Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. január 21. hétfő
Élő cikkek

A Brazil Nagydíj zűrzavara percről percre

Kövessétek velünk a 2018-as F1-es szezon utolsó előtti futamának alakulását élő szöveges közvetítésünk segítségével.

Vágjunk hát bele a szezon 20. futamába, ami még mindig nem az utolsó. A Mercedes és a Ferrari azonban gondoskodhat róla, hogy az Abu Dhabi Nagydíj két hét múlva már tényleg tét nélküli legyen, hiszen ha ma a Ferrari nem szerez legalább 13-mal több pontot a Mercedesnél, akkor az Ezüst Nyilak a konstruktőri bajnoki címet is bezsákolják.

Hamilton-Vettel-Bottas-Raikkönen-Verstappen az első ötös sorrendje a rajtrácson. A teljes sorrendet ide kattintva találjátok. Az előrejelzés szerint az eső is jó eséllyel beköszönhet, különösen a verseny második felére tűnik valószínűnek.

Marcus Ericsson a 6., aki ezzel (sőt, már Ricciardo hátrasorolása előtt a 7. hely megszerzésével is) karrierje legjobb időmérőjét teljesítette. Most viszont nagy a kapkodás az autója körül, a csapatfőnök Fred Vasseur most erősítette meg, hogy a svéd autójáról a kivezető kör során letört a diffúzor egy darabja. Próbálják helyrehozni a kárt a csapatnál, ami nem kis feladat ilyen kevéssel a rajt előtt.

Vonószenekar adja az aláfestést a brazil himnuszhoz, amit gyerekek énekelnek egy énekesnő segítségével.

A Mexikóvárosban győztes Max Verstappen itt nem remél hasonló sikert, az 5. helyről rajtolva ugyanis négy autón kellene átverekednie magát, amire nem lát esélyt az itteni erőviszonyok mellett. A hátrasorolása után a 11. helyről rajtoló Ricciardo már csak a célba érkezést tűzte ki minimális célul utóbbi szörnyű balszerencséi után.

Egyelőre száraz az idő. A száraz pálya pedig azt jelenti, hogy érvényben maradtak a Q2-es gumiválasztások: a Mercedesek a szuperlágyakon, a Ferrarik és a Red Bullok viszont a lágyakon rajtolnak.

Christian Horner, a Red Bull vezetője azt mondja, az előrejelzéseik szerint már most is esnie kellene az esőnek, úgyhogy szerinte végig száraz marad az idő. Ennyit az időjóslásról, majd szólunk, ha tényleg esik.

Ezt a trófeát viszi haza (vagy teszi be csapata gyárának gyűjteményébe...) a Brazil Nagydíj győztese.

Néhány hangulatfokozó kép a rajtrács elejéről a szakértővé átvedlett Karun Chandhoktól.

Közép-európai idő szerint 18:10-kor kezdődik a felvezető kör, nagyjából három perccel később pedig érkezik a rajt.

Zajlik a felvezető kör, mindenki tisztán eljött a rajtrácsról.

A Red Bullok is szuperlágy gumikon vannak, akkor a tegnapi adatokban lehetett valami hiba.

Jön a rajt. 3...2...1...

Hamilton megőrizte a vezetést, Bottas lerajtolta Vettelt!

Raikkönen Verstappennel csatázott, a finn megtartotta 4. helyét a kör végére.

Leclerc jött fel a 6. helyre, Ericsson visszaesett a 9.-re.

Huh, Sainz és Hülkenberg csatáztak a 2. körben akkorát, hogy annak majdnem ütközés lett a vége, illetve egy kicsit össze is értek. Mindezt a 13. helyért. 

Verstappen a 3. kör elején megelőzte Raikkönent, megérkezett Vettel nyakára, és a 4. kör elején a németet is elkapta. 

Na, közben Raikkönen is elment Vettel mellett, a német most az 5. A Ferrari egyelőre ráfizet a keményebb gumin való rajtolásnak, de még mindig lehet, hogy hosszú távon jól jönnek majd ki belőle.

Verstappennek megy nagyon a hasa. A rajt előtt elképzelhetetlennek gondolta, hogy négy autót megelőzzön, ehhez képest kettő már négy kör után megvolt.

Bottast is támadja már a holland. Hamilton előnye két másodperc körüli előttük.

Ricciardo már feljött a 6. helyre a 11.-ről indulva, ott van egy másodpercre Vettel mögött.

A rajtot egyébként mindenki épségben megúszta, némi törmelék azért szétszóródott a pályán, köztük Ericsson és Grosjean kakaskodásának következményeként is.

Woah, a 10. kör elején Verstappen elkapta Bottast is az 1-es kanyarban, már a második helyen áll. Hamilton nem véletlenül kérdezgetett már az előző körökben is a holland gumijairól...

