Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. március 21. csütörtök
Élő cikkek

Hogy volt? – Az év első közös tesztnapja

Eljött az a nap, amelyet egész télen várt a sportág rajongótábora: Barcelonában pályára gördültek az F1-es csapatok 2019-es versenygépei - egyelőre egy hiányzóval.

Köszöntjük olvasóinkat: a két barcelonai tesztről (február 18-21. és február 26. – március 1.) idén is élő közvetítést készítünk a rajongók számára, akik nem szeretnének lemaradni az előszezon eseményeiről. Az élő közvetítésben a nyolc tesztnap minden fontos történéséről igyekszünk beszámolni, képekkel, videókkal és érdekességekkel megtűzdelve.

A tesztelés minden nap két négyórás etapra oszlik: 9 és 13, illetve 14 és 18 óra között tartózkodhatnak autók a Spanyol Nagydíj pályáján.

Hétfő reggel több olyan autó is bemutatkozott Barcelonában, amelyeket végleges formában nem láttunk. Az Alfa Romeo versenygépéről például már kaptunk pályán készült fotókat, de a végleges festésről még nem.

A Red Bull úgyszintén most mutatta meg a szezonra szánt színeit.

A Haasnál pont fordítva: a csapat fekete-arany külsőjét lassan már meg is szoktuk, a 2019-es autót azonban eddig nem láttuk.

A Williams kihagyja a hétfői tesztnapot: a csapat nem készült el időben autójával, az FW42-vel. Nem túl ígéretes kezdés Kubicáék számára…

Ki vezeti a maradék kilenc autót hétfőn? A Mercedesnél Bottas és Hamilton is szerepet kap, és a Renault ugyancsak megosztja a napot két pilótája között. A nagy nevek közül Vettelt, Raikkönent és Verstappent is láthatjuk még ma.

  Hétfő (02.18.)
Mercedes Bottas (de.)
Hamilton (du.)
Ferrari Vettel
Red Bull Verstappen
Renault Hulkenberg (de.)
Ricciardo (du.)
McLaren Sainz
Toro Rosso Kvyat
Williams -
Racing Point Perez
Alfa Romeo Raikkonen
Haas Grosjean

A 9 órai kezdést megelőző egy órában két csapat – a Haas és Alfa Romeo – bemutató gyanánt a garázs elé tolta autóját. Mások a paravánnal eltakart bokszban indítják be versenygépüket a kigurulás előtt. Perceken belül zöldre vált a bokszutcai lámpa!

Will Buxton kommentátor történelmi pillanatot örökített meg: először lesz élő tévéközvetítés F1-es tesztről.

A lámpa zöldre váltott, elkezdődött a 2019-es tesztszezon, Bottas, Grosjean és Vettel pedig elsőként gurult ki.

Sainz a McLarennel szintén elsők között hajtott ki – a következő percekben záporozni fognak a fotók az akcióba lendülő 2019-es gépekről.

Nem beszélve a rövid videókról: itt Hülkenberg hagyja el először a bokszot. Ő először vezeti a Renault R.S.19-et, melyet szombaton Ricciardo járatott be.

Bottasé az első mért köridő 1:27,163-mal.

És 5 perc után már előkerült a piros zászló!

A vétkes Kimi Raikkönen, aki első etapján kicsúszott az Alfával.

Az nem mondható el, hogy a finn először vezeti a C38-at – Fioranóban a bejáratáson ő ült a volán mögött –, de ez az első alkalom, hogy slick gumikon vezeti azt. Könnyen lehet, hogy a tapasztalt finn rosszul mérte fel a körülményeket és túlvállalta magát.

A piros zászlónál Bottas már 4. körében járt, Vettel 2-nél, Grosjean és Hülkenberg 1-1-nél tartott. Raikkönen kicsúszása kivezető körén, az 5. kanyarban történt.

