok eső volt, és ők nyerték a futamot. Persze akkor még Jordannek hívták a silverstone-i csapatot, de mégiscsak az ő örökségüket viszik tovább. És eszünkbe juthat a 2012-es verseny is, amelyen Nico Hülkenberg a valószerűtlen győzelem felé haladva szenvedett balesetet. Ma Hülkenberg és Perez a 8-9. helyről rajtol, de Grosjean nem lesz előttük.

Itt a videó Grosjean balesetéről. A francia a 7. helyről indult volna a Haas legjobb időmérője után. Már csak ezért is különösen fájdalmas ez a kiesés.

Még a virtuális biztonsági autós jelzést is bevetették. Ilyet sem láttunk még a rajtrácsra kivezető körök idején!

Ó jaj, Grosjean versenye már fél órával a rajt előtt véget ért! A francia a rajtrácsról kivezető körében, lassabb tempó mellett csúszott meg a vízen a pálya utolsó részén, és a falnak csapódva kitört a Haas első felfüggesztése!

 

A Red Bullnál viszont nincs helye szórakozásnak a rajt előtt. Nemrég hunyt el hosszú éveken át velük dolgozó munkatársuk, Mark Simpson, őt gyászolják ezen a hétvégén.

A Mercedes garázsában a Guns n' Roses vendégeskedik. Vajon elénekelték a November Rain című számukat?

Eközben egy népszerű vicces Twitter-oldal azzal zsibbasztja a rajongók agyát, hogy Rosberget biztosan nem fogják bajnokká koronázni a Brazil Nagydíjon, egész egyszerűen azért, mert az FIA nem oszt koronákat a vb-címekért. 

Az alábbi táblázat átláthatóan megmutatja, milyen esetekben nyerheti meg már ma a bajnoki címet a 19 pont előnnyel rendelkező Nico Rosberg. Győzelemmel biztosan meglesz neki, de ilyen körülmények között azért ne vegyük készpénznek a Mercedes-dominanciát. És itt egy érdekes adat, ami az Ezüstnyilak sikere ellen szól: Hamilton sohasem nyert még Brazil Nagydíjat, Rosberg pedig sohasem nyert még esős futamot!

15 perccel a rajt előtt fog a biztonsági autó utoljára körbemenni a pályán, legkésőbb ezt követően születik majd meg a döntés.

Toto Wolff a Sky-nak nyilatkozva azt mondja, a show kedvéért ő is jobban örülne az állórajtnak, még ha az első két hely megtartása szempontjából kedvezőbb is lenne számukra a repülőrajt. Tudja, hogy Whiting a körülmények mérlegelésével helyes döntést fog hozni.

A verseny rajtrácsát itt találhatjátok. Hamiltoné a pole, ezzel a kedvezőbb külső ív az 1-es kanyarra, mellette Rosberg, mögöttük Raikkönen és Verstappen.

A végső döntés persze majd az aktuális körülmények fényében fog megszületni, de a Sky Sports 70 perccel a lámpák kialvása előtt azt hallotta, hogy elengedheti a mezőnyt állórajttal Charlie Whiting. Noha az eső folyamatosan szitál, a versenyzők is úgy látják, hogy nincsenek nagy vízátfolyások és tócsák a pályán.

A versenyzői parádé nemrég ért véget, a kamion platóján ácsorgó pilóták között népszerű kellék volt az esőkabát és az esernyő.

Az előrejelzéseknek megfelelően az éjszaka óta esik az eső a pályán, a betétfutamokon is gyakori vendég volt a biztonsági autó. A nagy kérdés egyelőre az, hogy az F1-es futam állórajttal, vagy biztonsági autó mögül fog-e elrajtolni.

Üdvözlünk mindenkit! Ezúttal már egy órával a rajt előtt elkezdjük percről percre követni az eseményeket, hiszen a pálya állapota és a futam nagy tétje miatt különösen sok mindenről lehet beszélni.