DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Élő cikkek

Így alakult az éjszakai szingapúri szabadedzés

A három tréning közül csak egyet tartanak villanyfényben a Szingapúri Nagydíjon, ezért is kritikus péntek délután. Szöveges, frissülő közvetítés a szabadedzésről.

A két pénteki szabadedzés között bejelentéscunami zúdult a Formula-1 követőire. Dióhéjban: a McLaren szakított a Hondával és a Renault-val folytatja, a Toro Rosso Hondára vált, Carlos Sainz pedig a Renault-hoz igazol, ám csak kölcsönadott versenyzőként. Részletek a linkelt szövegrészekre kattintva.

Így fest a paddock a legértékesebb edzésre való készülődés pillanataiban. A három szabadedzés közül egyedül a másodikat tartják villanyfényben, az időmérővel és futammal megegyező körülmények között. 

Az első, nappali tréninget Daniel Ricciardo vitte, aki 1:42,489-cel új szingapúri körrekordot is megfutott. Mögötte egyetlen tizedre Vettel és Verstappen, távolabbi negyedikként Hamilton végzett.

Indul az óra, a jövőre csapatot váltó Carlos Sainz is kigurult az elsők között.

A spanyol, akárcsak Kevin Magnussen, először vezet ma: a Toro Rossót Sean Gelael, a Haast Antonio Giovinazzi vette birtokba az első tréningen.

Sainz megfutotta az első mért kört, 1:49,151-gyel, melyet Hülkenberg 1:46,271-gyel követett.

A mezőny fele már feliratkozott az eredménylistára, ideiglenesen Bottas volt a leggyorsabb, most Vandoorne az élen 1:44,392-vel.

Utolsóként Vettel, Stroll és Massa is elhagyta a bokszutcát.

Megérkezett az első edzés legjobbja, Ricciardo is, aki szuperlággyal 1:42,520-at ment kapásból, néhány századdal lassabb időt, mint az első 90 percben.

Lewis Hamilton gumimelegítés közben nézte be, és tett kirándulást a szűk bukótérben.

Hamilton 3. helyre, Vettel 9. pozícióba lépett fel első mért körével: ők lágy abroncsot tettek fel, miközben szinte mindenki más szuperlágyat.

1:42,300 Ricciardótól, ami 13 perc elteltével az aktuális új pályacsúcs. Látni fogunk még néhány ilyet az edzésen.

Vandoorne a 3. helyre lépett fel, Alonso 6. pozícióban. Persze a belgának ultralágy abroncson könnyebb.

Sainznak is tolatnia kellett, miután menekülőútra kényszerült, miközben már Verstappen első, 1:42,264-gyel. (Ez is új pályacsúcs természetesen.)

Jelenleg 1:42,077 az első idő, egyben pályacsúcs, Verstappentől szuperlágyon, aki mögött Ricciardo és Hamilton következik – a brit 0,428 másodperccel lassabb lágy gumin.

Stroll érintőre vette a falat: az újonc ultralágyat használ, mégis csupán 16. helyen áll a pályán, ahol most versenyez először.

Ami a gumiválasztást illeti: mindenki egy-egy hosszabb, 6-11 körös etappal indult, Hamilton, Vettel és Wehrlein (lágy), valamint Vandoorne és Stroll (ultralágy) kivételével mindenki szuperlágyon. 

Az első etap végeztével a versenyzők visszatértek a bokszutcába, most azonban többen visszatérnek, az autókon pedig már a lila jelzésű ultralágy látható. Készülhetünk az időmérős próbálkozásokra.

Bottas az ultralággyal mindössze 27 ezred lemaradással második, Hülkenberg negyedik a legpuhább keverékkel. 

Az első 30 perc elteltével így állunk – de már Hamilton is ultralágyas körén van:

Hamilton a falhoz is hozzáért, de fél másodpercet adott Verstappennek: 1:41,555-öt futott ultralágyon. Nem sokáig örülhetett a körrekordnak: Ricciardo 1:41,228-at repesztett a leglágyabb keveréken.