Raikkönen autóját visszaszállították a bokszutcába – a finnt már előzőleg visszavitték –, így újra szabad a pálya. Megint a szorgos Bottas ment ki elsőként.

A Red Bull (Verstappen) és Toro Rosso (Kvjat) is megkezdte a tesztelést – a két Honda-motoros autó.

Bottas 1:24,381-re javította legjobb körét, rajta kívül Sainz jegyzett eddig mért időt.

A finn pilóta negyedóra alatt – ha levesszük a piros zászló alatti állást – 10 körig jutott. A Mercedes nem fecsérli az időt installációs körökkel, rögtön belevágott a tesztelés közepébe.

Bottas a C3-as gumikon érte el legjobb idejét, amely a középső a Pirelli öt keverékből álló skáláján. A teszt egyik faramuci sajátossága, hogy nem beszélhetünk lágy, közepes és kemény abroncsról, mint majd később a szezon nagydíjain, hiszen a Pirelli mind az öt keveréket teszteli. A C1 a legkeményebb, a C5 a leglágyabb.

1:24,365-tel Hülkenberg ugrott az eredménylista élére. Bottas, Vettel és Sainz rendelkezik még mért körrel.

A Ferrariról is mutatunk fotót: az SF90-t két óriási antennával tesztelik, és bár a képen nem látszik, a hátsó kerekek mögé egy valóságos felépítményt húztak fel.

Az említett Vettel most belehúzott, és rögtön 3 másodpercet adott Hülkenbergnek: két 1:21-es köre után 1:20,920 következett.

Elméletileg már csak két másodperces tartományban gyorsulhat a legjobb köridő a tesztelés hátralevő 7 napjában és 7 órájában. A pályacsúcs 2018-ból 1:17,182 (egyébként szintén Vetteltől), és a 2019-es szabályváltozások miatt 1,5 másodperc lassulással kalkulálnak.

Kimi Raikkönen az Alfa Romeóval fél óra szünet után visszatért a pályára, és máris felugrott a második helyre.

A finn tovább farag legjobb idejéből, már csak 0,025 másodperccel van az első helyezett Vettel mögött. A csapatok több mint felének már van mért köre, négy istállónak, a Red Bullnak, Toro Rossónak, Racing Pointnak és Haasnak nincsen még.

Grosjean csaknem csúnyán járt, elvesztette a hátsó tapadást és közel volt a korláthoz a 3-as kanyarnál.

Letelt a teszt első órája, Vettel vezet a Ferrarival korábbi csapattársa, az Alfa Romeóban ülő Raikkönen előtt. Öt csapat mért kört futott már, négy még adós vele. Az első piros zászlón is túlestünk, Raikkönen az 5. percben kicsúszott.

Vettel a körszámláló alapján is élre állt (12 kör) Bottas (11) és Raikkönen, valamint Sainz (10) előtt.

A Ferrari német pilótája az első megforgásán is átesett, az utolsó kanyarban, minden következmény nélkül.

A Racing Point is feliratkozott az eredménylistára Perez negyedik helyével. A két Honda-motoros csapat és a Haas nincs még ott.

A mezőnyből elsőként Vettel átlépte 20. körét. Bottas következik mögötte, ő 13-nál jár.

Még nem mutattunk képeket a Honda-motoros autókról, a Toro Rossóról és Red Bullról. Együttesen 8 körnél járnak, mért idő nélkül.

Grosjean is feliratkozott: már csak Verstappen és Kvjat nem teljesített köridőt.

Az első két helyet biztosan tartja Vettel és Raikkönen, fél másodpercre a többiektől. A harmadik pozíciót Sainz vette át Pereztől. Már Kvjat is rendelkezik mért körrel, egyedül Verstappen adós vele.

Megvan a holland első körideje is, egy 1:23, amely a nyolcadik helyre elég. A ma tesztelő kilenc csapat mindegyike rendelkezik időeredménnyel.