Egy a legutóbbi előzést megelőző pillanatkép.

Raikkönen támadja most Bottast nagy elánnal mindenhol, ahol csak lehet.

Verstappen már három másodperccel elhúzott a finnektől, és szinte DRS-távolságra van már Hamiltontól. "Olyan, mintha kicsit többet csúszkálna, mint én" - közli a holland a Mercedesszel kapcsolatos megfigyelését.

Alonso az első kerékcserélő. Az imént Perez által megelőzött spanyol közepes keverékű gumikat kapott, de egy csomó időt veszített a bokszban, lassan került fel mind a négy kerék.

Bottas hátsó gumijai már szörnyű állapotban. A Ferrarinál ijesztgettek kerékcserével, de a szerelők gyors kipakolás után vissza is pakoltak a garázsba.

De a Mercedesé az első kerékcsere az élmezőnyben. Közepes keveréket kapott, alighanem egy kiállásra játszik majd mindenki az élen.

Hamilton is jött a következő körben, az ő gumijai sem voltak már szépek. Az eddig 1,5 másodperccel mögötte álló Verstappen így átvette a vezetést. Hamilton is közepeseket kapott.

Ericsson pördült meg most. Szörnyű futama van a tegnapi remek időmérő után. Vagyis lehet hogy csak volt, mert lassú tempóban már áll is ki a bokszba... Az autója már a rajt előtt elkezdett széthullani.

Verstappen nyolc másodperccel vezet Raikkönen előtt, további kettővel mögötte Vettel. 

Hamiltonnak meg kellett előznie Grosjeant és Leclerc-t, így most az 5. Várja, hogy a többiek is kereket cseréljenek, és visszaálljon minden a régi kerékvágásba. Az előzgetésekkel veszített egy kis időt, de jelenleg talán még mindig Verstappen előtt tudna maradni.

Hm, Hamilton most azt mondja, hogy nem érzi jól magát ezeken a gumikon. És a legutóbbi körben akadályoztatás nélkül is időt veszített.

Vettel jön most a bokszba. Bottas és Magnussen mögött tért vissza. 

Most, hogy eltűnt előle a német, Ricciardo meg is futotta a leggyorsabb kört, mert nem állt ki a következő körben cserélni. Bottas Grosjean megelőzésével küzd, Hamilton most végre összetett egy erős kört.

Bottas túljutott Grosjeanon. Most Vettel előtt tornyosul a két Haas, bár Magnussen ebben a pillanatban elegánsan elengedte. 

Hamilton nagyon matekozik a pilótafülkében, folyamatosan kérdezi, hogy milyenek a körei Verstappenhez képest. Azt mondják neki, hogy ha a holland most állna ki, papíron csupán hét tizedes előnnyel rendelkezne vele szemben. Ami minden, csak nem biztonságos. Közben Verstappen azt mondja, úgy érzi, mintha jobban kezdtek volna működni a 32 kör óta munkában lévő szuperlágy gumijai.

Raikkönen most állt ki a bokszba, és fél másodperccel Vettel mögé ért vissza. A német visszavette a pozíciót a pár körrel korábbi kiállásnak köszönhetően. Most nézzük, mit művelnek a Red Bullok, akik kerékcsere nélkül most 1-2-ben állnak.

Hülkenbergnek szóltak, hogy a 12-es forgatókönyv szerint járjon el. Vesztére ez azt jelenti, hogy parkoljon be a garázsba és adja fel a versenyt... Valami tönkrement a Renault-n, a német teljesítette a kérést.

Na, jön Verstappen egy gyengébb kör után a bokszba. Hova jön vissza Hamiltonhoz képest?

Közben Raikkönen megint megelőzte Vettelt, a német nem nagyon tiltakozott. Arrivabene mutatta a bokszutca falán, hogy csapatutasítást kér, a versenymérnökök pedig kiadták a parancsot.

Verstappen lágy keveréket kapott, nekik féltávhoz érkezve már nem kellett a közepes. 2,5 másodperccel Hamilton mögé jött vissza a holland, viszont frissebb és lágyabb gumikon van. Na, ilyen felállással kire fogadnátok?

Vajon csak Verstappennel vagy a fönt leselkedő feketeséggel is meg kell majd küzdenie Hamiltonnak a győzelemért?

A Red Bull máris egy másodpercen belül Hamiltonhoz képest, legutóbb éppen kilenc tizeddel gyorsabb kört futott nála.

Ricciardo csak most, a 38. kör végén hajt a bokszba az élről.

De már ismét egy Red Bull az élen, a célegyenes végén Verstappen a külső íven megelőzte Hamiltont!

Ricciardo lágy gumikat kapott, de a Bottas-Raikkönen-Vettel trió mögé tért vissza. Remekül működő autója fényében azonban így is nyeregben érezheti magát.