Volt, akinek meggyűlt a gondja a tapadással: Grosjean a 7-es kanyarban megpördült, Palmer pedig a falhoz csapta a Renault kerekét.

Eközben Verstappen is befejezte körét az ultrával: 0,180 másodperccel elmaradt Ricciardótól. A Ferrarik gyors próbálkozására még várunk: Vettel jelenleg a bokszban tartózkodik.

Ricciardo áttörte az 1:41-es határt, 1:40,852 az új mérce: ezt ultralágyas szettjének negyedik körével érte el.

Vettel ultralágyon, de egy Sauber bezavart gyorskörébe: Eközben Verstappen is hibázott egy nagyobbat, erősen odacsapta a falhoz.

Virtuális biztonsági autó a pályán, a mezőnynek lassítania kell: Vettel szedte le a gumisort takaró egyik reklámtáblát, miután az autó hátulja megindult.

A problémát gyorsan el is hárították, újra szabad a pálya. Az említett Vettel csupán 11. helyen, és továbbra sincs értékelhető szuperlágyas köre: de Raikkönen is csak a 9. pozícióban, annak ellenére, hogy már számos kört megtett ultralágyon.

Stroll is megsúrolta a falat: mivel egy gyors körhöz feltétlenül feszegetni kell a pálya határait, már a mezőny számos tagja megcsípte a közeli falakat, de az autók bírják a terhelést, baleset még nem történt.

A kedélyek lehiggadtak, a versenyzők – elsősorban ultralágyon – hosszabb etapokat teljesítenek, a legjobb köridők bebetonozódtak.

Íme az említett sorrend fél órával a vége előtt: Ricciardo és Verstappen az első két helyen, mögöttük a két Mercedes, ötödik helyen Hülkenberg, hatodikon Vandoorne. A Ferrarik továbbra is hátul, 2 másodperc közeli lemaradással.

 

Vettel újra a pályán, de használt ultralággyal, lassú köridővel: a Ferrarik alighanem a végén is a középmezőnyben maradnak, az edzésen nem fognak időmérős kört futni.

Sokat elmond, hogy az egyetlen versenyző, aki nem ultralágyon teljesítette legjobb körét a 11. helyen álló Vettel (ő lágy gumin futotta).

Hülkenbergnek volt egy kis vitája mérnökével: „Mindig akkor beszélsz hozzám, amikor rossz helyen vagyok” – szúrta le a szakembert.

A Force India szépen kiengedte Perezt, miközben a külső sávban Raikkönen érkezett: a mexikói pilóta szerencsére észnél volt.

A Sky Sports szakértői a Red Bull oldalán a Ferrariéra emlékeztető bargeboardra – ez az első kerék mögötti, oldalsó beömlőnyílás szomszédságában látható légterelő elem – figyeltek fel az új fejlesztések között.

Magnussen első kerekével „falazott”, miután rögtön a bokszba ment, hogy a csapat ellenőrizze, történt-e sérülés.

A McLaren formája Szingapúrban is biztató: Vandoorne és Alonso 6-7. helyen áll a Hondától elköszönő csapattal, ezen a pályán nem jön ki a motorerőből származó hátrány.

Előttük az 5. pozícióban a Renault és Nico Hülkenberg található, aki a legszorgosabb is a mezőny tagjai közül: már 33 körnél jár.

A németet visszahívták a bokszba, és megkérték, menet közben hűtse le az autót – kisebb problémát talált a Renault.

A holnap program sem a megszokott időpontokkal zajlik, hanem egyórás csúszásban: a harmadik szabadedzés 12, az időmérő 15 órakor kezdődik majd.

A mai F1-es program ugyanis véget is ért, Red Bull-uralom Szingapúrban az első napon: akárcsak az első, a második szabadedzésen is Daniel Ricciardo volt leggyorsabb.

A második szabadedzés teljes végeredménye: 

A legvégén volt még egy kissé meleg momentum: Sainz elmért egy féktávot és bukótérbe csúszott, visszatolatva pedig kis híján összeütközött Vettellel.