Az Autosport információi szerint a Williams autója még mindig a grove-i gyárban van, ami a szállítás időtartama miatt azt jelenti, hogy a kedd délelőtti részvétel sem garantált…

Negyedszáz kör: Elsőként Sainz a McLarennel, majd Vettel is elérte a 25-öt. Bottas lehet a következő, aki 23-nál jár.

A második piros zászló a nap folyamán: Grosjean autója megállt az utolsó sikánban.

Letelt a tesztnap második órája is. Az első két helyezett és legjobb köreik nem változtak, mind a kilenc résztvevőnek van már mért köre.

Grosjean autóját visszaszállították – szerencsére a bokszutca közel volt –, így folytatódhat az edzés.

Közben kijött a videó Raikkönen kicsúszásáról. A finn a 9 órai kezdés után 5 perccel, kivezető körén dobta el, közreműködve az első piros zászlóban.

Vettel nagyot robbantott, először 1:19,703-at repesztett – már ez is egy másodperccel gyorsabb az azelőtti legjobb körénél –, aztán egy 1:19,137-es kört vágott oda!

Ez a kör gyorsabb, mint a tavalyi első négynapos barcelonai teszt bármelyik köre. A tavalyi második teszten született a már említett 1:17,182-es csúcs. Az aerodinamikából fakadó másfél másodperces lassulással kalkulálva idén elméletileg 1:18,7 lenne a maximum, de már nem vagyunk benne biztosak, hogy ezt nem fogják jócskán túlszárnyalni a versenyzők…

A Ferrari mögött változott a sorrend: Perez a második helyre ugrott, de ő is 1,5 másodpercre van a némettől.

Parádés körét Vettel ráadásul nem is a legpuhább gumival, hanem a C2-es keverékkel érte el.

Az alábbi kép azért érdekes, mert idén megnövelték a DRS nyílásának méretét: ez is az előzések fokozására tett törekvés része.

Vettel még egy óriási darabot faragott le legjobb köréből: a német 1:18,425-nél jár, már az említett másfél másodperces tartományon belül – és alig három óra telt el a 2019-es tesztidőszakból! Ezt a kört a középső, C3-as abronccsal teljesítette, tehát csak az abroncsokban van még körülbelül egy másodperc.

Verstappen felugrott a második helyre, de ő még mindig 1:20-on kívül jár.

Bottas javított, most a három nagycsapat az első három pozícióban: igaz, a finn is közel két másodperccel lassabb Vettelnél.

Így áll a teszt három óra elteltével.

Vettel elképesztő tempót diktált, 1:20,9-ről csökkentette a teszt legjobb körét 1:18,4-re. Ez 1,3 másodpercre van a 2018-ban megfutott pályacsúcstól, úgy, hogy a becslés szerint az idei autók 1,5 másodpercet lassultak tavalyhoz képest.

Sebastian Vettel átlépte az 50. kört. Tekintetbe véve elképesztő köridőit, elmondható, hogy a Ferrari rövidesen egy nagyon sikeres első délelőttöt fog befejezni.

Összehasonlításként a Haas, Racing Point és Toro Rosso csupán 12 körnél jár: nekik nem alakultak sikeresen az első órák – ami teljesen normális egy első tesztnapon.

Kimi Raikkönen visszakúszott a második helyre, 14 ezreddel Verstappen elé. Ez még mindig 1:20-as kört takar.

Perez nem hagyta sokáig annyiban az Alfa üldöző pozícióját, most a Racing Point Vettel mögött. A mexikói a második, aki 1:20 alá befért.

Kevés szó esett eddig a Haasról, amely még mindig 12 körnél tart – a Racing Point és a Toro Rosso azóta elhagyta. A fekete-arany csapat 11 órakor üzemanyagnyomás-problémát jelentett, azóta nincs hír róla.

Vettel tovább száguld: 1:18,161-re faragta a nap legjobb köridejét!

A német mögött Perez, Bottas és Raikkönen hármasa: a Racing Point 1,8, az Alfa Romeo 2 másodperccel lassabb.