Verstappen már két másodperccel ellógott. Nehéz látni, hogy ki állíthatja meg ezen a napon. Ő sem hitte volna, mint ahogy senki, hogy a Red Bull lesz a legjobb autó ezen a napon, nagyrészt a gumikezelésnek köszönhetően.

Ricciardo közben Vettelt támadta az 1-esben kívülről, de a Senna S-ben a német nem engedett.

JÉZUS MÁRIA, VERSTAPPEN KICSÚSZOTT, összeakadhatott Oconnal lekörözés közben.

Ocon hülyeséget csinált, nem hagyta magát lekörözni, és a Senna S után belső íven hozzáért a Red Bullhoz, mindkettőjüket kiütve. Verstappen visszaállt, de autója megsérült, a második helyen van, Hamilton visszaállt az élre.

Vizsgálják Ocon és Verstappen esetét, miközben Ricciardo akkora előzést mutatott be Vettellel szemben, hogy jaj! 

Na hát a pár perce feltett kérdésünkre, miszerint ki akadályozhatja meg ma Verstappen győzelmét, a legváratlanabb helyről érkezett a válasz: Ocontól. A Red Bull padlólemeze láthatóan megsérült.

Verstappen hátránya Hamilton mögött 4,7 másodperc. Tud még gyorsabb köröket futni a britnél a holland, de a korábbi lehengerlő tempónak nyoma veszett.

Pillanatkép Ricciardo Vettellel szembeni előzéséről. Az ausztrál egy ideje már Bottas mögött tanyázik, ennél talán lendületesebb előrehaladást lehetett volna remélni tőle. 

Visszagondolva a legutóbbi esetre, amikor egy lekörözött ütötte ki az élen állót, szintén Interlagos és a Verstappen név jut eszünkbe. 2001-ben ugyanezen a pályán Jos Verstappen rohant bele a vezető Juan Pablo Montoyába, gondoskodva arról, hogy a kolumbiai ne nyerje meg már karrierje harmadik F1-es versenyét. Ott persze többet lehetett vitázni arról, hogy ki volt a vétkes.

A Ferrari másodszor is kihívta Vettelt kerékcserére. A német szuperlágyakat kapott, ma ő tűnik a leglassabbnak a nagy hatosból.

15 kör van hátra, és ki tudja, mit tartogat még ez a futam. Verstappen lemaradása 3,2 másodperc Hamiltonhoz képest, a britnek ismét hólyagosodnak a gumijai. Lehet itt még csata.

Ocon 10 másodperces stop&go büntetést kapott, kötelező kiállással, amely során nem nyúlhatnak az autóhoz. A francia most a 14. helyen áll, olyan szomorú emiatt nem lesz. Az mélyebb nyomot hagyhat majd viszont benne, amit Verstappentől kap a leintés után...

Ricciardo hosszú körök nyomásgyakolása után most megelőzte Bottast és feljött a 4. helyre. Raikkönen négy másodpercre van előtte. Bottast pedig ki is hívták a bokszba ezek után.

Ocon kihajtott letölteni a büntetését, a 17. helyre jött vissza, az utolsó helyen álló Alonso elé.

Bottas visszajött 1,6 másodperccel Vettel elé, nem veszített pozíciót, ez így biztonsági kerékcserének tudható be.

Szöveg nélkül.

2,3 másodperc Verstappen hátránya. Mögötte 2,5-tel Raikkönen, mögötte 2-vel Ricciardo.

Verstappen két másodpercen belül Hamiltonhoz képest. Hat kör van már csak hátra. Eső nem jött, de másféle izgalom dögivel. 

Ricciardo szorongatja Raikkönen, hogy végre megszerezze Monaco óta első dobogóját.

Alonsót vizsgálják a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt. Ha kap is időbüntetést, az már a leintés után lesz.

Hamilton és Verstappen versenyfutását lekörözések sora szabdalta.

Jön az utolsó kör, Hamilton még vezet 1,5 másodperccel. 

És Lewis Hamilton megcsinálta, behúzta a győzelmet a futam nagy részén nála gyorsabb Max Verstappen előtt, Esteban Ocon hathatós közbenjárására. Raikkönen megtartotta a harmadik helyen, Ricciardo a 4., Bottas az 5., Vettel a 6. 

A Mercedes bezsebelte a konstruktőri bajnoki címet is, hiszen a Ferrari nem szerzett 13 ponttal többet náluk. Sőt, a Mercedes szerzett 12-vel többet, mint ők.

Leclerc, Grosjean, Magnussen és Perez jöttek be a 7-10. helyen.

Ennyit élő közvetítésünkről, de ne menjetek sehova, mert ki is akarná kihagyni Verstappen és Ocon nyilatkozatait, amelyek hamarosan jönnek!

Olvastad már?