Az utolsó percekre még benépesül a pálya, kilencből nyolc autó (Grosjean kivételével) kint.

Pár perc múlva következik az egyórás ebédszünet, az utolsó percekre Grosjean is visszatért a pályára.

A teszt állása négy óra elteltével, 13 órakor:

Az 1. nap délelőtti összefoglalója:

Sebastian Vettel és a Ferrari az első órától fogva a délelőtti négyórás etap főszereplőjének bizonyult, a német versenyző azonban 11 és 12 óra robbantott: rövid idő alatt 1:20,9-ről 1:18,4-re csökkentette a legjobb köridőt, majd a leintésig még lefaragott pár tizedet, 1:18,161-ig. Teszt ide vagy oda, ez bravúros teljesítmény: a tesztidőszak első óráiban egy másodpercre közelítette meg a barcelonai pályacsúcsot, a C3-as (középső az ötös skálán) gumikeveréken, úgy, hogy a becslés szerint a köridők 1,5 másodpercet lassulnak idén. A Ferrari tette meg a legtöbb kört is, 72-t, így elégedetten vonulhat ebédszünetre.

A Ferrarin kívül a Racing Point tudott 1:20 alá bemenni 13 óráig, Sergio Perez lemaradása Vettelhez képest 1,8 másodperc. A mexikóit Valtteri Bottas és Kimi Raikkönen követte. A Red Bull-Honda Max Verstappennel ötödik helyen zárt: az első két órában az RB15 keveset járt a pályán, ezt követően azonban hamar az élmezőnyben kötöttek ki.

Az Alfa Romeo Raikkönennel a peches kezdés ellenére bizonyult gyorsnak: reggel a finn első kivezető körén megcsúszott és a kavicságyba ásta az autót. Ekkor került elő először a piros zászló, másodszor Romain Grosjean megállása miatt. Az üzemanyagnyomás-problémát észlelő Haas töltötte a legkevesebbet a pályán, 17 kört.

Az ebédszünet egy óra hosszan tart, 14 és 18 óra között folytatódik a teszt. Két csapat pilótát cserél: a Mercedesszel Hamilton, Renault-val Ricciardo folytatja.

Visszatért a mezőny a délutáni etapra, úgyhogy visszatértünk mi is, nézzük, hogy mennyi van még ma a Ferrariban, vagy akár a többiekben.

Az ebédszünet alatt a Williams bejelentette, hogy kedden sem tudnak részt venni a teszten, talán, ha minden összejön, akkor szerdán kapcsolódhatnak be. Klikk: http://formula.hu/parc-ferme/21188

 

Két csere történt: Lewis Hamilton Valtteri Bottast, Daniel Ricciardo pedig Nico Hülkenberget váltotta délutánra.

A Pirelli összegzése a délelőttről:

Vettel az első, aki nekilátott a munkának, a Ferrari németje pedig már a Spanyol Nagydíj versenytávján is túl van - igaz, úgy tűnik, hogy most versenyszimulációt végez, mert elsőre öt másodperccel lassabb, mint délelőtt.

A napot a délelőtti etappal le tudó Hülkenberg azt nyilatkozta, hogy nincs nagy különbség a tavalyi és az idei autók vezetése között, hiába az új első szárnyak.

Megérkezett Hamilton, a C2-es gumikon kezdi meg a szezont, méghozzá egy meglehetősen lassú, tapogatózós körrel.

A világbajnok akcióban:

A körszámok eddig:

Vettel - 89

Bottas - 69

Hülkenberg - 65

Sainz - 56

Verstappen - 52

Raikkonen - 46

Kvjat - 35

Perez - 20

Grosjean - 18

Hamilton - 5

Hamiltont és Vettelt leszámítva a többiek nem nagyon mozognak, az elmúlt bő fél óra meglehetősen eseménytelenül telt.

Vettel egy 18 körös etapot teljesített, méghozzá átlagosan 1:22-es körökkel, majd visszament a bokszba.

Hopp, egy Force India:

 

Jelenleg Perez és Raikkönen van a pályán, Vettel és Hamilton visszatért a bokszba.

A lényegesebb délelőtti események videón:

 

Max Verstappen visszatér a pályára a Red Bull-lal, a délután folyamán először - érdekes módon nem magától gurult ki a bokszból, hanem az emelőn gurították ki, mielőtt útjára engedték volna.

Piros zászló! Carlos Sainz McLarenje megállt a pályán!

A dékután folyamán most jött volna ki először a pályára a spanyol, de az autó megállt alatta a bokszutca végén. A szerelők kirohantak utána az emelőkkel és visszaviszik a technikát a bokszba.

Az első délutáni óra összegzése: minimális a mozgás, a legizgalmasabb jelenet éppen az utolsó percekben játszódott le, amikor Carlos Sainz alatt megállt a McLaren a bokszutca végénél. Egyébként Vettel dolgozott a legtöbbet és már a száz megtett kört ostromolja, kint volt Raikkönen és Perez is, míg megkezdte a munkát Lewis Hamilton - nagyjából ennyi, amit érdemes megemlíteni.

Sainz és a McLaren:

Hogy mi történt? "Csak egy rajtot próbáltam megcsinálni, de az autó leállt" - értékelt tömören Sainz.

Érkezik Ricciardo a Renault-val, most először!

Videón is:

 

Kimi Raikkönen közben javított az idején és 1:19,483-mal feljött a második helyre, 1,3 másodperccel lemaradva Vetteltől.

Max Verstappen 1:19,6-tal közben a harmadik, Perez visszacsúszott a negyedik helyre. Hamilton sem utolsó már, 1:20,440-nel a hetedik helyik kapaszkodott fel.

Elsikkadt az elmúlt percekben, de Vettel már átlépte a száz megtett kört, sőt, mindjárt eléri a százítízet is, miközben rajta kívül még hetvenig sem jutott el senki.

Danyiil Kvjat is belendült, eddig a táblázat legalján foglalt helyet, most viszont feljött a negyedik helyre, egészen Verstappen mögé.

Vettel egyértelműen a hosszú etapokon dolgozik délután - délelőtt szenzációs köridőket hozott, azóta viszont jó négy másodperccel lassabb a legjobbjánál átlagosan ugyanazon a C3-as (lágy) gumin. Cserébe viszont elérte a 121 (!) megtett kört...

Sainz visszatér: a hamvába holt előző próbálkozás után a délután folyamán először, közel két óra elteltével Carlos Sainz a pályára viszi a McLarent.

Az egyébként érdekes, hogy Ricciardo továbbra is utolsó, közvetlenül előtte pedig éppen renault-s csapattársa, Hülkenberg található - az enstone-iak körei egyelőre nem éppen gyorsak...

Két óra van hátra az első barcelonai tesztnapból, nézzük, hogy mi történt eddig délután:

- Carlos Sainz alatt megállt a McLaren, közel egy óra "pihenő" után azonban visszatért a pályára 
- Vettel már nem megy rá a körrekordra, ellenben folyamatosan kint van a pályán és már 120 megtett kör felett jár 
- Hamilton és Ricciardo is megkezdte a munkát délután, de egyikük sem alkotott eddig maradandót 
- Raikkönen javított és jelenleg ő a második az Alfával 
- Verestappen és Kvjat is futott egy-egy erősebb időt, jelenleg a két Red Bull a harmadik-negyedik

Az állás:

 

A Renault-nál a Hupikék törpikék testi épségéért kezdtek el aggódni, miután észrevettek a bokszuk előtt némi kék folyadékot (ami nyilván az autón használt színes folyadékból fröccsent le).

Bottas és Hamilton együttes köreivel már a Mercedes is átlépte a 100-at, és most a Renault áll ehhez a mérföldkőhöz a legközelebb, két pilótájuk ugyanis 96-ot halmozott össze eddig.

Grosjean feljött a 4. helyre a C3-as gumival, immár ő is 1:20 alatti körrel áll.

Egy a helyszínen tartózkodó blogger érdekességként a hosszabb etapok köridőit is listázza egyes versenyzőknél. Vettel legutóbbi 12 körös menete során például megfigyelhető, hogy lassan, de biztosan esett vissza a tempója. Még több ilyen tartalomért az alábbi Twitter-fiókot érdemes követni.

Mivel a Renault egy ideje már visszahúzódott a bokszba, a Red Bull beelőzte őket, mint a 100 megtett kört harmadikként elérő csapat. Ennek apropóján az alábbi videóban egy teljes kört végignézhetünk Max Verstappennel. A szezon során nulla érdeklődést váltana ki egy eseménytelen kör posztolása, de így februárban, amikor az emberek kiéhezettek minden F1-es zajra és mozgóképre, bizony az ilyen felvételek is felértékelődnek.

Valaki talált egy doboz Rich Energyt a paddockban, megdöntve azokat az élcelődő kételyeket, miszerint Haast is átszínező energiaitalcég olyannyira ismeretlen, hogy még senki nem is találkozott a termékükkel. A napi munka szempontjából viszont eddig a Haas áll a második legrosszabbul, Grosjean mindössze 43 kört jegyzett. A Racing Point még kevesebbet láttatta magát Perezzel, csupán 30 körön át. Náluk aligha mennek a dolgok a terv szerint, Perezt már a csak délután autóba ülő Ricciardo is lehagyta körszámban, Vettel pedig ennek a számnak már közel ötszörösénél jár.

De még mielőtt bárki is temetni kezdte volna a Haast, Grosjean futott egy olyan kört, ami a második helyre repítette a tabellán - bár Vetteltől még mindig több mint egy másodperc a lemaradása.

És ezzel ki is alakult az állás az első tesztnap utolsó órája előtt:

Vettel már a 150 kört is elérte, a Mercedes nagyjából 15-tel tart mögötte, bár Hamilton is szorgosan gyűjtögeti a kilométereket.

Sainz is elérte a 100 kört, amit azzal tett emlékezetessé, hogy előrekatapultált a 2. helyig a McLarennel, mindössze két ezreddel Grosjean elé. Verstappen is javított, ezzel az ötödik helyre taszítva Raikkönent.

A tabella alján a két Renault, előttük a munkát szintén megosztó két Mercedes. Őket aligha érdekelték ma a gyorskörök, inkább másra helyezték a hangsúlyt. Nem kell tehát hasra esni, a Mercedes az előző években is alakított már olyat, hogy látványtalan volt a teszteken, azt a szezon során meg tudjuk, mit műveltek.

Raikkönen is elérte a száz kört, most már a kilenc csapat közül könnyebb azokat említeni, amelyek még nem: a Racing Point (30-nál áll), a Haas (55) és a Toro Rosso (73). A szűkös rendelkezésre álló idő és a fizika törvényei pedig azt súgják, hogy ők már nem is fogják.

Grosjean és Sainz még passzolgatták kicsit egymásnak a második helyet: előbb a francia javított, de már megint a spanyolnál az előny, 1:18,5-tel ráadásul már négy tizeden belülre került Vettelhez képest.

Az utolsó percekre a többség a pályára hajtott, csak a Renault és a Racing Point áll a garázsban jelenleg.

Egy perccel a vége előtt Raikkönen autója megállt a pályán, az így előkerült piros zászló pedig le is zárta az első tesztnapot.

A kockás pedig hivatalosan is. Hamarosan jövünk a nap összefoglalójával, ne menjetek olyan nagyon messzire.

Itt elérhető cikkünkben összegeztük, mi történt a nap során. Tartsatok velünk a keddi élőzésünk alatt is!

Olvastad már?